Jump to content

Når fryser saltvann?


index

Recommended Posts

Jeg var nede i båten i dag tidlig og sjekket temperaturen i motorrommet, da det har vært rimelig kaldt i natt. Tempen i motorrommet var da nede i 0,5 pluss, det kaldeste jeg har sett så langt. Men når fryser egentlig sjøvannet? Er det på tide å rigge til varme i motorrommet, eller kan jeg tøye det en grad eller to til først?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror jeg hadde satt på varme nå ja. :yesnod: Jeg var også nede i båten i går å satte på frostvakta (200W) da hadde det allerede begynt å sørpe seg i vannfiltret,temp. begynte å nerme seg 0 grader i motorrommet.

Nå er det brakkvann der jeg ligger så det fryser vel litt tidligere da.

 

EIK

Link to post
Share on other sites

I går var jeg ute på sjøen, ute var det kaldt , -15. Jeg hadde vifteovn i salongen og åpnet en inspeksjonsluke til motorommet bak trappen i salongen. I motorrommet var det allikevel -5 grader.

 

Selv om lufta er kald i motorommet, trenger det ikke å være like kaldt i kjølsvinet og på skrogsidene. Allikevel dette var på grensen, det tok noen sekunder ekstra før jeg kunne se at det kom sjøvann fra eksosen. Jeg ble litt nervøs og stoppet motoren, men på 2. forsøk rant det fint gjennom.

 

Nå har jeg egen varmeovn i motorommet, har somlet litt med å få den på plass. Det er dette med plasseringen...

 

En annen ting, når sjøvann fryser blir det ikke like hardt som ferskvann. det blir først som en tykk saus, og hardere etter hvert.

 

ps det var ca 24 timer sist motoren var i gang, trolig derfor den ikke var froset.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men det forutsetter jo at det er "stille" sjø, dvs.ingen bevegelse . Eller ?

Nei, men det avhenger av saltinnhold i vannet. Det er ikke likt over alt. Har du båten i en fjord som det renner et stort vassdrag inn i og det er mye brakkvann, da reduseres saltinnholdet og vannet fryser tidligere.

Link to post
Share on other sites

Frysepunktet er avhengig av saltinnholdet, og dette kan variere en del. Ferskvann er "lettere" enn saltvann, og er det lite vind i en fjord vil ikke ferskvannet fra elver blande seg så mye med saltvannet og dermed fryser det fortere.

 

Vannet i åpent hav har omtrent 35 promille saltinnhold (35 gram salter per liter vann).

 

Når det er er 24,7 promille salt i vannet er frysepunktet -1,33 C, og med 35 promille salt er frysepunktet -1,91 C. (Grunnen til at 24,7 promille er interessant tall er at da endres egenskapene til vannet. Ferskvann har høyest tetthet ved 4 C, men med 24,7 promille salt har vannet høyest tetthet ved samme temperatur som frysepunktet.)

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel snakk om kjølevannet index tenkte på.... i motorommet og ikke vannet omkring båten... Kjølevannet er så vidt jeg ka se uavhengig av strøm og vindforholdene siden er nokså konstante i motorommet.. :wink:

 

Saltinnholdet har nok en del å si.... og om det er 3,5%, 3,4% eller noe annet, tja si det... om det fryser ved -1,94°C eller -2,00°C ...... Det kommer nok litt an på luftrykket også.. Ved høyere lufttrykk så fryser det ved kaldere temperatur... Men vi snakker da om marginale effekter, som nok kun har akademisk interesse..... :wink:

 

Jeg hadde nok vurdert å tenke på litt varme, eller tappet av sjøvannet.... Det er meldt litt kaldere, muligens til natten som kommer her i Haugesund også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok litt an på luftrykket også..

I rør, slanger og filtere vil vel trykket øke noe når vannet tar til å fryse. Slik at frysepunktet blir enda lavere, mener jeg. Noen som har formeninger om det, og hvor mye det har å si for frysepunktet?

