Jump to content

Stormfokk. Hva tror dere om denne?


bliss X

Recommended Posts

Aldri dumt å investere i sikerhetsutstyr, men etter å ha seilt ca. 20 år i Skagerrak er det lite sannsynlig at du noengang får bruk for dette seilet. Hører du på værmelding skal det mye til å bli overrasket av en storm. Skal du seile over Atlanter'n eller andre større havstrekker er en stormfokk ett must. Husk og trene på å sette den opp. De fleste av oss har aldri prøvd å heise tryseil eller stormfokk.

Link to post
Share on other sites

Glem værvarselen.

Tar den folk feil (og det gjør de ofte) så treffer det deg, men ikke folken som sitter ved skrivebordet.

 

Kjøp deg stormseil, anbefales på det sterkeste.

Det er sikkerhetsutstyr, koster ikke mye, tar ikke ikke noe plass og tilhører på hver seilbåt som går på hav.

Ikke glem "en håndkle" som storseil i tillegg, fordi uten går det dårlig på kryss.

 

Storm kan man skrive stort, men fra allerede 9bft. oppover kan det være hjelpsomt til å kjøre stormseil.

 

Ved sterk vind er det for vanlige båter ikke mulig til å seile rask.

Med det kommer det ikke lengre an på størrelse av seilene, men på virkning.

 

Tenk deg bare at du kommer i en situasjon der du ikke har så mye kraft til å hantere store seil lengre (f.eks. etter ulykke, liten syke, eller når man bare blir redd pga. psyken. Dårlig mat forut holder allerede.)

I så fall heiser man bare stormfokk og storseil tidlig nok (når man får første tvil (!) om været), så har man framdrift som holder, men i alle fall og tilleggs ikke noe stress.

Blir det ikke så hardt som antatt, vel, så bare bytter man seilene igjen og gleder seg :yesnod:

 

Dette lærer man under aspekt "god sjømanskap".

"No risk, så lenge det ikke må være".

 

:seeya:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet ser det greit ut, men det er og blir en "kvasiløsning".

Når tidspunktet for å sette dette seilet nærmer seg, vil det sannsynligvis blåse en del allerede, og hvordan det er å kneppe på og heise dette utenpå en sammenrullet genoa....se det vet jeg ikke.

En må jo også sette en seising på geoaen etter at den er innrullet og fjerne skjøtene så de ikke kommer i veien for stormfokka.

Min erfaring er at jobbing på fordekk i sterk vind og sjø bør begrenses til et minimum.

Men alternativet er muligens bedre enn en liten dyp trekant på en innrullet genoa, høyt på forstaget med tanke på krengingskrefter og lite fremdrift.

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har et flyttbart kutterstag som kan settes på et blunk og hvor jeg benytter kryssfokk og stormfokk med kroker.

I tillegg har jeg checkstag akterover fra samme innfestningspunkt i masta hvor kutterstaget er festet.

Enkelt og sikkert system på den gamle lubne franske damen :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har et flyttbart kutterstag som kan settes på et blunk og hvor jeg benytter kryssfokk og stormfokk med kroker.

I tillegg har jeg checkstag akterover fra samme innfestningspunkt i masta hvor kutterstaget er festet.

Hulda har systemet som over. Det er naturligvis en hel del som ikke har dette. Jeg kom til å tenke på min første seiler, kjøpt ca. 1960. Jeg jobbet litt hos en slippeier og fikk redusert opplagspris, samt brukbare saker som "rikringer" hadde dumpet. Blant annet fikk jeg en stormfokk i bomull. Duken var ganske tykk, men det uvanlige var at forliket var av fallwire (altså myk wire). Seilet var sydd slik for at det skulle kunne settes "flying" på innsiden av den vanlige fokken, som så kunne berges i le av stormseilet. Det fungerte greit.

 

I dag behøver man ikke å bruke "jern" i forliket, med alle de supersterke fibrene vi har fått etter hvert. Men dette var ikke det som opprinelig var spørsmålet i denne tråden...

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at det vil være vanskelig å sette denne når det blåser mye, er det et poeng at stormfokka kommer lenger akterover for å få en nogenlunde balanse i båten. Som flere påpeker, er et ekstra avtagbart kutterstag det mest fornuftige sted å kroke en stormfokk. Om du trenger checkstag fra festepunktet til dette, kommer vel an på hvor høyt det er festet. Snakk med en seilmaker/rigger om dette.

