Jump to content

Kommunen har innført nye havnepriser i kristiansand.


Blondie

Recommended Posts

Nå har Kristiansand innført nye priser på å ha båtene i havna.

Fikk nå sjokk da vi hadde en regning i fjor som sa,kr 1720,og så kom der i år

en regning på 4614kr,men allikavell har man ikke fått et skriv om at kommunen skal

betale tilbake innskudene,man kan bli så eitrende sint :headbang::headbang::headbang:

at man må :puke:

Det er avgifter på avgifter ,blir det aldri stopp.

Kokka

Link to post
Share on other sites

Men det ser ikke ut til at dette hjelper på båtplassmangelen her nede. I flg. småbåthavnskontoret var det ikke mange av de som har plass fra tidligere som ser ut til å gi fra seg plassen pga. høyere leie.

 

Så her sliter vi like mye enda....... Er ikke noen som helt tilfeldig har en 4,5 meter plass til utleie ?

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dere har hatt det billig, mange år siden jeg har klart og skaffe en plass til den prisen rundt Bergen.

I noen båtforeninger i Bergen er prisen fremdeles under 2000 kr i årsavgift. Det forutsetter at man deltar i dugnag og nattevakt.

 

Prisnivået i marinaer liiger nok en del høyere.

Link to post
Share on other sites

Men det ser ikke ut til at dette hjelper på båtplassmangelen her nede. I flg. småbåthavnskontoret var det ikke mange av de som har plass fra tidligere som ser ut til å gi fra seg plassen pga. høyere leie.

 

Så her sliter vi like mye enda.......

Kommet en smule skjevt ut......større og flere båter som skal ha plass...kanskje det blir frafall så det monner hvis de prøver å tredoble prisene :confused: Kommunen har ikke prioritert å bygge ut allerede regulerte områder til båtplasser jfr Ronabukta/ Hånes. Dette på tross av at de har hatt betydelige midler tilgjengelig. I tillegg er vel ikke allerede eksisterende plasser av høyeste standard.

 

Merkelig at fakturaene ble sendt ut før innskuddene ble tilbakebetalt :crazy: Viser vel en smule arroganse....som vanlig. Men de har jo innrømmet at det var litt uheldig........innskuddene skal være tilbakebetalt innen 24. februar...

 

Merket meg at det på fakturaen var skrevet at de krevde at båten var registrert i båtregisteret. Hva skjer hvis ikke? inndrar de plassen...? :confused:

Link to post
Share on other sites

Men det ser ikke ut til at dette hjelper på båtplassmangelen her nede. I flg. småbåthavnskontoret var det ikke mange av de som har plass fra tidligere som ser ut til å gi fra seg plassen pga. høyere leie.

 

Så her sliter vi like mye enda....... Er ikke noen som helt tilfeldig har en 4,5 meter plass til utleie ?

sender deg en im

Kokka

Link to post
Share on other sites

Nå har Kristiansand innført nye priser på å ha båtene i havna.

Fikk nå sjokk da vi hadde en regning i fjor som sa,kr 1720,og så kom der i år

en regning på 4614kr,men allikavell har man ikke fått et skriv om at kommunen skal

betale tilbake innskudene,man kan bli så eitrende sint :headbang::headbang::headbang:

at man må :puke:

Det er avgifter på avgifter ,blir det aldri stopp.

Nå må det sies at BLONDIE har hatt ekstremt billig båtplass, han sammen med andre som har betalt innskudd.

Men vi som ikke har fått kjøpt plass med innskudd har betalt en blodpris i forhold. Sist jeg belalte for en plass tilsvarende den BLONDIE syter over prisen på måtte vi betale ca 7300,-.

Så systemet blir vel mere retferdig nå, for meg går prisen betraktelig ned.

Link to post
Share on other sites

Så systemet blir vel mere retferdig nå, for meg går prisen betraktelig ned.

Du glemmer visst en detalj her, gjør du ikke? Prisen går ned for deg hvis du klarer å skaffe deg en kommunal båtplass til erstatning for den du har nå. Og det er vel tvilsomt om du klarer? Det har jo ikke blitt flere båtplasser, det har bare blitt mer penger i kommunekassa. Du skal ikke se bort fra at prisen på båtplassen din faktisk øker enda mer. Nå er jo den kommunale lista lagt høyt. Det betyr at de private kan legge den enda høyere uten å virke ublu i sin prisfastsetting.

 

Mer penger til kommunekassa er kanskje en god ting? Kristiansand kommune har nemlig solgt alle kraftaksjene sine. Etter at staten tok 28% av salgssummen i skatt og kommunen brukte resten til kulturfond og sponsing av statsdrevne høyskoler, må de vært år finne inndekning for nesten 100 millioner som de nå går glipp av i utbytte fra Agder Energi. Agder Energi har over milliarden i overskudd og betaler 400 millioner i utbytte. Hvert år. Og stiger gjør det for strøm må du ha må vite.

