Jump to content

Dimensjon kabel til gløding


Goddis77

Recommended Posts

Du trenger en ganske tynn ledning opp til instrumentbordet. Som du kobler til et rele med passende kapasitet i Ampere. Som i sin tur har en fet, fet ledning fra batteriet til glødepluggen/e.

Høres vel riktig ut dette ,Skipper_Worse, - for slik har jeg det også på min 6 syl. VOLVO!

 

NB!

Kjenner deg ikke helt igjen i den nye forkledningen - ja,- for det er vel du som ligger litt "henslengt" inne i sentrum av den nye avataren, - eller? :wink::smiley::seeya:

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

NB!

Kjenner deg ikke helt igjen i den nye forkledningen - ja,- for det er vel du som ligger litt "henslengt" inne i sentrum av den nye avataren, - eller? :wink::smiley::seeya:

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Kansje Worse har konventert til en annen religion :confused::confused::confused::confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte glødeplugger på min forrige båt, med en 2 sylindret Sabb. Der fant jeg ut at glødepluggene trakk ca 7,5A hver, så jeg greide meg med et vanlig 30A lyrele til disse. Men du med dine 8 sylindre trenger nok minst 60A, helst noe mer. Og så er det vel bare å dimensjonere kabler etter dette. Du kan jo trappe ned litt utover i rekkene, men du bør vel kanskje ha 16 kvadrat til tilførselen i alle fall?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg monterte glødeplugger på min forrige båt, med en 2 sylindret Sabb. Der fant jeg ut at glødepluggene trakk ca 7,5A hver, så jeg greide meg med et vanlig 30A lyrele til disse. Men du med dine 8 sylindre trenger nok minst 60A, helst noe mer. Og så er det vel bare å dimensjonere kabler etter dette. Du kan jo trappe ned litt utover i rekkene, men du bør vel kanskje ha 16 kvadrat til tilførselen i alle fall?

Hvor finner jeg ett slikt rele da?

Prøvde å skaffe ett slikt via Motro, men fikk aldri varen.

Link to post
Share on other sites

Hvor finner jeg ett slikt rele da?

Jeg vil tro at enten et Bosch verksted eller et delelager for lastebiler kan være tingen her. Eventuelt annet firma som driver med bilelektrisk som fag.

 

Jeg sjekket koplingsskjemaet til min Ford-Sabb 54 hk i går, og der er det lagt opp 6 kvadrat kabel som forsyning til 4 glødeplugger. Så hvis du legger opp en 6 kvadrat kabel til hver rekke à 4 glødeplugger fra releet så holder det sikkert bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor finner jeg ett slikt rele da?

Prøvde å skaffe ett slikt via Motro, men fikk aldri varen.

Det skal sitte et gløderele i bakkant av motoren din. Jeg har ca. 3 meter kabel fra batteristrømmen og frem til dette releet. Tror ledningen er 5 kvadrat. For styrestrømmen til releet kan man vel bruke hva som helst. Vi har samme motor. Ditt rele skal være elektronisk styrt (sannsynligvis) jeg har et gammeldags, mekanisk styrt rele. Hvis dette releet ikke fulgte med på motoren din, ikke finn opp kruttet på nytt, kjøp heller et skikkelig rele som passer til motoren ev. fra gutta i Østfold. F.eks. Amerikanske Bildeler, Aarnes eller andre.

Link to post
Share on other sites

Det skal sitte et gløderele i bakkant av motoren din. Jeg har ca. 3 meter kabel fra batteristrømmen og frem til dette releet. Tror ledningen er 5 kvadrat. For styrestrømmen til releet kan man vel bruke hva som helst. Vi har samme motor. Ditt rele skal være elektronisk styrt (sannsynligvis) jeg har et gammeldags, mekanisk styrt rele. Hvis dette releet ikke fulgte med på motoren din, ikke finn opp kruttet på nytt, kjøp heller et skikkelig rele som passer til motoren ev. fra gutta i Østfold. F.eks. Amerikanske Bildeler, Aarnes eller andre.

Det står en plugg i bakkant som jeg har kortsluttet når jeg har startet motoren manuelt. Er det dette som er releet?

Har du noen bilder av ditt?

Hvis dette er releet, så ble dette satt over fra 6,2L'en som jeg hadde før.