 

Forøvrig er et stormseil lurt, selv om det ikke blåser storm. Jeg har brukt den mye, og ofte har det ikke blåst mer enn en stiv kuling. Men på kryss kan det være mer enn tøfft nok. I forhold til en halvveis innrullet genoa blir effekten mye bedre. Men det krever altså at den står på et eget stag nærmere masta. Min fetter har prøvd begge deler på sin båt (Sweden Yacht 36), og forskjellen var absolutt merkbar.

 

I mindre vind og rolige forhold, kan du også eksperimentere med å sette både genoa og stormfokk. Da begynner det å bli gøy i cockpit. :cool:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har prøvd å sette stormfokk under en seilas i Skagerrak ?

De færreste gidder vel å krysse mot en storm, og setter heller hekken til vinden, men må du så må du, og da er en stormfokk greit. Selv har jeg aldri opplevd mer enn liten kuling i Skagerak, men det betyr jo ikke at det ikke kan blåse mer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

De færreste gidder vel å krysse mot en storm, og setter heller hekken til vinden, men må du så må du, og da er en stormfokk greit. Selv har jeg aldri opplevd mer enn liten kuling i Skagerak, men det betyr jo ikke at det ikke kan blåse mer.

 

Hulda, nei Sylfiden har gjort det. Det blåste ikke full storm, iflg. Göteborg radio, men de hadde heller ikke informasjon om kraftig torden med vind som langt oversteg anslaget. Nok om det, hvis man ligger for vestlig sterk kuling, meget dårlig sikt rett NØ av Skagen, setter man ikke bare rumpa til vinden. Det er som når man skal til tannlegen, man utsetter smerten så lenge som mulig, i håp om at det går over. Å bli blåst inn på le kyst er ikke gøy.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har prøvd å sette stormfokk under en seilas i Skagerrak ?

Ikke bare stormfokk, men også "storm-storseil" (vet ikke hva det heter på norsk, det står ikke i boka :headbang: ).

Men tenk heller ikke bare på Skagerak.

Stormseil er lett å hantere i forhold til genoa/fokk eller storseil (også med reff),

fordi det er jo bare 1 til 6qm seilflate hver.

Nå tenk deg bare forholdet i motsettning til en vanlig seil med 6 til 40qm :eek: .

 

Forresten finnes det flere forskjellige muligheter til å sette stormseil, som er alle avhenig av båten.

For noen holder det med karabinerkroker allerede (ikke fra byggemarkedet og skal være smedt).

Men for det må man prøve eller snakke med en seilmaker når man ikke har eksempler for samme type båt.

Søk for eksempel etter båtforum som er spesialisert på type/produsent av båten deres.

Da kan man godt spørre om enkle anbefalinger.

 

De færreste gidder vel å krysse mot en storm, og setter heller hekken til vinden, men må du så må du, og da er en stormfokk greit. Selv har jeg aldri opplevd mer enn liten kuling i Skagerak, men det betyr jo ikke at det ikke kan blåse mer.

Hekk i vinden synes jeg er ikke greit (så lenge det ikke er fart i båten).

Når bølgene kommer fra bak (eller krysser seg) kan båten ofte ikke kontrolleres bra,

fordi båter ruller gjerne over hekk.

Tilleggs kan det blir farlig når bølgene stiger over hekken(fare for vanninnbrudd og for personer).

Da er det bedre (når man har plass nok til lekysten) hvis man ligger bak (både fokk på luv og rudder hardt på luvside).

Så er nesen nesten i vinden og man ligger (..hvis det må være også i flere dager) forholdsvis rolig.

Prøv manøveren en gang ved vanlig vær, morro er det tilleggs :wink:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke bare stormfokk, men også "storm-storseil" (vet ikke hva det heter på norsk, det står ikke i boka :headbang: ).

Tryseil er det navnet jeg har hørt. Jeg har det også, men for å bruke det, må storseilet av, og det er litt jobb. Jeg hadde store planer en gang om separate spor i masta. Da kan tryseilet heises selv om storseilet henger på bommen

 

Hekk i vinden synes jeg er ikke greit (så lenge det ikke er fart i båten).

Når bølgene kommer fra bak (eller krysser seg) kan båten ofte ikke kontrolleres bra,

fordi båter ruller gjerne over hekk.

Tilleggs kan det blir farlig når bølgene stiger over hekken(fare for vanninnbrudd og for personer).