 

Bare aksjeeierne får slike skattefrie utbytter. Da er det kanskje greit å ta inn den første manglende millionen av Kristiansands båteiere?

 

Lotus

 

PS: Det hører med til historien at Agder Energi har blitt dobbelt så mye verdt på disse få årene og at kommunen har brent opp en betydelig mengde penger på kultursektoren og sponsing av statens høgskoler fra kraftfondet sitt. Kanskje vi like gjerne skal foreslå at båtplassene stiger til 8000 pr år? Kommunen trenger virkelig disse pengene.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reagerte også nokså irritabelt på den regningen...

Er nå 46 år, har hatt båtplass (stort sett i Bærtes) siden jeg var 18, var uten båt i et par uker en sommer i 20 års alderen, skal aldri skje igjen...

Da jeg var 18, så hadde jeg stått ca 2 år på venteliste, mener å huske at innskuddet var 4500,-.....

Nå vil jeg få tilbake det samme kronebeløpet, dersom jeg har forstått riktig...

Er det noen kalkulatorer noen sted på nettet som viser hva Kristiansand kommune har hatt i ca renteavkastning på dette (renters rente etc...)? Tok ikke no økonomisk utdannelse, så...

Og hva er i tilfelle 4500 kroner i 1977/ 78 verdt idag?

Synes egentlig disse sata*#s politikerene skulle skamme seg jeg.

Velvel, vet iallefall at noen av disse saulehauane ikke skal få min stemme ved neste valg. :puke:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Reagerte også nokså irritabelt på den regningen...

...Og hva er i tilfelle 4500 kroner i 1977/ 78 verdt idag?...

Tja, det er vel egentlig flere måter å svare på. Bl.a. at prisutviklingen for båtplasser ganske sikkert er høyere enn "snittet" av varer og tjenester forøvrig.

 

Men jeg prøver meg likevel på et enkelt svar: Om du legger konsumprisindeksen til grunn, så er kr. 4.500 i 1977-kroner (årsgjennomsnitt) verdt kr. 16.256 pr. januar 2006. Eller om du vil, en prisstigning på ca. 261%. Kilde er SSB.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke lenger et spørsmål om båtplassene skal finansiere politikerne sine luftslott. Det har skjedd. Bare se på leieprisene Kristiansand Eiendom nå forlanger fra båteierne. Og det bare det første året.

 

Båtvenner: Belag dere på 100% økning allerede til neste år.

 

At noen fra andre steder sier de har enda større leie har ingenting med saken å gjøre. Her nede sitter vi med nedbetalte anlegg som bare genererer penger.

 

Nå kan alle naive klakkører og pådrivere for rådmannens / kommunens krumspring i saken med å overføre småbåthavnene fra havnevesenet til Kristiansand Eiendom se med egne øyne at de har støttet feil side. Sakskomplekset har vært drevet frem med et eneste mål for øyet. Enda større utbytte fra fritidsbåteierne.

Og ikke med formål å øke tilgangen på båtplasser som noen ga uttrykk av å mene.

 

Det har selvfølgelig aldri vært i rådmannens tanker at båtplassene skal drives etter selvkostprinsippet. Han trenger penger. Og de pengene skal båteieren ut med. Nå har vi dessverre ikke noe valg.

Hvis da ikke granskningene som er satt i gang om lovligheten ved å overføre småbåthavnene fra Havnevesenet til Kristiansand Eiendom viser at det til og med var ulovlig.

 

Da småbåtplassen var sortert under Havnevesenet var det nemlig regler for hvordan pengene skulle forvaltes, de kunne ikke tas ut av havnevesenets kasse og brukes uhemmet av kommunen.

 

Men det kan de nå og Kristiansand Eiendom, som er 100% eiet av kommunen, kan gjøre akkurat hva de vil med pengene og kan øke leien som politikerne bestemmer en sen kveld i salderingsdebatten.

 

For øvrig er det jo mulig at kommunen trenger de pengene, men det er saken uvedkommende.

 

Her er det snakk om å forhindre at båteierne skal gjøres til melkekuer.

Men da må alle dra samme vei og helst i det samme tauet.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Du glemmer visst en detalj her, gjør du ikke? Prisen går ned for deg hvis du klarer å skaffe deg en kommunal båtplass til erstatning for den du har nå. Og det er vel tvilsomt om du klarer? Det har jo ikke blitt flere båtplasser, det har bare blitt mer penger i kommunekassa. Du skal ikke se bort fra at prisen på båtplassen din faktisk øker enda mer. Nå er jo den kommunale lista lagt høyt. Det betyr at de private kan legge den enda høyere uten å virke ublu i sin prisfastsetting.

