Skipper Worse Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Den grunnleggende feilen hos begge var at de anså seg for å være alene på havet og derfor ikke tok i betraktning at andre kunne dukke opp, og at en nærsituasjon kunne tenkes å oppstå. Poenget i forhold til regel 19 d) er at Noren IKKE oppdaget Fregatt og oppdagelsen på radar er et vilkår for at plikten til "evasive action" skal oppstå. Regel 19 pålegger faktisk ingen plkt til unnamanøver for ekko som ikke oppdages. Og avsnitt II gjelder faktisk fra det øyeblikk fartøyene kommer i sikte av hverandre. Man kan synes at det er underlig på 50m avstand, og det er det kankje også, men reglene skal være rigide slik at det ikke blir behov for fintolkninger for å finne ut om man skal vike eller ei. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Den grunnleggende feilen hos begge var at de anså seg for å være alene på havet og derfor ikke tok i betraktning at andre kunne dukke opp, og at en nærsituasjon kunne tenkes å oppstå. Poenget i forhold til regel 19 d) er at Noren IKKE oppdaget Fregatt og oppdagelsen på radar er et vilkår for at plikten til "evasive action" skal oppstå. Regel 19 pålegger faktisk ingen plkt til unnamanøver for ekko som ikke oppdages. enig, man kan ikke vike för noe man ikke ser på radarn.........(det visade sig att Noren hade radarskyge pga några kranar eller vad det var på fördekk, o dette visste man om, man borde ha tatt hänsyn til dette!) ikke enig i din siste pkt, kommer du inom 50m på ett stort fartyg, på kollisjonskurs, så gäller det o undgå sammanstöt............ med ditt resonemang så skulle Noren haft vikeplikt om Fregatten seglat........Noren hade ikke haft en chans o vike på 50m! det er faktiskt ganske intressant o lese sådanher havarirapporter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 enig, man kan ikke vike för noe man ikke ser på radarn......... (det visade sig att Noren hade radarskyge pga några kranar eller vad det var på fördekk, o dette visste man om, man borde ha tatt hänsyn til dette!) Regel 5: Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. Regel 7: a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgiøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt. b) Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander. Ingen tvil om at Noren har syndet ganske grovt. ikke enig i din siste pkt, kommer du inom 50m på ett stort fartyg, på kollisjonskurs, så gäller det o undgå sammanstöt............ Kan ikke være uenig i det, Gunga Din!! med ditt resonemang så skulle Noren haft vikeplikt om Fregatten seglat........Noren hade ikke haft en chans o vike på 50m! Det er derfor det er om å gjøre å holde sikker fart, se Regel 6: Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. det er faktiskt ganske intressant o lese sådanher havarirapporter Absolutt!! Egne feil er aldri nok lærdom, det er om å gjør å få med seg andres feil også!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Det er derfor det er om å gjøre å holde sikker fart, se Regel 6: Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. dette er veldi intressant............kommer tåken så fortsetter dom fleste ferjer,lastbåter etc med samme fart o litar/stoler blint på radarn/plotter..............dom har sine tider o passe......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Lite lurt ...det var jo en anelse av det samme som skjedde med Sleipner. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
white money Svart 18.Februar.2006 Del på Facebook Svart 18.Februar.2006 Oj, Oj er argumenteres det med den ene og den andre reglen. Faktum er; Sjøveisregel nr 2 den reglen som skal legges til grunn ved all ferdsel på havet. Nøkkelord er "Sjømannskap m.m." Personlig er jeg av den oppfatning at: "Hva i all verden skal småbåter ut å rote rundt i tåka...... Finn en holme, fortøy og sett på kaffen og kos med skipskatta/hunden. Har vært i liknende situasjoner mange ganger i mitt tidligere yrke som styrmann. "Noen hevder at man skal bruke reglene, og andre mener at man skal bruke hue" Vel og bra det, men går det ikke ann å bruke begge deler da............. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.