Jump to content

Oddekalv skjelt ut av båtutstillere


hasog

Recommended Posts

Her er det mange, inklusive Oddekalv, som tror at teak vokser i regnskogen. Så feil kan man ta!

 

Teak har ikke noe med regnskogen å gjøre i det hele tatt. Teak er et hurtigvoksende løvtre som vokser i åser og høydedrag i Asia.

 

Plantasjeteak blir ikke nødvendigvis dårlig, da vekstforholdene stor sett er de samme. Problemet er som regel at den ikke rekker å bli gammel nok. Den beste teaken kommer i dag fra Burma. Det er nok et problem for mange.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Regnskogens Venner og tilsvarende andre aktivister er gode eksempler på naive naturværnere som skyter totalt over mål. :cryin:

 

Det er litt kinkig å angripe stakkars sultne bønder som brenner ned skogen for lage nye dyrkningsområder for matproduksjon. Da er det mer in å ta rotta på kapitalistene med sine superyachter. De har jo også store eiendommer som har sikkert flere sittegrupper i teak etc.

 

Har hørt at et regnskogtre produserer 80% mer oksygen enn et tre i Europa. En interessant tanke. :eek:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dekk, så finnes det jo et slags korkbelegg som til forveksling likner på teak. Så dette ble lagt på en yacht på drøye hundre fot i Ramsgate for et par år siden. Meget pent!

Jeg antar du tenker på Marinedeck 2000.

 

Med hensyn til utsagnet "Wood means work" støtter jeg helhjertet opp om dette og unngår utvendig trevirke som i hovedsak er til pynt. I moderne båter brukes ofte finer hvor den fine hardveden er et så tynt ytterlag at det har begrenset levetid. Da har jeg større tro på korkmaterialet.

 

Når det kommer til innredning liker jeg at en del er bygget i tre, men jeg ser egentlig ikke poenget med å bruke teak eller mahogny til innredning i nye fritidsbåter. Dog, folk har forskjellig smak og jeg har ikke tenkt å forfølge dem som finner lykken i teak og mahogny. Det klarer Oddekalv fint på egen hånd. Mitt bidrag har ganske enkelt vært å spørre etter andre materialer. Faktisk så jeg noe sånt som at jeg ville ha en båt jeg kan invitere Oddekalv ombord i, og understreket at problemstillingen ikke er teoretisk. :lol:

 

Jeg vil likevel innrømme at jeg på ett eller annet tidspunkt i livet hvor jeg har et overskudd av tid kommer til å jakte på en vakker gammel trebåt, og da kommer jeg ikke til å forkaste damer som er bygget av den edleste hardved de dype skoger kan frambringe. Oddekalv kan si hva han vil, men jeg har inge motforestillinger når det gjelder å restaurere gamle, vakre damer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er det mange, inklusive Oddekalv, som tror at teak vokser i regnskogen. Så feil kan man ta!

 

Teak har ikke noe med regnskogen å gjøre i det hele tatt. Teak er et hurtigvoksende løvtre som vokser i åser og høydedrag i Asia.

Nå er det ikke Oddekalv som tar feil, men du!

All teak fra Burma kommer fra den tropiske regnskogen, denne teaken blir flittig brukt i bla. norske båter.

Jeg foreslår at du leser denne rapporten før du utaler deg så skråsikkert om noe du ikke kan noe om....

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke Oddekalv som tar feil, men du!

All teak fra Burma kommer fra den tropiske regnskogen, denne teaken blir flittig brukt i bla. norske båter.

Jeg foreslår at du leser denne rapporten før du utaler deg så skråsikkert om noe du ikke kan noe om....

Hvordan vet du at jeg ikke har greie på dette?

 

Teak er ikke regnskogtre, samme hva denne rapporten sier. Det bare illustrere forvirringen blant miljøvernere og andre forståsegpåere. "Regnskog" er et følelsesladet ord som brukes flittig i tide og utide.

 

Teak vokser i høylandet i Asia, langt fra regnskogene. Det er likevel riktig at disse skogene er blitt sterkt rasert i løpet av de siste hundre årene, med spesielt god hjelp av franskmenn og engelskmenn. Den beste teaken kommer i dag fra Burma, og det er for mange også et politisk problem.

 

Heldigvis er teak lett å plante og meget hurtigvoksende. Derfor er problemet med teak vesentlig mindre enn med regnskogtrær (mahogny!) som ofte er umulig å gjenskape.

 

Hvordan kan jeg ha greie på dette? Jo jeg har ca. 20 års erfaring fra Thailand og jeg dyrker selv teak. I all beskjedenhet bare noen hundre trær, men likevel. Jeg produserer iallfall mer teak enn jeg bruker i båten min.

 

Mahogny unngår jeg helst. Der finnes der mange gode erstatninger som ikke er regnskogtrær, for eksempel Thailandsk readwood.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at jeg ikke har greie på dette?

Fordi du bare snakker om høylandet i Asia, og bortforklarer at det meste som blir brukt til våre båter kommer fra Burma. Politisk problem eller ikke er uinteressant i denne sammenhengen.

At du har noen teakkvaster i hagen i 20 år gjør deg neppe til noen miljøekspert :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I Oslo hører jeg rykter om at det er et slags på kanten marked for kjøp og salg av truede treslag. Visst nok kan alt skaffes til ganske bra priser. Er i markedet for å kjøpe teak og da snublet jeg over folk som kunne skaffe rød mahogny (tror jeg det var) uten miljø sertifikat og til en pris som ble påstått å være veldig bra. Kanskje ikke ulovlig handel men muligens litt moralsk forkastelig ?

Link to post
Share on other sites

Så det koker egentlig ned til at skogen her ble kalt 'regnskog' og burde bare bli kalt 'skog'? :rolleyes:

Egentlig ikke.

Det som jeg synes er en vesentlig faktor her er at regnskogen er meget sårbar. Den kan vanskelig bygges opp igjen når den er blitt rasert.

 

Når det gjelder teakskogene i høylandet forholder det seg helt annerledes. Teak er lett å plante og vokser veldig fort.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fordi du bare snakker om høylandet i Asia, og bortforklarer at det meste som blir brukt til våre båter kommer fra Burma. Politisk problem eller ikke er uinteressant i denne sammenhengen.

At du har noen teakkvaster i hagen i 20 år gjør deg neppe til noen miljøekspert :rolleyes:

Medusa da! Hva er grunnen til denne agressive holdningen?

Selvfølgelig er politiske problemer ikke uinteressante i denne sammenheng. Jeg synes imidlertid at man ikke bør blande begrepene.

 

For meg er det viktig at:

Regnskogen går tapt når den er rasert. Derfor unngår jeg regnskogtre, f.eks. mahogny.

Teakskogene lar seg forholdsvis lett fornye. Også i Burma.

 

 

Redigert:

Den som vil vite litt mer om Teak kan lese her. Leg merke til at det litt nede i teksten står "Teak does not grow in the rainforest...."

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...