Jump to content

Endelig - ny båt! (Skorgenes 330 Sonic)


Fluctus

Recommended Posts

Jeg bare venter på kommentarer fra den kanten ja :yesnod:

 

Vi har hatt snø og is på flybridgen siden rundturen fra Bergen. Det var først i solskinnet i dag at vi har klart å fjerne mesteparten. Det har ikke fristet å skli rundt på isen der oppe med vinterlue og votter....

 

For å være ærlig så er jeg ikke helt sikker på om bergensere vet hva kulde og snø er :wink: Når vi kjørte over til Bergen reiste vi fra en diger snøhaug, gjennom snødrev over Hardangervidda og ned til snøfritt og ca. 0 grader i Bergen. Sommervær spør du meg... Bortsett fra det oppskrytte regnet er det nesten så man kan skjønne at båtfolk vil bo i Bergen :lol:

Link to post
Share on other sites

- Må ut en tur på fjorden og bytte vann rundt propellen!

:lol: kjempebra :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare venter på kommentarer fra den kanten ja :yesnod:

 

Vi har hatt snø og is på flybridgen siden rundturen fra Bergen. Det var først i solskinnet i dag at vi har klart å fjerne mesteparten. Det har ikke fristet å skli rundt på isen der oppe med vinterlue og votter....

 

For å være ærlig så er jeg ikke helt sikker på om bergensere vet hva kulde og snø er :wink: Når vi kjørte over til Bergen reiste vi fra en diger snøhaug, gjennom snødrev over Hardangervidda og ned til snøfritt og ca. 0 grader i Bergen. Sommervær spør du meg... Bortsett fra det oppskrytte regnet er det nesten så man kan skjønne at båtfolk vil bo i Bergen :lol:

Da har du ikke sjekket badetemperaturene der borte (selv i juli mnd). :lol:

Link to post
Share on other sites

Du kunne ikke dy deg hva - måtte gni saltet skikkelig inn i såret :lol:

 

Bare vent til sommeren - så skal jeg sende bilder når vi sikker sol på flybridgen og bader i det varme vannet - da kan dere holde paryplyene for dere selv :cheers:

 

Fra spøk til alvor. Jeg ser helt klart at det er mye enklere å ha båten på vannet om vinteren i Bergen. Likevel så tror jeg ikke jeg vil bytte om sommeren. Og på toppen av det hele så er jeg (ennå) ikke så gal at jeg velger hvor jeg skal bo ut fra hvor det er best båtvær - da hadde valget neppe vært Norge uansett.

 

Med den båten vi har skaffet oss nå, så kommer jeg til å vurdere veldig nøye om jeg skal ta opp båten til høsten. Det er veldig fristende å prøve å bruke den utover vinteren. Problemet dukker imidlertid opp når det snør og vi heller vil på fjellet for å stå på ski. Da kan båten bli en klamp om foten - og det vil jeg helst unngå. Vi får se når den tid kommer.... først skal vi gjennom vår og sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

Hysj, hysj. Må ikke la Skipper Worse høre deg prate slik. Snart kommer en moralsk tordentale om FB'ens utmerkethet i ALL SLAGS VÆR

:yesnod: Og her kommer den:

 

Jeg bare venter på kommentarer fra den kanten ja :yesnod:

 

Vi har hatt snø og is på flybridgen siden rundturen fra Bergen. Det var først i solskinnet i dag at vi har klart å fjerne mesteparten. Det har ikke fristet å skli rundt på isen der oppe med vinterlue og votter....

 

Fusjamei. Flybrigden er jo til for å brukes, i alle fall til annet enn sjøveis transport av nedbør i fast form!! Selv vintersdagen er flybrigden det beste sted å være. Det er luftig, det er høit under taket :wink: og man får den beste utsikt. Kaldt, sa du?? Ja, så kle på deg, da, mann!! Både thermodress, votter og lue er eldgamle oppfinnelser som meget lett avhjelper eventuelle kuldesjokk ved avnytelse av obligatoriske nytelsesmidler på CBC-dekket.

