Jump to content

Oddekalv skjelt ut av båtutstillere


hasog

Recommended Posts

Det var ikke en dag for tidlig.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg har stor sans for Oddekalv og hans arbeid, men en båtmesse er kanskje ikke stedet for å ta opp slike temaer. Hvis Oddekalv var VELDIG opptatt av regnskog og edeltre, burde han ta dette opp direkte med produsentene i et annet fora enn en båtmesse.

Det må være et rent PR stunt for å skaffe fler medlemmer til organisasjonen hans. Det er nok ikke mange båtfolk som bryr seg allverden, men avisene kan nok få budskapet hans plantet hos de som pleier å skrike høyt.

Link to post
Share on other sites

Hans primære interesse er pressedekning av Kurt Oddekalv.

Som om jeg skulle sagt det selv :yesnod: Mange av stuntene hans er nok ikke udelt positive for saken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at Oddekalvs engasjement er ekte. Metodene han bruker kan nok diskuteres. Selv kunne jeg tenke meg å lære mer om dette; finnes det teak å få kjøpt som ikke raserer regnskogen eller finansierer militærdiktatur?

For meg er det uansett et akademisk spørsmål - har ikke råd til fabrikkny båt.

Link to post
Share on other sites

Det finnes Teak og andre tresorter som produseres på bærekraftig vis.

Noen steder drives slik tømmerdrift og vi vil jo alle ha slikt treverk.

Ergo må det produseres på bærekraftig vis. Hagemøbler har merker og

papirer som viser at Teaken kommer fra forsvarlige kanaler og kan kjøpe med

meget god samvittighet. Det samme sertifikatet burde følge med CE

dokumentasjonen. Jeg vil i alle fall ha edeltre ombord, men selvsagt må

det være produsert på bærekraftig måte.

 

Oddekalvs budskap er bra det, men kanskje budbringeren er feil.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

...finnes det teak å få kjøpt som ikke raserer regnskogen

Spørsmålet er jo også hvor mange prosent, eller kanskje heller promille, av regnskogen som ender opp i båt i forhold til den totale mengden som hogges og/eller brennes på rot.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp skrevet innlegg om et kåljehue , men Oddekalven er en av sjefane i kåljehueklubben . Trur ikke det er så mange som tar han så høytidlig pga alle dumme stunta han har gjort , og det har han tapt mye eller alt på .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hva er ikke en dag for tidlig?

At Oddekalv blir skjelt ut....

 

 

Hagemøbler har merker og

papirer som viser at Teaken kommer fra forsvarlige kanaler og kan kjøpe med

meget god samvittighet. Det samme sertifikatet burde følge med CE

dokumentasjonen.

Jeg lurer litt på hvilken garanti vi har for at dette er tilfelle... Omtrent det samme som for at Findus fisken er fisket av båter med lovlig kvote....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel viktig å få publisitet hvis ting skal få fokus. Tror nok det kan være med på å få båtfolk til å tenke seg om. Båtfolk er vel interessert i miljø?

Det er mulig jeg nå driter i eget reir, men hvis båteiere hadde vært spesiellt miljøbevisste hadde vel alle hatt seilbåter av tre.

Det er vel ikke mye miljøvennlig å brenne av et tjuetalls liter bensin eller diesel i timen?

Totaktsolje er ment å ikke forbrennes i motoren. Den går rett i sjøen med eksosen.

Bunnstoff. Jo giftigere jo bedre.

 

Men det er jo håp for fremtida. GW Bush sa jo at de skulle gjøre seg uavhenging av oljen fra midtøsten i løpet av de neste 20 åra.

Så enten børster motorprodusentene Og oljeselskapene støvet av de genialitetene som er kjøpt opp for å hindre forbrukernes valg av alternative drivstoffer, eller så blir det oljeboring under isen på nordpolen.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig vanskelig å være perfekt i sin streben etter å spare miljøet. Av og til blir det rett og slett for dyrt å velge de sunneste alternativene også.

