Jump to content

Virker lensepumpe Jabsco Hydro Air


roaldbj

Recommended Posts

Bare for og legge til, sørg for og ha manuell pumpe ® som som subber unna litt.

Jeg ville ikke lagt utpå uten manuelle pumper, I Bastarden kommer jeg til og ha den manulle pumpem slik at den kan betjenes ved styreposisjon ute

Tror nok ikke du øker sikkerheten så mye med dette hvis du ser på kapasiteten til en slik hand pumpe så er det ikke rare greiene du pumper ut i minuttet. Redd mann med bøtte derimot :cryin:

 

Vet det finnes noe for å montere på akslingen for de som har plass til dette, denne tar hvist noe vannvittig mye så lenge motoren går da. Noen som har en link til denne?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du øker sikkerheten så mye med dette hvis du ser på kapasiteten til en slik hand pumpe så er det ikke rare greiene du pumper ut i minuttet. Redd mann med bøtte derimot :cryin:

 

Vet det finnes noe for å montere på akslingen for de som har plass til dette, denne tar hvist noe vannvittig mye så lenge motoren går da. Noen som har en link til denne?

1. Jeg har selv erfart at håndpunmpe ikke ga noe særlig effekt. Det var en whale skottmontert pumpe som oppgis å ha 1 l kapasitet pr slag og 1 m løftehøyde. Det tok ikke mange minuttene før jeg var sliten og ubrukelig som pumpemann, og det var nærmest ingen tegn på lensing.

 

Det var først da jeg brukte vanninntaksslangen til motoren som pumpe at jeg fikk ut vann fra båten. Etter dette har jeg vurdert å montere på et T-slykke på vanninntaksventilen til motorkjølingen og bruke dette som nødlensepume - men jeg er usikker på om dette er lovlig.

 

2. Montering av rempumpe forstår jeg kan gjøres på to måter, enden ved tilkobling til akslingen som forutsetter at propellen går, eller på selve tannreimssystemet.

Jeg har enda ikke kommet over noen interessante løsninger.

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen er jo grei:

 

Bilde

 

("Lånt" fra yachtsurvey.com, artikkelen om lensepumper).Skikkelige sluseventiler på lenseinntakene, som er montert etter :rolleyes: inntakskranene og før filtrene. Krever dog antakelig to personer i praktisk bruk; en til å åpne/stenge slusekranen og inntakskranen og en til å regulere turtallet på motoren/e.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den pumpen jeg var borti var slik at den ble montert på akslingen ofg gikk bestandig, med fult turtall på motoren ble det stor mengder som kom ut. Synes dette er en litt bra diskyusjon da jeg er av den formening at handlensepumpe ikke kan fungere som nødlense pumpe. Hvis uhellet er ute har du vel annet å tenke på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen er jo grei:

 

Bilde

 

("Lånt" fra yachtsurvey.com, artikkelen om lensepumper).Skikkelige sluseventiler på lenseinntakene, som er montert etter :rolleyes: inntakskranene og før filtrene. Krever dog antakelig to personer i praktisk bruk; en til å åpne/stenge slusekranen og inntakskranen og en til å regulere turtallet på motoren/e.

Jeg har sett dette bildet fra artikkelen til David Pascoe. Pascos artikkel synes svært gjennomtenkt og jeg synes han har viktige råd som bygger på mange års inspeksjon av forskjellige typer havarier.

 

Det er en litt modifisert utgave av dette jeg forestiller meg å montere.

 

Jeg har vanninntakene nær akselgjennomføringene aktenfor gearkassene og er svært lett tilgjengelig. Jeg ser for meg at et T-stykke med kuleventil etter inntaksventilen vil fungere bra for min del, og kan betjenes av 1 person.

 

Jeg har forsøkt å se i Fritidsbåtforskriften om det er noe til hinder for dette, men har så langt ikke funnet noe.

 

Forskriften er her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...820.html#map008

 

Kjenner noen til om denne monteringen anvist av Pascoe er ulovlig i Norge?

Link to post
Share on other sites

For å krise-maksimere litt: Dersom man virkelig har trøbbel, f.eks etter en grunnstøting og motoren stopper, er det ikke da smart å ha ei manuell pumpe. Har selv ei gammal håndpumpe i messing nedfelt i akterdekket, som tar unna ganske mye vann. Trodde egentlig at den var en kuriositet helt til jeg testa'n.

Ellers er jeg enig i at dette er en nyttig tråd... Jeg skal gjøre endel endringer i lense-systemet før våren, så andres erfaringer er nyttige å ha med seg.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

For å krise-maksimere litt: Dersom man virkelig har trøbbel, f.eks etter en grunnstøting og motoren stopper, er det ikke da smart å ha ei manuell pumpe. Har selv ei gammal håndpumpe i messing nedfelt i akterdekket, som tar unna ganske mye vann. Trodde egentlig at den var en kuriositet helt til jeg testa'n.

Ellers er jeg enig i at dette er en nyttig tråd... Jeg skal gjøre endel endringer i lense-systemet før våren, så andres erfaringer er nyttige å ha med seg.