Jeg er enig i at lens i storm kan være skummelt, men hvor mye sjø som bryter inn i cockpit vil være veldig avhengig av båttype. Vi seilte lens med 4-6 meters bølger som reiste seg opp bak båten. Ikke en dråpe av dem traff den boka jeg satt og leste. De gangene det har kommet vann i cockpit, har den hver gang kommet fra siden/forenom tvers. Vi har i tillegg veldig lavt fribord, men allikevel holder den seg altså tørr på lens. Man må også tenke på hvordan den relative vinden i båten endres. En båt vil kanske klare 3-4 knop mot vinden i storm (båtfarten er større, men man seiler jo ikke rett mot vinden) I unnavind kommer den opp i 8 knop. Det betyr at den relative vinden vil gå ned 12 knop. Det utgjør omtrent forskjellen mellom styrke 9 og styrke 10 f.eks. Det betyr at belastning på båt og utstyr minker. Og så føles det ikke så dramatisk. Det piper ikke så mye rundt ørene, og man kan begynne å tenke klart.

 

Da er det bedre (når man har plass nok til lekysten) hvis man ligger bak (både fokk på luv og rudder hardt på luvside).

Så er nesen nesten i vinden og man ligger (..hvis det må være også i flere dager) forholdsvis rolig.

Prøv manøveren en gang ved vanlig vær, morro er det tilleggs :wink:

Alternativet kan være å legge bi ja, men nyere seilbåter har vanskelig for å ligge stabilt på denne måten. Men hvis båten vil, og trimmen er riktig fungerer det greit. Jeg har bare prøvd det "på ordentlig" en gang, og jeg vil ikke si det var direkte trivelig å ligge i utløpet av den engelske kanal og duppe i et døgn. Allikevel var alternativet enda verre, så vi klorte oss fast så godt vi kunne.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tryseil er det navnet jeg har hørt. Jeg har det også, men for å bruke det, må storseilet av, og det er litt jobb. Jeg hadde store planer en gang om separate spor i masta. Da kan tryseilet heises selv om storseilet henger på bommen

Jeg bruker kun to karabiner (en fram på bom og en til å stramme underliket) og fire seisinger

for å faste seilen på bom.

Det holder ikke for konkurranse, men "anden" min (langkjølig, 12,6x3,6x1,8meter med ca. 14tonn) er likevel ikke noe regattabåt, men seiler heller ikke med mindre enn 45° ved vanlige forhold t.o.m. 9bft.

Og etterhvert kommer det ikke lengre an på "helt stryket stormseil" for meg i dag :lol:

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

De færreste gidder vel å krysse mot en storm, og setter heller hekken til vinden, ...

Tja, det er ikke alltid det er snakk om å gidde eller ha lyst. Noen ganger er du nødt for ikke å gå på grunn. :wink:

 

Tryseil er det navnet jeg har hørt. Jeg har det også, men for å bruke det, må storseilet av, og det er litt jobb.

Storseilet kan du bare surre til bommen (eller du lukker zipbagen). Tryseil kan vanligvis settes uten bom, og selv om du fester det i bomnokken står det over seil som er surret til bommen. (Et tryseil som krever at storseilet må helt av virker nokså tungvint om det ikke er snakk om en veldig liten rigg.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, det er ikke alltid det er snakk om å gidde eller ha lyst. Noen ganger er du nødt for ikke å gå på grunn. :wink:

Selvfølgelig. Derfor står det "men må du så må du, og da er en stormfokk greit", rett etter det du siterte. Du behøver jo ikke å fabrikere meninger jeg ikke har!

 

Storseilet kan du bare surre til bommen (eller du lukker zipbagen). Tryseil kan settes uten bom, og selv om du fester det i bomnokken står det over seil som er surret til bommen.

Det kan jeg gjøre, men jeg må fremdeles løsne det fra masta. Det innebærer bruk av verktøy, små skruer og mye bal. Spesielt siden storseilet i de fleste tilfeller allerede er revet helt ned, og mye av det ligger som en pose ved halsen. (Har du fått flyndra i halsen har du fått nokk) Hvis vi kommer ut i en skikkelig storm, ville nok bunnrevet stor og stormfokk vært starten. Etterhvert ville vi kanskje tatt storseilet helt ned, og til slutt tatt ned fokka også og seilt bare på riggen. Unntaket er selvfølgelig hvis vi ligger under en le kyst. Da hadde jeg kanskje prøvd en ekstra gang å få montert tryseilet. Jeg får prøvemontere det til sommeren. Kanskje det går greiere enn jeg har trodd.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Du behøver jo ikke å fabrikere meninger jeg ikke har!

Beklager, det var ikke nye meninger jeg ville tillegge deg. Det jeg reagerte litt på var formuleringen om å "gidde" når det gjelder sikkerhetsutstyr og trygg navigering (å sette hekken mot vinden i storm er ikke alltid noen smart manøver dersom du i utgangspunktet har dårlig med seil).

 

Med hensyn til tryseilet så håper det lar seg gjøre å finne en løsning hvor du slipper å fikle med verktøy og småskruer. Det er lite hjelp i et stormseil som må settes frø deg begynner å bølge og blåse for mye.

