Jump to content

Påhenger, lang eller kort stamme

kito

Recommended Posts

helt sikkert en kortstammet motor ..ang str. på motor så har ikke barn under 10 år lov til å kjøre motorer over 10 hk og heller ikke fortere en 10 knop  :nono:, så du bør vel høre med noen som har erfaring med typen

HUSK båter med motor skal være registrert  :nono:

- Regelen gjelder for barn under 16, ikke 10 år.

- Båtregisteret er blitt frivillig.

helt sikkert en kortstammet motor ..ang str. på motor så har ikke barn under 10 år lov til å kjøre motorer over 10 hk og heller ikke fortere en 10 knop  :nono:, så du bør vel høre med noen som har erfaring med typen

HUSK båter med motor skal være registrert  :nono:

Takk for svaret.

Jeg får registrere den som tilhenger, siden den skal henge bak på båten og være barnas gullerot mellom havnene. :)

• 10 måneder senere...

Jeg er ikke så overbevist om at dette er kort stamme. Nå vet jeg ikke hvilken båt dette er, men tipper den er rundt 16-17 fot ut fra det lille jeg kan se av den på bildet. Såpass store båter har så godt som alltid lang stamme.

Nye 50- 60 hk Yamaha som jeg sitter og leser om i katalogen eksisterer ikke med kort stamme.

Redigert av Cand. noe (see edit history)

FrankA har helt rett når det gjelder hvordan målene tas.

Så hvis de målene dine stemmer er det helt utvilsomt lang stamme.

Og til dere som tror det er enkelt å se om det er lang eller kort stamme utifra et bilde, tror jeg nok ikke det stemmer bestandig da bildene varierer noe i form etc.

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)

Mål skal tas slik som Frank A. sier, fra kavitasjonsplaten og opp til motorfestet. Men hvor på motorfestet?

Jeg mener at det må være innvendig i motorfestet, altså der motoren ligger an ned mot øvre kant av akterspeilet. Poenget er at (anti)kavitasjonsplaten skal stryke vannspeilet nåt båten ligger i planefart, nettopp for å motvirke kavitasjon. Da må platen ligge jevnt med nederste punkt på bunnen/bæreflaten av båten. På kjølbåter kan du ikke regne med kjølen her!

Målte i full fart 3 motorer i garasjen nå. en Suzuku, en Tohatsu og en Johnson. Alle tre er 45 cm målt slik som beskrevet, og de er kortstammet. Yamahaen står på hytta, men den er nok 45 cm den også, for dette er standardisert.

Lykke til med motoren!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 4 måneder senere...

jepp,

kort = 15" , 38cm

lang = 20" , 51cm

ultra lang = 25"

Normalt monteres kavitasjonsplaten i flukt med bunnen på båten, men avhengig av skrogform og fart så kan det være fordelaktig å montere den lavere eller høyere enn dette.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kavitasjonsplaten opptil 20mm over flukt med bunnen for maksimal fart har jeg lest flere steder.

<{POST_SNAPBACK}>

Og med rett propell og høyt kjølevannsinntak osv, enda mye høyere enn det....

Imidlertid ikke noe man behøver å tenke på så lenge farta holder seg nede i normale områder...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 måneder senere...

Hallo.

Er det noen der ute som har litt peiling på lang og kort stamme på påhengsmotor?

Har en sunbird som er 68,5 cm fra toppen på motorfeste og ned til bunn på båten, men jeg finner ut at alle motorer er oppgitt til 50,8 cm i lengde.

Er dette ned til kavitasjonsplaten eller total ned til propell?

Får man motorer med ekstra lang stamme?

:fishing::fishing::fishing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...