Jump to content

Endelig - ny båt! (Skorgenes 330 Sonic)


Fluctus

Recommended Posts

Stille og fint vær her vestpå for tiden ja, så det burde ikke være noe problem. Men jeg håper du har god varme i båten, det har vært nede i 12-13 minus et par morgener her nå... Dagtemperaturen derimot har ligget fra null til et par minus. Tror ikke du kunne ha fått stort finere vær til en slik tur på denne tiden av året. Lykke til, håper dere får en fin tur!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Først:

 

Gratulerer med ny båt :flag:

 

Så kan eg bare stemme i at det er fint båtvær her for tiden, med unntak av mandag som var da for da kom årets snø her i Stavanger.

 

Og for dei som skal ut og farte langs vår langstrakte kyst så kan kanskje denne siden være interressant. Viser aktuell vindstyrke på ein del forskjellige steder fra Trondheim og sørover. Ganske grei sak :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Var innom havna i Grimstad, i håp om å se ny-ervervelsene der nå i kveld, men der var de ikke. Noen som har observert båten(e) i dag ?

 

Når det gjelder været, kunne man vel ikke være mer heldig. Vindstille, sol, dog noe kaldt, men det betyr jo absolutt ingenting inni båten......

Link to post
Share on other sites

Ja da ligger båten i hjemmehavna!!!

 

Jeg har desverre ikke rukket å koble meg opp på nett underveis - det ble mye å henge fingrene i etterhvert. Jeg har heller ikke fått lastet inn noen bilder ennå - skal se hva jeg får til....

 

Torsdag:

----------

Ankomst Bergen etter altfor mange timer i bilen! Det var helt utrolig lite snø over Hardangervidda! Ankom Skorgenes ved firetiden på ettermiddagen. Vi gikk gjennom båten og lesset ombord alt utstyret fra bilen. Båten så faktisk bedre ut i levende live enn jeg husket! Vi fikk en god første natt i båten!

 

Fredag:

---------

Vi kom litt sent avgårde fra Bergen, men stod på så mye vi turte med hensyn på innkjøring av motor. Vi rakk Tananger like før det ble helt mørkt. Vi hadde håpet å starte litt før slik at vi hadde rukket Egersund, men Tananger var i utgangspunktet plan A. Alt fungerte egentlig 100% på dette strekket og vi fikk en behagelig kveld/natt i Tananger.

 

Jeg kan bekrefte at observasjonen til Eline var aldeles korrekt - takk for den!

 

 

Lørdag:

---------

I løpet av natten hadde det lagt seg is rundt båtene. Vi hadde egentlig ikke forventet dette slik at vi hadde lagt oss med baugen mot brygga og fortøyd i bøye akter. Vi tok ikke sjansen på å bakke ut i isen selv om den var tynn, slik at vi valgte å hakke en råk bak og gå sakte akterover inntil vi hadde nok plass til å kjøre forover. Vi var raskt ute i åpent vann og satte kursen for Egersund for diesel-fylling. Det var litt is-sørpe gjennom sundet inn fra nordsiden, men ikke noe problem. Vi tanket opp og kostet på videre med nesten flatt hav - helt utrolig overraskende med hensyn på hva vi hadde fryktet!

 

Når vi rundet Lindesnes og på vei opp forbi Kristiansand måtte vi sette ned farten en del, for her var det mer sjø og det begybte å slå litt. Dette hadde vi forsåvidt forventet, men det tok likevel mer tid enn vi hadde trodd. Vi kom derfor ikke inn til Arendal før det ble mørkt. Vi måtte lage en råk i issørpe for å komme inn til Pollen, men der var det faktisk isfritt (pga. rutebåten?). Vi spiste sen middag i land og køyet for nok en natt i båten.

 

Søndag:

----------

Det var egentlig først nå vi begynte å skjønne at det ikke var bølger og vind som var problemet vårt. Som dere sikker har skjønt allerede, var det derimot is! Vi trengte mer diesel for å komme hjem og forsøkte å ta oss oppover mot Esso som ligger litt opp mot brua over til Tromøya. Vi trodde det var en råk der etter rutebåten, men isen var tykkere enn forventet selv om den ikke var hard. Vi ga derfor opp etter en liten stund og bestemte oss for å snu. Vi fikk da øye på redningsskøyta og bestemte oss for å ringe til dem. De skulle akkurat ut med en los og tok en sving ut til oss og laget en råk tilbake og ut sydover fra Arendal. Takk for hjelpen :flag:

 

Vi var glad for å komme ut fra Arendal, men vi hadde jo ikke fått noe diesel :sad:

Nå begynte gode råd å bli dyre og her skulle jeg nok hatt numret ditt Perlen - eller var det is hos deg også?

