Jump to content

Kjøpe båt - Princess eller Fairline? – Motormerke?


goggen

Recommended Posts

Nimbus 42 Nova har samme skrog som Storebro 410. Innredningen er tegnet av Pelle Petterson. Pris med 2xD6 350 er ca 4,2 mill. Jeg vil tro at det er kanskje en mer praktisk båt i barentshavet med tanke på sikkerhet på dekket med walk around etc.

Når banken sier keep on dreaming er jeg ikke helt sikker på om de er med på drømmen.

Det er vel kongen over alle WA-båter.. :eek:

Hadde vært noe med den der ja, hvis jeg nå bare kan få banken med på den økte sikkerheten på dekket osv. Og at de også tjener godt på den reduserte risikoen i min livsforsikring.

Link to post
Share on other sites

Etter en gjennomgang av denne siden har jeg fått en god oversikt over modell utvalget til Princess. Det ser også ut som det er veldig stor forskjell på størrelse og planløsning..

Hei,

Har du kikket på denne da, nrk.no - nett-tv - autofil vår 2001, program nr 12, der åpenbarer det seg en Princess 65, med egen lugar for dekksmatrosen og vaskeribetjening...

 

Et kjøp betinger at du klarer å fremskaffe omtrent halvparten av utbyttet fra Nokas ranet....

 

Petter-B :lol:

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Da er det bare plenty of $$$$$ som mangler så har man resepten på et lykkelig liv :yesnod:

 

:yesnod::yesnod::flag:(Pluss nogle blondinner ...)

 

 

Et kjøp betinger at du klarer å fremskaffe omtrent halvparten av utbyttet fra Nokas ranet....

 

No chance. Den halvparten av utbyttet er omtrent hva forsvarerne i straffesaken har fått ... kommentarer er vel overflødige?

 

 

Hentet ny båt hos Norsk Båtsenter på søreidgrend før helgen. Avreise fredag. Var det skuten til Worse som lå på første flytebrygge på vei utover? :seeya:

 

Honneurbryggen er siste flytebrygge på babord på vei utover mot Haakonsvern. Så det var sikkert Hangarskibet du flyktig kastet dine øine på, vil jeg tro.

 

Hvordan gikk det med hjemturen, da, i ny båt? Alt vellykket og alle fornøide?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tenkte det var din båt ja. Dro kjensel på stripen på skroget. Turen gikk uproblematisk. Båten var ikke godt nok sjekket ut når jeg kom på onsdag, men det fikset de mens jeg ventet på torsdag. Fikk 3 kompiser over på torsdag ettermiddag, og reiste på fredag morgen. Første stopp var kopervik på karmøy for bunkring, så videre til Egersund. Lørdagsetappen gikk til Arendal via Mandal for bunkring. Så var det bare "sjarmøretappen" på ca. 80 nm på søndag.

 

På den måten fikk vi også tid til å kose oss - det var jo guttetur. :yesnod:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Så en kommentar til goggen: Om du kjøper ny båt og registrerer den i NOR (eventuelt en brukt som allerede er registrert) kan du få lengre nedbetalingstid og fastrente på lånet. Og etter min mening er det renterisikoen i den totale låneporteføljen din som er relevant. Låner du til båten med flytende rente, bind renten på andre lån. Kanskje 50% av lånene med fastrente og resten i flytende kan være en bra portefølje? Det finnes også banker som nå tilbyr renteteak - dvs at du setter en maks rente og får med deg rentenedgangene.

Det er et veldig godt poeng. Skal man være riktig "proff" går det feks an å dele den totale låneporteføljen i tre, og binde 1/3 i 2 år, 1/3 5 år og 1/3 flytende. Da er risiko spredt rimelig bra, og man vil få tid til å områ seg dersom renta går "sky high". For min del tipper jeg det blir aktuelt å refinansiere huslånet og bake alt inn i en pakke. Har heldigvis et svært godt forhold til banken. (Ennå....) Ellers er vel bankenes tommelfingerregel at man bør holde seg innenfor 2-2,5 ganger inntekt og det kan jo være et greit utgangspunkt.

 

Og tips for å selge inn båt hos kona - ikke snakk penger, snakk bare USP'er (Uniqui Selling Propositions) dvs alt det flotte dere får det og hvor fin byssa er og at dusjen inne er stor og at senga er god og at båten tar sjøen bra om dere skulle ha uflaks med været etc..

:lol::lol: Det er der vi er nå! Føler vi er litt på gli... Særlig det med hvordan båten tar sjøen kan være et godt argument etter en svært rufsete tur over Rakke i sommer :lol:
Link to post
Share on other sites

Hadde også vurdert Rodman 38 og Canchi 40...

 

ellers så kan Princess 35 være et alternativ ...levert med og uten drev... men var ny på 80 tallet, så detter kanskje av lasset...

