Jump to content

AIS ClassB transpondere ?


GeirT

Recommended Posts

For de som er interresert, ligger utkastet til standard her: US Coast Guard Navigation Center Det er et av de nederste dokumentene, datert 8. desember 2005

 

Fred Ivar

Har forespurt personer som jobber med AIS standarder/godkjenning og fått følgende svar fra dem:

 

Fra medlem i komiteen som utarbeider AIS Class B standarden:

Når det gjelder standarden for klasse B , mindre og rimeligere mobilenhet ( maks 1 W ) ,

så er den ferdig, men ikke endelig godkjennt på internasjonalt nivå.

Jeg antar at denne standarden , som heter IEC 62287, vil være endelig godkjennt i løpet av sommeren.

Utstyr for klasse B forventes å være på markedet ila høsten.

 

 

Fra Post & Teletilsynet om godkjenning av AIS Class B transpondere:

Pr. i dag har jeg ikke fått noen notifikasjoner på slikt utstyr.

En notifikasjon er et varsel produsenten må sende til de EU-land de har tenkt å markedsføre sitt utstyr i.

 

Imidlertid tror jeg det er en klasse B AIS som snart kommer på markedet etter hva jeg har hørt sånn uoffisielt.

Det vises kanskje noe på "Sjøen for alle" som åpner til helgen.

 

Om du finner en slik klasse B AIS på nettet må du sikre deg at den har de rette merkinger og dokumenter før du kjøper.

Selv om produsenten ikke har notifisert Norge kan du likevel få tillatelse til å bruke en slik dersom den er merket

og har dokumentasjon iht RTTE-direktivet. Det du må se etter da er at den er merket med CE,

en ring med et utropstegn i og et 4-sifret nummer som forteller hvilket teknisk kontrollorgan som har vurdert utstyret.

I tillegg til dette skal utstyret ha en såkalt egenerklæring (declaration of conformity) som produsenten utsteder.

I en slik DoC erklærer produsenten at utstyret samsvarer med kravene i RTTE-direktivet.

 

Denne merkingen og erklæring følger normalt ikke utstyr som er beregnet for det amerikanske markedet.

Ved kjøp på internett må man derfor være litt forsiktig så man ikke sitter med et utstyr som det ikke er tillatt å bruke i Europa.

 

Det ser ut for at det i løpet av året kommer godkjent utstyr på markedet, men som flere har nevnt,

lønner det seg sikkert å vente litt.. på at utstyret har blitt billigere og evt. blitt "avluset".

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Man kan vel tro at AIS blir integrert med VHF'en med tid og stunder. De moderne VHF'ene inneholder vel stort sett all den informasjon som skal til, når den i tillegg har GPS' en på koblet.

 

Venter at den vil ha innebygget AIS mottaker som kobles rett på PC'en i tillegg til at den vises på displayet på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Da måtte det i bli en form for utbygging av ATIS systemet.

ATIS brukers kun på Europas vannveier, og står for Automatic Transmitter Identification System. VHF’n sender kun ut et id nummer, ikke noe mer info som i AIS.

Sailors nye VHF 5022 (forøvrig en Meget bra VHF) støtter ATIS. For å bruke systemet må man ha et eget id nummer, MMSI nr kan ikke brukes, som en får ved registrering. Telenor kan ikke gi ut slike nr så vidt jeg vet. Men det er lite trolig at AIS klasse A og VHF Klasse A blir integrert, dette pga at AIS sender ut info ganske ofte, vil interferere med vanlig kommunikasjon, en mulig løsning ville kanskje være en egen antenne. VHF med klasse A DSC har jo egen dedikert DSC antenne. Men hvem vet kanskje det kommer en VHF DSC klasse D kombinert med en AIS klasse B, og 2 antenner.

 

Ang AIS og fritidsbåt så er det ingenting som er til hinder for å skaffe seg en klasse A AIS å sette i fritidsbåten, så lengen en har en VHF konsesjon på båten. Jeg monterte en Jotron AIS (klasse A) i vikingskipet Gaia, uten at det var noe problem. Gaia er registrert som fritidsbåt, men har også et begrenset passasjer sertifikat. Gaia har selvfølgelig ikke krav til å ha AIS installert.