 

For å gjøre en lang historie kort: Vi endte opp i Risør hvor vi bar diesel i 25 liters kanner fra stasjoen og ut på den ytterste flytebrygga for å fylle manuelt med trakt :headbang: Vi fikk på 170 liter og bestemte oss for at det holdt til å komme hjem....

 

Bortsett fra litt ruskevær ved Færder hvor sjøsprøyten frøs til is på hele babord side av båten, så gikk resten av turen hjem knirkefritt.

 

Men - det var en kjølig affære å justere fortøyningen og jeg måtte sette på frostvaktene umiddelbart. Det var -9 i havna!!! Jeg må nok ned å se til båten litt ofte nå i starten, men det er egentlig helt greit :wink:

 

Oppsummering:

------------------

Bortsett fra is og diesel problemene fikk vi en relativt behagelig tur - når vi tar årstid og distanse i betraktning. Båten er meget god i sjøen og virker skikkelig solid. Vi fikk jo litt juling underveis så det var noe småtterier som må festes litt bedre, men alt i alt har vi ikke oppdaget noen feil på båten av betydning. Til tross for vinteren storkoste vi oss i båten og båtfølelsen er definitivt på plass igjen!

 

Når gradene stiger litt igjen så får vi vel invie CBC dekket også :cool:

 

Og forresten - takk for alle hyggelige innlegg i tråden!

Link to post
Share on other sites

Det var jo litt artig at det var dere vi observerte da vi tilfeldigvis kikket ut vinduet! :sailing:

 

Måtte jo straks logge oss på BP og sjekke innom denne tråden for å se om det ikke var denne helga det skulle hentes nye Skorgenes'er - og følte oss nokså sikre da vi leste at det var nettopp to båter som skulle gå sammen!

 

Det er bare 3 måneder siden vi hentet ny Viksund 340 i Strusshamn, så vi kjente liksom den følelsen dere hadde "der ute" i det dere passerte; det er bare en helt spesiell opplevelse!

 

Klart at det er litt ekstra utfordringer å hente båt på den kalde årstiden, men båtgleden kan ikke kuldegradene ta fra oss! Vi koser oss ombord rett som det er, og har vært ute flere helger. Men det er ikke til å stikke under en stol at det kommer til å bli helt maksimalt til sommeren med ny båt! :wink:

 

Kos dere videre! :flag:

 

 

Hilsen mannskapet på Eline! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Isfritt i Grimstad, finnes ikke sørpe engang som du måtte forsert for å få diesel

Ja - hva skal man svare på sånt da? :blush: Får nok sjekke med deg neste gang jeg kjører forbi og det er is overalt :wink:

 

Har forresten akkurat vært nede og sjekket frostvakten og satt opp termometere. Det er pinadø -11 helt nede ved vannet! Jeg burde egentlig fylt diseltankene helt fulle i dag, men det ble ikke mer tid. Får nok ta en liten tur i morgen og fylle opp så jeg slipper kondens. Da må jeg vel ta en tur samtidig kanskje for å varme opp båten :cool:

 

Nå tror jeg det blir en dusj og dertter :sleep:

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne lagt ut noen bilder, men de bildene jeg tok med eget kamera ble uskarpe :headbang: Er redd digitalkameraet er klart for utskifting. Det tar greie stillbilder, men fikser ikke motiver i bevegelse. Jeg skal se om vi fikk noen brukbare videosnutter. Jeg tror mannskapet fikk filmet både redningsskøyte og dieselbæring!

 

I tillegg har det vært fryktelig hektisk en stund nå. I tillegg til normalt jobbstress så har det blitt en del båtrelaterte aktiviteter:

 

1. Ned diverse ganger i forbindelse med DFDS passering (som er verstingen når det gjelder bølger) for å kontrollere og justere fortøyninger

2. På grunn av sprengkulde (-12 i havna!) har jeg vært jevnlig i båten for å sjekke landstrøm, temperatur og evt. kjørt dieselvarmer eller startet motoren.