Tre flotte båter! Når det gjelder P35 så synes jeg flybridgen er litt liten, det synes jeg også at motoriseringen generelt er, samt at adkomsten til badeplattformen er noe gammeldags. Foreløpige er den derfor ikke særlig aktuell. De to andre er aktuelle, men det er ikke særlig mange på det norske markedet, og egenimport er nok ikke aktuelt.. Mulig de også blir litt kostbare. Jeg følger dog nøye med på finn og baatnett så får vi se.....

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er vel bankenes tommelfingerregel at man bør holde seg innenfor 2-2,5 ganger inntekt og det kan jo være et greit utgangspunkt.

Det avhenger av inntekten. Erfaringene til banker er at 1/4 av alle som har 3 ganger årlig bruttoinntekt får betalingsproblemer. Dog leste jeg en artikkel i Dine Penger for et par år siden der det er beregnet ut i fra bankenes krav til likviditet i en husholdning hvor mye gjeld man kan ha ut i fra husholdningsinntekten, og om jeg husker rett kan man ha betydelig mer gjeld om man har høyere inntekt enn gjennomsnittet. Har man en husholdningsinntekt på rundt 700.000 mener jeg å huske at 3 ganger brutto inntekt ikke er noe problem, og er inntekten over 1 million kan man ha over 4 ganger bruttoinntekt.

 

 

 

Samme som Skorgenes 420 Mega, om jeg ikke tar hetl feil?

Helt korrekt - samme båt.
Link to post
Share on other sites

Tre flotte båter! Når det gjelder P35 så synes jeg flybridgen er litt liten, det synes jeg også at motoriseringen generelt er, samt at adkomsten til badeplattformen er noe gammeldags.

Bilde Tja, gammeldags? Vennligst utdyp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Heisann - den har jeg ikke sett før....

 

Trodde P35 kun hadde denne adkomsten til badeplattform:

Bilde

 

Det var den jeg mente var gammeldags....

 

På hvilken modell kom løsningen med dør ut til badeplattformen?

 

Hvordan er planløsningen på flybridgen - hvor mange sitteplasser?

 

Da kan jeg se etter nyere modeller av P35 likevel. :flag:

 

Du skal ikke tilfeldigvis selge? :lol:

Link to post
Share on other sites

Det avhenger av inntekten. Erfaringene til banker er at 1/4 av alle som har 3 ganger årlig bruttoinntekt får betalingsproblemer. Dog leste jeg en artikkel i Dine Penger for et par år siden der det er beregnet ut i fra bankenes krav til likviditet i en husholdning hvor mye gjeld man kan ha ut i fra husholdningsinntekten, og om jeg husker rett kan man ha betydelig mer gjeld om man har høyere inntekt enn gjennomsnittet. Har man en husholdningsinntekt på rundt 700.000 mener jeg å huske at 3 ganger brutto inntekt ikke er noe problem, og er inntekten over 1 million kan man ha over 4 ganger bruttoinntekt.

DinSides lånekalkulater bekrefter det du sier. Det er jo i og for seg naturlig at man med større inntekt kan bruke en større andel av lønnen til å betjene renter og avdrag. Synes alikevel ikke det virker forsvarlig med lån på 4 ganger brutto inntekt, nesten uansett hva man tjenter.. Dersom hustanden har en brutto inntekt på 1,5 mill vil man da altså kunne låne intill 6 mill. :eek: For hver prosent renta stiger vil det utgjøre kr. 60.000,- på årsbasis, eller 5.000,- pr. mnd - riktignok før skattefradrag. Gå renta 5% opp blir det 300.000,- på årsbasis, eller 25.000,- pr. mnd. Trekker du ut skattefradraget blir det alikevel 18.000,- mer pr. mnd. :eek:

 

Det er min erfaring at nesten uansett hva man tjener så økes forbruket tilsvarende slik at det å skulle ta en så stor månedlig ekstraregning kan bli skikkelig tungt! Tror ikke jeg hadde sovet godt om natten med en gjeld på 4 ganger inntekt....

Link to post
Share on other sites

Heisann - den har jeg ikke sett før....

Det var den jeg mente var gammeldags....

På hvilken modell kom løsningen med dør ut til badeplattformen?

Hvordan er planløsningen på flybridgen - hvor mange sitteplasser?

Da kan jeg se etter nyere modeller av P35 likevel. :flag:

Du skal ikke tilfeldigvis selge? :lol:

Dør ut til badeplatform kom i 1991, noe som gjør at du får kabinen inne, uteplassen og badeplattformen på samme plan.

På fly har vi 5 sitteplasser fordelt på 3 svingstoler, med førerstol i midten, og en soffa for to i bakkant hvor ryggstøet kan snue for vending fram eller bakover. Noen modeller har her erstattet soffaen med solseng. Ellers er jeg enig med deg at flybridge kunne vært større. Har vel å gjøre med at vi tilbringer all tid på fly når vi er underveis. Pt. ingen planer om å selge. :wink:

Lykke til med valget

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda - jeg har allerede snakket med Roland hos Stavanger Mariensenter jeg. (ca 30 min etter at annonsen var ute....) :cool:

 

Absolutt en flott båt - mitt i blinken for familien!

 

Ellers jobber jeg med et par andre alternativer også.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...