Jump to content

Geografiske fordeler


Nefertiti

Recommended Posts

Ole Brumm: Oslofjorden om sommeren og Ryfylke om vinteren! ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har ikke fartet med båt selv i Oslofjorden, men har vært på hyttebesøk i Son ved flere anledninger og vært med verten på mindre båtturer rundt om. Er vel ikke helt uhildet, men holder fortsatt en knapp på Ryfylke. Bare man kommer seg litt inn i Ryfylkebassenget, er tempen god den på sommerstid også. For å si det på min dialekt, det er ikke fullt så krøbelt i Ryfylke om sommeren. :cool:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Noen liker mora, noen liker dattera..... Fra mai til september er det vel i snitt varmere og mer badevennlige tempraturer på østsiden av vannskillet, men det er klart, vinteren er også noe mer utpreget på østsiden. litt mer markerte årstider. Både snøfreser og plenklipper er påkrevet..

 

Mitt råd må bli midt i mellom; Arendal er en hyggelig by, båtplasser er relativt rimelige, hus er definitivt rimeligere enn Stavanger og Oslo. Tempoet er nok en smule lavere her. Fra svartsjær på utsiden av Tromøya er det korteste avstand mellom Norge og Dannmark, noen og 70 nm. Det "hender" jo at en og annen båt tar turen over, og kommer tilbake med litt fludium i kistebenkene... :wink: Og med Pinnebåt er det jo en kurant tur over... Sats på palmekysten!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt i tvil om østlandet jeg da.... Var mye ute i julimåned, og det var f... meg så mye båter overalt... Fikk jo ikke plass et eneste sted.... Ikke kunne jeg slippe en liten fie engang uten at båt nummer 4 i rekka reagerte negativt.....

 

Gleden av å jage kjærringen nøgen rundt dollbordet før sengetid uten at nabobåten så det kunne jeg bare glemme....

 

Joda været er stort sett bedre i øst enn i vest på sumaren, men om vinteren er det nok motsatt... i allefall for oss som ikke er så glad i dette hvite støvet som drysser ned fra himmelen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, i grunnen er det riktig, men Oslo ligger jo så grenseløst avsides til!! :lol:

Jada, dere bergensere fornekter dere ikke! En gang på 80-tallet men jeg bodde i Bergen noen år (og helårsveien Voss-Hol ikke var ferdig) fikk jeg følgende bastende uttallese fra en erkebergenser i fullt alvor:

 

Oslo er uegnet som hovedstad - man må jo ta ferge for å komme dit!

:crazy::lol:

Link to post
Share on other sites

Oslo er uegnet som hovedstad - man må jo ta ferge for å komme dit!

Oslo er etterhvert en grei nok plass, har i alle fall gode kommunikasjonsmuligheter med sentrale strøk av landet :lol:

 

Jeg er ikke i tvil: Selv om østlandet har mer sommer så er der mer båt og mindre skjærgård... Skjelden noe problem å finne seg sin egen vik på vestlandet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Deadline for å evt. flytte er uansett i ferd med å renne ut.

 

Men åssen er egentlig regattamiljøet i Oslofjorden?

 

Færdern er vel en stor sak som vi ikke klarer å kopiere, men onsdagsseilaser? I Stavanger er det kun EN onsdagsseilas som samler alle båtene fra alle seilforeningene. Er det noe samordninger "over there"?

 

Er jo forsåvidt av typen som kanskje helst savner snøen...selv om jeg i fjor påske var på båttur...

 

Litt pussig. Innlegget var bare en liten frustrasjon fra min side...imponerende respons :)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil: Selv om østlandet har mer sommer så er der mer båt og mindre skjærgård... Skjelden noe problem å finne seg sin egen vik på vestlandet.

Men når du har rundet Tønsberg på veien sørover så har du også indrefileten av norsk kyst forran deg. På den annen side er det ikke så mye lenger til sørlandet fra Stavanger, enn det er fra Oslo.

Tror nok ikke regattamiljøet i indre oslofjord står tilbake for Det du finner i stavanger. Mine første seilopplevelser var regatta i Son (banner 28) og Asker (andunge). Men......., dersom valget sto mellom Stavanger og Oslo - og Oslo betyr Oslo og ikke Østfold eller Vestfold - så hadde jeg valgt Stavanger. Myyyyye hyggeligere by, helt objektivt sett selvfølgelig!! :yesnod::yesnod: Men jeg tror ikke båtlivet på østlandet står noe tilbake for vestlandet......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er inne i det samme dillemmaet....

 

Kommer opprinnelig fra Os i Hordaland men måtte flytte til Arendal for å få meg jobb i mars for et år siden. Ettersom vi har hatt hytte i Mandal i alle år har sørlandet alltid fremstått som spennende og med godt vær.

 

Nå er jeg derimot veldig i tvil om hva som er best av godt vær eller muligheten for å ligge i en bukt for seg selv, den ville vestlandsnaturen og muligheten til å bo ved sjøen til en overkommelig pris.

 

Er oppvokst med bolig med strandlinje og skal jeg få det her nede må jeg jo dra et nokas-stunt eller lignende.

 

At været er så mye bedre sørpå enn vestpå er ikke lenger åpenbart etter de snømengdene som har kommet Arendal i det siste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...