Jump to content

AIS ClassB transpondere ?


GeirT

Recommended Posts

Det kan se ut for at det er bevegelse mht. at lystfartøyer kan ta i bruk

AIS transpondere. Dvs. både sende og motta AIS signaler.

Det dukker også opp class B transpondere på markedet.

 

Sendte idag en mail til lisensavdelingen - hos Telenor Networks for

å høre hva de forholder seg til:

 

"Jeg har i året som har gått fulgt med i utviklingen det har vært vedrørende AIS utstyr.

Jeg har forstått at det har vært debattert godkjenning av ny klasse AIS (class B) for bruk på "ikke-konvensjons-fartøyer".

 

Hvilke løsninger har man kommet frem til ?

Gis det konsesjon, på generell basis - for lystfartøyer ?

Hvis ja, hvilke class B transponder modeller er godkjent ?

 

Mvh"

 

Så får vi vente på svar.....

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennede å se hva du får til svar.

 

Har vurdert en AIS-transponder ombord.

Når man fedres endel alene ombord er dette også av sikkerhetsmessige årsaker.

Forsikringsmessig burde dette utstyret gi store rabatter.

Ser de samme fordelene Astor.

 

Når det gjelder rabatter hos forsikringsselskaper har jeg slettes ingen tro på det.

 

Ifm. innkjøp av GPS/GSM alarm kontaktet jeg dem for å høre om de innrømmet rabatter

og hvilke som var godkjent av dem. Det var kun alarmer i øvre prisklasse installert

av godkjent firma som var godkjent. Ferdig installert kommer slike på 10-15.000

og gir kun 5% rabatt... da skal man være kunde i noen år før den er inntjent..

 

Jeg kjøpte en billig variant hos maritim.no og da kan i det minste rederinnen

"pinge" boksen med en SMS og få posisjonen - om jeg mot formodning skulle være ute på soloseilas.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut for at det er bevegelse mht. at lystfartøyer kan ta i bruk

AIS transpondere.

Jeg er opptatt av to ting:

 

1) Hva er kostnaden ved å installere en sender i egen båt?

(Setter pris på opplysninger og type og pris)

 

2) Er det realistisk at AIS vil bedre sikkerheten i forhold god radarbruk?

Jeg formoder at mange fritidsbåter ikke installererer AIS og derfor utelukkende oppdages på radar.

Link to post
Share on other sites

Jeg er opptatt av to ting:

 

1) Hva er kostnaden ved å installere en sender i egen båt?

(Setter pris på opplysninger og type og pris)

 

2) Er det realistisk at AIS vil bedre sikkerheten i forhold god radarbruk?

Jeg formoder at mange fritidsbåter ikke installererer AIS og derfor utelukkende oppdages på radar.

kostnaden, (tror jag, som er optimist :smiley: ) kommer att ligga runt 5-10'kr inom några år

tekniken er veldi enkel (GPS+en vhf-sender), dom fleste har ju redan GPS'n

 

jag ser det som ett komplement til radarreflektor, vi kan slå på sendern i dåligt väder, så finns det

iallafall ytterligare en chans att vi småbåter syns i dåligt väder!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er opptatt av to ting:

 

1) Hva er kostnaden ved å installere en sender i egen båt?

(Setter pris på opplysninger og type og pris)

 

2) Er det realistisk at AIS vil bedre sikkerheten i forhold god radarbruk?

Jeg formoder at mange fritidsbåter ikke installererer AIS og derfor utelukkende oppdages på radar.

Kostnader for versjonen (classB) for fritidsfartøyer gjennstår å se. De er ikke i salg ennå.

 

AIS er pr. idag kun påbudt for nyttefartøyer over 300 br.t. samt også for passasjerførende fartøyer under denne grensen.

Det gir omliggende fartøyer som har AIS - informasjon om hvem du er,

hvor du er og retning/fart du holder.

 

For fritidsfartøyer blir AIS en frivillig sak - på samme måte som radar jo er.

Man kan ikke stole "blindt" på AIS'en. Dette er og blir et suplement til vanlig utkikk.

Men at det gir bedret sikkerhet - joda - for alle som har systemet....

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Sendte idag en mail til lisensavdelingen - hos Telenor Networks for

å høre hva de forholder seg til:

Telenor er nok nødt til å forholde seg til hva Post- og teletilsynet godkjenner.

