Jump to content

Baby på sjøen

Wolwerine

Recommended Posts

Du kommer neppe unna å montere noe å spenne stoffet fast i. Sjøkøyene mine fulgte med båten når jeg overtok den. Min gamle Vega har vært utsatt for ulike eieres modifiseringer til langseilas, uten særlig mye vektlegging av estetikk eller integrerte løsninger. Den hadde både beslag til sjøkøyene og griperekker montert i salongtaket. Sansynligvis ble griperekkene montert etter at sjøkøyene ble montert, fordi de også fungerer utmerket som feste til sjøkøyene, dvs at beslagene kunne vært droppet....

oeyeoggriperekke.jpg

Skissen viser hva slags beslag som var i taket på båten min

Skissen nedenfor viser hva sjøkøya består av:

skissesjoekoeye2.jpg

Og neste skisse hvordan den er montert:

skissesjoekoeye.jpg

Fordelen med bambusstokken er selvsagt at sjøkøya holder seg lettere stram og at plassering av opphengspunkter ikke er like kritisk som uten. Når duken ikke er i bruk legges den bare flatt under madrassen og tar ikke opp plass.

For den på 8 mnd har jeg tro på en sånn sykkelstol med svingbart feste, så et sånt på båtmessa i Høst, men finner ikke igjen produsenten. Noen som vet hva produsenten heter?

For den på 2 år er det vel bare å la det stå til men sørge for å dekke til alt som er farlig (i.e. gass),

Om minstemann ikke har begynt å gå så går det greit.... ikke så mye skade de kan finne på på gulvet, skal bli spennende for oss i år med 4 mnd på tur med en på 3 år og en som nettop har lært seg å gå....

I motsetning til mange andre så har jeg god erfaring med en film og TV for 2 åringen når det røyner på.... bare det ikke blir film hele tiden.....

...og stop ved strender, strender er viktig!!!!! :smiley:

GOD TUR!

Har gode erfaringer med babyer og småbarn på dagstur med båt, men både barna og fruen har enkelte dager ( antagelig med god grunn) forlangt at vi rigger oss til på en barnevenlig langrunn strand langt unna glatte svaberg og glatte dekk. Når barna nå er litt større forlanger de av og til å holde seg på fastlandet nær stupetårn. Dog er det jo også nå veldig populært å bruke båten som badebrygge når det er havblikk på fjorden...men det må vel babyen vente noen år med...

Ellers kan jo babyer og små barn være veldig tålmodige hvis de får en sofa eller solseng å strekke ut ryggen på og duppe litt av på.

Redigert av salt (see edit history)
Blue_Dragon - Kanskje vi treffes i sommer da. Vi regner med å reke rundt i Ryfyltet 6-8 uker i sommer sammen med lettmatrosen som er 6-8 måneder da. Kanskje vi tar turen lenger, men det blir veldig rolig

Det hadde vært hyggelig. Planen er å dra til Sørlandet og kanskje til og med helt til Telemark. Vi må se det litt an hvordan det går på prøveturer i vår og tidlig sommer.

Blue_Dragon - Kanskje vi treffes i sommer da. Vi regner med å reke rundt i Ryfyltet 6-8 uker i sommer sammen med lettmatrosen som er 6-8 måneder da. Kanskje vi tar turen lenger, men det blir veldig rolig

Det hadde vært hyggelig. Planen er å dra til Sørlandet og kanskje til og med helt til Telemark. Vi må se det litt an hvordan det går på prøveturer i vår og tidlig sommer.

Interessant dette, vi må nok også til med ett eller annet for å holde kontrollen på minstemann.

