Jump to content

Endelig - ny båt! (Skorgenes 330 Sonic)


Fluctus

Recommended Posts

Varmekabler høres smart ut - litt tøft for batteriene i uthavn kanskje :lol:

 

Hele båten har heldigvis vært fri for is og snø ganske lenge nå, så det var helt trygt på CBC dekket i dag. Når jeg kom hjem snudde vi båten i bingen slik at vi fikk akterenden inn mot brygga - mens jeg holdt på å gjøre om fortøyningene frøs sjøvannet på brygga! Burde kanskje hatt varmekabler der og!

 

Uansett - nå er jeg veldig klar for båtsesongen :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøsyk

 

Selvsagt er varmekabler på flybridge standardutstyr på Skorgenes Sonic 330. Bryteren er tredje fra venstre i rad 3 :lol:

 

Jeg ergrer meg på dine vegne for at det tilsynelatende aldri blir vår slik at du får oppleve den flotte skuta di under triveligere forhold. Jeg har fulgt denne tråden og ser at du har hatt beinkulde fra dag en. Jeg hadde akkurat det samme da jeg hentet min Skorgenes i fjor. Men gled deg, det blir vår og sommer i år også.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Når jeg kom hjem snudde vi båten i bingen slik at vi fikk akterenden inn mot brygga -

Uansett - nå er jeg veldig klar for båtsesongen :flag:

Når du ligger til flytebrygge, er akterenden inn den naturlige fortøyningsmåten på en båt som din. Dette vil du og mannskapet ditt lære dere fort. Etter litt trening vil dere nesten kunne gjøre slike tillegginger i blinde. Finmanøvrering som dette gjør du mye enklere fra CBC dekket hvor du har suveren oversikt over alle 3 hjørnene på båten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja akterenden inn er naturlig. På grunn av mye bølger fra DFDS er det litt tryggere med baugen inn hos meg, slik at den ble lagt slik når vi kom hjem med nybåten. Etterpå har det vært så kaldt at det ikke har fristet noe særlig å holde på med tau - hendende blir rimlig numne og tauene fryser hvis du får vann på de :headbang:

 

Uansett - nå ligger båten den rette veien. Det er utrolig enkelt å bakke denne båten inn til brygga. Det er både baug- og hekkthruster og det gjør jammen vei i vellinga - selv med vind og strøm! Man kan ta det akkurat så sakte man vil og justere slik at man hele tiden ligger midt i. Hele familien var MEGET avslappet under første "innbakking". Det er greit å være tøff i trynet og si at man ikke trenger propeller overalt, men for familiefreden er dette en sikker vinner :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er greit å være tøff i trynet og si at man ikke trenger propeller overalt, men for familiefreden er dette en sikker vinner :flag:

:lol: Jo, du har et poeng der. Jeg mangler truster bak, men har til gjengjeld to motorer. Det krever nok noe mer det enn to trøstere, men etter å ha lært seg fungerer det bra dette også. Kan allikevel med strøm/vind bli mye å holde styr på med to spaker og rorstillinger og trøster. Fant fort ut at ting ble vesentlig enklere etter jeg flyttet trustermanøvreringa til den ene spaken

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda - jeg har respekt for andre måter å kjøre båt på og kan noen ganger bli veldig imponert over ferdigheter som andre viser. Men at det er lettvint med sidepropeller både foran og bak er ikke til å komme unna. Det som gjør det suverent er at du ikke trenger å sette motorene i gir annet enn for å justere siget fremover eller bakover. Er man ikke helt rutinert så blir det en stressfaktor enten det er drev eller to akslinger.

 

Med propeller foran og bak opplevde jeg at hele blir så trygt at både admiralinnen og den eldste matrosen nå ser for seg at de også kan kjøre båten på plass - og der har vegringen vært stor før...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Har hatt min 330 Sonic en god stund(ca 2-år), og vil si at det ikke har vært mye problemer med den. Det lille som har vært er ubetydelig ting som f.eks en vannmåler som måtte byttes. Derimot så er båten svært solid, og inngir et veldig godt inntrykk. Båten i seg selv er minste problemet. Selve firmaet har vært gjenstand for bekymring, pga av dårlig ettersalgsservice, MEN det er en markant bedring her, så den bekymringen er nesten borte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...