Er godt skodd når det gjelder båtplass, trenger ikke kommunal plass :lol::lol:

Lotus du glemmer også en vesentlig ting.

Alle de pengene som er betalt inn er snaut nok brukt til velikehold i havnene.

De milionene som havnevesenet har på bok kunne med stor fordel vært brukt på å oppruste og bygge ut havnene.

Vips mere plass, men mindre på bok.

Men jeg har i mange år stått på liste til få kjøpt et innskudd, Har i steden for måtte søke veldig tidlig på ledige plasser vert år :headbang::headbang: .

Det var rene lottoen å få en plass, hvis vi fikk måtte vi betale blod pris (7300,- :puke: )

Hadde jeg kunne få kjøpt en innskuddsplass hadde det fakrisk vært lønsomt for meg i løpet av disse årene.

Det jeg påpekte var det at systemet blir mer rettferdig nå, det har ligget mange joller å opptatt plass i de kommunale båtplassene.

Hvem gidder nå å sitte på en 4,5m plass når de har en jolle.

Det er det mange eksempler på i det gamle systemet, sånn systemet blir nå hvil vel de fleste prøve å få en plass som passer båten.

Det vil vel også på sikt gi flere plasser til større båter.

Link to post
Share on other sites

Fikk nå sjokk da vi hadde en regning i fjor som sa,kr 1720,og så kom der i år

en regning på 4614kr

Omtrent det samme som vi andre som har leid kommunal plass i årevis har betalt. Ikke noe å krisemaksimere dette.

Du skal ikke se bort fra at prisen på båtplassen din faktisk øker enda mer.

Båtvenner: Belag dere på 100% økning allerede til neste år.

Nå kan alle naive klakkører og pådrivere for rådmannens / kommunens krumspring i saken med å overføre småbåthavnene fra havnevesenet til Kristiansand Eiendom se med egne øyne at de har støttet feil side.

Ikke måte på pesimisme! Skjønner skuffelsen, men la oss nå se hva som skjer i stedet for å leke spåmenn. For mange båteier som har leid kommunale plasser (eller ikke hatt plass) er dette langt fra noen katastrofe. Snarer tvert i mot. Det nyanserte bilde som ikke kommer fram, er at det også er mye båtfolk i Kristiansand som synes nyordningen er helt grei. Men noen ivrige 70-tallskamerater i båtforeningene har i pressen gitt inntrykk av at båtfolket i Kristiansand står samlet i denne saken. Det er ikke tilfelle.
Link to post
Share on other sites

Ikke måte på pesimisme! Skjønner skuffelsen, men la oss nå se hva som skjer i stedet for å leke spåmenn.

Det er ikke pessimisme. Det er realisme. Aksjonen må tas umiddelbart for å forhindre at kommunen (les politikerne) gjør overgrep på sine egne borgere. Å vente er det samme som å gi opp.

Minimum leiepris har i år blitt økt fra kr. 1990,- til 5326,- Og nå gjelder de bare for perioden 1.april – 30. november og ikke for et helt år som tidligere. Til neste år forventes ennå 100 % økning.

 

For mange båteier som har leid kommunale plasser (eller ikke hatt plass) er dette langt fra noen katastrofe. Snarer tvert i mot. Det nyanserte bilde som ikke kommer fram, er at det også er mye båtfolk i Kristiansand som synes nyordningen er helt grei.

Kan fortelle at det ikke er alle som synes at 5.000 kr er småpenger. Men det er jo ingen katastrofe for alle. Helt enig. Borsett fra for han - og han - og han - og pluss noen til som ikke lenger ser at de har råd til å holde en båt(plass) lenger. Og det har jo rådmannen også funnet ut. Han vet at de som skal ha en båtplass er nødt til å betale det de forlanger nå. Muligens finnes det også noen som synes det er helt greit å måtte betale mere for en vare enn det det egentlig skal koste. Husk Havnevesenets selvkostprinsipp.

 

Men noen ivrige 70-tallskamerater i båtforeningene har i pressen gitt inntrykk av at båtfolket i Kristiansand står samlet i denne saken. Det er ikke tilfelle.

Til din orientering kan jeg opplyse at samtlige båtforeninger i Kristiansand, som forøvrig også er med i kommunens båthavnutvalg, er imot denne overføringen fra Havnevesenet til Kristiansand Eiendom. Båtforeningene får sitt mandat fra medlemmene. Men de blir likevel overkjørt av kommunen - som i denne saken mener de kan gjøre som de vil.

Å hevde sine private meninger er selvfølgelig helt OK. Men du får større tyngde når du hevder de på vegne av en fylking.

 

Du er selvfølgelig velkommen til å bli medlem i en slik forening. Foreksempel for å påvirke andre medlemmer til å endre sin holdning i denne saken.

