Halvorsn Startet 2.Mars.2006 Del på Facebook Startet 2.Mars.2006 Må bare først få si at jeg på ingen måte ønsker å starte en ny diskusjon om hvilket motormerke som er best. Jeg har fundert på å skifte motor på båten. Pr dags dato henger det på en 90 Hk Evinrude Oceanpro 97 mod, forgassermotor. Dette er en hyttebåt, så bruksmønsteret begrenser seg til dagsturer og mest av alt fisking. Jeg har ikke ført noe drivstoffregnskap på denne motoren, men grovt regnet kan jeg anslå at den bruker 35-40 l/t med fjøla i bånd. Ja, så må jeg kanskje nevne at dette er en 17 fots skjærgårdsjeep. Så har jeg tenkt meg to alternativer (ny motor begge to) 1: Holde meg på samme motorstyrke, og dermed forhåpentligvis spare drivstoffutgifter med "ny teknologi" 2: Øke motorstyrken - beholde samme forbruket på drivstoffet. Så: Er det noen her som kan gi meg en liten pekepinn om på hvilken motorstyrke jeg vil havne på med ca. 35-40 l/t med de nye eksempelvis Evinrude motorene? Eventuelt hva jeg kan forvente meg av forbruk på en ny 90 hk motor (Vil helst holde meg til 2T, uviss av hvilken grunn ) mvh Halvorsn Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Har en 90 e-tech og bruker omtrent 20l/t ved kjøring på 4800 omdreininger. Maks omdreininger er 5200. Hva den bruker på full guffe vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 med fjøla i bånn som du sier er det nok ikke mye forskjell på hva du velger.... det er når du slakker av det blir forskjeller...du får ikke ut av motoren annet enn du putter inn....på full guffe får du ca 90hk av 40L i timen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Viss du vil redusere drivstoffutgiftene så bør du vel kjøpe ein 4-taktar, som du av ein eller anna grunn ville holde deg unna Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 med fjøla i bånn som du sier er det nok ikke mye forskjell på hva du velger.... det er når du slakker av det blir forskjeller...du får ikke ut av motoren annet enn du putter inn....på full guffe får du ca 90hk av 40L i timen... Så om jeg øker turtallet med 400 omdreininger dobles bensinforbruket?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Halvorsn Svart 2.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Jeg kan forstå at reduksjonen er størst i mellomregisteret, men det er vel noe lavere på maks turtall også. Stort sett så ligger man vel (undertegnetde i hvert fall) i området 3-4000 o/m. Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Anbefaler Optimax, Mercury, når du er mest interessert i en 2- takt. Bruker omtrent like lite brennstoff som en 4- takter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 (redigert) Så om jeg øker turtallet med 400 omdreininger dobles bensinforbruket?? det er en ganske dramatisk økning på det siste kneppet på gassen ja---men syntes at 5200 max hørtes litt lavt ... har en gammel suzuki 140 2t m gasserer som bruker ca 20l i timen på ca3800-4000omd i en 20 foter på 1500kg ca hastighet 19-20 knop...men legger jeg sleiva i bånn går det unna på tank målern.. hvor mye har jeg ikke sjekket eksakt men vil tippe på runt 60...en 225hk drar borti 90l i timen... Redigert 3.Mars.2006 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
langbein Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg har nå kjørt ett år med Evinrude 75 E-tec og er meget fornøyd med motoren. I sammenligning med forrige motor som var en 4t ,er forbruk marginalt på min 18fot. Tenk litt på vekt og service kostnader når du skal velge ny motor. Du kan fylle mange liter bensin på pris forskjellen på service kostnadnene på en E-tec og en 4 takt. Tyngre motor, tyngre å komme opp i plan litt avhengig av båt type. Lykke til Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 ...en 225hk drar borti 90l i timen... Stemmer nok det ja! Kjenner en som hadde en slik, og den dro ca 90 liter på max. Men den gikk også 87 knop på fullt pådrag da, så man kom et stykke på en time... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 90 l/t...? Klarte ikke å få min 200HPDI opp i det forbruk på 1300kg båt. Med full gass og nesten 6000 o/m lå den på 1,5-1,6l/nm, røffly 75l/t. Men da feis man avgårde i 50kn. Ikke for å prate om merker, det har vel vært diskutert opp, ned og i mente her. Men jeg holder meg til de tre stemmegaflene..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johann Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 I stedet for kvalifisert og morsom synsing her, bør du sjekke seriøse tester av forbruk i diverse båtblader. Sjekk internettsidene til f.eks. Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 YAMAHA 2T: 90=34,5 l/t 5500o/min 115=49 l/t 5500 o/min 150=69 l/t 5500 o/min Z150=55 l/t 5500 o/min (innsprøyting) Z200=68l/t 5500 o/Min (innsprøyting) 4T: F80=27 l/t 6000 o/min F100= 31 l/t 6000 o/min F115= 38 l/t 6000 o/min Dette er fabrikktall.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Personlig synes jeg det er litt uinteressant hva en motor bruker på "full guffe" - hvor ofte og hvor lenge kjører man det? Og hvor lenge har du tenkt at den motoren skal vare? Det som jeg forholder meg til er hva en motor bruker/vil bruke på den båten jeg har per nautisk mil på fornuftig marsjfart. Min erfaring er at en større konvensjonell to-takter trives best rundt 4000/4500 rpm og en 90/150 hk vil da ligge på rundt/overkant av en liter per nm. Hvor mye du sparer på å kjøpe en ny firetakter eller ny totakter med all verdens teknologiske dippedutter (som helt sikkert går istykker før eller siden!) vet ikke jeg, men tror du skal kjøre ganske mye før det er lønnsomt. Service på disse gamle to-takterne motorene gjør man enkelt selv og koster ikke mange kronene å bytte girolje, plugger, litt smøring her og der og "kvæle" motoren med litt "storage fogging oil". Jeg regner med ca 250 kroner per sesong og et verksted skal ha 3500/4000? Jeg holder meg til god gammeldags totakter-teknologi og det vil jeg gjøre en god stund til - jada, jeg vet det er nye regler og alt det der, men de gode/gamle motorene holder litt til? . Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.