Kjelli Startet 19.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2006 Måtte bare ut med båten i dag, flott vær, speilblank fjord. Men etter en liten kjøring, så begynte oljetrykket på styrbord motor, og pendle, pendlet mellom 6kg og 10 kg, alt etter turtall, ved lavt turtall, låg oljetrykket rund 6 kg, litt gass, så pendlet det litt, og ved turtall på 2500 så penldet det mellom 8 - 10 - 12 kg. Hva kan være galt? Kan det være dårlig kontakt? Defekt føler? Kan der være noe tett i motoren, slik at oljetrykket bygger seg opp, og ikke får spylt rundt? Er litt skremt no. Ønsker ikke stempelhavari. Til info: Jeg har bygget om hovedstrømmen, jeg har skiftet dynamoer og bygget om til separat laderegulator, bygget om plata der instrumentene står, fjernet voltmeteret til denne motoren, og satt inn timetelleren på denne plassen. Nevnte dette, i tilfelle dette kan være med å påvirke hva som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2006 Det er lurt å være forsiktig. Dernest å ta en sjekk på det rent elektriske: Giver-ledning-instrument. Det er mer sannsynlig at det har skjedd ett eller annet ugunstig her i løpet av vinteren, enn at noe skal ha skjedd med mekanikken i motoren. Jeg var ogå utpå i dag ... nesten som en sommerdag, aldeles herlig!! Fikk forresten en slik type overraskelse selv -- temp måleren på SB varslet 90-95 grader, mot 80-85 på BB. Det var nok elektrisk krøllball, for pilen vippet frem og tilbake, og reagerte på dunking på instrumentet. Den kom seg til slutt. Tar det nesten for gitt at du har noe liknende med oljetrykket ditt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
870 Svart 19.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2006 Hadde en lignende opplevelse men en cummins maskin, da var det oljetrykks giveren på blokken som var begynt å tulle seg. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 19.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2006 Økningen kan skyldes dårlig kontakt på giveren. Normalt (?) øker utslaget på instrumentet med økt motstand. Opplevde tilsvarende på en motor. Da var det bare ledningen som hadde løsnet på giveren. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sea Oasis Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Hvis du har 2 motorer kan du prøve og forlenge kablene fra giver og krysskoble til givere. Slik at styrbord motor gir signaler til babord instrument og motsatt og se om du får samme resultat. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Eller skru ut og bytte om giverne? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 ..pendlet mellom 6kg og 10 kgHar veldig vondt for å tro at du virkelig har 10 bar oljetrykk. Støtter de andre her som mener du har et elektrisk problem. Så vidt jeg minnes, og ibladet litt sikkerhetsfilosofi, så vil ledningsbrudd/dårlig kontakt i oljetrykks kretsen gi fallende trykk på instrumentet og tilsvarende for temperatur vil gi økende temperatur. Dette fordi en slik feilsituasjon SKAL gi alarm (lavalarm oljetrykk/høyalarm temperatur). Jeg har mest tro på giverfeil... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
olpi Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Hadde noe tilsvarende på min gamle TAMD40B. Da var det dårlig kontakt som var årsaken. Hvis du finner ut at det er giveren så tror jeg kanskje den er lik den jeg har til salgs. Ubrukt/ny som jeg kjøpte før jeg fant ut at det var dårlig kontakt som var feilen. Ligger bilde og info om den her Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 For å være helt sikker kan du skru ut giveren og sette inn et manometer (du får sikkert låne et hos din lokale VP-forhandler) På min 41P-motor sitter oljetrykksgiveren FØR filteret og oljetrykksalarmgiveren ETTER filteret. Er trykket korrekt tyder det på et absolutt helt TETT oljefilter. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Det er herved notert i boka mi med gode rår og vink boole. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Mnja, by-passen på oljefilteret vil vel sørge for at oljetrykket opprettholdes ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 20.