 

Som dere ser har jeg kopiert formuleringen:

"jag ser det som ett komplement til radarreflektor"

Jeg toker dette dithen at AIS i dag ikke erstatter radar som det sentrake overvåkingssyetem,

men kan gi tilleggsinformasjon.

Riktig tolket.

 

GeirT har ikke en helt uttømmende liste over hva slags fartøy som har påbud om AIS, men det er rikelig med båter som ikke har noe som helst krav om AIS. Det er også viktig å huske på at AIS krever elektrisk kraft for å virke, og det er litt dumt å bli "usynlig" i det samme en for problemer med elektronikken. En passiv radarreflektor er en meget driftssikker sak, og holder ut selv om VHF, AIS og radar er satt ut av spill.

Link to post
Share on other sites

Telenor er nok nødt til å forholde seg til hva Post- og teletilsynet godkjenner.

Riktig tolket.

 

GeirT har ikke en helt uttømmende liste over hva slags fartøy som har påbud om AIS, men det er rikelig med båter som ikke har noe som helst krav om AIS. Det er også viktig å huske på at AIS krever elektrisk kraft for å virke, og det er litt dumt å bli "usynlig" i det samme en for problemer med elektronikken. En passiv radarreflektor er en meget driftssikker sak, og holder ut selv om VHF, AIS og radar er satt ut av spill.

Joda - PTS bestemmer - og siden Telenor's lisensavdeling forholder seg til dem burde de kunne gi et svar.

 

Poenget mitt var at AIS er et godt suplement og viktig hjelpemiddel for de som er utstyrt med dette.

AIS/GPS kombinasjonen - er det mest revolusjonerende navigasjonshjelpemiddelet som er tatt i bruk, siden radaren ble innført.

Det vil nok enhver professionell navigatør skrive under på.

 

Etter å ha benyttet AIS mottaker en sesong - er jeg imponert over hvilke fordeler

og trygghetsfølelse det gir å kunne lese nav.data fra fartøyer i nærheten.

 

Ellers henger radar reflektoren høyt i masta og øyne og ører er stillt på "max gain"

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noe nytt vedr. AIS-klasse B transp0ndere?

 

Regner med at man ikke bare kan gå til innkjøp sånn uten videre. Det trengs sikkert et papir som sier at denne er registrert i et eller annet register.

Her er enda en Klasse B-AIS.

 

 

(Med all den isen utenfor havna vet jeg alltid hvor Astor befinner seg.)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

kostnaden, (tror jag, som er optimist :smiley: ) kommer att ligga runt 5-10'kr inom några år

tekniken er veldi enkel (GPS+en vhf-sender), dom fleste har ju redan GPS'n

Du kommer ikke utenom gps antennen til transponderen, den må du nok ha, du har også flere mottagere bygget inn i aisen, mulig en ikke imo godkjent transponder kan lages forenklet da.
Link to post
Share on other sites

Noe nytt vedr. AIS-klasse B transp0ndere?

Fikk svar fra Lisensavdelingen Telenor Maritim Radio idag, der de skriver:

 

"For å få brukt en AIS i båten din trenger du et MMSI-nummer.

Det er vi som på vegne av Post & teletilsynet utsteder slike nummer i Norge.

 

Du vil trenge en begrenset konsesjon som du får av oss, dersom du ikke har VHF utstyr montert.

Årsavgiften på en slik registrering er 435 kroner, og som er det samme som en vanlig VHF konsesjon for fritidsfartøy.

 

Dette fordi at både kystradiostasjoner og Hovedredningssentralene skal ha direkte adgang til dine data."

 

Da ser det ut for at det er åpnet opp for at fritidsbåter kan benytte AIS transponder.

Fikk ikke svar på hvilke typer (Class B) som er godkjent, men prøver på ny.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke svar på hvilke typer (Class B) som er godkjent, men prøver på ny.

Lisensen får du far Telenor, men det er vel Post- og teletilsynet som godkjenner utstyr. En annen og kanskje enklere utvei er å spørre leverandøren om utstyret er CE-merket. :wink:

 

Når jeg leser produktarket til CSB 200 så merker jeg meg at det er en foreløpig spesificasjon, og at utstyret kun forholder seg til utkastet til standarden for AIS klasse B.

