Jump to content

Kollisjon Noren - Fregatt i tåke


roaldbj

Recommended Posts

Det svenske Sjøfartsverket har utarbeidet en rapport om kollisjon mellom seilbåten Fregatt og lastebåten Noren som inntrådte 23. juni 2005.

 

Rapporten er på 18 siden og kan lastes ned på denne lenken:

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Listad...n%20Fregatt.pdf

 

Jeg har lagt meg til vanen alltid å benytte radar når jeg kjører, enten det er natt, tåke eller skyfri sommerdag. Dette gjør jeg for å forbedre evnen til å tolke de mange forskjellige radarsignaler.

 

Rapporten har minnet meg på ansvaret om å sende tåkesignaler.

 

Dette ansvaret overholder jeg vel nesten aldri.

 

Rapporten kan nok være tankevekkende for noen og enhver.

Link to post
Share on other sites

Hva er praksis:

 

1) Hvor ofte bruker vi tåkeluren i tåke.

 

2) Er vi bevisst vårt ansvar ved ferdsel i tåke?

 

förr i tiden fanns en regel eller iallafall tumregel som sa att man skulle kunne stoppa fartyget,

på 1/2 siktsträckan...............idag med massa elektronik fortsetter de med samme fart...!!!! :rolleyes:

 

det viktigaste er nog att se till att våre småbåter ger så stort radareko som möjligt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute en tur i august, i tett tåke. Uten fungerende radar. Det ble mye sakte fart, mye lytting, og selvsagt de foreskrevne lydsignaler. Båtførere i nærheten så rart på meg, lurte vel på hvorfor jeg brukte fløyten :rolleyes:

 

Her er et par fotografiske billeder fra turen, med litt lettere tåke:

 

Bilde

 

Bilde

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

förr i tiden fanns en regel eller iallafall tumregel som sa att man skulle kunne stoppa fartyget,

på 1/2 siktsträckan...............idag med massa elektronik fortsetter de med samme fart...!!!! :rolleyes:

 

det viktigaste er nog att se till att våre småbåter ger så stort radareko som möjligt !

Jeg deler denne oppfatningen.

 

Vansken kan vel være at endel skip har radarskyge som gjør at vi ikke er synlige på hovedradaren.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler denne oppfatningen.

 

Vansken kan vel være at endel skip har radarskyge som gjør at vi ikke er synlige på hovedradaren.

Ja i denne haverirapporten så hade ju lastfartyget radarskyge i en sektor forover.....

 

men jag lurer på om det er vanligt, tror det hör til undantagen, men vet man att man har dette så borde man ju göra små kursendringer hele tiden tåken varer....

 

 

 

minns en gang för ca 25 år sedan, var ute o seglade med kompisar här på västkusten o plötsligt

kom tåken, en riktigt tjock tåke, (o nu överdriver jag ikke!) men vi såg pulpiten på båten, ikke mer!

det er bland det äckligaste jag varit med om i båt...dette er altså före Decca o GPS-eran!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...o plötsligt kom tåken, en riktigt tjock tåke, (o nu överdriver jag ikke!) men vi såg pulpiten på båten, ikke mer!

Vet hva du snakker om ja. Hadde en slik opplevelse selv: Var på vei til Haugesund fra sør. Litt dis men sikten var rimelig grei, 3-4 NM. Plutselig kom tåka som sluppet ut av en sekk. Kunne ane deler av forstaget men det forsvant ned i intet... Som bildet viser er det ikke langt til baugen men så den ikke...

Bilde

Følte meg rimelog lost midt under Karmsund bro, hørte båter rundt meg men så ingenting. Det gikk på "Dead Slow Ahead" etter kompass med ukjent nøyaktighet til land dukket opp. Litt bedre sikt helt inne ved land. Min lengste nautiske mil noensinne. Neste dag ble radar innkjøpt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vet hva du snakker om ja. Hadde en slik opplevelse selv: Var på vei til Haugesund fra sør. Litt dis men sikten var rimelig grei, 3-4 NM. Plutselig kom tåka som sluppet ut av en sekk. Kunne ane deler av forstaget men det forsvant ned i intet... Som bildet viser er det ikke langt til baugen men så den ikke...

Bilde

Følte meg rimelog lost midt under Karmsund bro, hørte båter rundt meg men så ingenting. Det gikk på "Dead Slow Ahead" etter kompass med ukjent nøyaktighet til land dukket opp. Litt bedre sikt helt inne ved land. Min lengste nautiske mil noensinne. Neste dag ble radar innkjøpt...

Dette var verdifull informasjon for meg.

