Anders Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Sitat helt sikkert en kortstammet motor ..ang str. på motor så har ikke barn under 10 år lov til å kjøre motorer over 10 hk og heller ikke fortere en 10 knop :nono:, så du bør vel høre med noen som har erfaring med typen HUSK båter med motor skal være registrert :nono: - Regelen gjelder for barn under 16, ikke 10 år. - Båtregisteret er blitt frivillig. Sitér dette innlegget Link to post
btm Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Sitat helt sikkert en kortstammet motor ..ang str. på motor så har ikke barn under 10 år lov til å kjøre motorer over 10 hk og heller ikke fortere en 10 knop :nono:, så du bør vel høre med noen som har erfaring med typen HUSK båter med motor skal være registrert :nono: Takk for svaret. Jeg får registrere den som tilhenger, siden den skal henge bak på båten og være barnas gullerot mellom havnene. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Det er som Anders sier. Båtregisteret er blitt frivillig. og alder 16 år. Sitér dette innlegget Link to post
Wakeboarder Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Noen som klarer å se om denne motoren har kort eller lang stamme? Selger var usikker.. Jeg ba selger ta mål av motoren, men hva er målene på kort og lang stamme..? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Utfra seilbåtsjargong er dette en kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Mål som gjelder Yamaha: (går ut fra at dette er temmelig standardisert) Standard (kort) 381 mm Lang 508 mm Men hvor man måler til og fra vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Etter min mening så er det en kortstamme Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Jeg tror også at dette er kortstamme Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Platt Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Ser ut som kort stamme. Mål fra motorfeste og ned til kavitasjonsplata(?)/finnen på motoren. Rundt 42 cm tilsvarer kort stamme, +/- 10cm mer tilsvarer lang. Trur eg.. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Der ER en kortstamme. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 (redigert) Jeg er ikke så overbevist om at dette er kort stamme. Nå vet jeg ikke hvilken båt dette er, men tipper den er rundt 16-17 fot ut fra det lille jeg kan se av den på bildet. Såpass store båter har så godt som alltid lang stamme. Nye 50- 60 hk Yamaha som jeg sitter og leser om i katalogen eksisterer ikke med kort stamme. Redigert 20.April.2005 av Cand. noe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wakeboarder Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Selger har nå målt motoren til 52 cm fra oppunder festet til kavitasjonsplata, det betyr vel at motoren er langstammet..? Sitér dette innlegget Link to post
BeKe Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Nanai, dette er uten tvil en kort stamme! Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 Hva bygger du det på? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 20.April.2005 Link til dette innlegget Svart 20.April.2005 (redigert) FrankA har helt rett når det gjelder hvordan målene tas. Så hvis de målene dine stemmer er det helt utvilsomt lang stamme. Og til dere som tror det er enkelt å se om det er lang eller kort stamme utifra et bilde, tror jeg nok ikke det stemmer bestandig da bildene varierer noe i form etc. Mvh Redigert 20.April.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Sett opp en poll! Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Mål skal tas slik som Frank A. sier, fra kavitasjonsplaten og opp til motorfestet. Men hvor på motorfestet? Jeg mener at det må være innvendig i motorfestet, altså der motoren ligger an ned mot øvre kant av akterspeilet. Poenget er at (anti)kavitasjonsplaten skal stryke vannspeilet nåt båten ligger i planefart, nettopp for å motvirke kavitasjon. Da må platen ligge jevnt med nederste punkt på bunnen/bæreflaten av båten. På kjølbåter kan du ikke regne med kjølen her! Målte i full fart 3 motorer i garasjen nå. en Suzuku, en Tohatsu og en Johnson. Alle tre er 45 cm målt slik som beskrevet, og de er kortstammet. Yamahaen står på hytta, men den er nok 45 cm den også, for dette er standardisert. Lykke til med motoren! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
dc21 Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 hei kan noen fortelle meg hvor dypt påhengsmotoren skal stå, det må da finnes et mål fra motorfeste til kjøl som viser om en må ha kort eller lang stamme? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 jepp, kort = 15" , 38cm lang = 20" , 51cm ultra lang = 25" Normalt monteres kavitasjonsplaten i flukt med bunnen på båten, men avhengig av skrogform og fart så kan det være fordelaktig å montere den lavere eller høyere enn dette. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dc21 Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 takk for et utfyllende og godt svar ivar Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 ivar skrev: ...Normalt monteres kavitasjonsplaten i flukt med bunnen på båten, men avhengig av skrogform og fart så kan det være fordelaktig å montere den lavere eller høyere enn dette.Kavitasjonsplaten opptil 20mm over flukt med bunnen for maksimal fart har jeg lest flere steder. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2005 Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 (redigert) Batdilla skrev: Kavitasjonsplaten opptil 20mm over flukt med bunnen for maksimal fart har jeg lest flere steder. <{POST_SNAPBACK}> Og med rett propell og høyt kjølevannsinntak osv, enda mye høyere enn det.... Imidlertid ikke noe man behøver å tenke på så lenge farta holder seg nede i normale områder... Redigert 9.September.2005 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
CB. Svart 9.September.2005 Link til dette innlegget Svart 9.September.2005 (redigert) Enkel regel er. Spruter det vann opp bak, motor for høy. er det borre lyd, motor tiltet for lavt. Redigert 9.September.2005 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Duppera Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Hallo. Er det noen der ute som har litt peiling på lang og kort stamme på påhengsmotor? Har en sunbird som er 68,5 cm fra toppen på motorfeste og ned til bunn på båten, men jeg finner ut at alle motorer er oppgitt til 50,8 cm i lengde. Er dette ned til kavitasjonsplaten eller total ned til propell? Får man motorer med ekstra lang stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Målene er fra kavitasjonsplata til festebraketten hvor motoren skal kvile på speilet. Ja du får XL stamme. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.