Jump to content

Kommunen har innført nye havnepriser i kristiansand.


Blondie

Recommended Posts

Omtrent det samme som vi andre som har leid kommunal plass i årevis har betalt. Ikke noe å krisemaksimere dette.

Ikke måte på pesimisme! Skjønner skuffelsen, men la oss nå se hva som skjer i stedet for å leke spåmenn. For mange båteier som har leid kommunale plasser (eller ikke hatt plass) er dette langt fra noen katastrofe. Snarer tvert i mot. Det nyanserte bilde som ikke kommer fram, er at det også er mye båtfolk i Kristiansand som synes nyordningen er helt grei. Men noen ivrige 70-tallskamerater i båtforeningene har i pressen gitt inntrykk av at båtfolket i Kristiansand står samlet i denne saken. Det er ikke tilfelle.

Da må du medele oss andre hvilket år du kom,til å få plass,og hva du måtte eventuelt betale.

Dette svaret var til tenkt ARNE LIAN,obs jeg trykket på feil sitat,sorry quote.

Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

...noen mener å tro at det betyr at kommunen skal drive f.eks. billige havner, mens andre mener at det betyr at at kommunen skal la private drive havner til markedspris.

 

Og det er det som gjør det så fordømmanda vanskelig ! Sjøen er for alle men hvordan det skal gjøres rettferdig for alle,det er nok det som er vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Problemet her til lands er at vi er altfor dårlige til å lage underskrifts kampanjer,og vi godtar alt for mye,og så klager vi til naboene i stedet,enn å prøve å få politikerne til å gjøre om på vedtakene.

Helt enig med deg!

Sett i gang en kampanje så kanskje det lykkes.

 

Det var meget vellykket i Holmestrand ang. eiendomsskatt, bystyret (ap,sv,krf og?) ville innføre dette tullet men snudde fort ved kampanje og trussel om oppmøte fra demostranter på bystyremøte.

Slapp altså fra denne tulleskatten.

 

Så, jeg ville forsøkt en kampanje! Båtforeningene da, er de handlingslammet?

Og så stiller jeg ett spørsmål en gang til; er det lov og sette opp leiepris så høyt i ett jafs, er det ikke regler for dette?

Link to post
Share on other sites

Så, jeg ville forsøkt en kampanje! Båtforeningene da, er de handlingslammet?

Neida, båtforeningene er ikke handlingslammet, de jobber aktivt i alle fora/forum/råd og i båthavnutvalget. Men her ser det ut til at politikerne har bestemt seg og da holder politikerne kjeft og går ikke ut i diskusjon men bare vedtar de nye bestemmelsene.

 

Og så stiller jeg ett spørsmål en gang til; er det lov og sette opp leiepris så høyt i ett jafs, er det ikke regler for dette?

Det finnes visst ikke regler for dette.

 

Så kan man jo stille spørsmål om kommunen virkelig trenger pengene. Kristiansand kommune gikk jo med 100 millioner kroner i overskudd i 2005. Men det viste nok ikke politikerne ifjor.

 

Avslutningsvis i denne diskusjonen vil jeg hevde at det ikke finnes et eneste fornuftig argument for å overføre båthavnene fra Havnevesenet til Kristiansand Eiendom. Bortsett fra at småbåteierne kan melkes for mere penger.

 

Men det er til gjengeld ikke et fornuftig argument.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Avslutningsvis i denne diskusjonen vil jeg hevde at det ikke finnes et eneste fornuftig argument for å overføre båthavnene fra Havnevesenet til Kristiansand Eiendom. Bortsett fra at småbåteierne kan melkes for mere penger.

Helt enig. Dette blir en melkeku for kommunen, uten å komme båteierne til gode. Tilsvarende parkeringsselskapet.

 

Og til dere som står utenfor og synes dette var lurt av kommunen, fordi dere ser en mulighet til selv å komme på innsida. Dere applauderer nyordningen nå, men om dere tror at dere på sikt vil ha kommunal båtplass til en anstendig pris, må jeg si at det er som å pisse i buksa når det er kaldt. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Bare vent til noen i kommunen drar på studietur til England for å se hvordan det gjøres langs kanalkysten. Etter det jeg har hørt krever det offentlige inn havneavgift også fra dem som har privat båtplass. :headbang:

Og de krever enkelte steder leie av deg selv om du bare ankrer i elva en natt! Du opptar jo britisk teritorium må vite. Dessuten skal lønna til han som kjører rundt og tar betaling skaffes til veie. Det minner mest om sysselsetting, men det ser ut som at det er allment akseptert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå skal sannelig Kristiansand og Lillesand kommune kreve inn avgift for at båteierne skal stå på venteliste for båtplass.

