Jump to content

Lunar / Sula rigg


Jawik

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

hej Jawik!

 

blev lite intresserad av riggtyperna du frågade om.....googlade o fikk en förklaring av en "Jawik" på en ett annet forum...... :smiley:

 

en båt riggad med flere master o enbart genuar/fokker..jag visste ikke att det hette lunar rigg, alltid lär man sig något nytt her...

 

jag vet att ett par båter på 70-talet ställde opp i OSTAR med denne riggtyp.....

har ingen erfaring själv

 

tror även man gjort försök med lastfartyg/kryssningfartyg med sådana riggar

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

Fine bilder som viser hva jeg er ute etter. Jeg leter etter info som kan fortelle meg om denne rigg type har noe for seg i forhold til sloop rig og andre, så som SULA rig. Sistnevnte er konstruert med bakgrun i "Luger rigg" med rulle seil på øvre bom, pekende forover. Jeg holder selv en knapp på Lunar da jeg tror og mener at denne rigg type kan gjøre livet enklere for eldre årgang av seilere.

 

Siste bildet ditt var vakkert og sikkert efektivt på en båt av den størrelse. Har i årenes løp sett flere av disse kjempene. Om det vil fungere på mindre båt med to master gjenstår å se.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Siste bildet ditt var vakkert og sikkert efektivt på en båt av den størrelse. Har i årenes løp sett flere av disse kjempene. Om det vil fungere på mindre båt med to master gjenstår å se.

funker sikkert utmärkt, tror det er enda sättet o hantere riktigt store segelarealer med begrensad

besättning, skulle tro att en båt som kryssningsfartyget seglas med en man o "lite" wincher! :smiley:

 

fattar ikke riktigt vad du mener med "

"Luger rigg" med rulle seil på øvre bom, pekende forover

 

det ligger en segelbåt her nere i Gbg's hamn med två master med en bom nere, o en mellan

masttopparna, en riggtyp som jag ikke vet vad den heter, den heller :smiley: , ser aldrig någon

der för då skall jag fram o fråga vad det er för något?!

 

men du skriver "rulleseil på övre bom" ?!??

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Luger er en utgave av gaffel rigg, bare det at den øverste bommen peker mye mere oppover langs masten.

 

Den båten du har i nabolaget er muligens en gaffelrig. Se da for deg øvre bom med en vinkel på ca. 20-25 grader i forhold til masten så har du en Luger. Luger kan sette seilene på flere måter. SULA har utgang i denne og med et rulleseil på øvre bom ned til mastefoten så er vi i havn. Altså fra kun en mast.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

nej det er ikke en gaffel rigg....den övre bommen henger nesten horisontellt mellan masterna nesten i masttoppshöjd mellan masterna.....

 

skall pröve o få tatt en bild som jag kan legge ut her.....

 

du har ingen bild eller link till en Luger-rigg.

 

det jag oxo sett er en fristaged mast med en bom förut o en normalbom akterut der hele riggen vrids..... men det er något helt annet!

Redigert av Ingar (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dersom bommen er montert permanent horisontalt må jeg melde pass. Dersom det da ikke er en spri-rigg du har for deg.

 

Har nok et bilde liggende et sted, men det får bli til i morgon.

 

Sistnevnet, du nevner var jo også en morsom sak. Tenk å kunne vri hele sulamitten ditt man selv ønsker. Jeg leste nettop om dette og sitter med det inntrykk at den må ha blitt veldig tung for båten. Den var jo frittstående. Nu er tid for køyen....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ljungstrøm rigg/seil har jeg selv til egen båt. Bruker det som kombinert "stormfokk" og spinaker,satt flying.

 

En liten historie med Ljungstrøm. Jeg var ca. 12 år og hadde bygget meg en A-jolle på skolen i 1959/60. Grunnet utsatt økonomi hadde jeg ikke råd til å sette inn kjølkasse med kjøl. Lungstrøm seil ble det og. Dette stoppet ikke gutten fra å få båten (SKUTA med navn HO-HO) på sjøen. Opp med mast og Ljungstrøm og vinden tok tak, heldigvis ut havneinnløpet. Bra vind og båten kunne jo bare gå en rettning uten kjøl. Med vinden. Skrekk å gru, det var morro, da åpent farvann lå klar. Og i løpet av et par timer var jeg over fjorden og nådde land. Pustet ut og måtte pent vente på assistanse da jeg ikke dukket opp hjemme til avtalt tid. Jeg hadde gjort strandhugg på et nokså øde sted. Jeg ble jo funnet til slutt, sent på kvelden. Hva som så skjedde, er en annen historie. Dette var min første seiltur i livet og jeg lærte mye av den båten i løpet av sommeren. :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

du har ingen bild eller link till en Luger-rigg.

Kommer sent men godt. Har had problemer med å legge ut bildene.

 

http://home.tussa.com/jawik/baatplassen/Lugger2.jpg

 

http://home.tussa.com/jawik/baatplassen/Sularigg.jpg

 

Ditt siste bilde viser en A-mast som også er ganske interressant. Nydelig båt og sikkert god fart i denne.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hei tuffff

Dersom du studerer bilde en gang til vil du se at storseilet ikke har bom nede.

:smash: Ellers er innlegget hentet fra sjøfartsleksikonet.

Ja, jeg ser det, og holder fast ved at det er båttypen som heter lugger og at riggen er en gaffelrigg med toppseil på stang. En luggerrigg finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lugger#Types_of_lugsail

Som du ser ingen forseil, men betydelig overlapp av seilet foran masten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

"jawik" må nok muligens bøye seg i støvet for dette. Og nå er det veldig mange av oss rundt i Europa, som blir noe forvirret. Vi burde ha tatt utgangspunkt i seiltype. Vi har tatt utgangspunkt i Lugger (skrog) og ment at denne har sin egenhet med riggen. Ikke har den storseilbom. Toppbom og ekstra bom rettet oppover i spiss vinkel i forhold til masten på toppseilet. Sistnevnte er utgangspunktet for konstruksjonen av Sula riggen med den endring å slippe den - bommen - noe akterover.

 

Var overbevist om at gaffelrigget båt hadde storbom i tilleg til toppbom. Og har ikke sistnevnte oppoverpekende bom. Tar mange av oss så feil her ? Eller sitter vi på et tolkningsspørsmål med hensyn til Lugger (skrog) og eget riggsystem. Wikipedia viser jo lugsail på en lugger. Legg merke til Lug med en (g).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...