Jump to content

Når fryser saltvann?


index

Recommended Posts

  • 9 år senere...

Har et lite problem som er i ferd med å gjøre meg søvnløs...

 

Etter skadene på bryggeanlegget i forrige uke så er det ikke kommet strøm tilbake, og det kan fortsatt ta lang tid. Mitt problem er at båten min er flyttet til en brygge som på grunn av skadene er utilgjengelig for meg (se bilde i Oksval brygge-tråden).

 

Jeg har ikke frostsikret motoren siden jeg jo bruker båten hele vinteren, men uten strøm får jeg raskt problemer. Og i morgen torsdag er det meldt mellom -1 (Yr) og -4 (Storm). Fredag er det meldt -3 (Yr) og -7 (Storm). Så blir det plussgrader gjennom helgen og ut i uka.

 

Disse kuldegradene bekymrer meg. Motoren er jo sjøvannskjølt, vil den tåle disse kuldegradene? Jeg hadde tenkt å prøve å komme meg om bord eller å få flyttet båten på en eller annen måte (slik at jeg kunne prøve å frostsikre den), men havnesjefen er av naturlige grunner ganske så opptatt for tiden, så jeg har ikke lyktes med det.

 

Jeg har jo frosdtvæske i toalettet, og vanntanken er tømt, men altså ikke motoren. I tillegg er det jo heller ikke vann tilgjengelig på brygga for å kjøre gjennom motoren? Hvordan gjør jeg det da?

 

Jeg vet jo svært lite om motorer, så er det slik at vannet ligger forskjellige steder i den, eller samler det seg opp et spesielt sted? Beklager hvis dette er et helt idiotisk spørsmål, men bortsett fra å skifte filtre og sinkanoder og høre etter om den brummer jevnt, så vet jeg svært lite om slikt!

 

Jeg husker at da jeg skiftet sinkanode sist, så rant det ut litt vann. Hvis jeg ikke får kjørt vann gjennom på vanlig måte, ville det være noen som helst vits i å helle ferskvann med frostvæske inn i hullet etter anoden? Eller er det århundrets dummeste spørsmål?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe.. om det var ment for å berolige Pequod, så må jeg si du gjorde en temmelig dårlig jobb Pinkvin... men tøff video da.

 

@Pequod: Om du er bekymret og har mulighet til å flytte båten til ting er i orden hos dere, kan det hende vi har ledig plass i boblehavn her i Oppegård Båtforening. (38 minutter i kosefart)

Om du går på hjemmesiden vår og taster nummeret til Havnebasen, så vil jeg tro du kan få ligge her hvor vi enda har bobler og strøm.

 

Nummeret hans finner du på DENNE adressen

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men problemet mitt er st jeg ikke kommer meg om bord i båten engang slik den ligger, så jeg får den ikke over fjorden uansett!

 

Jeg er avhengig av at den flyttes til en brygge ibåthavna hvor jeg kan få adgang til den. Så får jeg vel bruke en bøtte med vann og en håndpumpe til å få inn noe frostvæske i motoren...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det tykk is I båthavna? Hvis det er isfritt eller kun en hinne tipper jeg at du får såpass varme fra sjøen at sju minus ikke er noe problem. Men med mye is er det ikke mye varme å hente...

 

Om du får løst slangen fra vanninntaket I bunn av båten kan du legge slangen I en bøtte med frostvæskeblanding, starte opp og la den suge til seg selv. Det er det beste, da får du frostvæsken inn I alle krinker og kroker som du neppe når med en håndpumpe. Og så er det enklere, ikke minst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal være rimelig kaldt over mange dager hvis det skal bli kuldegrader i motorrommet. Et par kuldegrader i motorrommet er ikke noe kritisk, det som er av saltvann i systemet blir bare litt slushy. Dekk til innluftingen til motorrommet, da holder du på varmen fra sjøen.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt 16-17 minus på det kaldeste, men jeg har likevel målt temp på plussiden I motorrommet. Jeg har aldri varme på I motorrommet når båten ligger på sjøen. Men så er sikkert sjøen litt varmere her på vestlandet på vinteren enn det er I Oslofjorden da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at sp.vekt. for vannet helt innerst i kroken i hjemmehavnen min Son rett ved utløpet av elven var 1.005.   Sp.vekt for "ekte" sjøvann er i overkant av 1.020. Jeg tror nok ikke at Hulda målte temperaturen der jeg har båten. Da måtte han i hvert fall hatt med isbor for å måle om vinteren.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod, flere motorer kan dreneres for vann i kjølekretsen. Om dette er fullgodt må nesten andre si noe om.

På min Yanmar 2gm20, saltvannskjølt, er det visstnok dreneringsplugg, men jeg har ikke lokalisert eller brukt den.

 

Dog er det vel på tide at du får deg sjøvannsfilter før impellerpumpa. Da heller du bare frostveska rett i filteret, mens motoren går, dog etter at motoren har kjørt seg varm og termostaten står åpen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pequod, flere motorer kan dreneres for vann i kjølekretsen. Om dette er fullgodt må nesten andre si noe om.

På min Yanmar 2gm20, saltvannskjølt, er det visstnok dreneringsplugg, men jeg har ikke lokalisert eller brukt den.

 

 

Når du står foran motoren med rompa mot baugen og fjeset mot hekken så er det en svart, ganske stor egentlig, plastknott til venstre på blokka sånn ca midt på vertikalt sett som du bare vrir på så tømmes toppen. Så løsner du skruen på ene slangeklemmen ved impellerpumpa og drar av slangen så er motoren tom for vann. 

 

Ikke store mengder som kommer men husk å lukke sjøvannsinntaket først :-) (jada, har prøvd uten å lukke...).

 

Det lille som ligger i potta er ikke noe problem iom at det er så stort volum at frostsprening ikke er mulig (i henhold til gammel manual). 

----------

 

Prosedyren er ment å være enkel for å kunne bruke båten om vinteren ved streng kulde uten tilgang på varme. Men obs, det kan fryse i slangen mellom sjøvannsinntak og sjøvannsfilter, evt impellerpumpe. Så for å være bombesikker bør man vel egentlig lukke sjøvannsinntaket og dra av slangen der også. Men da må man vel fort vekk prime med vann før man starter motoren slik at impelleren får tak (kommer vel litt an på installasjon, høyde på sjøvannsinntak ifht impelleren osv... men uansett). 

-----------

 

Er ikke store mengden vann i en sjøvannskjølt 2gm. Og om man ikke får gjort noe annet før vinteren så tar det i det minste ikke mer en et par minutter å tømme motoren for vann, og da kan den ikke frostsprenge. Så kan en jo selv vurdere hvor mye støpejern kan ruste innvendig i løpet av en kald vinter... men konservering er jo sikkert bedre enn å ikke gjøre det... men det vanskeliggjør jo vinterbruk igjen da så..

Link to post
Share on other sites

 

Takk for veiledningen, skal lokalisere den i kveld :) har mista boka til motoren...

 

-jeg heller jo bare frostvæske i sjøvannsfilteret, etter at motoren er stoppet, så stenger jeg ventilen i på skroggjennomføringen for kjølevann etter at en del har rent ut. Vips, så er inn-slangen og ventilen frostsikker.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...