Link to post
Share on other sites

I rør, slanger og filtere vil vel trykket øke noe når vannet tar til å fryse. Slik at frysepunktet blir enda lavere, mener jeg. Noen som har formeninger om det, og hvor mye det har å si for frysepunktet?

Du er helt klart inne på det essensielle her... , det skal mere til for at det fryser helt i rør og slanger... etterhvert som det fryser til så vil trykket stige i et lukket system... og dermed kreves det lavere tempt før det fryser helt...

 

Det som er morsomt her er jo at når vi ser det "grøter" seg i saltvannskresten så skynder vi oss å åpne det vi finner av kraner ol... for å unngå frostsprengning... med det resultat er vannet fryser momentant til...

 

En skvett varme er nok bedre...

 

Lagt til:

De av oss som har glemt en øl i fryseren litt for lenge har jo opplevd dette.... Den ser flytende ut mens korken er på... åpner korken for å nyte heligheten.... da er det barer iskrystaller i flasken

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel snakk om kjølevannet index tenkte på.... i motorommet og ikke vannet omkring båten... Kjølevannet er så vidt jeg ka se uavhengig av strøm og vindforholdene siden er nokså konstante i motorommet.. :wink:

Si ikke det. Det kommer selvsagt an på hvor dypt kjølvansinntaket er, men starter du motoren trekker du inn kjølvann med det saltinnholdet som er i vannet rundt inntaket. Bobleannlegg eller propell for å holde vannet rundt båten isfritt kan bidra til saltere vann rundt båten, men det kommer an på lokale forhold.
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har peiling på hvor man får tak i små og hendige frostvakter? Den de har hos Clas Ohlson skal monteres på høykant, og med 40cm klaring over i følge monteringsanvisningen. Men så stort motorrom har i alle fall ikke jeg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom du har en noenlunde tett isolert motorkasse, skal det mye til før enn det fryser. For dere som ikke har motorkasse, kan innpakking av motor med tepper er eller Glava gjøre underverker. Vær også obs. på luftinntakene i skrogsidene. Å tette disse hjelper mye. Vannet under båten er tross alt ikke frosset. Varmen fra dette forplanter seg gjennom skroget og inn i båten, derfor er det viktig å holde inne denne varmen så den ikke slipper ut.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om hvor hurtig saltvannet fryser er vel også noe avhengig av vanndybden selv om selve frysepunktet er det samme.

 

Lav vanndybde tillater noe mindre sirkulasjon av saltvann med forskjellig temperatur og gir raskere isdannelse enn der hvor vanndybden er større, i alle fall synes jeg å ha observert denne effekten noen steder i nærheten av båthavna vår.

 

Problemet knyttet til landstrøm ombord skulle jeg tro enkelte steder er knyttet til hvor mye man kan ta ut av effekt.

 

Har sett at noen av de eldre båteierne gjerne bruker ei varmepære i båten, og de hevder at dette hjelper lenge.

 

Jge har selv en vifteovn i båten og ser at temperaturen fort kommer på plussiden trass to-siffret minustall på gradestokken utenfor.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vel ikke direkte motorkasse, og ikke er det isolert heller. Sikkert derfor det blir såpass kaldt. Motoren ligger under dørken på akterdekket, med uisolerte skrogsider og dekk over. Det eneste som er isolert er faktisk luka over motoren, ellers er det kun bar glassfiber. Luftinntakene er på innsiden (under kalesje). Jeg har nå satt et par puter foran disse, for å begrense luftsirkulasjonen.

 

Har lurt på å isolere skikkelig, men det blir en såpass stor jobb at det er vel tvilsomt om det blir gjort. Må da ut med motor, tanker, batterier m.m for å komme til skikkelig. Men jeg kommer til å isolere bedre der jeg kommer til, så snart det blir varmere i været. Ikke lett å lime i 12 minus...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har peiling på hvor man får tak i små og hendige frostvakter? Den de har hos Clas Ohlson skal monteres på høykant, og med 40cm klaring over i følge monteringsanvisningen. Men så stort motorrom har i alle fall ikke jeg....