 

Jeg har flere ganger om sommeren opplevd at tåka kommer.

 

Har derfor anskaffet radar som jeg alltid bruker, natt som dag ,

mange "laterliggjøtr meg for det" -

jeg har imidlertid erfart at radaren må først tolkes i solskinn før den kan vurderes i tåke..

Link to post
Share on other sites

..........Min lengste nautiske mil noensinne................

vi endrade kurs 90gr o tog oss ur leden........så långt bort vi kunde, sakte sakte o sen ner vi visste

att vi låg utanför farleden så ankrade vi opp, o låg o ventade o ventade tils tåken sleppte 5-6 timer!

det var långa timer med alla i sittbrunn lysnande efter lyd !!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er praksis:

 

1) Hvor ofte bruker vi tåkeluren i tåke.

Det er ikke bare praksis, det står også i den store boken, Regel 35. Fartøyer som gjør fart gjennom vannet skal gi ett langt støt hvert annet minutt. Fartøyer som ligger stille gir to lange støt hvert annet minutt.

 

Nå er riktignok ikke fartøyer under 12 meter pålagt å gi eksakt slike signaler, men de skal i det minste gi ifra seg et langt lydsignal hvert annet minutt.

 

 

2) Er vi bevisst vårt ansvar ved ferdsel i tåke?

Her er jeg redd for at svaret må bli nei....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare praksis, det står også i den store boken, Regel 35. Fartøyer som gjør fart gjennom vannet skal gi ett langt støt hvert annet minutt. Fartøyer som ligger stille gir to lange støt hvert annet minutt.

 

Nå er riktignok ikke fartøyer under 12 meter pålagt å gi eksakt slike signaler, men de skal i det minste gi ifra seg et langt lydsignal hvert annet minutt.

Her er jeg redd for at svaret må bli nei....

Hvordan skal vi øke bevisstheten om dette fremover?

 

Mitt poeng er at det er de daglige rutinene som gir sikkerhet - ikke de ekstraordinære.

Link to post
Share on other sites

En nærliggende mulighet er å ta båtførerkurs, der er det nemlig pensum :wink:

 

Da kan det jo også passe å drive litt reklame for baatplassens eget båtførerkurs som starter her om en ukes tid, se egen tråd :flag:

Jeg deler dette synspunktet.

 

Når det gjelder sertifikat-rettigheter for å føre bil er dette bl.a. knyttet til helsetilstand (i meget bred definisjon).

 

Eksempelvis kan primærlege/fastlege sende informasjon til fylkeslege som resulterer i at rett til sertifikat inndras for en periode.

 

Når det gjelder føring av båt synes praksis å være: Fritt fram (trass i at mange omkommer på sjøen hvert år).

 

Noen ganger gjør jeg tanken om jeg bør hjelpe "dårene" -

 

imidlertid: plikten kaller og jeg gjør så godt jeg kan for å hjelpe de ukyndige.

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje en trøst for deg at iht TV2 nyhetene i går så krever Redningsselskapet opplæring og innføring av sertifikat for lystbåter. Minnes jeg rett så brukte reporteren uttrykket "krever nå".

De blir nok ivrig sekundert av KNBF som glatt og elegant uttaler seg på båtfolkets vegne på en slik måte at det fremstår som full enighet i båtmiljøet om dette. I mellomtiden så får vi nok fortsette å hjelpe de uheldige.

Link to post
Share on other sites

Savnet en konklusjon i rapporten. Det som kalles "Utredningsresultat" lister opp en del mer eller mindre kritikkverdige punkter der det enkleste, lydsignal, kunne avverget hele situasjonen. Ingen av båtene tenkte på vikeplikt da de ikke visste om hverandre.

 

Finnes der noen fasit på prioritering av reglene om at "Motorfartøy har vikeplikt for seilfartøy" og "Lystfartøy har vikeplikt for nyttefartøy"? Her har jo "Fregatt" vikeplikt som lystfartøy mens "Noren" har vikeplikt som motorfartøy.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Regel 44 om at lystfartøyer skal holde av veien for nyttetrafikk gjelder trange farvann og havneområder. Denne regel gjelder kun i norsk innenlands farvann. Men merk at de særnorske reglene i kapittel II går foran de internasjonale reglene, se regel 39 a).

 

Den vanlige regel 15 om vikeplikt for farøy fra høyre, gjelder kun mellom maskindrevne fartøy.

 

Av regel 18 a) følger det at maskindrevet fartøy underveis (Noren) skal holde av veien for seilfartøy (Fregatt). Men merk at avsnitt II gjelder først når fartøyene er i sikte av hverandre.