 

Det eneste skår i gleden, vinterstid, er at det er ihuga vanskelig å overtale blondinnene til å stille i bikini på CBC-dekket :lol:

 

 

Da har du ikke sjekket badetemperaturene der borte (selv i juli mnd). :lol:

Takk, OLPI - det var nesten så jeg fikk lyst til å flytte til Bergen, men så brakte du meg på rett spor igjen :lol:

Får vel Worse på nakken nå! :cryin::lol:

 

:yesnod::yesnod:

Hva er vel dette for pinglefakter?? Hvis det er slik at sjøtemperaturen i Oslofjorden er så fenomenalt mye høyere enn den er her borte, så kan vel det kanskje ha en direkte sammenheng med hvor mange det er som bader der borte? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter 10 dager i utlendighet kan jeg tillate meg å deeice med C.

Varme meg med B.

Og nyte en C.

 

....men har ikke CBC dekk, så jeg nyter det på lukket avdeling :wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hva bruker du mot is:

1. strør med grus

2. salter

3. brodder på seilskoene

 

Hææææ? Is???? :confused: Får ikke slikt på CBC-dekket her vest, ser De, derfor sliter jeg litt med å forstå spørsmålet!!! :lol:

 

Forresten, glemte å gratulere med nydelig båt. Derfor: Gratulerer med nydelig båt!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja da ligger båten i hjemmehavna!!!

 

Det var egentlig først nå vi begynte å skjønne at det ikke var bølger og vind som var problemet vårt. Som dere sikker har skjønt allerede, var det derimot is! Vi trengte mer diesel for å komme hjem og forsøkte å ta oss oppover mot Esso som ligger litt opp mot brua over til Tromøya. Vi trodde det var en råk der etter rutebåten, men isen var tykkere enn forventet selv om den ikke var hard. Vi ga derfor opp etter en liten stund og bestemte oss for å snu. Vi fikk da øye på redningsskøyta og bestemte oss for å ringe til dem. De skulle akkurat ut med en los og tok en sving ut til oss og laget en råk tilbake og ut sydover fra Arendal. Takk for hjelpen :flag:

 

Vi var glad for å komme ut fra Arendal, men vi hadde jo ikke fått noe diesel :sad:

Nå begynte gode råd å bli dyre og her skulle jeg nok hatt numret ditt Perlen - eller var det is hos deg også?

Litt i seneste laget (men bedre sent enn aldri) - gratulerer så mye med ny flott båt :flag:

 

Takk for flott beskrivelse av gleder og utfordringer underveis på turen fra Vestlandet og hjem. Jeg skal selv kjøre hjem den (nesten) nye båten vår om vel en måned, men jeg får bare med meg den "blide" delen av turen (fra Nidelv ved Arendal og hjem til Oslo). Jeg snakket forresten med Rannekleiv hos Nidelv for noen dager siden, og han kunne melde om solid is i området, og hvis ikke kulden slipper taket i løpet av noen uker, er det mulig sjøsetting og hjemtur må utsettes .... :sad:

Men vi satser på at vårsolen snart får overtaket :yesnod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

og hvis ikke kulden slipper taket i løpet av noen uker, er det mulig sjøsetting og hjemtur må utsettes ....

Om så er, at der ligger is på Nidelva om en måned, er det jo bare å sjøsette ho 3-4 kilometer unna, så har du fritt leide uten is....... Dette er jeg sikker på de kan hjelpe deg med.

 

Så forresten bilde fra Arendal havn i lokalavisa i dag. Mengder med is. Rart igrunnen, i Grimstad har vi fortsatt ikke noe is...........

