Jump to content

Skifte av utenbordsmotor - Bensinforbruk


Halvorsn

Recommended Posts

Må bare først få si at jeg på ingen måte ønsker å starte en ny diskusjon om hvilket motormerke som er best.

 

Jeg har fundert på å skifte motor på båten. Pr dags dato henger det på en 90 Hk Evinrude Oceanpro 97 mod, forgassermotor. Dette er en hyttebåt, så bruksmønsteret begrenser seg til dagsturer og mest av alt fisking. Jeg har ikke ført noe drivstoffregnskap på denne motoren, men grovt regnet kan jeg anslå at den bruker 35-40 l/t med fjøla i bånd. Ja, så må jeg kanskje nevne at dette er en 17 fots skjærgårdsjeep.

 

Så har jeg tenkt meg to alternativer (ny motor begge to)

1: Holde meg på samme motorstyrke, og dermed forhåpentligvis spare drivstoffutgifter med "ny teknologi"

 

2: Øke motorstyrken - beholde samme forbruket på drivstoffet.

 

Så: Er det noen her som kan gi meg en liten pekepinn om på hvilken motorstyrke jeg vil havne på med ca. 35-40 l/t med de nye eksempelvis Evinrude motorene? Eventuelt hva jeg kan forvente meg av forbruk på en ny 90 hk motor (Vil helst holde meg til 2T, uviss av hvilken grunn :rolleyes: )

 

mvh

Halvorsn

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Link to post
Share on other sites

med fjøla i bånn som du sier er det nok ikke mye forskjell på hva du velger.... det er når du slakker av det blir forskjeller...du får ikke ut av motoren annet enn du putter inn....på full guffe får du ca 90hk av 40L i timen...

Så om jeg øker turtallet med 400 omdreininger dobles bensinforbruket??

Link to post
Share on other sites

Så om jeg øker turtallet med 400 omdreininger dobles bensinforbruket??

det er en ganske dramatisk økning på det siste kneppet på gassen ja---men syntes at 5200 max hørtes litt lavt ...

 

har en gammel suzuki 140 2t m gasserer som bruker ca 20l i timen på ca3800-4000omd i en 20 foter på 1500kg ca hastighet 19-20 knop...men legger jeg sleiva i bånn går det unna på tank målern.. hvor mye har jeg ikke sjekket eksakt men vil tippe på runt 60...en 225hk drar borti 90l i timen... :cryin:

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjørt ett år med Evinrude 75 E-tec og er meget fornøyd med motoren. I sammenligning med forrige motor som var en 4t ,er forbruk marginalt på min 18fot.

 

Tenk litt på vekt og service kostnader når du skal velge ny motor.

Du kan fylle mange liter bensin på pris forskjellen på service kostnadnene på en E-tec og en 4 takt.

 

Tyngre motor, tyngre å komme opp i plan litt avhengig av båt type.

 

Lykke til :wink:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

...en 225hk drar borti 90l i timen... :cryin:

Stemmer nok det ja! Kjenner en som hadde en slik, og den dro ca 90 liter på max. Men den gikk også 87 knop på fullt pådrag da, så man kom et stykke på en time...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

90 l/t...? Klarte ikke å få min 200HPDI opp i det forbruk på 1300kg båt. Med full gass og nesten 6000 o/m lå den på 1,5-1,6l/nm, røffly 75l/t. Men da feis man avgårde i 50kn.

 

Ikke for å prate om merker, det har vel vært diskutert opp, ned og i mente her.

Men jeg holder meg til de tre stemmegaflene..... :wink:

Link to post
Share on other sites

YAMAHA 2T:

90=34,5 l/t 5500o/min

115=49 l/t 5500 o/min

150=69 l/t 5500 o/min

Z150=55 l/t 5500 o/min (innsprøyting)

Z200=68l/t 5500 o/Min (innsprøyting)

 

4T:

F80=27 l/t 6000 o/min

F100= 31 l/t 6000 o/min

F115= 38 l/t 6000 o/min

 

Dette er fabrikktall..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er litt uinteressant hva en motor bruker på "full guffe" - hvor ofte og hvor lenge kjører man det? Og hvor lenge har du tenkt at den motoren skal vare?

 

Det som jeg forholder meg til er hva en motor bruker/vil bruke på den båten jeg har per nautisk mil på fornuftig marsjfart. Min erfaring er at en større konvensjonell to-takter trives best rundt 4000/4500 rpm og en 90/150 hk vil da ligge på rundt/overkant av en liter per nm.

 

Hvor mye du sparer på å kjøpe en ny firetakter eller ny totakter med all verdens teknologiske dippedutter (som helt sikkert går istykker før eller siden!) vet ikke jeg, men tror du skal kjøre ganske mye før det er lønnsomt.

 

Service på disse gamle to-takterne motorene gjør man enkelt selv og koster ikke mange kronene å bytte girolje, plugger, litt smøring her og der og "kvæle" motoren med litt "storage fogging oil". Jeg regner med ca 250 kroner per sesong og et verksted skal ha 3500/4000?

 

Jeg holder meg til god gammeldags totakter-teknologi og det vil jeg gjøre en god stund til - jada, jeg vet det er nye regler og alt det der, men de gode/gamle motorene holder litt til?

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...