Jump to content

Forslag til halvfabrikat


Viksund Bravo

Recommended Posts

Det ser ut til at gamle Myra 850 er dukket opp igjen som halvfabrikat.

 

Ellers gikk jeg med samme tankene for et drøyt år siden. I stedet landet jeg på skreddersydd lukket halvplaner bygget hos en italiener i Thailand, for samme budsjettet inkl. transpot og importavgifter. Den kommer på vannet om et par måneder. Mye bedre kvalitet og utstyr enn jeg kunne drømme om å få til selv.

 

Når dette er sagt, vil jeg legge til at jeg har full forståelse for selvbyggerånden. Jeg ville nok startet et prosjekt selv dersom jeg hadde vært yngre.

 

Dersom du starer med et halvfabrikat, sørg for at du ender opp med CE-merket båt. Det er neppe så vanskelig som mange tror, dersom du kommer riktig ut i starten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vær i det minste obs på hva CE-reglene kan innebære. Er du selvbygger, vil båten i praksis være verdiløs de første fem årene pga. det er ulovlig å selge den. Velger du en kit-båt (selvinnredning) må du passe på at leverandøren ettergodkjenner arbeidene du har gjort, OG utsteder samsvarserklæring. Ellers må du til med enhetsgodkjenning, dvs. den lange, tunge veien ... ££££ :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enkelt det der med CE-merking... :nonod:

Hva om jeg begynner på et prosjekt og går lei. Da kan jeg vel selge som halv-fabrikat videre?

Må båter CE-godkjennes uansett? Mye jeg ikke vet om dette, får prøve å søke litt på forumet....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Les denne pressemeldingen fra sjøfartsdirektoratet:

http://www.sjofartsdir.no/3495.html

Det betyr vel i praksis at alle nye halvfabrikat som leveres etter 01.01.2006 må CE-merkes før de er lovlige å ta i bruk. Etter at de er CE-merket kan de fritt omsettes, men før det har du ikke lov til å bruke det, og vil mest sannsynlig heller ikke få forsikret båten. Du kan forsikre den som et bygg, men hva som skjer hvis den brenner opp på sjøen eller synker er jo litt usikkert.

 

Forskriften tar for seg halvfabrikataer som selges av "profesjonell" og ferdigstilles av amatør. Hva som skjer hvis man prøver å selge et halvfabrikata mellom to "amatører" er jeg usikker på. Sannsynligvis er det i en gråsone, kanskje ikke lov heller. Men eier nummer 2 må uansett CE-godkjenne båten før han kan ta den i bruk.

 

Noen jurister her som har gjort seg betraktninger rundt emnet?

Link to post
Share on other sites

Les denne pressemeldingen fra sjøfartsdirektoratet:

http://www.sjofartsdir.no/3495.html

Det betyr vel i praksis at alle nye halvfabrikat som leveres etter 01.01.2006 må CE-merkes før de er lovlige å ta i bruk. Etter at de er CE-merket kan de fritt omsettes, men før det har du ikke lov til å bruke det, og vil mest sannsynlig heller ikke få forsikret båten. Du kan forsikre den som et bygg, men hva som skjer hvis den brenner opp på sjøen eller synker er jo litt usikkert.

 

Forskriften tar for seg halvfabrikataer som selges av "profesjonell" og ferdigstilles av amatør. Hva som skjer hvis man prøver å selge et halvfabrikata mellom to "amatører" er jeg usikker på. Sannsynligvis er det i en gråsone, kanskje ikke lov heller. Men eier nummer 2 må uansett CE-godkjenne båten før han kan ta den i bruk.

 

Noen jurister her som har gjort seg betraktninger rundt emnet?

Jeg har vært i telefonisk kontakt med Sjøfartsdirektoratet på referansen som oppgis i

http://www.sjofartsdir.no/3495.html

 

Det ble vist til at det var hensiktsmessig å inngå avtale med leverandør av halvfabrikata om CE-godkjenning.

 

Jeg har forstått at CE-godkjenningen etter ferdigstilling av halvfabrikata dreier seg om godkjenning av at arbeid og tekniske systemer tilfredsstiller CE-kravene.

 

I praksis er det vel to ting en fremtidig kjøper er opptatt av:

 

1) Foreligger det skilt i båten med CE-godkjenning.

2) Foreligger det manual som omtaler de sentrale punkter iht CE-kravene.

Link to post
Share on other sites

Del fleste seriøse aktører i markedet i Norge i dag som selger halvfabrikat søreger også for at disse blir CE merket ved ferdigstillelse. Som oftest betyr dette at man må kjøpe all innredning og bygge båten i henhold til fabrikkens spesifikasjoner...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant og vite hvilke krav CE-godkjenningen stiller..... Er det f.eks mulig å installere en eldre motor? Eller ville det være problemer f.eks med utslippsgrenser??