 

Regel 19 kunne ha kommet til anvendelse, men den forutsetter at Noren oppdaget Fregatt på radaren. Når Fregatt ikke ble oppdaget, gjelder altså ikke særregelen i regel 19 d).

 

Jeg har ingen kvaler med å legge mesteparten av anvaret på Noren. De holdt ikke utkikk med alle tilgjengelige midler og overholdt heller ikke vikeplikten da den oppsto. Men Fregatt går ikke klar av kritikk. Seileren opererte etter min mening på kanten av det forsvarlige, jfr. det som er sagt i rapporten om dette.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Finnes der noen fasit på prioritering av reglene om at "Motorfartøy har vikeplikt for seilfartøy" og "Lystfartøy har vikeplikt for nyttefartøy"? Her har jo "Fregatt" vikeplikt som lystfartøy mens "Noren" har vikeplikt som motorfartøy.

hej SveinHa!

 

dette er en havarirapport....dvs ingen sjöförklaring o dom!

 

eftersom det er veldi tät tåke ingen ser någonting viuellt kun med radar så gäller regel 19,

dvs att man skall undvika 'närkontakt' dvs att Noren borde (vilket dom ikke gjorde eftersom,

fregatt låg i radarskyge eller saknade reflektor og ikke syntes!) men om hon hade synts på radarn,

så har även Noren 'vikeplikt' (båda har i dette läge vikeplikt om man har radar, fregatt går utan

radar,vilket gör att hun aldrig kan 'se' Noren, hade Fregatt haft radar har även hun vikeplikt, dvs

båda skall vike, og på vilket sett framgår oxo av regeln !

 

hade man haft visuell kontakt även då, om dette er ett åpent farvann (o fregatt seglat) hade Noren

haft vikeplikt eftersom fregatt er segelfartyg. (åpent vann der gäller ikke dette med nyttofartyg

kontra fritidsfartyg)

 

hade däremot fregatt sin motor igång så er det SB/BB regeln som gäller.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ser også at Noren blir pålagt mest skyld men:

...overholdt heller ikke vikeplikten da den oppsto.

Der oppstod vel egentlig ingen vikepliktssituasjon for Noren da de ikke visste om Fregatt før det smalt og da er det jo litt sent å vike. Fregatt oppgir at han ser Noren på 50 meters avstand og da bør han kunne ta en brå unnamanøver selv om han seiler. Uansett hva reglene sier så er det ALLES ansvar å gjøre det som står i deres makt for å unngå sammenstøt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser også at Noren blir pålagt mest skyld men:Der oppstod vel egentlig ingen vikepliktssituasjon for Noren da de ikke visste om Fregatt før det smalt og da er det jo litt sent å vike. Fregatt oppgir at han ser Noren på 50 meters avstand og da bør han kunne ta en brå unnamanøver selv om han seiler. Uansett hva reglene sier så er det ALLES ansvar å gjøre det som står i deres makt for å unngå sammenstøt.

dette er jag enig i det står i avsnitt I gäller alltid, i tåke gäller avsnitt III (dvs ej avsnitt II SB/BB osv)

 

Avsnitt I - Fartøys navigering under alle siktforhold

Regel 4 Anvendelse

Regel 5 Utkikk

Regel 6 Sikker fart

Regel 7 Fare for sammenstøt

Regel 8 Manøver for å unngå sammenstøt

Regel 9 Trange farvann

Regel 10 Trafikkseparasjonssystemer

 

Avsnitt II - Fartøy som navigerer i sikte av hverandre

Regel 11 Anvendelse

Regel 12 Seilfartøy

Regel 13 Innhenting

Regel 14 Motsatte kurser

Regel 15 Kurser som skjærer hverandre

Regel 16 Fartøy som skal holde av veien

Regel 17 Fartøy som skal beholde kurs og fart

Regel 18 Ansvar mellom fartøy

 

Avsnitt III - Fartøy som navigerer under nedsatt sikt

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Regel 19 a): Denne regel gjelder for fartøy som ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt.

 

Regel 11: Reglene i dette avsnittet gjelder for fartøy som er i sikte av hverandre.

 

Regel 3 k): Fartøy skal anses for å være i sikte av hverandre utelukkende når det ene kan ses fra det andre.

 

Fra det tidspunkt vilkåret i 3 k) oppfylles, gjelder avsnitt II og da altså de vanlige vikepliktsreglene. Regel 19 gjelder derimot som pålegg om ekstra forsiktighet og om åtgjerder ved seilas under nedsatt sikt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...