Jeg kjøpte min på jernia, jernvarehandel.

 

jeg har skrudd på noen aluminiumskinner på min, den ligger bare over kjølsvinet (stødig)

 

fant ellers ingen plasser å skru den opp. alle plassene var opptatt.

 

Tar den bort når den ikke er i bruk.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det fryser litt i gummislanger, f.eks eksosslangen betyr jo ikke så mye før man skal starte opp.

En bekjent med samme båt som min fikk seg imidlertrid en aha opplevelse en vinter. Eksoslangen går ned langs dørken, inn i en eksospotte, opp i bøy/vannlås og ned og ut skutesiden.

Da han skulle starte opp en dag på vinteren ville ikke motoren starte. Dvs den startet og stoppet med en gang. Han tenkte ikke noe videre på det og prøvde et par ganger til og det samme skjedde. Så etter 3-4 forsøk startet den, men da ble det vått, veldig vått.

 

Det viste seg at vannet i eksoslange/potte hadde fryst og sperret for eksosen ut. Det bygde seg sikkert opp et veldig stort trykk for eksoslangen hoppet av ved eksospotten. Da startet jo motoren, men eksos og vann gikk rett inn i båten under akterdekk. Han fikk stanset den raskt.

 

Det gikk greit den gangen, men det kan jo kanskje skje verre ting om eksosen fryser?

 

Han fortalte meg omm episoden i sommer, men er ikke sikker om det var i fjor vinter eller tidligere at det skjedde.

Link to post
Share on other sites

Siden det er realtivt kaldt her på disse kanter om dagen, så har jeg tatt meg bryet å måle temp ute og inne i motorrommet natt til i dag.

 

I går i kveldinga var utetemp. ved båten -2,7 C. I kjølsvinet inne i motorkassen målte jeg 3,4 C.

 

Sjekket i dag formiddag. Min. utetemp i løpet av natten hadde vært -8,3 C. Min innetemp. i motorkassen var 0,0 C. Meteorologiske Inst. sin min. måling på Sola viser - 12,8 C, altså ingen Fimbulvinter ennå.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at de som er bekymret for frysing er de som bruker båten flere ganger gjennom vinteren, og derfor ikke orker styret med frostveske på sjøvannssiden.

Jeg bruker ikke båten fra november til april.

Derfor kjører jeg frostveske gjennom sjøvannssiden, og kan glemme motoren uansett kuldegrader.

Det kan bli mer enn 20 kuldegrader i havna der jeg ligger.

Har aldri fast landstrøm ombord.

Det tar heller ikke mange minutter å gjøre denne operasjonen.

Ei 4 liters kanne med frostveske til 100 kroner på Felleskjøpet holder for en hel sesong. Da fyller jeg også en skvett i dass og vasker. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp vore i havna å sjekka båtane. Utetemp. er -7,8, sjøvasstemp. + 3,2 og i motorrommet var temp. -0,2

Har ei kanne ferskvatn ståande i motorrommet, og den hadde beg. å frysa. Det vart til at eg hengde ei 100 W pære motorrommet og etter ca. 1 time var det + 2,1.

I toalettskåla var det danna seg ei ishinne, så slo ein skvett frostveske der.

Då havna vår ligg i Sognefjorden, er saltinnhaldet svært lågt, p.g.a. stor tilførsel av ferskvatn etter mykje nedbør i haust/vinter, og då det no har vore ein lengre kuldeperiode, med mykje austavind,vil eg anbefalla båteigarar i Sogn å sjekka båtane.

Link to post
Share on other sites

Må vel en tur ombord å sjekke i dag, og se om det er liv i "dyret". Ikke vanlig med så kalde netter her i Stavanger, så ikke brydd meg med noe frostvæske. Litt småbekymret, men det vil vel helst gå bra...Er vel også av oppfatning av den saltvannskjølte motoren har godt av å gå litt innimellom for å skylle ut noe rustpartikler...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...