Jump to content

Kjøpe båt - Princess eller Fairline? – Motormerke?


goggen

Recommended Posts

Dette har vi drømt om i mange år...

Ja ... ? Og så er det videre, på neste drøm!! Bare vent, så skal du se!! Allerede etter første overnatting syntes QB at Hangarskibet var lite, vi lå ved siden av en P50 ... så fra da av har diskusjonen gått...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja ... ? Og så er det videre, på neste drøm!! Bare vent, så skal du se!! Allerede etter første overnatting syntes QB at Hangarskibet var lite, vi lå ved siden av en P50 ... så fra da av har diskusjonen gått...

Ja ikke sant, men vi skal mest ligge i skjærgården, og frua som er kort i lortefallet skal hoppe i land, og jeg skal finansiere skipet. Det stopper i grunnen seg selv...

 

Hadde inntektene vært unlimited så hadde ikke jeg hatt sertifikat til å føre den.

 

Jeg jobber nemmelig kun for å finansiere båtlivet :lol::lol::lol:

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Ja ... ? Og så er det videre, på neste drøm!! Bare vent, så skal du se!! Allerede etter første overnatting syntes QB at Hangarskibet var lite, vi lå ved siden av en P50 ... så fra da av har diskusjonen gått...

Bare for å fyre litt, F 36 er ikke så stor som du tror. :))

Så nå i sommer må du bare ha kai på den ene siden og rorbåter på utsiden. da får du nok tilbake følelsen av "Hangarskip"

 

ha en flott helg. :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

I Mars-nummeret av Motor Boats Monthly er det på sidene 28 til 41 en gjennomgang av 3 40-torere:

 

 

Failine Phantom 40

Princess 42 og

Sealine 42/5.

 

I denne omtalen synes Princess å komme ganske godt ut.

 

Det er flotte bilder og relativt detaljert beskrivelse av de tre engelskproduserte båtene.

Link to post
Share on other sites

I denne omtalen synes Princess å komme ganske godt ut.

Ikke så rart. Den er jo betydelig større enn de to andre. Og stiller krav til betydelig mer maskinkraft for å gå optimalt. Den testete hadde 2X480 mot 2X370 i de to andre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en gjennomgang av denne siden har jeg fått en god oversikt over modell utvalget til Princess. Jeg har imidlertid litt mer problemer med å orientere meg i Fairline jungelen... Jeg konstaterer at det tidlig på nittitallet ble bygget flere ulike modeller i størrelsen 36- 40 fot. Det ser også ut som det er veldig stor forskjell på størrelse og planløsning..

 

Turbo 36 fly ble vel produsert frem til 93-94. Den heter 36 og er totalt ca 40 fot.

 

Phantom 37 Fly ble også bygget tidlig på 90 tallet. Den heter 37 og har en totallengde på ca 39 fot?? Denne ser romslig ut, har en god planløsning og er vel foreløpig noe i nærheten av det optimale for oss..

 

37 Corsica er det ytterligere en modell. Denne heter 37, men så vidt jeg har forstått er dette totallengde?? Denne har vel samme planløsning som Phantom, men med noe mindre hovedcabin? Antakelig mindre flybridge også...

 

36 Sedan fra 1991 er ytterligere en modell - denne mangler muligens utgang til badeplattform via "dør", men er så vidt jeg kan se en stor båt med totallengde på ca 41 fot? Er dette da en eldre modell?

 

Brava Continental er ytterligere en modell. Denne er muligens den minste? Pentry løsning vav salong. Ellers en fin båt, men nok litt liten? Mulig at det da er totallengden på denne som er 36 fot.

 

Så da er 1000 kroners spørsmålet - har jeg misset noen modeller fra Fairline i denne perioden??

 

Noen som vet om nettsider med modelloversikt over Fairlines båter?

 

Lett skal det ikke være - Phantom er vel muligens den Fairline modellen jeg liker best så langt....

Link to post
Share on other sites

Du har jo også Fairline Forty, som vel ligner mye på 36 Sedan men som i tillegg til 2 lugarer foran også har en "crew cabin" helt akter. Mener disse gikk ut av produksjon engang på 80-tallet....?