 

Har du kanskje noen form for koblings-skjema for oppsett av dette?

Link to post
Share on other sites

Har du noen bilder av ditt?

Hvis dette er releet, så ble dette satt over fra 6,2L'en som jeg hadde før.

Det står en plugg i bakkant som jeg har kortsluttet når jeg har startet motoren manuelt. Er det dette som er releet? Nix, det er en boks med en bundt ledninger.

 

Har du kanskje noen form for koblings-skjema for oppsett av dette? Nei, tok det på frihånd.

 

Jeg har et dårlig bilde det releet kun henger og dingler bak på motoren før det blir festet:

 

Bilde

 

Jeg gjorde en tabbe da jeg fikset på bildet, derfor alt det hvite.

 

Den tykke, røde ledningen er tilførselen fra batteri pluss. "Pluggen" som er skrudd fast i topplokket rett over til venstre for releet er motorstyringen. Hos meg er det hevdet at det er en trykkbryter.

 

På bil går det en spolestrøm til releet via tenningsnøkkelen. Tenningsnøkkelen hos meg er en uttrekksbryter oppe i cocpit. I og med at det er veldig mange meter med ledning, har jeg lagt inn et Biltemarele nede ved motoren som styrer spolestrømmen på glødereleet.

 

Vær klar over at det jeg har er noe "gammel dritt", som fungerer perfekt for meg. Disse releene selger www.amerikanskebildeler.no for under 900 kroner. Jeg ville imidlertid hørt hos www.aarnes.no, jeg tror disse har bedre peiling på det rent tekniske. Dessuten holder de en hel masse deler på lager. Jeg regner med at de også vil skaffe skjema til de releene de selger.

Link to post
Share on other sites

Vittig dette her. Etter å ha lest en del tidligere innlegg, fant jeg frem til mye av det jeg trenger. Har selv skrevet en del av det, men ting går i glemmeboken. Tidligere innlegg

Har også finlest 2 stk manualer jeg har, og tror jeg har funnet mitt type rele.

 

Skal lage meg et skjema utfra dette, så får jeg se når jeg skal opp i båten neste gang.

 

OBS OBS alle sammen. Ikke mekk med batteriet tilkoblet. Fikk meg en solid smekk idag, da jeg skulle demontere oljetrykks-giveren. Fikk en kortslutning mellom blokk og rele. Verket en del i hånden etter den ja, men alt vel med batteriet heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Har du fått en skikkelig kortslutning bør du sjekke el.anlegget ditt nøye. Det kan være brente kabler, og spesielt koblinger kan brenne pga. dette. Sjekk også alle instrumenter/givere før sesongen tar til.

Det meste var ikke koblet til. Ingen instrumenter og givere koblet ennå. Heldigvis

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kabelen som går fra starteren til S på svitsen, hvor stor bør denne kabelen være? Eller bør en bruke rele her også? Eller hvordan fungerer prinsippet med starter egentlig? :confused:

Er det et rele på starteren???

 

Er i det tankefulle hjørnet nå når det er jobbtid igjen :eek:

Link to post
Share on other sites

Innslaget på starteren er kombinert rele og innslag. Hovedledningen går direkte fra batteri (via hovedbryter) og til starteren. Ledningen opp til tenningslåsen er altså kun styrestrøm og trenger ikke være særlig stor. Tror jeg ville ha benyttet 2,5 kvadrat med tanke på mekanisk styrke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Innslaget på starteren er kombinert rele og innslag. Hovedledningen går direkte fra batteri (via hovedbryter) og til starteren. Ledningen opp til tenningslåsen er altså kun styrestrøm og trenger ikke være særlig stor. Tror jeg ville ha benyttet 2,5 kvadrat med tanke på mekanisk styrke.

For denne aktuelle motoren blir det nå og da anbefalt å sette inne et rele for å styre innslagsreleet. Hvis avstanden mellom tenningsbryteren og selvstarteren er omtrent som på en bil, er anbefalingen fra index helt grei. Hulda, som har 5- til 6 meter hver vei (pluss/minus), har satt inn et 30 A Biltemarele. Dette fungerer fint. Ved for stort spenningsfall vil innslagsreleet begynne å "hoppe" og brenne kontakter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...