Jump to content

Skårunge med glassfiber og polyester trenger hjelp!.


Hansemann

Recommended Posts

Da har jeg akkurat startet med plasting etter "ukesvis" med pussemaskin og vinkelsliper på min Bever flyfish fra 80-tallet en gang....

 

Som det går frem av overskriften , så er dette første gangen jeg holder på med slikt, men garantert ikke den siste! Jeg har startet med å plaste fast innredningen (innerliner?) i kabinen der denne hadde løsnet fra skroget, og det gikk ikke lang tid før savnet etter en "privatlærer" i faget ble ganske stort.

 

Bildene her er tatt etter at jeg i går sparklet mellomrommet mellom kanten på benkene og skrogsiden.

Bilde

Bilde

 

Så startet plastingen. Har lagt på 3 lag 450g glassfiber over skjøten, 4cm, 6cm og så 8cm bredde. Ble veldig overrasket over hvor mye polyester (og hvor lang tid + rulling) som måtte til for å bløyte glassfiberen skikkelig, men resultatet ble kanskje OK?

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

Så kommer spørsmålene..

1. Har her lagt ca 160 gram glassfiber og brukt 200 gram polyester. Er dette for "bløtt"? Det ble litt vått på slutten, men det virket som om det måtte såpass til for å få alt gjennomtrukket av plast, spesiellt i kantene der det kun lå et lag mot skroget.

 

2. Jeg blandet polyester med 1.5 prosent herder, og holdt på nesten en time før jeg merket at konsistensen endret seg i koppen med polyester. Jeg har 20 grader der jeg holder på. Er dette "normal" arbeidstid? Hadde forventet at sausen skulle tykne til etter 30 minutter, ut fra det jeg har lest om emnet.

 

3. I skjøten der jeg hadde sparklet, ble det noen små luftblærer som jeg ikke fikk bort, kan dette skyldes for skarp knekk mellom skrog og benk?

 

4. Kan jeg i morgen fortsette uten å måtte pusse/vaske med aceton? Hva om jeg ikke fortsetter før om et par dager? har planer om minst to lag til over skjøten...

 

5. Må jeg bruke topcoat inni båten der det ikke er fukt? fester kontaktlim og skottbekledning rett på glassfiber'n?

 

6. selv med den lille krumningen jeg har her på skoget, og såpass smale remser med glassfiber så begynte glassfiberen å "bukte" seg før den var bløtet ned og la seg i ro. Hvordan i all verden gjør man dette med store matter og større krumning der man skal støpe?

 

Det var masse spørsmål på en gang, med jeg håper noen med mer erfaring enn meg har tid til å legge igjen et par visdomsord .

 

På forhånd takk!

 

Erlend H.

Bodø

Link to post
Share on other sites

Har plastret litt selv og gjort noen erfaringer med dette, men du bør følge rådet om å sette deg inn i dette på forhånd før du begynner med noe mere.

 

1. Har her lagt ca 160 gram glassfiber og brukt 200 gram polyester. Er dette for "bløtt"? Det ble litt vått på slutten, men det virket som om det måtte såpass til for å få alt gjennomtrukket av plast, spesiellt i kantene der det kun lå et lag mot skroget.

 

Har ikke målt mengdeforholdet, men det er viktig at glassfiberen blir ordentlig mettet.

 

2. Jeg blandet polyester med 1.5 prosent herder, og holdt på nesten en time før jeg merket at konsistensen endret seg i koppen med polyester. Jeg har 20 grader der jeg holder på. Er dette "normal" arbeidstid? Hadde forventet at sausen skulle tykne til etter 30 minutter, ut fra det jeg har lest om emnet.

 

Hvis det er herdet etter noen timer skulle vel dette være greit. Du får jo lenger arbeidstid.....

 

3. I skjøten der jeg hadde sparklet, ble det noen små luftblærer som jeg ikke fikk bort, kan dette skyldes for skarp knekk mellom skrog og benk?

 

Skarpe vinkler og knekker er svært vanskelige å plastre, så her bør du sparkle/slipe mere først.

 

4. Kan jeg i morgen fortsette uten å måtte pusse/vaske med aceton? Hva om jeg ikke fortsetter før om et par dager? har planer om minst to lag til over skjøten...

 

Her er det mange meninger, men er det herdet skikkelig kan det være fordel å vaske først.