Vi er også i "pappapermisjon og på tur" fra ca 3. uken i juni og en 3-4 uker iallefall. Ryfylket og kanskje sørlandet, men vi planlegger ikke så sterkt, først må vi få båten så må vi prøve seilbåtlivet med de to små, 5 år og 8 mnd så får vi ta det etterhvert. Skal vi til Sørlandet blir det nok far som tar båten, mor og barn tar nok bilen. Vi gikk med motorbåt for 3 år siden og det gikk fint (2 åring), men med seilbåten bilr det fort mer pes og 8 mnd og krabbing etc gjør at vi ikke ønsker å utfordre denne sommeren. Men vi frå se, er det flott vær så stiller det seg annerledes.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har gutter på 5-3-og 7 mnd. Ifjor sommer var vi 14 dager på sjøen. Kort fortalt er det lettest med de som går og kan høre etter ( følge regler) eller de som ikke har begynnt å gå enda. De som nettopp har lært å gå syntes vi var vanskeligst. Vi stor koste oss, men merket at aktivitet er veldig viktig. Korte etapper og lange turer i land fant vi virket bra. Barna elsker båten..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Våre tre er født i desember/februar/april, så de har alle vært relativt små når de har vært med. Vi har hatt noe forskjellig erfaring med vester - mest suksess med siste mann hvor vi la en del kroner på bordet for å få den vesten som så mest behagelig ut - både i forhold til krage-overgangen, bevegelige oppdeliger av flyte-delene og behagelig stropp mellom beina. Og siste mann har heller aldri protestert på vesten. Husker ikke typen i farta.

Husk at en bleie har ganske stor oppdrift - så om du ikke følger rådet om ikke å bruke bleier på barn i vest (og det er jo relativt upraktisk) - husk av mange vester har utfordringer med å snu en baby fra mage til rygg når oppdriften fra en bleie virker i mot. En bleie bruker ganske lang tid på å fylles - så om bleie-ungen ramler i vannet er det bare å hoppe etter med mindre den havner på rygg asap.

Selv om jeg vel syns det var enklere å ta med spebarn ned til 3måneder på sydentur til Canariøyene framfor dagsturer i skjærgården er sjølivet noe barna har glede av resten av livet selv om man vel ikke får noen takk fra bortskjemte tenåringer.....

Når voksne venner stiger ombord i en ustabil jolle på hytta gir de klart signal om de har en maritim barndom eller ikke. All verdens penger til flotte båter og båtførerprøver kan ikke dekke over den usikkerhet landkrabber uten bardom på sjøen drar med seg ombord.

Som sagt er den beste testen en ombordstiging i liten jolle eller blikket fra passasjerer når dønningene i solgangbrisen drar litt i skroget. Dette er spisssformuleringer,men få barna ut i båt i hvert fall før skolealder.

Men det er klart at båtlivet må ikke oppleves for for dramatisk eller traumatisk for de små. En av mine kunne knapt nok snakke før hun klaget over for store bølger (dønninger).

Jeg hadde en veldig strikt regel når jeg hadde junior med ut på fisketur. Når han var lei, var det på tide å dra til land. Jeg hadde en gang med en god venn som har litt eldre barn enn mine. Han var lite glad da junior ville hjem akkurat da vi var inne i en fase med god fangst av lyr. Som skipper var jeg beinard, og vi satte kursen mot land. Min venns litt ettertenksomme kommentar skal jeg aldri glemme: "Når jeg tenker meg om, så har vi kanskje her noe av grunnen til at mine barn ikke vil være med ut og fiske lenger"

Men, når de kommer i sen tenåringsalder, er det andre prioriteter enn å være med de "gamle" på turer til uthavner, og det tror jeg vi bare må akseptere. Litt senere, som nå er tilfelle for vår eldste, snus trenden og det er veldig stas å ta med venninnen på tur. Kanskje var vi slik selv også da vi var i den alderen?

Laholm

• 1 måned senere...

Drar opp denne tråden igjen.

Jeg har en sønn som er 2,5 år han elsker å være med i båten. Han gleder seg som bare det til båten skal i vannet.

Vi har tidligere lest i media at man ikke skal ha bleier på barn når man er på båttur pga følgende problemstilling

"- De fleste redningsvester er konstruert slik at størstedelen av flytematerialet er foran på vesten. Når da barnet treffer vannet, sørger flytematerialet for at barnet snus slik at brystet blir liggende opp. Men når barnet i tillegg har flytemateriell på stumpen - i form av en tørr bleie med mye luft - oppstår det et stort problem. Oppdriften i bleien fører til at vesten får problemer med å snu barnet, forklarer Nergaard.

Resultatet kan bli at barnet blir liggende med stumpen opp og nesen ned i vannet."

