Jump to content

Solskjerming av laptop


Båtfareren

Recommended Posts

Har kommer til at jeg trenger dette sjøl også etterhvert men gidder ikke kjøpe dette.

Vil lage dette av 3mm finér, men mangler en henglse variant.

Hva heter den teipen som man ofte bruker på bokryggen? Den burde jo gjøre susen.

 

Ved bruk av meranti får man jo en ekslusiv skjerm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sol nok til å komme med en foreløpig rapport ? :cool:

Nei, fikk den i ettermiddag. Får ikke testet i båten nå, og verandaen er full av snø :nonod:

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Den var enkel å feste, men den må nok gå seg til litt. Den ar ganske stiv i brettene og den blir litt rund i sidene når man setter den opp. Det hjelper bare man presser brettene litt. På bildene er den sammenbrettet og bare satt rett opp uten at jeg har presset noe på den. Litt dårlige bilder kanskje.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fortjenestefullt at du forsøker å få til gode avskjermingssystemer for skjermen.

 

Desverre må jeg forberede deg på at det eneste som hjelper er en lyssterk skjerm og et plotterprogram som har "sol-modus".

Jeg har brukt denne laptop`n i tre år med kartprogram så jeg kjenner godt til begrensningene. I NB`n fungerer den greit bortsett fra i direkte sollys i mot, dvs ved meget lav sol.

 

Tror at en del nye LCD skjermer (separate) er bedre enn min laptop. Vurderer derfor en plotter m separat dislpay. Da kan plotter som er en liten boks plasseres rett ved styrepos, og skjermen litt lenger vekk.

 

Jeg bruker uansett laptop`n en del, og solavskjerming er greit å bruek når man sitter f.eks på verandaen og er innom www.baatplassen.no - ikke sant.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker uansett laptop`n en del, og solavskjerming er greit å bruek når man sitter f.eks på verandaen og er innom www.baatplassen.no - ikke sant.

 

Helt enig - da er det ikke så viktig å se skvalpeskjær på kartet.

 

Det er til og med sikkert mulig å sløve litt av om sola skulle bli for sterk

Link to post
Share on other sites

Har vert på Clas Ohlson og handlet solskjerm.

 

Den var litt stor for min PC, måtte klippe av 5 cm. Måtte og lage en ny knekk for at den skulle passe på skjermen. Da gikk det helt fint helt fint å få den til å passe. Virker greit hjemme i sollys og tror det blir bra også i båten. Skjermen ble mye bedre å se på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor leser man av hvor sterk lys skjermen på laptop avgir?

Dette er jo viktig spesifikasjon, når vi skal anskaffe ny laptop.

 

Jeg har en gammel laptop som ikke fungerer ute, selv med avskjerming.

Jeg er redd for at produsentene er for "tilfeldige" med å oppgi disse verdiene.

 

Du bør nok prøve å låne en lysmåler for måling av candela/m2 - ikke lux.

 

Det krever noe trening i å måle lysforholdene på skjermen fordi måleområdene på instrumentet gjerne dekker større del av pc-skjermen.

 

En grei måte å få en erfaring av lysstyrken på en skjerm er å ta med seg en lommelykt med sterkt lys som du lar skinne gjennom melkehvitt glass og vurdere hvor mye lysere/mørkere PC-skjermen er i forhold til sammenligningsglasset med lommelykten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Clas Ohlson har en solskjærm i sin katalog. Art.nr.38-1329.Den koster kun kr.79.-

 

Mvh.Nikita

Testet ut denne enkle konstruksjonen i båten i går. Grei avskjerming fra alle kanter bortsett fra sollys direkte rett inn på pc`en, men med mulighet for å dreie litt på den bærbare så gikk også det greit.

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...