 

" - Dette er til å bli rasende av. Båtforeningene er ikke hørt om de nye reglene. Dette er tydeligvis en ny måte kommunen skal melke penger på, sier Inge Wilhelmsen i Randesund Båtforening."

 

"- For drøyt

Leder i det nye småbåthavneutvalget er Frps Kai Odd Henriksen. Han vil kjempe mot den nye avgiften.

- Folk kan da ikke betale en slags skatt for å vente på en tjeneste. Det blir for drøyt. Men nå uttaler jeg meg for egen regning. Det kan jo finnes grunner jeg ikke kjenner til, sier Henriksen."

 

Les hele saken her: Les hele saken i Fædrelandsvennen

 

Argumentene fra politikerne / byråkratene er at det er for mange som står på venteliste. De vil redusere ventelisten!!!!!!

 

Man må være politiker for å forstå argumentet.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Nå skal sannelig Kristiansand og Lillesand kommune kreve inn avgift for at båteierne skal stå på venteliste for båtplass.

Tja, i Fevennen står det vel depositum for ventelisten i Lillesand. Det er noe annet enn avgift. Det er mer interessant med begrensningen på en representant per husstand, dvs en båtplass per husstand. Jeg kan tenke meg det blir litt diskusjon om dét punktet. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Velkommen til Tønsberg Wicma ! Nøtterøy og Tjøme er godt avstengt fra resten av fylket hvor en må betale bompenger selv om du ikke har til hensikt å stoppe i Tønsberg.

Oooops,glemte jo nesten at vi får Hogsnes hølet som er 2 paralellt liggende tunneller med 2 kjørebaner hver. Hogsnes hølet er en god investering. Vi trengte en vei som leder ingensteds. Fra 2007 kan du kjøre den etter å avlagt en beskjeden avgift på NOK 15 i Bomstasjonen. Og betaler du ikke får du faktura i posten fra Bomstasjonen som er så effektive at du mottar både innbetalingsblankett og purring på for sen innbetaling. I samme konvolutt.

Link to post
Share on other sites

Ligger an til familiefeider i Lillesand...........hvilket familiemedlem skal ha båtplass :confused:

 

Løsningen i Lillesand og Kr.sand er enkel, legg til rette for flere båtplasser :smash:

 

Hva er problemet?

penger.......neppe kr.sand har hatt masse millioner på fond i en årrekke uten å kunne tilby tilstrekkelig med båtplasser...

 

regulerte områder.....nei...er regulert flere plasser på Hånes/ Rona......

 

Problemet er vilje/ evne til å gjennomføre utvidelser :headbang:

 

I andre sammenhenger er Kr.sand kommune skikkelig på hugget jfr nytt Stadion (kommer det noen båtplasser utforbi der??), div kunstgressbaner (utallige)......begge deler helt topp, men.....tror vi må engasjere Soler/ Ravnaas på saken med båtplasser :yesnod:

 

Wicma........ingen kreative forslag takk!. :nono: .....kan jo sette opp "trafikklysene" i Gravane/ Fiskebrygga igjen i kombinasjon med bompenger....... :wink:

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for å nyansere debatten og vise konkret hva nyordningen i Kristiansand nå fører til:

 

Jeg har de siste fem-seks årene leid plass fra år til år. Det har vært et mas hvert år og bare så vidt jeg har klart å skaffe plass. Jeg har vært en plage på telefonen til båhavnkontoret!

I år tar jeg èn telefon til båthavnkontoret og kan VELGE mellom flere plasser. På toppen av det hele betaler jeg mindre en de årene der jeg har leid plass i privat havn og heller ikke stort mer en jeg har betalt for leid kommunal plass. Som bonus har jeg nå en plass jeg kan leie så lenge jeg vil!

 

Ingen tvil om at nyordningen frigjør plasser og skaper større rotasjon! Det tydelig at det er en del som nå gir fra seg plasser de strengt tatt ikke har hatt bruk for! For meg (og mange andre båteiere i Kristiansand!) er det ingen tvil om at nyordning ikke på noen måte har vært en ulempe. Jeg kjenner flere andre som har samme erfaring. Bare sånn for å nyansere inntrykket av at "alle" er imot nyordningen.