 

Eksempel 1

 

Eksempel 2

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en Fairline Phantom 37 fra 1996/97 med TAMD 63 med 318hk. Den har hjemmehavn i Padda, på Sandkroken slipp, og du er hjertelig velkommen til å ta deg en tur for å ta den i øyesyn. Kan jo utveksle noen av mine erfaringer med hva du bør sjekke før du kjøper en slik båt. Er forøvrig meget godt fornøyd med båten, både på havet og i trange farvann. Regner med å legge den ut i Påsken.

Ta kontakt på IM hvis du ønsker en titt.

 

MVH

Kito.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg så også den OLPI... Tror nok alikevel at vi har bestemt oss for flybridgebåt, selv om jeg ennå ikke har fylt 40. :wink: . Så lenge det er en rimelig stor fly så får vi jo både kalesjebåt og lukket båt i en. Problemet er at dersom jeg skal få oppylt hele ønskelista som jeg har i innlegg 1. så blir prisen fort rundt 2.mil. så nå jobber jeg med å selge inn en så dyr båt overfor kona - så får vi se hvordan det går :rolleyes:

 

Jeg tenker jo selvsagt også litt på det å låne mye penger til båt - i disse tider hvor vi nok må forvente at renta skal noe opp. Har jo også sett at det kan ta lang tid å selge disse båtene - og da kan man jo spørre seg hvor fornuftig det er å binde 2 mil i båt.... Ingen tvil om at mange mener det er galskap å bruke så mye penger på båt, selv om det er blitt mer og mer vanlig. Det er jo også mer en hva huset vårt kostet for 7-8 år siden... :crazy: Samtidig er det jo ikke helt uvanlig i dag å kjøpe hytte til 2 mil.

 

Det er jo også slik at skal vi først ha en hytte på vannet så bør fasilitetene være slik at vi ønsker å bruke den mye, og at vi kan ha den i noen år fremover. Hm.. vanskelige valg (eller kanskje ikke for meg... :wink: )

 

Vi får se hva vi blir enige om i familien, men ny båt MÅ vi ha!

Link to post
Share on other sites

Ja. det er ikke så lett å vite hva som er best å gjøre. Jeg synes jo Sea Ray`n i linken jeg sendte virker som en lekker båt. Synes også man får mye båt for pengene i forhold til mye annet. Det er imidlertid ikke bare hva man selv tenker man bør ta hensyn til når man skal handle for så mye penger. Det virker som denne båten er vanskelig å selge til denne prisen og da er det nok ikke det smarteste kjøpet man kan gjøre m.h.t at man skal selge den igjen om noen år.

 

Jeg tror du gjør rett i å velge en Princess eller Fairline med FB av nyere dato. I hvertfall en båt fra 90-tallet eller nyere. Blir den for gammel er FB`n ofte for liten. Prisene for 80-talls båter er dessuten alt for høye etter min mening. Hvis du ikke absolutt må ha en 40-foter så er det jo noen mindre båter som har stor FB og OK plass inne. Princess 360 er en av de. Du må vel gi en god del mer for en P38 elle større, og da er spørsmålet om det er verdt å satse så mye penger. Ref dine egne tanker om rente osv...

Princess 34 har også stor FB, men den blir vel ofte levert med drev. Mulig den kom bare med drev?

 

Du får uansett ha lykke til i jakten på ny båt. :cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes jo Sea Ray`n i linken jeg sendte virker som en lekker båt

Absolutt enig. Den kledte til og medden om bord værende langleggete blondine!! Nei, spøk til side, det var en flott båt med ut fra faciliteter og årlig forventet bruksperiode blir den nok litt vel i dyreste laget så lenge det er en smule igjen av fornuften.

 

Og, ad rentenivå etc.; man skal ikke kimse av eldre båter. Disse er gjennomgåedne mer overkommelige i pris, og står seg bedre i forhold til prisnedgang dersom rentenivået går oppover mot smerteterskelen igjen. Med en noe eldre båt er man i alle fall mindre eksponert, vil jeg tro.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du får uansett ha lykke til i jakten på ny båt. :cheers:

Takk :cheers:

 

En Princess 360 er absolutt en aktuell båt. De som ligger tilsalgs nå for tiden er fra slutten av 90-tallet og koster ca 2 mil. Hadde jeg funnet en tidligere model fra 93 eller 94 ville det absolutt være et veldig godt alternativ. P38 blir dessverre for kostbar i denne omgang, selv om det er en fantastisk flott båt!

Synes det er greit med en båt fra tidlig 90-tall når modellen var ny da. Har nok litt større problemer med å kjøpe en 90-tallsbåt hvor typen var ny på midten av 80-tallet - da kan jeg likegodt spare noen kroner å kjøpe en 80-talls båt.