 

En annet spørsmål jeg vil tro det er relevant å få svar på er hvem som kan se signalene fra CSB200. Mottageren i dette utstyret kan se både klasse A og klasse B, men det betyr ikke nødvendigvis at alle andre mottagere kan se det du sender ut.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe nytt vedr. AIS-klasse B transp0ndere?

Det jobbes med å etablere standard for Class B AIS i FN's organ IEC.

Standarden heter: IEC 62287-1 Ed. 1.0

 

Den ble vistnok godkjent 8. februar i år, men er ikke publisert enda.

 

Jeg er overbevist om at Comar Systems, som produserer CSB200, ikke tar sjansen på

å starte masseproduksjon av transponderen, uten å være 100% sikker på at

den er kompatibel med den nye standarden samt eksisterende standard/funksjoner.

 

Så langt jeg har klart å finne ut, er bl.a. forskjellen på Class A og B, at B systemet rapporterer skjeldnere

om kurs/fart/posisjon og sender ikke ut tillegsinformasjon i samme grad som Class A.

I tillegg vil Class A transpondere har førsteretten til å sende på de to AIS kanalene -

dvs. Class B må vente til det er ledig kanal før den kan sende.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at Comar Systems, som produserer CSB200, ikke tar sjansen på

å starte masseproduksjon av transponderen, uten å være 100% sikker på at

den er kompatibel med den nye standarden samt eksisterende standard/funksjoner.

Det er nok derfor produktarket er foreløpig informasjon. :wink: Det har eksistert noen prototyper en stund nå.

 

Om standarden for klasse B er så kompatibel med klasse A at båter som følger førtnevnte vises på eksisterende klasse A utstyr er en annen sak. Det har vært en del fram og tilbake om forskjellige løsninger med og uten bruk av patentert teknologi (som benyttes i klasse A).

 

For all del, det er veldig spennende teknologi dette her. Jeg tror likeve jeg kommer til å vente en stund med å kjøpe transponder. Da vet vi mer om hvordan det virker, og prisene har fått tid til å gå ned. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt kan jeg fortelle at AIS ble tvunget ut på markedet før det var testet skikkelig (fra produsentene), så og så alle transponderene jeg har installert har måtte oppgraderes software på og eventuellt hardware, dette var fra ulike produsenter.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er kapasiteten på AIS da? Siden den bare har to kanaler. Hvis det kommer en folke-AIS så vil det vel kanskje oppstå litt problemer. Leste en plass at en stasjon kunne håndtere max. 450 transpondere innenfor sitt dekningsområde. Tenker da på fjorder med stor trafikk av både fritids og nyttefartøyer. Class-A vil vel få servert først? Litt avhengig av hvordan trafikken er også sikkert, det er jo forskjellig oppdateringsfrekvens. Mellom 2-180sek. Alt etter om du er i fart med kursendring, eller om man ligger til kai... :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er kapasiteten på AIS da?

Nå er ais laget så avansert at den kan be transponderene sende på andre kanaler i bestemte områder. I tillegg blir det sendt ut ofte fra de som har stor fart og sjelden fra de med lav fart. Opplysninger som antall passasjerer, kallesignal, båtnavn ol. blir også sendt ut relativt sjelden.

Men jeg ser problemstillingen ved at ais skulle bli allemannseie, jeg tror derimot det kun er mindretallet som kommer til å legge frem 10 lapper for at andre skal kunne se de på en liten skjerm.

 

Så kan en spørre seg hensikten med ais i områder hvor det er så mange båter i nærheten at en ikke har tid til å se på kartmaskinen :wink:

Link to post
Share on other sites

Så kan en spørre seg hensikten med ais i områder hvor det er så mange båter i nærheten at en ikke har tid til å se på kartmaskinen :wink:

Kan jo være kjekt å ha i kombinasjon med radaren når det er nedsatt sikt. Da får du i det minste ett bekreftet ekko per småbåt med AIS transponder.

 

Et annet spørsmål er hvor pålitelig klasse B er er på en båt med høy fart.

Link to post
Share on other sites

Det jobbes med å etablere standard for Class B AIS i FN's organ IEC.

Standarden heter: IEC 62287-1 Ed. 1.0

 

Den ble vistnok godkjent 8. februar i år, men er ikke publisert enda.

...

Geir :seeya:

For de som er interresert, ligger utkastet til standard her: US Coast Guard Navigation Center Det er et av de nederste dokumentene, datert 8. desember 2005

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...