Jump to content

Påhenger, lang eller kort stamme

kito

Recommended Posts

Jeg gikk til anskaffelse av en 5hk Yamaha til jolla, en YAM 300 gummibåt.  Problemet er at når båten kommer i plan så "spinner" propellen.  Det hjelper litt å flytte vekt (meg selv) bakover i båten, men ikke nok.  Spørsmålet er om jeg burde kjøpt motor med lengre stamme, eller om det er andre ting jeg kan gjøre for å unngå problemet?

Takknemlig for tips.

Kito

Hvis båten "Yam 300" har fast kjøl, som er ganske V bakerst. vil dette kunne føre til at luft "suges" ned langs kjølen å kommer inn i propellen. Men dette bør ikke skje hvis du kjører rett frem, bare når du tar litt krappe svinger. Er dette tilfelle er det nok noe du må leve med. Mer vekt i båten/slakkere svinger vil kunne hjelpe.

Ja, jeg har prøvd med forskjellige instillinger, men den er utvilsomt best når den står på innerste hakk.

Ok, hvis ikke leverandøren har noe fornuftig å komme med kan du kutte akterspeilet litt av gangen til det passer.

Det vanlige problemet er at motoren står for langt ned, det er verre å gjøre noe med.

Vi hadde en Pioner eier her tidligere med det problemet (her ), har også hørt rykter om at akterspeilet er for lavt på Steady-båter. (Man får kjøpt en original metall-brakett som bringer motoren opp i riktig høyde... :lol:)

Har snakket med Yamaha og de sier at dette kan skyldes at motoren står for lavt  :lol: og at jeg bør legge en plankebit mellom for å få hevet den.  Jeg skal prøve meg frem litt i løpet av uka, men slagordet deres om at kombinasjonen YAM båt og Yamaha motor er uslåelig kommer jo unektelig i et litt rart lys????

Dette er klippet fra en annonse på nettet:

"En YAM gummibåt sammen med en Yamaha utenbordsmotor er en uslåelig kombinasjon – uslåelig på desig, uslåelig på ytelse, uslåelig på kvalitet og med en pris du ikke ville tro var sann."

Da sier jeg  :lol:

Tror ikke dette har noe med yamaha og gjøre da lang/kort-stammet motor er standardmål på alle motorer. 42 cm stemmer med kortstammet, og + 12 cm er langstammet.

Hei,

Jeg tok mål av jolla fra motorfeste til kjøl og fikk ca 42cm, mens målet på motoren var ca 45 cm ned til kavitasjonsplata.  Prøvde tipset fra Yamaha med å heve motoren noen cm men det gjorde vondt værre.  Ved å montere motoren noen få cm mot babord, da jeg selv normalt sitter på styrbord pontong, ble problemet tilnærmet borte.  

Må vel også akseptere at motoren nok er litt i minste laget for en jolle av denne størrelse.

MVH

Kito

Ikke så rart du føler den er for liten, båten er godkjent for 9.9hk. De færreste båter går noe særlig bra med halvparten av maks motorstørrelse. Anbefaler som regel å gå for maks og ikke vekt er et stort problem.

8hk hadde sikkert passet greit nok, den veier 27kg mot 21kg for 5hk. Men forhandleren lar deg vel neppe bytte...?

Ikke så rart du føler den er for liten, båten er godkjent for 9.9hk. De færreste båter går noe særlig bra med halvparten av maks motorstørrelse. Anbefaler som regel å gå for maks og ikke vekt er et stort problem.

8hk hadde sikkert passet greit nok, den veier 27kg mot 21kg for 5hk. Men forhandleren lar deg vel neppe bytte...?

Han gjør nok ikke det så jeg får nok leve med problemet.  Det hadde nok vært en bedre ide som du sier å ha kjøp en 8hk, men men....

• 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt meg gummibåt!!! Nå må jeg ha påhengs til denne.

Båten er en...Zodiac 285, det står max 8 hk, ca 97 mod. Er det noen som har erfaring med disse. Hvilken motorstørrelse bør jeg ha (barna skal bruke den) skal den ha kort eller lang stamme?

BTM

Har ikke erfaring med selve båten, men den skal nok ha kort stamme, i likhet med de fleste mindre gummibåter. 8 hk tror jeg ville passet fint på denne båten.

Alternativene er 4 eller 5 hk som er litt for lite, og 6 hk som er nesten lik en 8 hk. (Samme motor/sylindervolum)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...