Jump to content

Pendling på oljetrykket, VP41

Kjelli

Recommended Posts

Måtte bare ut med båten i dag, flott vær, speilblank fjord.

Men etter en liten kjøring, så begynte oljetrykket på styrbord motor, og pendle, pendlet mellom 6kg og 10 kg, alt etter turtall, ved lavt turtall, låg oljetrykket rund 6 kg, litt gass, så pendlet det litt, og ved turtall på 2500 så penldet det mellom 8 - 10 - 12 kg.

Hva kan være galt? Kan det være dårlig kontakt? Defekt føler?

Kan der være noe tett i motoren, slik at oljetrykket bygger seg opp, og ikke får spylt rundt?

Er litt skremt no. Ønsker ikke stempelhavari.

Til info: Jeg har bygget om hovedstrømmen, jeg har skiftet dynamoer og bygget om til separat laderegulator, bygget om plata der instrumentene står, fjernet voltmeteret til denne motoren, og satt inn timetelleren på denne plassen.

Nevnte dette, i tilfelle dette kan være med å påvirke hva som har skjedd.

Det er lurt å være forsiktig. Dernest å ta en sjekk på det rent elektriske: Giver-ledning-instrument. Det er mer sannsynlig at det har skjedd ett eller annet ugunstig her i løpet av vinteren, enn at noe skal ha skjedd med mekanikken i motoren.

Jeg var ogå utpå i dag ... nesten som en sommerdag, aldeles herlig!! Fikk forresten en slik type overraskelse selv -- temp måleren på SB varslet 90-95 grader, mot 80-85 på BB. Det var nok elektrisk krøllball, for pilen vippet frem og tilbake, og reagerte på dunking på instrumentet. Den kom seg til slutt.

Tar det nesten for gitt at du har noe liknende med oljetrykket ditt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

..pendlet mellom 6kg og 10 kg

Har veldig vondt for å tro at du virkelig har 10 bar oljetrykk. Støtter de andre her som mener du har et elektrisk problem.

Så vidt jeg minnes, og ibladet litt sikkerhetsfilosofi, så vil ledningsbrudd/dårlig kontakt i oljetrykks kretsen gi fallende trykk på instrumentet og tilsvarende for temperatur vil gi økende temperatur. Dette fordi en slik feilsituasjon SKAL gi alarm (lavalarm oljetrykk/høyalarm temperatur). Jeg har mest tro på giverfeil...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Oljetrykket er normalt 4-5 bar. Hvis du avleser høyere trykk, er det feil, fordi returventilen på smøreoljepumpen åpner når trykket kommer til 4 -5 bar, men siden du ikke vet hvor feilen er, kan du ikke være sikker på at du har tilstrekkelig høyt oljetrykk. Altså er det et faresignal enten du avleser for høyt eller for lavt oljetrykk. Dette temaet kan det skrives mye om, men erfaring har lært meg å avstå slik at jeg unngår kommentarer fra personer som mener å ha kunnskaper utover det som står i lærebøker.

Etter min mening så bør du sjekke oljetrykket først..... bruk et manometer som tidligere beskrevet her.... Har du rett oljetrykk så kan jo pjuske litt i det elesktriske anlegget på motoren og se om det er noe snusk der..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis du har VDO instrumenter så ville jeg ha sjekket selve instrumentet på "dæshen". Har opplevd flere ganger at der blir dårlig forbindelse der kabelsko-stikkene går inn i selve instrumentet. Demontering og rensing av kontaktflater er det eneste som hjelper, samt litt syrefri vaselin eller kontaktspray (ikke 556) for å hindre mer "irring". :yesnod:

XD3P

Hadde for to år siden noe tilsvarende på min TAMD41, dog vesentlig mindre pendling (kansje 1kp) og relativt rolige bevegelser. Etter en tid ble trykket stadig lavere for til slutt å ende på omtrent 0.

Fikk lånt et proff oljetrykkmåler og tilkoblet i oljetrykkalarm-hullet målte jeg ca. 5kp ved pådrag og ca.2,5kp på tomgang.

Saken var klar. Ny oljetrykkgiver (ca. 1000 kr. :headbang: ) montert og alt normalt igjen.

De trykkene (10-12 kp) du nevner er vel umulig å få i denne motoren uten andre alvorlige skader og siden motoren din fungerer fint vil jeg nok ha stor tro på at oljetrykkgiveren er synderen. (vanlig Volvo-feil)

Det skader nok ikke å sjekke opp de elektriske koblingene for de er ikke så mange for denne funksjonen.

:cheers: Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...