Jump to content

Polerings vedlikehold i sesongen


Båtfareren

Recommended Posts

I fjor fikk jeg tak i et middel som både renset og polerte i en behandling. Dette var meget effektivt og lettvint. Brukte middelet til å polere dekk og overbygg - som var gjort på et par timer. Det ble veldig fint og blankt.

 

Hva heter middlet ?

Middelet heter "Rengjøringsvoks". Voksen rengjør, polerer og beskytter på en gang. Kjøpes på Biltema (artikkelnr.: 36-860). Kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

Har også meget god erfaring med Autosol, virkelig et vidundermiddel, men jeg bruker å vokse etter autosol behandling (bruker kun autosol på "vanskelige" flekker). Da er båten glatt og det går som en lek..

 

Etter voksing er det også lurt å ha på "top sealer" som lukker voksen og gir en effekt som varer leeenge... (smør på tørk av meget fort gjort.) Bruker det også på bilen og den er "nypolert" hele sommeren!

 

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker tre ting om våren og gjerne en til to ganger i løpet av sesongen:

 

1. Grundig vask med varmt (ikke lunkent men varmt) grønnsåpevann. Det tar det meste av skitt og møkk på overbygg og skrog.

 

2. Polering med acryl-basert poleringsvoks.

 

3. Etterbehandling med hard-glans middel.

 

 

Min erfaring er at det først og fremst er bruk av varmt grønnsåpevann som gjør båten ren - men det kommer sikkert av at jeg tidligere har brukt mye polering og hard-glans.

Link to post
Share on other sites

Det med Autosol og ikke bruke noen form for voks gjør vel at plasten tørker ut ? Men men samma f det , det blei jo spurt ossen vi gjør det . Jeg kjenner ikke noen som ikke bruker voks og hard glans etter Autosol bruk , er nå sånn jeg gjør det . Med hard glans på så kan du bare ta en fuktig fille og tørke av dritten (svarte rennane) under vinduer osv uten noen form for såpevann eller og knikke deg ihjæl .......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det med Autosol og ikke bruke noen form for voks gjør vel at plasten tørker ut ? Men men samma f det , det blei jo spurt ossen vi gjør det . Jeg kjenner ikke noen som ikke bruker voks og hard glans etter Autosol bruk , er nå sånn jeg gjør det . Med hard glans på så kan du bare ta en fuktig fille og tørke av dritten (svarte rennane) under vinduer osv uten noen form for såpevann eller og knikke deg ihjæl .......

 

Tine II

Nei for all del, Tine II. Jeg tviler ikke på at det er enda bedre med voks og hard glans etterpå. Jeg bare sier at på min gamle båt så brukte jeg bare Autosol i ti år uten noen som helst negative erfaringer. Og båten var blank hele sesongen. Dersom det samme viser seg å virke på ny-båten så gidder ikke jeg å fly med filler og voks og hardglans gjennom halve sesongen. Det er tross alt bare en båt! :sailing:

Nå er vel jeg nokså lat, da!! :wink:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

:smash:NEI...NEI...NEI :smash:

 

:nono: Det går ikke ann å snakke slik :nono:

Uffda!! Det var ikke en gang ment som er provokasjon. :cryin:

Beklager hvis jeg støter fundamentalistene, men det er nå en gang sånn at også båter kan skjemmes bort. Derfor ikke noe voks og glans.

Jeg tar heller en øl i cockpiten og fletter en fender eller ei matte jeg ikke har brukt for. :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

det er nå en gang sånn at også båter kan skjemmes bort

mvh tuffff

Ikke nok med det ,

båter har sjel , og dei hører hva du sier , avogtil føler dei hva du tenker , og dei husker godt . . . .

, blir du straffet når du minst venter det med murphy's lov . . . . :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke nok med det ,

båter har sjel , og dei hører hva du sier , avogtil føler dei hva du tenker , og dei husker godt . . . .

, blir du straffet når du minst venter det med murphy's lov . . . . :wink:

He, he... Da er det vel sånn at når jeg har deg godt så har båten det godt, også da....? Da blir det formodentlig to øl over den matta i cockpiten. Så har vi det enda bedre begge to. :cheers:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

TCnano Gelcoat påføres overflaten med en myk klut. I samme arbeidsoperasjon poleres og rengjøres flaten til den ønskede effekten er oppnådd. Rengjørings-prosessen fjerner skitt og urenheter. Fine riper blir skånsomt slipt bort og over-flaten blir nanoformert i samme prosess. Den behandlede overflaten forhindrer at skitt trenger inn og fester seg på den beskyttede overflaten. Egner seg også for campingvogner og bobiler. Har prøvd andre nano-produkter med stort hell. Kjenner også til folk som har prøvd gelcoaten og som er svært fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du nanomiddelet og hva koster dette vidundermiddelet da Honda ? Og når dere snakker om hardvoks så faller jeg litt ut som jeg gjør med strømproblemer. Med hardvoks så tenker jeg på gammeldags bilvoks hvor em omgang med den på bilen innebar automatisk blått kort hos fysioterapeut. Gjør flytende hardvoks samme nytten ?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke. Kommer allikevel til å prøve dette tror jeg. Begrepet nanoteknologi har jo vært omtalt i akademiske kretser og andre steder for den del i flere år allerede. Det er spådd at denne type teknologi vil revolusjonere mye i vårt daglige liv. Så vi får se.

 

Spesielt interesserte kan se her for mer info om emnet http://www.forskning.no/temaer/1023962994.11

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...