Jump to content

Design av kalesje bøyler for HB Stauden


Sydvesten

Recommended Posts

HB Stauden skal få et tekstil tak over akterdekket i gave til 17. mai i år. I den forbindelse trenger jeg å få bøyd meg noen kallesje bøyler.... Frågan er hvordan er det mest hensiktsmessig å gjøre dette da... finnes jo mange måter å løse dette på... Har selv sett på noen muligheter, men er åpen for andre gode forlsag fra dette eminente selskab..

 

Har laget noen skisser på et bilde av akterdekket, det blått symboliserer kallesje og rødt er bøyler. Fakta om storleiken på kallesjen er som følger.. Bredde på 290cm, lengde på 180-190cm og høyde er ca. 120cm. Vil benytte 25mm rør til disse bøylene.... muligens aluminium siden jeg jobber på et slik verk på Karmrøen..

 

Det er ikke forutsatt at kallesjen tas ned på fine dager, men kun rulles opp på sidene og akterut..

 

Bilde

Her er akterdekket slik det ser ut i dag... uten kallesje

Bilde

Her er kallesjen skissert i blått

Bilde

Her kommer et forslag på bøyler

Bilde

Et annet

Bilde

Samt her

Bilde

Denne krever litt forklaring, det er laget en ramme på toppen av kallesjen og som støttes av vertikale ben ned til båten... Denne har jeg sett på en lignede båt i Kopervik sist høst... Noe av ulempen her er jo at det kan samles vann på toppen om en ikke legger inn bøyler som jør den buet..

 

Om noen skjønner hva jeg har tenkt er en annen sak, men gode forslag mottas med takk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare og komme med noen synspunkter.

Vi fikk laget splitter ny kalesje til vår storø 34 for 2 år siden. Kallesjemakeren var meget streng på følgende

 

-godt med fall fra tak alle veier

-godt med vinduer

-kunne opne alle sider med take på (hjørnene bak sto igjenn)

-kraftige kallesjestenger som tåler juling

Vi betalte ca 12000.- for denne. Den ble meget bra og stramm som bare det. Det har kommet noen nye kallesjeknotter som annbefales (se nye vi men båt)

-valgte også en lys grå farge for og oprettholde lyset inne i båten, denne vasker vi hver år med grønnsåpe og like tett.

Jeg tror at en dyktig kallesjemaker med god erfaring vil kunne hjelpe deg med ideer ang nyaskaffelsen.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha tatt en prat med Eteka i Sveio (Mølstrevåg) om denne. Så kan de komme med et forslag til løsning, og du kan evt lage bøylene selv hvis dette er mest hensiktsmessig. Men det er viktig at den er formet slik at vannet renner av ja. Jeg ville også prøvd å få det til slik at kalesjen kan legges ned bakover, slik at den ikke hindrer tilgangen til flybridgen når den er nede. Og den bør være lagd slik at både sider og bakparti kan være opprullet samtidig, noe min desverre ikke tillater. Og masse vinduer, jo mer desto bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda skal innom Eteka, bor jo bare 200m unna jeg da... Har sett på noe av det som dem har gjort.. blant annet den modellen som jeg forsøkte meg som alternativ 5, den med rammen på toppen. Den båten hadde kallesje fra Eteka... kostet runt 15 høvdinger..

 

Siden båten min ligger på Stathelle ennå, så har jeg et par luringer der som syr kallesje også... i Langesund. Skal snakke litt med de damene også... Da kan det jo hende jeg har kallesje på akterdekket når jeg tar båten rundt Lindesnes til våren/sommeren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tenk også på muligheten av å montere rørhengsler på bøylene. For å kunne slå dem sammen, gjerne med kalesjen på, legge hele kalesjen i en dertil egnet "sovepose" og stue den vekk i godvær. Se vedlagte bilder:

Bilde

 

Bilde

 

Hengslene har låsesplint slik at bøylene er "stive" når splintene er på.

Jeg kjøpte hengslene i en nettbutikk i Australia: http://www.bla.com.au/index.php?fn=keyword...017e0cc18c325dc Part no. 195077

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...