På den andre siden har Oddekalv gode poenger her. Bruken av teak, mahogny og andre truede tresorter er alt for høy, og alternativer bør velges der det er mulig. Det blir også for enkelt å si at båt ikke er problemet. Det er en del av problemet, sammen med byggbransjen (for eks garasjeporter), møbelindustrien, gitarfabrikkene m.fl :nonod:

Link to post
Share on other sites

"Jeg lurer litt på hvilken garanti vi har for at dette er tilfelle... Omtrent det samme som for at Findus fisken er fisket av båter med lovlig kvote...."

 

på hvilket grunnlag lurer du på det? Har du sett/hørt/lest noen plass at disse garantier er vissvass?

Hvis det stemmer, så må jo det absolutt være noe for Oddekalv :-)

Link to post
Share on other sites

"Jeg lurer litt på hvilken garanti vi har for at dette er tilfelle... Omtrent det samme som for at Findus fisken er fisket av båter med lovlig kvote...."

 

på hvilket grunnlag lurer du på det? Har du sett/hørt/lest noen plass at disse garantier er vissvass?

Hvis det stemmer, så må jo det absolutt være noe for Oddekalv :-)

På samme grunnlag som jeg har spist Findus fiske produkter i god tro i alle år uten å tenke på at de kanskej var en del et kriminelt nettverk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båtfolk er vel interessert i miljø?

Det er mulig det, men jeg har tilgode å høre at de som ønsker seg teakdekk bruker mer enn en kalori på å forsøke å få produsenten til å skaffe teak fra en plantasje til båten sin, fremfor fra regnskogen. Det blir snakket med STORE BOKSTAVER, men hver og en av oss gjør ikke en dri..!

 

Spørsmålet er jo også hvor mange prosent, eller kanskje heller promille, av regnskogen som ender opp i båt i forhold til den totale mengden som hogges og/eller brennes på rot.

Det er det med alle bekker små osv. Det er for enkelt å gjemme seg bak en slik argumentasjon. Det er summen av elendigheten som teller, selv om båtprodusentene ikke er de værste til å plyndre regnskog.

Link to post
Share on other sites

men hvis båteiere hadde vært spesiellt miljøbevisste hadde vel alle hatt seilbåter av tre.

Det er vel ikke mye miljøvennlig å brenne av et tjuetalls liter bensin eller diesel i timen?

Totaktsolje er ment å ikke forbrennes i motoren. Den går rett i sjøen med eksosen.

Bunnstoff. Jo giftigere jo bedre.

:yesnod: Meget godt sagt, og helt enig!

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det, men jeg har tilgode å høre at de som ønsker seg teakdekk bruker mer enn en kalori på å forsøke å få produsenten til å skaffe teak fra en plantasje til båten sin, fremfor fra regnskogen.

Vi har vel et lønnlig håp om at listene/stavene er laget av gamle ytterdører prdusert den gangen teak var politisk korrekt å importere.

Link to post
Share on other sites

Ser debatten sporer av mot hvor mye eller lite miljøvennlige vi er. Er nok selv en representant for de mindre miljøvennlige jfr. plastbåt med stor motor. Burde jeg skjems av det i disse dager? :confused:

 

Det er ikke mange dagene siden jeg så en reportasje i fjernsynsnyhetene om at det innen ca. 2015 ville bli opprettet personlige CO2 regnskaper. Dersom så skjer blir nok bruk av min nåværende båt veldig begrenset. Får nyte motorbåtlivet enn så lenge.

 

Tilbake til Oddekalvs tilstedeværelse på båtmessen. Som publikumer synes jeg det er helt greit at han er der. Som utstiller forstår jeg også at de ikke ønsker ham der. Teak og edeltrebruken i norske båter er, som flere sier, minimal. Dessuten er det vel mer og mer bruk av plantasje-teak, så la ham inspisere. Han har jo en fargerik personlighet.

 

Nei, er nok mer bekymret for at dagens båtliv vil bli begrenset :sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis bare de som brenner regnskogen kunne jobbe sammen med dem som trenger teak til lystbåtflåten (eller omvendt) så hadde jo problemet blitt redusert til en brøkdel.

 

Ja kanskje: dersom hoggingen til luksus-bruk ville stanse opp, kanskje ville ryddemanskapene brenne allikevel det samme området? :crazy:

 

Andreas - med kun svært lite teak e l ombord (Sitat min båtprodusent: "Wood means work")

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...