3. Gjordt noen små installasjoner. Bl.a. overvåkning av landstrøm (nå får jeg SMS om landstrømmen forsvinner)

4. Sjekket litt småting på Simrad utstyret.

a)Jeg fikk bl.a. ikke til kart/radar overlay på turen fra Bergen. Jeg fant til slutt oppsettet for å sette COG (=GPS kurs) som kompass info og dermed fungerte det!

b) Jeg får ikke kontakt med vannfart sensoren (ST650) = Reklamasjon

5. Liten tur for å fylle opp dieseltankene (behøvde ikke å bære diesel nå :wink:)

6. Hentet ny jolle og motor (Zodiac 285 activ-V med Yamaha 2-takt 8HK)

 

Jeg er redd jeg må sette kompass på Simrad-en. Er det noen som har synspunkter på hvorvidt COG er godt nok eller om man bør sette på kompass? Og i såfall, holder det med et fluxgate eller må man ha en rate-gyro variant?

 

PS. Lurer på hvilken "unnskyldning" jeg skal bruke for å stikke ned i båten i dag :lol:

Link to post
Share on other sites

Blant de gode unnskyldningene vi har brukt for å besøke ny båt:

 

- Måtte ned for å legge på plass ny stekespade.

- Ned neste dag for å legge på plass ny potetskreller.

- Ups, må ned en tur og vaske opp to kopper som ligger i vasken.

- Måtte bare sjekke at sengen var redd opp etter helgen.

- Tur nedom for å tømme avfukter.

- Prøve ut kartplotter, legge inn ruter / turer.

- Montere VHF.

- Prøve ut VHF.

- Teste ny støvsuger fra Clas Ohlson... Uff, så støvete!

- Tur ned for å sitte og kose seg i mottorrom.

- Sjekke fortøyningene før det blåser opp (brukt ca 1000 ganger)

- Ekstra tur ned for å sette på plass nytt kubbelys i lykt på bordet.

- Trengte en kopp te i båten 4 kvelder på rad...

- Sjekke at ovnen sto på, passe varmt?

- Kan det ha vært innbrudd? Må sjekke!

- Ned for å sette på frostvakt i mottorrom. Kan bli frost!

- Visning av ny båt (hyppig brukt)

- Skrudde vi av gassen sist vi kokte tevann? Ned og sjekke!

- Må ut en tur på fjorden og bytte vann rundt propellen!

- osv...

 

Det er i det hele tatt bare fantasien som setter grenser!

 

Uff, det er et slit med ny båt.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne lagt ut noen bilder, men de bildene jeg tok med eget kamera ble uskarpe :headbang:

 

3. Gjordt noen små installasjoner. Bl.a. overvåkning av landstrøm (nå får jeg SMS om landstrømmen forsvinner)

 

Hvilket system bruker du for å få SMS når landstrømmen forsvinner?

Link to post
Share on other sites

Har montert en RedKnows GSM/GPS alarm. For å få tillandstrømdeteksjon bruker jeg et 230V rele til å trigge en av inngangene til alarmen. I tillegg har jeg montert en bryter slik at jeg kan deaktivere landstrømkontroll. Dermed kan jeg bruke alarmen uten overvåkning av landstrøm om jeg vil.

Link to post
Share on other sites

Desverre ble de fleste bildene uskarpe, men jeg har plukket ut noen få:

 

Først av søsterskipet i Egersund:

Bilde

 

Deretter av styreplassen (med strømkabel for midlertidig installert VHF):

Bilde

 

og til slutt søsterskipet i fart like syd for Kristiansand (tror jeg):

Bilde

 

 

Jeg har også laget istand en liten videosnutt. Selv med liten oppløsning blir den 16MB så jeg har lagt den utenfor båtplassen.

Videosnutt (16MB MPEG)

-Litt fra isen i Tanager

-Hjelp av redningsskøyta i Arendal

-Dieselfylling i Risør

Link to post
Share on other sites

Fin kommentar: "Uff, der kommer han som vil kjøpe mer av meg!!!"

Joda - jeg lurte på om jeg turte å slippe ut den der - trodde kanskje ingen hørte den - håper det ikke er fare for injurier :wink:

Det må legges til at de hjalp til med kanner og det hele på stasjonen. Antakelig er det jeg som legger lista høyt med hensyn til hvilket engasjement man bør ha på jobben. Hadde det vært meg som stod på den stasjonen så tror jeg at jeg hadde benyttet anledningen til å more meg kostelig over situasjonen - det hele hadde unektelig et komisk skjær over seg!

 

Kan forresten underskrive på at det er både er en fin båt og at det er godt å få en skikkelig test før den normale sesongen starter! Føler allerede at jeg kjenner båten godt.

 

Med et betydelig antall minusgrader så har vi knapt vært på flybridgen - gleder oss veldig til å prøve den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...