Jump to content

Ikke straffbart å bryte fartsgrenser i havner !


ovelaur

Recommended Posts

Synes ikke de to "sakene" kan sammenlignes i det heletatt... Det er altså ikke snakk om noe uhell, men en bevist (eller bevistløs) handling som medførte skade.

Tja...

Påtalemyndighetens konklusjon (og ikke min) var altså (sitat) "...Saken er henlagt fordi det ikke er straffbart å gjøre skadeverk på min gummibåt så lenge dette var en konsekvens av uoppmerksomhet el.l. ...". Det tyder vel på at påtalemyndigheten har konkludert med at selve skaden er å betrakte som noe tilnæmet et uhell? Altså det motsatte av din konklusjon. Det var det som var mitt poeng når jeg dro fram (den mulige) parallellen. Hvorvidt man er enig eller ikke med påtalemyndigheten er en annen sak - det tok ikke jeg stilling til i mitt innlegg.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er det tristeste i denne saken ikke gummibåten din ovelaur, selvom det utvilsomt er leit å ikke få noen oppreisning. Det triste er at påtalemakten, politiet, har mistet sin rolle som oppdrager. Politiet har verken ressurser eller noen særlig hjemmel til å ta slike saker. Før i tida var respekten for politiet så stor at dersom de tok seg en prat med den uaktsomme ville det bli et sivilt oppgjør mellom partene uten at rettsvesenet var involvert. Resultatet var bare positivt. Synderne slapp å bli påtalt, den lidene fikk oppreisning og en unnskyldning, og politiet og rettsvesenet fikk konsentrere seg om andre ting.

 

Husker da jeg var yngre ble jeg en gang truet på livet per telefon, men da jeg ringte politiet kunne de ikke hjelpe fordi de ikke hadde noe å gå på, det måtte skje noe først. Jeg er sikker på at om politiet hadde tatt en tur bort til de gutta og tatt en prat, ville grensen for å gjøre noe slikt neste gang være vanskeligere å bryte. Nå skjedde heldigvis ingenting, men man skal ikke spøke med slikt.

 

Spørsmålet er hvor langt det må gå før politiet griper inn, og hva slags samfunn vi ev. får, dersom denne grensen blir pushet lenger og lenger.

Link to post
Share on other sites

Påtalemyndighetens konklusjon bygger antakelig på manglende kunnskap. Vilkåret for straff etter Strl. § 418 og forskriften, er forsett eller uaktsomhet. Den opptreden ovelaur beskriver er rimeligvis over grensen for i alle fall uaktsomhet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Politiet som oppdrager ja. Husker med skrekk at unge thor lekte med fyrstikker og det tok fyr i skauen. Full uttrykkning med ulebuss og full pakke. Husker med skrekk turen på kammeret hvor jeg brøt sammen og tilstod syndene. Betjent Marthinsen dro fram "svarteboka" si og noterte omhuggelig navn adresse og syndene veldig omstendelig. Veldig,veldig omstendelig var prosessen.

Boka hans var køll svart også :lol:

Siden har den smale sti blitt trådd. :eek: Hvor mye Marthinsen gliste vet jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...