Jump to content

Solskjerming av laptop


Båtfareren

Recommended Posts

Hva med å legge på solfilm? Slik rånerene bruker på bilene sine. Er det noen som har erfaring med det?

Samme effekt kan sikkert oppnås ved å bruke solbriller. :cool:

Problemet her er at skjemen ikke er lyssterk nok til å være særlig effektiv i sterkt sollys, defor må det enten guffes opp med lysstyrke etc i selve skjermen, eller monteres lysskjerming for å la skjermen ligge i skygge.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne så faktisk ikke så dum ut.

Noen som erfaringer med denne løsningen på bærbar pc ?

Har hatt den på lån og prøvd den. Den er ok, men du bør sitte ganske nærme skjermen da åpningen er liten. Sitter du et stykke unna innskrenker den hvor mye du ser av skjermen.

 

For min del står laptop`n for langt unna styrepos til at den er ideell å benyttet.

Link to post
Share on other sites

Denne så faktisk ikke så dum ut.

Noen som erfaringer med denne løsningen på bærbar pc ?

Jeg synes denne løsningen var veldig dum, den tar stor plass og gir lite innsyn.

Om solbriller er til samme nytte for noen som solfilm er for meg , må vel det være opp til hver enkelt å bedømme.

Tanken med solfilm var at man reduserte dybdelyset fra solen og på natt reduserte lyset fra skjermen. På mitt kartsystem har jeg instillinger for sollys, dagslys, skumring og natt. Tross dette er det problem med direkte sollys og skjermen gir for mye lys på natt. Alternativet vil være å flytte skjermen, men da den er fellt inn i dachbordet er det ikke så mye mulighet.

Hadde hvert morro å høre om noen har prøvd solfilm på pc-skjerm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp igjennom årene forsøkt forskjellige typer avskjerminger.

 

De fysiske forholdene er gjerne slik at lysforholdene utenfor båten er sterke, mens skjermen oppleves som lyssvak. Det finnes ingen tekniske løsninger som hever kontrastene på skjermen utover de mulighetene som allerede er innebygd i pcen og dataprogrammet, eksempelvis ved å bruke fargekombinasjoner som gir større lysstyre ("innstilling på "sun").

 

Øyet er en kontrastmåler, og avskjerminger som bedrer avlesning av skjermen vil fort resultere i at øyet blendes av det omliggende sollyset.

 

Den "eneste" veien å gå er å få mer lyssterke skjermer - som det etter hvert blir flere av, eksempelvis Raymarine E- serien, Lorenz 15 " og andre.

Link to post
Share on other sites

Har du en kalesjebåt (ikke lukket type) hvor det kommer inn mye sollys er bruk av laptop kun en halvgod løsning. Uansett solavskjerming blir det aldri bra nok etter min mening.

I en lukket båt er det langt bedre, men ved sterkt motlys pga lav sol vil man også få problemer der.

 

Har brukt laptop i 3 sesonger nå, og jeg kommer nok til å kjøpe en kartplotter snart. Alternativt kjøper jeg en meget lyssterk LCD og kobler til laptop`n, eller en Geonav Multy e.l. Har bare ikke funnet noen som selger lyssterke LCD`er (sunlight skjerm) til bra pris.

 

Dette var min løsning for et par år siden:

 

Bilde

 

Ikke egnet i dårlig vær :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du prøvet den ?

Nei jeg har ikke prøv den, men jeg har ikke så god plass som OLPI har på sitt dachbord. Jeg har vel egentlig større problemer med å få skjermen mørk nok på natten enn hva sollyset gir meg på dagen. Pr. i dag har løsningen for blending hvert antiskliduk. Ja dere leste riktig, men den er delvis gjenomsiktig og har fungert som en nødløsning et par ganger. Jeg har en hjemme pc til å dra kartprogrammet og flatskjerm av TFT typen innfeldt på dachbordet så noen ekstra blendingsskjermer har jeg ikke plass til.

Liker tanken på solfilm, men hadde hvert morro å høre om andre har prøvd det.

Link to post
Share on other sites

Kva slags avskjerming er det du viser bilde av, divemaster? Er det noko som kan kjøpast eller er det heimelaga? Syns det såg betre ut enn hoodman (linken i nemo sitt innlegg).

Her er noen alternativer.....

 

http://www.pcshade.com

 

http://cgi.ebay.co.uk/Hoodman-laptop-sun-s...768207908QQrdZ1

 

http://www.theithelper.com/laptopshade.htm

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

...og flatskjerm av TFT typen innfeldt på dachbordet så noen ekstra blendingsskjermer har jeg ikke plass til.

Liker tanken på solfilm, men hadde hvert morro å høre om andre har prøvd det.

Noen av disse solfilmene skal vel "sveises" fast med varmluftpistol?

 

I "gamle dager" fantes det skjermer av mer eller mindre gjennomsiktig materiale som skulle redusere strålingen fra CRTer. (festet med tape eller borrelås)(den gangen 14" EGA skjerm var high end)

Det burde være en del slike som ikke lenger er i bruk rundt omkring. Det kan jo være verdt et forsøk både med og uten solfilm hvis problemet er for sterk lysstyrke på natta. Dyrt burde det ikke være heller

Link to post
Share on other sites

Har du en kalesjebåt (ikke lukket type) hvor det kommer inn mye sollys er bruk av laptop kun en halvgod løsning. Uansett solavskjerming blir det aldri bra nok etter min mening.

I en lukket båt er det langt bedre, men ved sterkt motlys pga lav sol vil man også få problemer der.

 

Har brukt laptop i 3 sesonger nå, og jeg kommer nok til å kjøpe en kartplotter snart. Alternativt kjøper jeg en meget lyssterk LCD og kobler til laptop`n, eller en Geonav Multy e.l. Har bare ikke funnet noen som selger lyssterke LCD`er (sunlight skjerm) til bra pris.

Dette er den eneste brukbare løsningen: enten kartplotter med lyssterk skjerm eller laptop med sunlight skjerm.

 

Alt annet er å "gamble" med sikkerheten når det gjelder kartavlesing under sterke lysforhold.

 

Dårlig skjermbilde kan fort nedsette konsentrasjonen omkring utkikk ved at mye oppmerksomhet går med til å tyde skjembildet.

Link to post
Share on other sites

Dette er den eneste brukbare løsningen: enten kartplotter med lyssterk skjerm eller laptop med sunlight skjerm.

 

Alt annet er å "gamble" med sikkerheten når det gjelder kartavlesing under sterke lysforhold.

 

Dårlig skjermbilde kan fort nedsette konsentrasjonen omkring utkikk ved at mye oppmerksomhet går med til å tyde skjembildet.

Helt enig med at dårlig skjermbilde kan nedsette konsentrasjonen. Har selv et Laptop med TFT-skjerm og er stort sett fornøyd med skjermbildet, men det er jo avgjørende at men får plassert den uten at det kommer alt for mye sollys på den. Ved sterkt sollys har jeg brukt en liten skjerm som skygger for noe av sollyset og det virker bra inne.

 

Det er stor forskjell med å bruke den inne under hardtopp og ute på dekk. Ute blir det dårlig bilde uansett hvordan skjermen blir skjermet for sollyset.

Fordelen med Laptop er jo at man får noe større skjermbilde. På en liten skjerm er det jo lett å overse små detaljer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...