Videre i artikkelen leser jeg at:

- Skikkelige redningsvester, flytevester er ikke nok på små barn. Må barna ha bleie på, så bruk badebleie, er hennes oppfordring.

Hva er deres erfaringer ang dette. Dette virket jo veldig fornuftig ut tenkte vi og hadde på badebleie da vi dro ut.

Da vi kom hjem fra turen og skulle kle av guttungen så oppdaget vi at han var helt våt av tiss. Badebleier er ikke tette og

alt bare renner rett igjenom. Dette kan umulig være noe hyggelig for han.

Vi har dessuten en liten åpen båt og hvis vi er på havet en hel dag blir det jo kaldt for han.

Vil legge til at vi har HH sin redningsvest. Den utgaven som koster litt ekstra, og er veldig fornøyd med den.

Hele artikkelen kan leses på:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1831548.ece

Redigert av kvast (see edit history)
Vi er også i "pappapermisjon og på tur" fra ca 3. uken i juni og en 3-4 uker iallefall. Ryfylket og kanskje sørlandet, men vi planlegger ikke så sterkt.

Kanskje våre veier krysser hverandre da :smiley:

Vi starter fra Stavanger idet skoleferien begynner, og kommer til å reise nordover (Nordhordland er målet), og vi har tre uker på oss :sailing:

En ny Hanse, kanskje med baatplassen-vimpel i masta (?), bør man vel legge merke til :wflag:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Guest Avmønstret#
Hva er deres erfaringer ang dette. Dette virket jo veldig fornuftig ut tenkte vi og hadde på badebleie da vi dro ut.

Da vi kom hjem fra turen og skulle kle av guttungen så oppdaget vi at han var helt våt av tiss. Badebleier er ikke tette og

alt bare renner rett igjenom. Dette kan umulig være noe hyggelig for han.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1831548.ece

Badebleie funker ikke. Dessuten er jo problemstillingen litt søkt, vil jo tro at en vest i 99,9 % av tilfellene hindrer at ungen drukner med en gang. Om man flyter på den ene eller andre måten er ikke det avgjørende, ungen flyter/forsvinner ikke og plukkes opp/reddes med en gang.

Det kan jammen ikke være ofte at det har skjedd at en bleieunge har druknet fordi vesten ikke klarer å snu den. Er ikke dette en mer teoretisk problemstilling enn faktisk?

Sef. tragisk om/når noe slikt skulle skje, men man klarer jo aldri å ta 100% høyde for alt her i livet. Dessuten er vel kjøreturen til båten antagelig en større risiko enn forskjellen mellom vestens evne til å snu ungen med vanlig bleie vs badebleie? :smiley:

hej kvast !

en annen sak er att barn måste ha rett störelse på vesten!

man får ikke ge dem en vest som dom skal växa in i !! (som med kläer!)

en för stor vest i förhållande til barnets vekt, kan oxo förorsake att vesten ikke vender barnet rett i vannet !

Det er klart at man har rett størrelse på vesten, vi tenker ikke penger når vi kjøper sikkerhet til våre barn.

Guest Avmønstret#
Så vi skal bare ha bleien på når vi er på tur?

Hva dere skal gjøre kan ikke jeg mene noe om. Men vi har tatt med ungene våre, i åpen båt, med vest og bleie på. Første turen til minstemann sov han i en isoporkasse :lol:

Men vi kjører en saktegående båt. Ville nok vært noe mer kritisk til å ta med ungen i en åpen og hurtiggående greie.

Denne diskusjonen om bleier og redningsvester var også ett hett tema ombord i Vivvi!

Konklusjonen vi kom frem til her var at det er veldig liten sannsynelighet at ungene, to gutter på hh.vis 2,5 og 6mnd ramler i sjøen da de ikke er under oppsyn. Vi har en tendens til å være sammen med barna da vi er ved sjøen, og dette fører da til at en lett kan løpe til hvis det skulle skje noe. Vi forsøkte badebleier da vi badet i fjor sommer, og erfaringene med dette er at en badebukse er like bra.

Må i tillegg si meg enig med Gunga Din om veststørrelse. Dette er viktig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...