 

5. Må jeg bruke topcoat inni båten der det ikke er fukt? fester kontaktlim og skottbekledning rett på glassfiber'n?

 

Hvis du ikke pusser etterpå trenger du ikke topcoat.

 

6. selv med den lille krumningen jeg har her på skoget, og såpass smale remser med glassfiber så begynte glassfiberen å "bukte" seg før den var bløtet ned og la seg i ro. Hvordan i all verden gjør man dette med store matter og større krumning der man skal støpe?

 

Det kan ofte være en fordel å rulle ut glassfiberen med polyester på en plate og deretter legger på stedet du skal plastre. Begynn leggingen på laveste punkt så er det lettere å unngå luft.

 

Ved bruk av forskjellige størrelser på mattene er det mange som begynner med det største og tar de minste til slutt for å få sammenhengende matte som grunnlag. Dette er særlig viktig når du skal tette hull.

 

- Bruk aldri epoxy-basert sparkel-masse der du skal bruke polyester-produkter senere.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar. Satt forøvrig i gårkveld (og natt) :sleep: og leste alt jeg kom over her på båtplassen om emnet, og her fant jeg jo svar på det meste!

 

Ingar: Det gikk kanskje ikke helt klart frem av den første postingen min, men jeg bruker 450g/m2 matte. Det jeg skulle frem til er at jeg har brukt 200g polyester på 160g matte, dvs en glassprosent på 44 (har lært med en del fremmedord nå :yesnod: ). Forstår det slik at dette ikke er så galt?

 

Skaftetryne: Temperaturen er mellom 18 og 20 grader hele tida, så det gir vel et optimalt forhold mellom herding og gel-tid (enda et fremmedord fra nattens selvstudium)

 

Gudrun: Ja, bruker "vanlig"glassfiberrull i aluminium. Fins det noe annet?

 

Spørsmål: hvor mange lag 450g matte bør jeg legge over en skjøt som dette? nå er jeg oppe i 4-5 lag, men jeg synes det _ser_ litt tynt ut, kanskje fordi det tilsynelatende er gjennomsiktig.

 

Uansett, nå er det ned i garasjen igjen. Divinycell fra DIAB kom i dag, og så har jeg handlet topcoat og to-kompnent polyuretanskum som jeg geder med noe VELDIG til å teste litt på benken. Har kjøpt ihvertfall 5 ganger mer enn det jeg trenger, så her er det grunnlag for litt grunnforskning i frihåndsforming av skum! Og ferdig herdet på 5 minutter, det er passelig for de som ikke liker å vente....

 

God fredagskveld til dere som ikke har en båt å kose seg med! (vi andre har det jo bra allerede)

 

Erlend.

Link to post
Share on other sites

Siden du ber om råd vil jeg anbefale deg å bruke alurullen bedre der hvor du avslutter slik at du ikke får glassfiberender som stikker ut uten polyester. Jobb litt mer når du ruller slik at du får glattet litt bedre ut. Rulle gjerne begge veier. Overgangen mellom "gammel og ny" duk vil og bli mye penere og ikke så markert som noen av bildene viser.

Link to post
Share on other sites

Slik som dette?

 

Bilde

 

Bilde

 

Her har jeg imidlertid brukt kosten i kantene og stoplet de utterste fibrene fra den rette kanten utover, slik at det ble en helt jevn overgang. synes selv det ser ok ut :cheers:

 

Da er jeg oppe i 7 lag (+ overlapp mellom remsene) 450g glassfiber med bredde fra 4 til 13 cm. er dette nok?

 

Mvh, Erlend.

Link to post
Share on other sites

Ja det ser bedre ut..

Men husk bare på at det er glassfiberen som hovedsakelig gir styrken, derfor er det viktig å ikke ha for mye polyester på. Prøv deg gjerne på noen polyesterrester som er herdet og du vil se at du lett kan knuse dette med en hammer. Med alurullen vil du skvise ut polyesteren som ligger mellom hvert lag pluss at mesteparten av luften forsvinner. Har du alt for mye polyester som herder samtidig vil det lett kunne bli for hurtig herding og det blir skikkelig varmt. Kan lett sees som det blir brunt når det er ferdig herdet. Blir påstått at dette ikke har samme styrke som det som har "normal" farge. Husk ellers på at jo flere lag du legger i sørger og for at båten blir tyyyngre, noe som gjør at farten kan avta......