Link to post
Share on other sites

hva er prisen på en slik da? kan tenke meg en slik jeg! synes det er en grei løsning for oss med rullseil. og hører jeg på værmeldingen så kan jeg ta den på i god tid før uværet kommer :sailing:

12000svkr for 12 m2 til min 41 foter. tilbud fra Syvertsen.

 

er dette god pris eller ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan høres bra ut med stormfokk som tres utenpå innrullet genua.

Et problem dersom man har forstagsprofil er å få tredd (storm) fokk i hard vind.

På bildet under blåste det ca 18 m/s i Nordsjøen, Britisk side.

Vi hadde akkurat byttet til Genoa 4 (liten kryssfokk), og jeg stod for fordekksarbeidet.

Ett av problemene er at fordekket er jevnlig under vann (dette var på en 35 foter - Comfortina),

et annet problem er at det rister så voldsomt i rigg og forstag under heising at småbitene

hagler rundt øra (plastforinger, mateprofil, 'auto mater' etc).

Og det blåste jo ikke storm heller.....

Bilde

Skipper'n hadde tatt på seg ekstremsport lua som man kan se :lol:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan høres bra ut med stormfokk som tres utenpå innrullet genua.

Et problem dersom man har forstagsprofil er å få tredd (storm) fokk i hard vind.

På bildet under blåste det ca 18 m/s i Nordsjøen, Britisk side.

Vi hadde akkurat byttet til Genoa 4 (liten kryssfokk), og jeg stod for fordekksarbeidet.

Ett av problemene er at fordekket er jevnlig under vann (dette var på en 35 foter - Comfortina),

et annet problem er at det rister så voldsomt i rigg og forstag under heising at småbitene

hagler rundt øra (plastforinger, mateprofil, 'auto mater' etc).

Det er nettopp derfor en løsning hvor man må tre den rundt rullegenoaen er en dårlig løsning. Dette må nødvendigvis gjøres etter at genoaen er rullet inn. Det gjør du ikke før du må, dvs at det blåser så "småbitene hagler rundt øra" og fordekket er like mye under som over vann. Hvis man har et separat stag til stormfokka, kan den krokes på akkurat når du vil, gjerne mens du fremdeles ligger fortøyd. Fallet kan du også feste. Du kan ta den ut av posen, feste skjøtene og binde den ned med noen slippstikk langs rekka.

 

I tillegg kommer det viktige poenget at seilets senter kommer nærmere masta slik at balansen i båten blir bedre.

 

Når det gjelder pris, betalte jeg 17800,- for stormseil, tryseil og gennaker fra Rolly Tasker (Via Gran Seil) Stormseilene er nok mindre enn du trenger, tror de er på 6-7 m2 hver. Kvaliteten på de har jeg ikke noe å utsette på. I tillegg kom prisen for et ekstra stag og røstjern. Tror det ble ca 3500,- Alt i år 2000-penger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp derfor en løsning hvor man må tre den rundt rullegenoaen er en dårlig løsning. Dette må nødvendigvis gjøres etter at genoaen er rullet inn.

Enig i det. En annen ting (som kanskje har vært oppe her i tråden) er hva man gjør med genoaskjøtene? Stå oppreist i baugen å strekke seg for å knyte opp skjøtene er uaktuelt på større båt enn ... si 28 fot? På en 35 foter, der man knapt rekker opp til skjøtene uten å klatre på pulpiten, er det ihvertfall umulig når vinden begynner å dra seg til.

 

Gå i vinden og 'rulle ut litt' for å knyte opp er helt utenkelig i noe over liten kuling.

 

Imidlertid .. seiler man regatta med båten full av store stygge menn som synes action er mye av moroa, så går det greit å bytte seil på eksisterende profil. På familietur er saken en helt annen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok hevde at surprise og Lars_Herman har et realistisk forhold til sakene i sine siste innlegg.

 

Når det gjelder skjøter; slike saker funker dårlig hvis man ikke har doble sett skjøter. Det er grunnen til at Huldas stormfokk er selvslående. Fokkestaget går inn lavere på masten, slik at jeg har "de forbannede" lensestaklene. Disse støtter imidlertid masten når storseilet er revet helt ned, eller endog surret på bommen. Det er vanskelig å få alle gode ting samlet i en sak, om man forstår hva jeg mener. Noen uplemper er det samme søren. Man må bare forsøke å minimalisere ulempene.

 

Konklusjonen på det som er skrevet så langt, er nok at jeg for min del ikke ville valgt "utenpåseilet". Det blir vel heller et "stormseil light", anvendelig i frisk bris til liten kuling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...