Jump to content

Polerings vedlikehold i sesongen


Båtfareren

Recommended Posts

Det gjør jeg når det trengs og det er vist alt for ofte etter andres utsagn , blir litt mobba for at jeg stadig gnikker og gnur . Men en båt skal være blank så enkelt er det . Så da gjør du det når du mener den trenger det , rimlig enkelt og greit det ........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Etter drammen er deet jo ens bedre halvdel som skal pusses og gnikkes på, med kjærtegnende, sirkulære bevegelser!! :lol:

Først båten , når den er klar så er jeg klar for det meste . hehe :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det går vel ikke ann å bone for mye, men det er jo dette med tid. Før når jeg tok båten på land om vinteren tok jeg en rask runde med bonevoks før jeg pakket den inn. Da var det utrolig mye lettere å bone den pen på vårpussen. Boning midt i sesongen har jeg ofte hatt planer om, men det har aldri blitt med meg gitt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Så sant det er tilgang på ferskvann er det i alle fall hensiktsmessig å få vasket vekk litt av saltvannet/saltet som har festet seg både til skrogsider og overbygget så ofte som mulig, helst etter hver tur. Salt har en egen evne til å tære på poleringen.

 

Synes også at det i det minste er greit å holde vannlinja rein gjennom sesongen. "Møkkarand" langs vannlinja vitner ikke om særlig velholdt båt, selv om eieren kan ha det fantastisk velstelt i selve båten.

Link to post
Share on other sites

"Møkkaranden" pleier jeg å ta i kombinasjon med bading. Bruker en oppvakskost til dette arbeidet. Dersom dette gjøres med jevne mellomrom og du har et godt grunnlag fra vårpussen, er jobben gjort på 10 minutter (og føles ikke som noe ork i det hele tatt).

 

Når det gjelder polering midtveis i sesongen, er dette noe "hipp som happ" for min del. D.v.s. at jeg noen sesonger rekker å få det til, andre ikke. I fjor fikk jeg tak i et middel som både renset og polerte i en behandling. Dette var meget effektivt og lettvint. Brukte middelet til å polere dekk og overbygg - som var gjort på et par timer. Det ble veldig fint og blankt. En må passe på å bruke tiden når madammen ellers er opptatt med usosiale ting - som f.eks. soling :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå selges det et nytt produkt "Nano "

sjekk på seilas.no

 

How to contact us

 

Date : 7/1/2005 12:48:37 PM

 

Adresse :

Skrukkeroedtoppen 11

3924 Porsgrunn

Norway

 

Telephone number : +47 35 71 00 72

Telefax number: +47 35 56 61 04

Email : post@laguna-as.com

 

 

Det er på vei in i handelen. :flag::flag: og jeg er ikke selger.

Har noen vært bort dette før ?????

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg. Må fortelle om en nevrotisk båtnabo i en tidligere båthavn. Usikker på om det var kun utslag av ekstremt behov for "shipshape" med rubbing og polering, eller i kombinasjon med gjerrig gelcoatpåsmurning under støping en gang på søttitallet, men den eldre karen med plastnsnekke ved siden av som HELE TIDEN gnikket og gned på den oppdaget plutselig at han var i ferd med å gnikke seg ned laminatet flere steder på overbygget.

 

Trøst for meg som aldri har vært særlig ivrig med polerfilla, han frekventerte stadig "foreningsvannhullet" resten av den sommeren. :cheers:

Link to post
Share on other sites

I fjor fikk jeg tak i et middel som både renset og polerte i en behandling. Dette var meget effektivt og lettvint. Brukte middelet til å polere dekk og overbygg - som var gjort på et par timer. Det ble veldig fint og blankt.

Det høres ut som Autosol.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Autosol fungerer som en rubbing. Den inneholder så vidt jeg vet ingen stoffer for å beskytte gelcoaten. Båten bør poleres etter bruk av autosol.

Neida, det er ikke nødvendig med noe polering etterpå. Kun Autosol og båten er like blank gjennom hele sesongen. Etter ti års bruk har jeg ikke merket noe negativ "rubbe-effekt" i form av nedmatting av plasten heller. Det nærmeste du kommer et vindundermiddel.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke nødvendig med noe polering etterpå. Kun Autosol og båten er like blank gjennom hele sesongen. Etter ti års bruk har jeg ikke merket noe negativ "rubbe-effekt" i form av nedmatting av plasten heller. Det nærmeste du kommer et vindundermiddel.

 

mvh tuffff

Hvordan bruker du dette da. Fremgangsmåte please :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Smøre på - gni av. Ikke la det tørke for mye før du tørker av. Da blir jobben tyngre. Gjenstridige flekker fra eksos og langs vannlinjen må kanskje gåes over to ganger. Det eneste jeg passer på er å skylle/spyle av eventuelt sand og støv før jeg begynner, slik at jeg ikke gnir dette inn i gelcoaten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke nødvendig med noe polering etterpå. Kun Autosol

mvh tuffff

Bruker Autosol jeg også på hele båten ,men etter det fagfolk sier så er det rubbing i den . Det sier vel nesten seg selv sånn som den tar ALT , fagfolka sier også det at du MÅ vokse etter at du har rubba ned med Autoslol . Plasten er åpen etter at du har brukt den så er sikker lurt og vokse da ja , men er jo fritt valg det .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bruker Autosol jeg også på hele båten ,men etter det fagfolk sier så er det rubbing i den . Det sier vel nesten seg selv sånn som den tar ALT , fagfolka sier også det at du MÅ vokse etter at du har rubba ned med Autoslol . Plasten er åpen etter at du har brukt den så er sikker lurt og vokse da ja , men er jo fritt valg det .

 

Tine II

Ja, jeg også har hørt det, Tine II, men jeg har brukt det i 10 år uten noe annet etterpå, og den spådde rubbingeffekten og nedmattingen av gelcoat ved bruk av Autosol over tid har jeg altså ikke sett noe til. Hadde alltid den blankeste båten i havne gjennom hele sesongen. Til og med det største petimeteret, som vasket og polerte støtt, måtte innrømme dette.

Nå har jeg solgt den gamle og kjøpt "ny" båt, så får vi se hvordan Autosol virker på denne i lengden. Jeg fortsetter i hvert fall som før med kun Autosol, så skal jeg heller bite det i meg dersom jeg må lakkere om ny-båten på grunn av denne. Tviler dog sterkt på at dette blir tilfelle.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...