Link to post
Share on other sites

Du får si fra hvis du trenger å låne kanner til dieselfylling :lol:

Ja, jeg tenkte på det. Jeg vet faktisk ikke om båten er fulltanket eller ikke (har fått såpass god avtale på båt og ettermontert utstyr at jeg ikke vil lage noe stort nummer av dette), men jeg håper det er nok diesel til at jeg kommer et stykke (i alle fall til et isfritt bunkringssted).

 

Om så er, at der ligger is på Nidelva om en måned, er det jo bare å sjøsette ho 3-4 kilometer unna, så har du fritt leide uten is....... Dette er jeg sikker på de kan hjelpe deg med.

Takk for godt tips - det kan jo være en mulighet.

 

Så forresten bilde fra Arendal havn i lokalavisa i dag. Mengder med is. Rart igrunnen, i Grimstad har vi fortsatt ikke noe is...........

Mulig havneprisene i Grimstad er så høye at isen holder seg unna :lol:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Mulig havneprisene i Grimstad er så høye at isen holder seg unna :lol:

Lavere enn Arendal :yesnod:

 

Som jeg skrev, dette er noe Nidelv/Kaare helt sikkert ordner for deg, ingen tvil om det, men om det allikevel skulle dukke opp komplikasjoner, så er taksten er i distriktet for å heise opp båten, kjøre til havna, sette han utpå rundt 800 kroner. Mao ikke rare greiene.........

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenkte på det. Jeg vet faktisk ikke om båten er fulltanket eller ikke (har fått såpass god avtale på båt og ettermontert utstyr at jeg ikke vil lage noe stort nummer av dette), men jeg håper det er nok diesel til at jeg kommer et stykke (i alle fall til et isfritt bunkringssted).

Mulig havneprisene i Grimstad er så høye at isen holder seg unna :lol:

ta utgangspunkt i at båten ikke er fulltanket. Kan du ikke bare spørre da - sier de ja så sier du "så flott da" sier de nei sier du at " det må de fikse for du har jo lagt ned masse penger i båt og det er ikke første eller siste gang du legger penger igjen hos Nidelv"

 

Og få gjerne med guide fra verftet om du skal gå ut hele Nidelva. Det er noen grunner som flytter seg der.

Link to post
Share on other sites

Så forresten bilde fra Arendal havn i lokalavisa i dag. Mengder med is. Rart igrunnen, i Grimstad har vi fortsatt ikke noe is...........

Vi overnattet i Pollen fra lørdag til søndag og det gikk fint. Inn og ut galtesund er isfritt, men tromøysundet er igjenfryst. :cheers:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev, dette er noe Nidelv/Kaare helt sikkert ordner for deg, ingen tvil om det, men om det allikevel skulle dukke opp komplikasjoner, så er taksten er i distriktet for å heise opp båten, kjøre til havna, sette han utpå rundt 800 kroner. Mao ikke rare greiene.........

Da ligger prisen på sørlandet noe lavere enn her på østsiden av Oslofjorden. Her betaler jeg 1400, noe som også er overkommelig :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt usikker på om det egentlig var over eller under null grader, men i dag MÅTTE vi prøve flybridgen :cool:

 

Med jakker, votter og hansker fikk vi jomfruturen på øvre dekk - og det ga mersmak. Nå gleder jeg meg skikkelig til det blir varmere i været og begynner å skjønne hva Worse egentlig snakker om :wink:

 

Det ble bare en kort tur og som noen sikkert ser av bildet under, la vi til i Son. Der lagde vi litt enkel mat før vi kjørte hjem igjen. Dere kan forresten skimte isen på høyre side av brygga (nordover) - det er jammen vinter ennå!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kan jeg tillate meg å spørre om et råd i anledning bruk av flybridge om vinteren:

Hva bruker du mot is:

1. strør med grus

2. salter

3. brodder på seilskoene

 

:lol:

Funderte på det samme selv. Problemet med is var faktisk bare at jeg ikke hadde lest instruksjonsboka godt nok. Hadde rett og slett glemt å justere termostaten til varmekablene riktig. :cool:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...