 

Vet dere om en link til CE-krav?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

du kan nok innstallere en eldre motor under forutsetning av at den tilfredstiller de utslippskrav som stilles i dag...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant og vite hvilke krav CE-godkjenningen stiller..... Er det f.eks mulig å installere en eldre motor? Eller ville det være problemer f.eks med utslippsgrenser??

 

Vet dere om en link til CE-krav?

Du finner en god del om CE-godkejnning både i norske lenker og fra lenken som har utarbeidet CE-kravene.

 

se: http://www.sjofartsdir.no/3495.html

 

http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen..._CE_merking.doc

 

http://www.rsg.be/

 

For å komme inn på www.rsg.be må man være registrert hos:

 

Recreational Craft Sectoral Group (RSG)

 

Jeg har en registrering på meg selv.

 

Det er flere registreringer på firmaer i Norge.

 

Kanskje Båtplassen skulle få en egen registrering dersom den ikke har det.

 

Jeg klarte ikke å finne registrering for BP

Link to post
Share on other sites

I praksis er det vel to ting en fremtidig kjøper er opptatt av:

 

1) Foreligger det skilt i båten med CE-godkjenning.

2) Foreligger det manual som omtaler de sentrale punkter iht CE-kravene.

 

Glem ikke

3) Foreligger det samsvarserklæring

 

Denne er viktigere enn resten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Forskriften tar for seg halvfabrikataer som selges av "profesjonell" og ferdigstilles av amatør. Hva som skjer hvis man prøver å selge et halvfabrikata mellom to "amatører" er jeg usikker på. Sannsynligvis er det i en gråsone, kanskje ikke lov heller. Men eier nummer 2 må uansett CE-godkjenne båten før han kan ta den i bruk.

Denne varianten er ikke løst i forskriften og heller ikke i relevante øvrige kilder til forståelsen av den. Så i utgangspunktet på nr. 2 få enhetsgodkjenning, samma rabalderet som ved import. Men en formålsorientert tolkning av 5-års regelen tilsier atnr 2 må kunne ferdigstille og bruke båten under 5-års regelen. Noe annet ville jo være lite meningsfylt. I alle fall etter min mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men en formålsorientert tolkning av 5-års regelen tilsier atnr 2 må kunne ferdigstille og bruke båten under 5-års regelen. Noe annet ville jo være lite meningsfylt. I alle fall etter min mening.

Er du sikker her da.... er ikke krevet slik som det tolkes av sjøfartdireltoratet at man må ha støpt skorget selv for at 5 års regelen skal gjelde....

 

Hva som er meningsfylt eller ei i saker om CE merking skal ikke jeg ha noen mening om, det villle fort kunne bli en hel bok med relativt saftige uttalser..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei ... det er det som er det skjønne med mitt yrke, ingenting er sikkert, og vi får betalt for å krangle om det. :flag:

Det blir vel heller dårlig avkastning her på BP da... du får ta det som en treningsrunde da... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sysler med tanken om å kjøpe en halvfabrikat evnt. prosjekt... Ønsker en lukket halvplaner som NB 820/ 840. Er det andre leverandører av halfabrikat som leverer lukket halvplaner??

Takk for tips!

Du har fått mange bra eksempel her. Vi har en båt i denne klassen som går ann å få som halvfabrikat. Viksund 850 Combi

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja her var mange gode forslag. Takk for det!

Synes det er veldig vanskelig å få riktig intrykk av båtene uten å ha vært ombord, så det gjenstår nok en del "forskningsarbeid" før eventuelle valg tas.

Ellers ser det jo ut til at CE- godkjenning må tas i samarbeid med produsent, slik dere har foreslått.

Sikkert artig med et eldre prosjekt også..... Men da blir det jo ikke "ny" båt heller da... :cool:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Sikkert artig med et eldre prosjekt også..... Men da blir det jo ikke "ny" båt heller da... :cool:

Dette vet jeg en del om..... og si at det er direkte artig er nok en liten overdrivelse... :headbang:

 

Når man ha revet alt det man tror er nødvendig så finner man mere å rive..... det er ikke morsomt... :headbang:

 

Men å bygge opp igjen er jo ganske greit da.... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Joda... jeg glemmer jo fort.... Nåværende båt ble totalrenovert, og noe av den gamle innredningen måtte plukkes ut med fingrene- pill råttent. Sure gamle tepper, fukt og drit.. Olje og rust... Det er iallefall godt en ikke vet hva en begir seg ut på. Men uansett, forandring fryder, og gleden med å gjøre noe gammelt om til "nytt" er tross alt stor. :rolleyes:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange bra eksempel her. Vi har en båt i denne klassen som går ann å få som halvfabrikat. Viksund 850 Combi

 

Dersom vi lar andre sysle med regelverket så er det mye motiverende se på disse adressene:

 

NB Forum og Inter selvbygg.

 

Lykke til.

 

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...