På båter fra 80 tallet ser man gjerne med tykke skutesider/bunn, mens dagens båter er mye tynnere, da dette skal fortsatt være sterkt nok. Derfor er ofte farten bedre på nyere båter og drivstoffutgiftene mye lavere. I ditt tilfelle er det ikke snakk om de store mengdene, men likevel noe å ha i bakhodet...

Personlig hadde jeg gjerne gitt meg med 3-5 lag, alt etter hvor stor belastningen er på de forskjellige plassene..... Selvbyggerne la ofte alt for mange lag i formene, da det skulle jo være sterkt nok...

Ellers så er det helt sikkert like mange råd om dette som det finnes folk som har støpt båter......

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden med et nytt spørsmål: Jeg skal pusle sammen en ny topp til motorkassa etter motorskiftet. Har laget en provisorisk kasse i trefiner, som ikke er særlig pen. Jeg har imidlertid tenkt at den enkleste metoden for meg er å jobbe litt mer med en slik finertopp, og så legge et par lag glassfiber utenpå denne. Er dette en farbar vei?

Link to post
Share on other sites

HJELP!!! holder båten min på å sprekke???!?!

 

Under fjerningen av topcoat der jeg skal støpe inn nye avstivninger i skroget så dukker det opp noen tynne svarte streker. I topcoaten er det nesten usynlige sprekker, og når jeg pusser bort kommer en tydelig svart strek til syne :confused::confused:

 

Bilde

 

Hva kan dette komme av, og hva skal jeg gjøre? Noen som har sett slikt før? Er det farlige greier?

 

Har ikke pussset av under båten for å se der, men det er vel på sin plass å gjøre det og. Akkurat som om jeg ikke hadde nok arbeid allerede!!

 

Mvh,

Erlend

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden med et nytt spørsmål: Jeg skal pusle sammen en ny topp til motorkassa etter motorskiftet. Har laget en provisorisk kasse i trefiner, som ikke er særlig pen. Jeg har imidlertid tenkt at den enkleste metoden for meg er å jobbe litt mer med en slik finertopp, og så legge et par lag glassfiber utenpå denne. Er dette en farbar vei?

Det høres lurt ut å kle boksen med glassfiber. Jeg har gjort det med 4 bokser i båten min. Enkelt og bra! :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Har laget en provisorisk kasse i trefiner, som ikke er særlig pen. Jeg har imidlertid tenkt at den enkleste metoden for meg er å jobbe litt mer med en slik finertopp, og så legge et par lag glassfiber utenpå denne. Er dette en farbar vei?

 

Det er det helt sikkert, men hvorfor lager du ikke heller en FIN trekasse, som du skrur, plugger eller hulkillimer innvendig, med fin teak eller mahognyfiner osv utvendig ? Ettersom du allerede HAR en prototype, veit du vel åssen du vil ha den, og husker jeg ikke feil, vil ikke litt ekte tre akkurat skjemme ut Fenix`en din ? Er den nogenlunde firkantet, finnes det meste av deler du trenger på Billingstad trelast, og de kan også skjære plater etter mål, særlig om du ikke kommer midt i travleste tida på morran, når alle snekkerne står i kø der... ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er det helt sikkert, men hvorfor lager du ikke heller en FIN trekasse, som du skrur, plugger eller hulkillimer innvendig, med fin teak eller mahognyfiner osv utvendig ? Ettersom du allerede HAR en prototype, veit du vel åssen du vil ha den, og husker jeg ikke feil, vil ikke litt ekte tre akkurat skjemme ut Fenix`en din ? Er den nogenlunde firkantet, finnes det meste av deler du trenger på Billingstad trelast, og de kan også skjære plater etter mål, særlig om du ikke kommer midt i travleste tida på morran, når alle snekkerne står i kø der... ?

 

Suzuki

Jojo....men jeg er ikke akkurat noen finsnekker da, serru. Her må det til en del ganske skeive vinkler også - og da blir det nok penest med glassfiberdekke, så sant jeg får det til, da.

Jeg skal vurdere dette enda et par uker før jeg setter i gang.

 

Redigert:

Setter inn et par bilder for å vise kassa slik en dansk Fenix-eier har gjort det. Den er bredere foran enn bak også, slik at det er plenty av skeive vinkler.

Bilde

Bilde

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...