kito Startet 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2003 Jeg gikk til anskaffelse av en 5hk Yamaha til jolla, en YAM 300 gummibåt. Problemet er at når båten kommer i plan så "spinner" propellen. Det hjelper litt å flytte vekt (meg selv) bakover i båten, men ikke nok. Spørsmålet er om jeg burde kjøpt motor med lengre stamme, eller om det er andre ting jeg kan gjøre for å unngå problemet? Takknemlig for tips. Kito Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Hvor står antikavitasjonsplata på motoren i forhold til bunnen av båten ? Den skal flukte eller være litt over (1-3cm). Står den langt over har du for kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 7.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Det må jeg sjekke i ettermiddag. Kjøpte motor med kort stamme, da jeg trodde at det var det som var vanlig for små gummibåter Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Antar at du har sjekket at motoren ikke er tiltet for langt ut. Tvilsomt at du har kjøpt feil stamme-lengde, til det er forskjellen mellom kort og lang for stor. Ville spurt leverandøren, problemet bør være kjent for dem. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 7.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Sitat Antar at du har sjekket at motoren ikke er tiltet for langt ut.Ja, jeg har prøvd med forskjellige instillinger, men den er utvilsomt best når den står på innerste hakk. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Noen båter utstyres med motor med veldig kort stamme, og det funker helt ok. Du finner eksempel her; http://www.everglades.com/airboatrides.htm Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sinus_nor Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Hvis båten "Yam 300" har fast kjøl, som er ganske V bakerst. vil dette kunne føre til at luft "suges" ned langs kjølen å kommer inn i propellen. Men dette bør ikke skje hvis du kjører rett frem, bare når du tar litt krappe svinger. Er dette tilfelle er det nok noe du må leve med. Mer vekt i båten/slakkere svinger vil kunne hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 7.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Takk for tipset, kanskje jeg bør vurdere som et alternativ å snu motoren opp ned og montere større propell Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Sitat Ja, jeg har prøvd med forskjellige instillinger, men den er utvilsomt best når den står på innerste hakk.Ok, hvis ikke leverandøren har noe fornuftig å komme med kan du kutte akterspeilet litt av gangen til det passer. Det vanlige problemet er at motoren står for langt ned, det er verre å gjøre noe med. Vi hadde en Pioner eier her tidligere med det problemet (her ), har også hørt rykter om at akterspeilet er for lavt på Steady-båter. (Man får kjøpt en original metall-brakett som bringer motoren opp i riktig høyde... ) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Terhi Micro Fun har samme sykdom: alt for lav akterspeil Sitér dette innlegget Link to post
Trond J Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Du kan måle akterspeilet fra motorfeste til nederst på kjølen er det kortstammet så måler den 42cm , hvis det er langstammet så er den overkant av 50cm.Mener og huske det var disse målene. Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
kito Svart 8.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2003 Har snakket med Yamaha og de sier at dette kan skyldes at motoren står for lavt og at jeg bør legge en plankebit mellom for å få hevet den. Jeg skal prøve meg frem litt i løpet av uka, men slagordet deres om at kombinasjonen YAM båt og Yamaha motor er uslåelig kommer jo unektelig i et litt rart lys???? Dette er klippet fra en annonse på nettet: "En YAM gummibåt sammen med en Yamaha utenbordsmotor er en uslåelig kombinasjon – uslåelig på desig, uslåelig på ytelse, uslåelig på kvalitet og med en pris du ikke ville tro var sann." Da sier jeg Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Krogh Svart 12.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2003 Tror ikke dette har noe med yamaha og gjøre da lang/kort-stammet motor er standardmål på alle motorer. 42 cm stemmer med kortstammet, og + 12 cm er langstammet. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 14.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2003 Sitat Tror ikke dette har noe med yamaha og gjøre da lang/kort-stammet motor er standardmål på alle motorer. 42 cm stemmer med kortstammet, og + 12 cm er langstammet.Hei,Jeg tok mål av jolla fra motorfeste til kjøl og fikk ca 42cm, mens målet på motoren var ca 45 cm ned til kavitasjonsplata. Prøvde tipset fra Yamaha med å heve motoren noen cm men det gjorde vondt værre. Ved å montere motoren noen få cm mot babord, da jeg selv normalt sitter på styrbord pontong, ble problemet tilnærmet borte. Må vel også akseptere at motoren nok er litt i minste laget for en jolle av denne størrelse. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 14.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2003 Ikke så rart du føler den er for liten, båten er godkjent for 9.9hk. De færreste båter går noe særlig bra med halvparten av maks motorstørrelse. Anbefaler som regel å gå for maks og ikke vekt er et stort problem. 8hk hadde sikkert passet greit nok, den veier 27kg mot 21kg for 5hk. Men forhandleren lar deg vel neppe bytte...? Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 15.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2003 Sitat Ikke så rart du føler den er for liten, båten er godkjent for 9.9hk. De færreste båter går noe særlig bra med halvparten av maks motorstørrelse. Anbefaler som regel å gå for maks og ikke vekt er et stort problem. 8hk hadde sikkert passet greit nok, den veier 27kg mot 21kg for 5hk. Men forhandleren lar deg vel neppe bytte...? Han gjør nok ikke det så jeg får nok leve med problemet. Det hadde nok vært en bedre ide som du sier å ha kjøp en 8hk, men men.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest aagebe Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Hvordan finner jeg ut om min johnson 9,9 2000mod. er lang eller kortstammet? Sitér dette innlegget Link to post
Biam 900 Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Hei Kan noen fortelle meg hvordan jeg ser om stammen på en påhenger er kort eller lang??Skal selge en eldre 8hk yamaha og regner med at det spørsmålet vil komme fra potensielle kjøpere. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Mål lengden og snakk med en forhandler el. importøren! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Svaret finnes på denne linken : http://maritimstart.com/propell.shtml Og det fant jeg hos BM Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Hei. Du måler avstanden fra festebraketten til antikavitasjonsplate over propellen: - 15" = 381mm = Kort stamme - 20" = 508mm = Lang stamme /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
Biam 900 Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Sitat Hei. Du måler avstanden fra festebraketten til antikavitasjonsplate over propellen: - 15" = 381mm = Kort stamme - 20" = 508mm = Lang stamme /M Greit, Takk for svaret..... Sitér dette innlegget Link to post
btm Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Har kjøpt meg gummibåt!!! Nå må jeg ha påhengs til denne. Båten er en...Zodiac 285, det står max 8 hk, ca 97 mod. Er det noen som har erfaring med disse. Hvilken motorstørrelse bør jeg ha (barna skal bruke den) skal den ha kort eller lang stamme? BTM Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 helt sikkert en kortstammet motor ..ang str. på motor så har ikke barn under 10 år lov til å kjøre motorer over 10 hk og heller ikke fortere en 10 knop :nono:, så du bør vel høre med noen som har erfaring med typen HUSK båter med motor skal være registrert :nono: Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anders Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Har ikke erfaring med selve båten, men den skal nok ha kort stamme, i likhet med de fleste mindre gummibåter. 8 hk tror jeg ville passet fint på denne båten. Alternativene er 4 eller 5 hk som er litt for lite, og 6 hk som er nesten lik en 8 hk. (Samme motor/sylindervolum) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.