Grunnen til at vi installerte AIS var for å bli sett bedre av nyttetrafikken, samt at vi skulle kunne se det meste av nytte trafikken, med navn og info. Slik at en i en situasjon kan kalle opp DSC for å unngå missforståelser. Gaia gir også meget dårlig radar ekko, som er lett å skru bort med for mye seaclutter osv for en dårlig trenet radar operatør.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel tro at AIS blir integrert med VHF'en med tid og stunder. De moderne VHF'ene inneholder vel stort sett all den informasjon som skal til, når den i tillegg har GPS' en på koblet.

Det er en interessant idé, men det må i så fall være for brukere som bare bruker VHF til sending helt unntaksvis. Hver gang du snakker i VHFen vil du blokkere for AIS, og det er kanskje ikke så lurt.

 

Det er verd å merke seg at AIS klasse B for fritidsbåter er ikke det eneste som skjer på AIS-området. Dermed kan det hende at det dukker opp annet interessant sikkerhetsutstyr etter hvert.

 

Ang AIS og fritidsbåt så er det ingenting som er til hinder for å skaffe seg en klasse A AIS å sette i fritidsbåten, så lengen en har en VHF konsesjon på båten.

Neida, men det er nok en fordel både for lommeboken og AIS-systemet at fritidsbåter i større antall velger AIS klasse B.
Link to post
Share on other sites

Ser jeg ingen grunn til.

Men jeg har sett den integrert i radar. (Atlas)

Den var vel ikke integrert i radaren, det var vel en AIS som var koblet opp mot radaren. "Alle" nye radarer beregnet på shipping støtter visning av AIS targets på radarskjermen. Men en løsning som en finner på MX navigatorene ar at AIS’n er integrert med GPS’n dem’s. Slik at hvis en skal ha 2 GPS’r så trenger man ikke ha en AIS i tillegg. Men de koster ganske mye foreløpig. Men tenker nokk at det kommer kombinerte Gps/kartplottere og AIS klasse B til fritidsbåter.
Link to post
Share on other sites

Men tenker nokk at det kommer kombinerte Gps/kartplottere og AIS klasse B til fritidsbåter.

Slike plottere finnes allerede.

Jeg har Techmarine 10,4" plotter som viser AIS plott. (Tilkoplet AIS mottaker.)

Det finnes også flere andre typer som har det samme.

 

Men når prisene blir akseptable vil jeg svært gjerne installere AIS transponder.

Det holder med en plotter, da man i motsetning til classA ikke kan sende tekst meldinger med classB.

ClassB sender kun ID (Navn/callsign/MMSI), som ligger fast definert i transponderen samt posisjon kurs/fart fra GPS.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

AIS.

 

Har selv en AIS Furuno FA100 som jeg har benyttet 8-10 mnd.

Dette er en Class A transponder slik som bl.a. "nyttetrafikken" benytter. Her går det ann å skru av mottaging for Class B mottagere.

 

Jeg kan bare tenke meg hva som kommer til å skje hvis det blir for mange class B "target" på skjermen, som alle har vikeplikt for nyttetrafikken som da har Class A transpondere.

 

De skrur ganske enkelt av mottaging av classs B og da er minst halve poenget borte med å kjøpe seg en sender class B.

 

I tillegg så skal visst nok class B kun sende på 4 W. Class A sender på 12 W.

Rekkevidden blir da ikke stort lengre enn en bærbar VHF.

 

LHIG

Link to post
Share on other sites

De skrur ganske enkelt av mottaging av classs B og da er minst halve poenget borte med å kjøpe seg en sender class B.

 

I tillegg så skal visst nok class B kun sende på 4 W. Class A sender på 12 W.

Rekkevidden blir da ikke stort lengre enn en bærbar VHF.

Vel, man kan jo i tillegg skru ned gain eller anticlutter opp på radaren,

så er man absolutt sikker på at man ikke ser mindre båter. Hvis det var poenget.

 

Det mest ønskelige ville være at man så alle plott på lav range og få ved stor range på plotteren.

De man så på stor range kunne være classA - mens classB som var nær ble liggende

som diffuse plott - med mindre de var innenfor grensen for minste CPA/TCPA.

 

ClassB skal sende med kun 2 Watt. Det skal holde ut til omlag 7-15 nm -

avhengig av øvrig trafikk og antennehøyde i begge ender.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg så skal visst nok class B kun sende på 4 W. Class A sender på 12 W.