Det er forøvrig mye positivt som følger med et medlemskap i en båtforening. Blant annet sosiale samlinger i ny og ne.

 

Hvem er forresten denne 70-tallsgjengen du refererer til?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minimum leiepris har i år blitt økt fra kr. 1990,- til 5326,- Kan fortelle at det ikke er alle som synes at 5.000 kr er småpenger. Men det er jo ingen katastrofe for alle. Helt enig. Borsett fra for han - og han - og han - og pluss noen til som ikke lenger ser at de har råd til å holde en båt(plass) lenger.

For de som har hatt innskuddsplass, ja! Du glemmer hele tiden alle andre som har leid fra år til år -for oss er det så og si ingen prisendring. I tillegg er det MANGE som opplever nyordningen som mer rettferdig og som tror den vil føre til mer omløp av båtplasser som til nå har "gått i arv".

 

Men vi kan jo selvsagt sutre over kommunen i solidaritet med dere som får prisøkningen, men sutring tror nå ikke jeg vi kommer særlig langt med. Vi må nok bare innse at vi har ulike syn i denne saken og de fleste argumenter er vel eterhvert uttømt. :wink:

Du er selvfølgelig velkommen til å bli medlem i en slik forening.

Takker og bukker, men etter denne saken tror jeg nok jeg avventer enda ett år.

Hvem er forresten denne 70-tallsgjengen du refererer til?

En litt humoristisk vri på de som skaffet seg innskuddsplass på 70-tallet for fem kroner eller noe sånt :lol:

Lykke til med årets sesong - selv med litt dyrer båtplass :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan da umulig være lov å kreve inn båtplass leie på private brygger vel :eek: Når det gjelder prisen på ca 5300 for en plass så er jeg en av dem som har valgt en høy årlig

pris fordi jeg sjelden eller aldri har tid til båtvakter,dugnader,fellesopptak og utsetting pluss jeg ikke har følt veldig sterk for å subsidere kommunen med 10-20 000 kr i innskudd for å ble herset rundt av en selvoppnevnt Admiral med et forvokst ego som er formann. Det er båtforeninger hvor en ikke bør parkere hvorsom helst på området som nykomling i havner i området rundt Tønsberg.

At sterk prisøkning som det har vært i Kristiansand føles urettferdig det er veldig forståelig men så kan en jo spørre seg selv om kommunen ikke har viktigere ting å drive med enn å drive båthavner med rimelige båtplasser ?

Link to post
Share on other sites

Må nok meddele 70tallskameratene at jeg ikke har så mye medlidenhet med disse. Tror de glemmer at dette IKKE er ei "selveiertomt" men en innskuddsplass som ikke har verdiøkning. Har selv stått på kommunens venteliste i bortimot 3 år uten noen tilbud, hadde den gamle ordningen fortsatt hadde jeg kanskje fått plass i år 2020 eller senere. Har ikke fått noen tilbud ennå i år, men ser betydelig lysere på framtida nå...

Link to post
Share on other sites

... så kan en jo spørre seg selv om kommunen ikke har viktigere ting å drive med enn å drive båthavner med rimelige båtplasser?

Tror det finnes viktigere ting å drive med for en kommune, ja. Et annet populært argument er at kommuner skal ikke drive sin virksomhet for å tjene penger. Problemet med dette argimentet er at noen mener å tro at det betyr at kommunen skal drive f.eks. billige havner, mens andre mener at det betyr at at kommunen skal la private drive havner til markedspris.
Link to post
Share on other sites

Omtrent det samme som vi andre som har leid kommunal plass i årevis har betalt. Ikke noe å krisemaksimere dette.

Ikke måte på pesimisme! Skjønner skuffelsen, men la oss nå se hva som skjer i stedet for å leke spåmenn. For mange båteier som har leid kommunale plasser (eller ikke hatt plass) er dette langt fra noen katastrofe. Snarer tvert i mot. Det nyanserte bilde som ikke kommer fram, er at det også er mye båtfolk i Kristiansand som synes nyordningen er helt grei. Men noen ivrige 70-tallskamerater i båtforeningene har i pressen gitt inntrykk av at båtfolket i Kristiansand står samlet i denne saken. Det er ikke tilfelle.

 

Tror ikke du finner mange båt eiere,som er enig med at kommunene skal sette opp leien.

Da må du være en politiker selv,for å ville det.

Problemet her til lands er at vi er altfor dårlige til å lage underskrifts kampanjer,og vi godtar alt for mye,og så klager vi til naboene i stedet,enn å prøve å få politikerne til å gjøre om på vedtakene.

Der sitter folk(klageetater) over de lokale politikerne også som kan gjøre om på et"ufornuftig vedtak i fra kommunene".

Kokka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...