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Takker for alle svar, skal sjekke litt på ledninger og koblinger. Er trykket korrekt tyder det på et absolutt helt TETT oljefilter. Hva mener du med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Takker for alle svar, skal sjekke litt på ledninger og koblinger. Hva mener du med denne? Hvis du ser innlegget ovenfor får du svar - jeg glemte by-pass ventilen - så du vil ikke oppnå så høyt trykk som 10-12 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Men forhøyet trykk får du vel ? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Giveren for oljetrykk ligger foran oljefilteret og er plundrete å få løs. Skal du måle oljetrykk anbefaler jeg deg å bruke uttakene som er lenger bak og lett tilgjengelig. Det er flere uttak på samme kurs med 1/8" koniske rørgjenger. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Ja, thor, men trykket vil være mer varierende, da by-pass ventilen ikke er egnet for regulering av trykk. Mer følsom for temp. på oljen og turtall på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Oljetrykket er normalt 4-5 bar. Hvis du avleser høyere trykk, er det feil, fordi returventilen på smøreoljepumpen åpner når trykket kommer til 4 -5 bar, men siden du ikke vet hvor feilen er, kan du ikke være sikker på at du har tilstrekkelig høyt oljetrykk. Altså er det et faresignal enten du avleser for høyt eller for lavt oljetrykk. Dette temaet kan det skrives mye om, men erfaring har lært meg å avstå slik at jeg unngår kommentarer fra personer som mener å ha kunnskaper utover det som står i lærebøker. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Så "urolig" oljetrykk kan være tegn på tett filter,det er notert. Også er jeg litt uenig med deg Motordoktoren som ikke vil skrive om emnet på grunnlaget du nevner. Hev deg over sånt og øs av din kunnskap til de kunnskapsløse og informasjons søkende. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Hev deg over sånt og øs av din kunnskap til de kunnskapsløse og informasjons søkende Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Altså er det et faresignal enten du avleser for høyt eller for lavt oljetrykk. Hei, hva ville du sjekket først på min motor? Motoren har hatt oljeskift + filter i høst, er vel kun kjørt ca 15 timer etterpå. Oljen som er brukt, er standard motorolje, 15w-40, som VP anbefaler til disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Etter min mening så bør du sjekke oljetrykket først..... bruk et manometer som tidligere beskrevet her.... Har du rett oljetrykk så kan jo pjuske litt i det elesktriske anlegget på motoren og se om det er noe snusk der.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Cirkeline Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hvis du har VDO instrumenter så ville jeg ha sjekket selve instrumentet på "dæshen". Har opplevd flere ganger at der blir dårlig forbindelse der kabelsko-stikkene går inn i selve instrumentet. Demontering og rensing av kontaktflater er det eneste som hjelper, samt litt syrefri vaselin eller kontaktspray (ikke 556) for å hindre mer "irring". XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hvorfor ikke 556? Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hadde for to år siden noe tilsvarende på min TAMD41, dog vesentlig mindre pendling (kansje 1kp) og relativt rolige bevegelser. Etter en tid ble trykket stadig lavere for til slutt å ende på omtrent 0. Fikk lånt et proff oljetrykkmåler og tilkoblet i oljetrykkalarm-hullet målte jeg ca. 5kp ved pådrag og ca.2,5kp på tomgang. Saken var klar. Ny oljetrykkgiver (ca. 1000 kr. ) montert og alt normalt igjen. De trykkene (10-12 kp) du nevner er vel umulig å få i denne motoren uten andre alvorlige skader og siden motoren din fungerer fint vil jeg nok ha stor tro på at oljetrykkgiveren er synderen. (vanlig Volvo-feil) Det skader nok ikke å sjekke opp de elektriske koblingene for de er ikke så mange for denne funksjonen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 23.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Takk for alle svar. Går vel en uke eller 2 før jeg får sjekket mer. Båten har frosset inne igjen, + mangel på ledig tid . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.