Jump to content

Stormfokk. Hva tror dere om denne?


bliss X

Recommended Posts

Må bare erklære meg enig med de som har betenkeligheter til denne løsningen.

Ser man for seg et stormseil, enten fokk eller tryseil, vil det mest sannsynlig bli benyttet i rom sjø.

Stormvarsel mens en seiler på kysten bør være ensbetydende med å søke en god havn, selv om alle av oss nok vil oppleve å bli tatt med buksa nede her også gjennom et langt seilerliv .......

 

For oss turseilere er vel Nordsjøen og Skagerak de vanligste andedammene å krysse.

Får man dårlig vær her og må redusere til stormfokk, ville jeg heller sette en liten fokk flying enn å begynne å kneppe en slik "utenpåliggende" stormfokk i dårlig vær.

(Syns også at illustrasjonen viste en uforholdsmessig stor stormfokk ??)

 

Med innsydd forlik i et av de nye supertauene vill en sannsynligvis kunne teite opp forliket såpass at en har god kontroll selv på vindretninger forenom tvers.

Det fordrer kansje at en har et solid festepunkt i dekket for halshjørnet noe innenfor forstagsfestet.

 

Jeg har ennå ikke hatt bruk for stormfokka mi, men har flere ganger satt kryssfokk på kutterstaget i dårlig vær.

Og med fullrevet stor / kryssfokk, og teit lo checkstag får båten en kjempefin balanse med seilsentret lavt og inn mot midten av båten.

Link to post
Share on other sites

(Syns også at illustrasjonen viste en uforholdsmessig stor stormfokk ??)

Det er min vurdering også. Huldas karakteristikk "stormseil light" er ganske passende. For min rigg ville jeg valgt en ett nummer mindre stormfokk enn forslaget fra seilmakeren. For øvrig er vel regelen for turseilere å reve for mye og for tidlig. Jeg tror likevel et seil som dette er kjekt som sikkerhetsutstyr de gangene jeg har en genoa på rullen. (Standard forseil hos meg er selvslående fokk.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må man av med skjøtene til genuan da? hvirker for meg som du bare ruller inn forseilet og knepper

strømpa utenpå tau og seil? så bruker du eget skjøte til stormseilet :rolleyes:

 

når jeg ser på bilde så ser rullgenuan svert kort ut?? den vises ikke over strømpa som tilhører stormseilet eller ser jeg feil?

 

men hva er best hvist jeg kommer ut for hart vær? reve rullgenuan maks uten storseil eller bare bruke revet storseil? (på min båt er det genuan som er det største seilet) :sailing:

Link to post
Share on other sites

må man av med skjøtene til genuan da? hvirker for meg som du bare ruller inn forseilet og knepper

strømpa utenpå tau og seil? så bruker du eget skjøte til stormseilet

Må ha noe revekroker i dekk rett ved forstagsinnfestingen da, som skjøtene dras under og strammes. Slakke skjøter som skal kneppes inn i 22m/s ++ vil slå ut tenna på den som knepper...

 

Evt kunne eksisterende skjøter sjakles ihop og dras ned til forstagsinnfestingen eller i nærheten? Dette krever imidlertid minst to personer - en på fordekk for å dra ned skjøtene og en i cockpit til å slippe ut kontrollert. Slakke skjøter i den vinden blir til en fotball av en knute på få sekunder...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

når jeg ser på bilde så ser rullgenuan svert kort ut?? den vises ikke over strømpa som tilhører stormseilet eller ser jeg feil?

 

men hva er best hvist jeg kommer ut for hart vær? reve rullgenuan maks uten storseil eller bare bruke revet storseil? (på min båt er det genuan som er det største seilet) :sailing:

 

Troja...Du har en god sjøbåt med klassiske linjer og jeg tror nok jeg ville satse på passe innrullet genoa istedet for å prøve denne løsningen her.

På bildet ser det ut som om stormfokken kun er tredd utenpå forstagsprofilen, jeg kan ihvertfall ikke se noen innrullet genoa der.

 

Min fetter har en IW 40 og seilte Norge, Island, Irland, Frankrike, Portugal til Middelhavet og tilbake for to år siden, han benyttet kun innrullet genoa når det stormet, og det gjorde det i massevis.

Han har også kutterstag, men fant ut at på hans båt, fungerte innrullet genoa godt nok.

Tung båt, med klassiske linjer, fantastisk sjøbåt. ( se Ladyb.no )

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en sånn løsning med løst kutterstag og ei lita fokk. Den er vel for stor, 9 kvm, til å kalles stormfokk. Den har eget fall, og jeg skjøter den på de indre skinnene, mens genoaen skjøtes på de ytre. Med tre rev i storseil og dette seilet har iallefall båten seilt greit i vær jeg har rotet meg opp i i mitt relativt begrensede operasjonsområde.

Men som nevnt, jeg tror at å sette dette med knoting med Wichardsjakkel, VariVant og pistolhaker etter at det har blåst opp med påfølgende sjø på dekk, det kan bli en blandet opplevelse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte taler. Jeg monterte et løst kutterstag på min tidligere Hero 101 til fokk og stormfokk, det fungerte. Det gjorde jeg etter en tvilsom opplevelse en på pinsetur fra Skagen til Larvik uten stormseil, men med revbar fokk. Vinden økte uanmeldt til 22 sekm fra SW med vel opparbeidet sjø i mørke og regn. Da hadde det vært kjekte med en stormfokk i stedet for å slite seg halvt ihjel til rors med for stor seilføring og et utslitt fokk ved ankomst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...