Krisemaksimering er viktig.

 

I enkelte sammenheng kalles dette verste-falls beredskap.

 

Teknikken er utviklet for å forberede både mannskap og reisende på påregnelige utfordringer som kan oppstå under veis.

 

Min erfaring - i likehet med det flere andre har sagt -

er at håndlensepumpene er mer til pynt i litt større båter enn til reell nytte.

 

En pøs/bøtte gjør trolig samme virkning.

 

Elektrisk eller motordrevet pumpesystem er sansynligvis det eneste som gir reell lensing i en vanskelig situasjon.

 

Hånslensepumpene sikrerer bare at man jobber hardt som pumpemann og slutter å tenke.

Link to post
Share on other sites

En pøs/bøtte gjør trolig samme virkning.

 

 

Hånslensepumpene sikrerer bare at man jobber hardt som pumpemann og slutter å tenke.

Hei!

Jeg vet en ting, hvis vannet har kommet så høyt at jeg kan bruke pøs, da er det fare på ferde, vannet står da høyt opp i a/c. Hvis den elektriske pumpa stopper eller jeg ikke har mer strøm, vil jeg bruker håndlensepumpa, maken til den Ingar viste. (Den tar også resten når den elektriske suger luft)

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg vet en ting, hvis vannet har kommet så høyt at jeg kan bruke pøs, da er det fare på ferde, vannet står da høyt opp i a/c. Hvis den elektriske pumpa stopper eller jeg ikke har mer strøm, vil jeg bruker håndlensepumpa, maken til den Ingar viste. (Den tar også resten når den elektriske suger luft)

Mvh; Sindre

Diskusjonen er vel dreid ditt at vi snakker om når det er fare på ferde og da er poenget mitt at en handpumpe har for liten kapasitet til å gjøre så veldig mye nytte for seg. Dette kommer selvsagt an på hvor mye som lekker inn da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg en omtalle om den pumpen jeg mente å huske. Den sto i båtmagasinets nr 10 år 2000. Mener og det skal være en test med denne men har ikke greid å finne den kanskje det var i PB:

 

Livredningspumpe

Ericson Safety Pump heter pumpen som leverandøren betegner som ”The Air Bag of Boating”. Pumpen monteres på båtens egen propelleraksel, og pumper ut vann automatisk så fort det kommer inn. Hensikten med pumpen er å redde deg og båten til nærmeste havn ved en eventuell stor lekkasje. Pumpen består av en delt impeller som klemmes fast rundt propellerakselen, og et delt pumpehus slik at pumpen kan monteres uten at man demonterer akslingen. Pumpen arbeider så lenge akslingen roterer, og er helt vedlikeholdsfri. Den skal ikke smøres, og har ingen pakninger som må byttes. Når pumpen går tørr, fungerer den som ventilasjonsvifte for motorrom og kjølsvin. Pumpen passer propelleraksler fra 25-180 millimeter, og kan også fåes med reim eller hydraulisk drift hvis det ikke er plass på akslingen. Det finnes foreløpig ingen norsk forhandler, men den svenske forhandleren leverer til Norge på bestilling.

Opplysninger: HB Sjöstrøm & Co, tlf: 0046705927476

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

1) Jeg lurer på om Jabscos Hyro Air er nøyaktig samme type lesebrytersystem som

RULE ECHO SWITCH 12 VDC som bl.a. forhandles av Maritim

Art.nummer: 7040-30, Pris: 608,-

 

2) Jeg forsøker å se litt på effektive lensepumpebrytere som kan kobles parallelt til lensepumpe.

 

Ser at det finnes flere enheter og undrer meg på hva som er fordeler og ulemper med de enkelte. brytersystemer.

 

Rule har eksempelvis et ganske stort utvalg, som model 35, 40 og 43,

 

se: http://www.rule-industries.com/prodInfoApp...atalogId=Marine

 

Er det noen som har erfaring med hvilke av disse bryterne, eventuelt andre, som er mest effektive.

 

 

Jeg ønsker å ha et brytersystem som jeg kan teste.

 

I båten er det installert Jabsco Hydro Air, men jeg ser ikke hvordan det er mulig å teste denne brytertypen.

Link to post
Share on other sites

I båten er det installert Jabsco Hydro Air, men jeg ser ikke hvordan det er mulig å teste denne brytertypen.

-fylle vann og sjekke om den virker

-ta av slangen og blåse i den

 

Ingen av disse er noen fullgod test, er kriteriet at du skal kunne teste funksjonen kan du stryke denne bryteren av listen.... (Den ser ut til å være idenstisk med Jabsco varianten).

 

Rart at ikke det står noen nærmere forklaring på Rule switchene, men "Switch guard" er en filter-kasse som dekker bryteren og motvirker at løse gjenstander i vannet hindrer bryterfunksjonen

Forskjellen mellom vanlig og "Super" vet jeg ikke.

 

Den vanlige varianten etter min erfaring driftsikker, 2 slike i parallell og du bør være trygg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...