Rekkevidden blir da ikke stort lengre enn en bærbar VHF.

2W, men med antennehøyden de fleste fritidsbåter kan stille med er det liten vits i å ha så veldig høy sendereffekt uansett. Nyttetrafikken trenger lengre rekkevidde for å kunne planlegge et stykke fram i tid, men dette behovet har neppe fritidsbåtene. :wink:
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare tenke meg hva som kommer til å skje hvis det blir for mange class B "target" på skjermen, som alle har vikeplikt for nyttetrafikken som da har Class A transpondere.

 

De skrur ganske enkelt av mottaging av classs B og da er minst halve poenget borte med å kjøpe seg en sender class B.

 

I tillegg så skal visst nok class B kun sende på 4 W. Class A sender på 12 W.

Rekkevidden blir da ikke stort lengre enn en bærbar VHF.

 

LHIG

Det her er vel en sanning med modifikasjon........

 

Det finns ju flere fall der nyttotrafik skall vike för fritidsbåter!!

 

det mest förekommande er ju upphinnande båt....

og vikeplikt för segelfartyg er det ju oxo.......

(om vi nu håller oss till 'öppet farvann'!)

 

så nyttotrafiken kommer absolut ikke stänga av mottagarne för 'class B' på öppet vatten!

 

Jag ser en klar fördel i tåke/mörker/litt dyning för att en långseglare att kunne slå på sin transponder

(även om man har en bra radarreflektor ombord) så öker ju transpondern chansen att 'synas' flerfaldigt!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Slike plottere finnes allerede.

Jeg har Techmarine 10,4" plotter som viser AIS plott. (Tilkoplet AIS mottaker.)

Det finnes også flere andre typer som har det samme.

Du misforsto meg. Jeg mente at det sikkert kommer Gps/kartplottere, med AIS Klasse B mottaker innebygd i fysisk samme boks. Det gir en meget enkel installasjon.

så nyttotrafiken kommer absolut ikke stänga av mottagarne för 'class B' på öppet vatten!

 

Jag ser en klar fördel i tåke/mörker/litt dyning för att en långseglare att kunne slå på sin transponder

(även om man har en bra radarreflektor ombord) så öker ju transpondern chansen att 'synas' flerfaldigt!

Du har nokk helt rett, kan ikke tenke meg at noen ville skru av for mottak av klasse B.

Og det er som du sier store fordeler med AIS på fritidsbåter, både for egen sikkerhet. samt de på større båter ser deg tidligere i dårligere vær. Men stol ALDRI på at nytte trafikken ser deg.

Redigert av bph (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du misforsto meg. Jeg mente at det sikkert kommer Gps/kartplottere, med AIS Klasse B mottaker innebygd i fysisk samme boks. Det gir en meget enkel installasjon.

 

Som mottager bør du kunne ta i mot både A og B.

Men som sender vil fritidsbåter trolig bare ha B.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det med å skru av for Class B er naturligvis bare spekulasjoner ifra min side ettersom det ikke har vært noen Class B som har sendt ennå. Muligheten ligger i systemet men tiden vil vise om det blir gjort.

 

Syntes allikevell at det var greit å gjøre oppmerksom på denne muligheten ettersom det virker som om de fleste her ikke har praktisk driftserfaring med AIS-transpondere men en umåtelig stor iver etter å få seg en calss B sender ombord.

 

Det er forøvrig mange andre måter å sortere trafikkbildet på. Kommer ann på hvilken kartmaskin som benyttes.

Kan f eks ta bort båter som ligger stillt, båter over/under enn viss størrelse enkelte båttyper uavheniga av hvilken transponder man har.

 

Ser allerede nå, inni havner, så blir det så mye båter at det blir bare "graut" på skjermen. Da tra vi gjerne bort alle btene som går under 1 knop for å se de som betyr noe for navigeringen. (de som beveger seg)

 

LHIG

Link to post
Share on other sites

Hvis man ønsker å "tørrtrene" kan man laste ned Shipplotter og registrere seg. I dette mottagerprogrammet kan du via PC gjøre omtrent dette som er nevnt over. Den har også alarm, hvor man kan definere en alarmsone rundt båten dersom et skip med AIS nærmer seg fra en eller annen kant.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...