Jump to content

Påhenger, lang eller kort stamme


kito

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Og ingen motorforhandlere kan fortelle deg hva du skal ha når du nevner båttypen og målene???

Ikke ment å være uhøffelig mot deg, men er litt frustrert etter å ha trålt forhandlere i Bergen og fått x antall forskjellige råd.

Båt er tydeligvis en vitenskap uten eksakte svar..... Sorry for at jeg ikke kan hjelpe deg og bare kommer med gruff.........

Link to post
Share on other sites

Kort stamme er vanligvis 38cm , lang er 51cm.

Båten din er lagd for kort stamme såvidt jeg vet , men kan være at kavitasjonsplata havner litt over bunnen på båten.

Med lang stamme vil den havne for langt under båten , noe som vil føre til vannsprut og muligens også dårligere styreegenskaper.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Flyndra over propellen skal ligge rett under bunnen på båten..............

Ikke nødvendigvis,

det varierer etter skrogform, fartsområde, propell etc. Noen båter må ha motoren lavt , andre passer bra med plata i flukt med bunnen, andre igjen kan heves flere tommer.

I dette tilfellet ville jeg først prøvd med plata ca i flukt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten din skal helt sikkert ha motor med kort stamme

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Når du måler etter hekken ned til bunnen så er denne litt skrå. Om du reimot måler rett ned vil du få den riktige lengden, som altså blir litt mindre. Siden du måler 42 cm mot akterspeilet vil du sikkert måle litt i underkant av 40 cm når du måler rett ned. Altså ender du opp med en motor med kort stamme.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selv om emneoversikten er et helt utmerket verktøy for å finne noe sålenge man bare vet hva man omtrent leter etter, så er den i dette tilfelle kanskje bare indirekte til hjelp. Selvfølgelig er det båttypen som bestemmer om du må ha lang- eller kortstammet motor. Hva slags båt er det du skal ha motor til?

 

Har du noen papirer/brosjyrer om båten, eller har produsenten en hjemmeside så er det bare å slå opp der. Har du ikke det så kan du gå å sjekke i emneoversikten,erfaringsdatabasen eller i dette tilfelle enklest ved å søke merke/modell til båten din i søkefunksjonen her om noen tilfeldighvis har skrevet noe om stamlengden for denne båten.

 

Hvis alt dette ikke hjelper så kan man vist finne det ut ved å måle akterspeilet. Men der er jeg feil person til å veilede.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Kort stamme må da rekke lenge på en 270 gummibåt, speilet stikker vel ikke så mye over vannflaten? ( Har ikke gummibåt sjøl)

Ikke nødvendigvis. Båten løfter seg ut av sjøen i fart og stikker betraktelig grunnere. Har en 265 med en 5 hk Yamaha. Holdt på å skremme vettet av guttungen da motoren begynte å slippe etter innkjøringa. Farten økte såpass at vekta måtte fordeles bakover i plan for å unngå frieksos og kavitasjon. Begynte å lure på om jeg hadde kjøpt feil da jeg hadde kjøpt med kort stamme. Viser seg at det går å leve med bare vekta fordeles riktig. Til opplysning er ikke motoren tiltet i det hele.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

takk for svar :) jeg får måle å se :) begynte å skulle skru av undervannshuset i går for å evt ta av det skjøtestykket som gjør motoren fra kort til lang.. men det var ikke bare bare gitt...vips så var to skruer knekt og undervannshuset fikk jeg ikke løsnet fra drivaksel å girstenger..... får knote videre i dag hehe.. Går det an å korte inn drivaksel å girstenger på disse evinrude motorene tru?

Link to post
Share on other sites

Girstangen kan kortes, det må slipes ett spor i enden for skruen i skjøtestykket. Dette finner du bak ett lokk på stammen.

Kjølevannsrøret må også kortes.

Drivaksling kan ikke kortes. Ny koster en liten formue, men det er sikkert mulig å få tak i en brukt hvis du ringer rundt.

 

Det kan være svært vanskelig å få ut knekte bolter, men her kan du sannsynligvis bruke varme, noe som ofte er eneste løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...