Link to post
Share on other sites

Her er det en del som hisser seg opp mye for lite! Å administrere noe tar tid og det har en kostnad (penger). I utgangspunktet er det vel da rimelig (for meg ihvertfall) at den som, eventuelt, skal nyte godt av at noe administrerers også er med på å betale for denne kostnaden - hvem ellers?

 

Båtplass/er er viktig og jeg jobber selv i/mot egen kommune for å få flere plasser her, men det er ikke, og skal ikke være, en førsteprioritert kommunal oppgave, det er skole, omsorg, veier osv som kommer først. Å bare "slenge med leppa" om at alle politikere er dumme og leter bare etter nye måter/metoder for å få inn penger, ja dette er uttalelser som jeg synes bare virker fordummende for hele debatten!

 

Kanskje alle dere som synes at alle andre er dumme burde engasjere dere i lokalpolitikken og rette opp alle de feil som disse "idiotene" gjør!

 

Utfordringen er herved oversendt!

 

ps

Hvis dere har lyst til å ha en titt i alle de papirene som en lokalpolitiker må lese, og sette seg inn, så send meg en IM med addresse så jeg skal jeg ta en kopi av siste ukes forsendelse, totalt 330 sider med saksinnlegg/stoff (kommer sånn 10 ganger i året) pluss en masse rapporter, handlingsprogram, kommunedelplan, strandsoneplan, næringsplan, regnskaper osv osv osv.

 

Godt betalt? Ikke sett en krone hittil!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtplasser, barnehageplasser, parkeringsplasser og andre plasser. Alt dette er tilbud fra kommunen til dens innbyggere. Kommuner med kystlinnje, har et ansvar for å tilrettelegge for båtblasser. Likevel har de ikke et ansvar for å sponse båtplasser. Det gjøres heller ikike. Det finnes faktisk ikke en havnekasse i kongeriket som går med underskudd over tid. Frem til nå har kommunekasse og havnekasse vært adskilt og havnevesenets kasse har blitt driftet etter selvkostprinsippet. Det betyr at kommunen tar hva det koster. Taper ingen ting, tjener ingen ting.

 

Tar man kysten oppover ser man at Kristiansand kommune er noen råskinn som vil fylle opp kunmmmunekassa med båtplasspenger.

 

I Lillesand klarer man ikke å bli enige om utbygging av plasser og man lager finurlige regler om hvem som i det hele tatt skal få stå på venteliste og om man skal betale depositum for å vente på en kommunal tjeneste.

 

I Grimstad har man de siste 8 årene lagt ut en betydelig mengde nye båtplasser både i privat og kommunal regi. Her kan hvem som helst få båtplass på timen og det finnes utbyggingsmuligheter for ytterligere flere hundre plasser i eksisterende anlegg. Prisen? Kommunens selvkostpris. Den er ca 40.000 i innskudd for 4 meters plasser og 2.000 i årlig leie inkl. strøm, vann og vakthold. Prisen innebærer at Havnevesenet dekker opparbeidelse, drift, administrasjon, avskrivning og fondsavsetning til nyanllegg etter et antall år. De privates priser justeres i forhold til kommunale priser og det faktum at det er et overskudd av kommunale båtplasser.

 

I Arendal er det litt dårligere dekning, og hvis riksantikvaren får det som han vil, forsvinner de fleste båtplassene i vannspeilet foran rådhuset. Det arbeides imidlertid aktivt for å tilrettelegge for flere plasser. Havnefogd Jürgen H. Sivers gjør det han kan og når han går av til sommeren for å nyte sin pensjonisttilværelse, står 21 menn og en kvinne klare til å knive om å bli hans etterfølger. Uansett hvem som ansettes vil vedkommende ha ytterligere utbygging av småbåtplasser som en prioritert oppave.

 

I Tvedestrand er det rikelig med plasser. En liten kommune med lang kyststripe og fjorder betyr mange båtlpasser, men ikke så veldig mange i kommunal regi. Prisene er uansett akseptable.

 

Og konklusjonen? Den er at kommunen må tilrettelegge for flere båtplasser både i kommunal og privat regi når behovet er der. Siden kommunen har mye kjekt å bruke pengene på, så lar de kundene betale, men bare det båtplassen faktisk koster. Dette skal ikke være salg av mangelvarer til høystbydende med ønske om å fylle en slunken kommunekasse på båteierenes regning.

 

Kommunen gir et godt tilbud uten at det koster kommunekassa 5 øre og båteierene blir fornøyde med sine politikere - i alle fall når det gjelder båtplasser.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...