 

Princess 34 er også en OK båt, men det faktum at den bare ble levert med drev hvor KAD42 er det største motoralternativet gjør at jeg har lagt bort den. Drev skal jeg ikke ha denne gangen, og 42 motoren hadde jeg og tenkt å styre unna......

 

 

Og, ad rentenivå etc.; man skal ikke kimse av eldre båter. Disse er gjennomgåedne mer overkommelige i pris, og står seg bedre i forhold til prisnedgang dersom rentenivået går oppover mot smerteterskelen igjen. Med en noe eldre båt er man i alle fall mindre eksponert, vil jeg tro.

Det tror jeg også er riktig, særlig i forhold til helt nye båter. Så det vanskelige spørsmålet blir jo da hvor skjæringspunktet går. Hvor gammel er båtene når den er "noe eldre". Jeg har jo nå hovedsaklig sett på båter som er +/- 10 år gamle, og vil vel tro at de prismessig er "etablert" i markedet. I den grad man kan snakke om nybåttillegg - så vil jeg tro det er borte fra en så "gammel" båt. (Selv om jeg personlig ikke synes det er lenge siden OL på Lillehammer... :crazy: )

 

Uansett så ser jeg jo faren i at båter til et par millioner er vanskelige å omsette dersom nedganstidene virkelig setter inn. Hadde en bekjent som kjøpten en Swan38 til spottpris i 91, og solgte den til det dobbelte 3-4 år etter, så det er vel ikke tvil om at det var mange som tapte penger på båt den gangen. Det som da er viktig er å ha mulighet til å sitte med båten frem til verden blir bedre - slippe å selge seg ut på bunn for å dekke renteøkningen...

Link to post
Share on other sites

Min btå er 21 år gammel men bærer alderen med en rimelig grad av stil og ynde;

Som eier så båt :lol:

Forundrer meg ikke om jeg også kommer med FB båt når jeg passserer et par aldersmessige milepæler til :-)

 

Så en kommentar til goggen: Om du kjøper ny båt og registrerer den i NOR (eventuelt en brukt som allerede er registrert) kan du få lengre nedbetalingstid og fastrente på lånet. Og etter min mening er det renterisikoen i den totale låneporteføljen din som er relevant. Låner du til båten med flytende rente, bind renten på andre lån. Kanskje 50% av lånene med fastrente og resten i flytende kan være en bra portefølje? Det finnes også banker som nå tilbyr renteteak - dvs at du setter en maks rente og får med deg rentenedgangene.

 

Og tips for å selge inn båt hos kona - ikke snakk penger, snakk bare USP'er (Uniqui Selling Propositions) dvs alt det flotte dere får det og hvor fin byssa er og at dusjen inne er stor og at senga er god og at båten tar sjøen bra om dere skulle ha uflaks med været etc..

Link to post
Share on other sites

Enig i at Storebro 410 Commander er en flott båt!

 

Ja, nå er ikke jeg i helt i markedet et en slik type båt. I Barentshavet er ikke FB stedet å være i en båt store deler av året.

Men hadde jeg vært og banken hadde vært enig, så hadde Storebro vært høyt oppe på listen. Se på de solide detaljene overalt, skyvedører og luker ser ut til å være toppkvalitet. Lys og luftig kabin med utganger på begge sider. Joda, kjempeflott båt dette her. :smiley:

 

Ps. jeg måtte ringe banken uansett jeg, de sa "keep on dreamin' ". Er det positivt eller.... :confused::lol:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, nå er ikke jeg i helt i markedet et en slik type båt. I Barentshavet er ikke FB stedet å være i en båt store deler av året.

Nimbus 42 Nova har samme skrog som Storebro 410. Innredningen er tegnet av Pelle Petterson. Pris med 2xD6 350 er ca 4,2 mill. Jeg vil tro at det er kanskje en mer praktisk båt i barentshavet med tanke på sikkerhet på dekket med walk around etc.

 

Bilde

Storebro 410 koster mer enn Nimbusen

 

Når banken sier keep on dreaming er jeg ikke helt sikker på om de er med på drømmen.

Link to post
Share on other sites

Hadde også vurdert Rodman 38 og Canchi 40...

 

ellers så kan Princess 35 være et alternativ ...levert med og uten drev... men var ny på 80 tallet, så detter kanskje av lasset...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...