Jump to content

Ny VHF-Kanalplan


John_Kr

Recommended Posts

Fikk maritim radio i posten i dag fra Telenor, der fulgte det med en ny VHF-kanalplan. Denne planen kan limes på dertil egnet plass i båten, men det jeg tilfeldig oppdager er at vår lokale arbeidskanal 82 er borte og erstattet av kanal 27. Testet denne kanalen (27) i dag med mitt håndsett (Simrad HT 50), temmelig stille.

 

Arbeidskanalen i mitt området er (var) som sagt kanal 82 og bruker fjernstyrte Ørland radio.

Er det flere av dere som har oppdaget dette eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen.

 

:sleep:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg skisserte dette i en annen tråd også at det til tider kan være vanskelig å følge Maritim Radio og dens kanalplan(er).

I Oslofjorden byttet de flere ganger i fjor. For en gammel gubbe som meg er det vanskelig å huske hvor man finner Tjøme Radio. Da kan man noen ganger friste Kanal 16, noe man helst ikke skal gjøre.

 

Kan det være nødvendig å skifte kanalplan så ofte?

Det gavner i hverfall ikke Maritim Radio og den bruk.

 

 

Saammen med innbetralingskortet for den årlige avgiften lå det med en stickers til å sette på siden av båten.

Fester man den på siden viser vi at vi har et gyldig VHF-serfetikat ombord. Og ikke en "piratradio", som mange seiler med. Uten konsesjon.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

kopparen fikk ny kanal 27 i høst. det ble opplyst fra florøradio før den ble tatt i bruk. Hvis du lytter når flørø sender ut trafikkmeldinger, så hører du trafikk der

Kopparen :rolleyes: , har de tatt ned antennene på Ørland radio?

 

Som det ser ut nå så rekker ikke mitt håndapparat fra Agdenes til Kopparen.

 

Hva med Ørland radio da? Er det helt lagt ned, ingen fjernstyring?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvordan fjernstyringen/kablene er koblet hvet jeg ikke. Det som jeg er sikker på er at gamle kanal 82, den som er 27 nå, er plasser på kopparen.Den andre arbeidskanalen i området, gamle kanal 2, nå kanal 78 er plasssert i området tjeldbergodden. tror det heter littlfonni eller noe slikt. Noen av vitsen med antennene er vel at de er plassert i høyden, og ikke ved havflaten. det er i hvertfall florø radio som svarer alle anrop i området.

Link to post
Share on other sites

Hvordan fjernstyringen/kablene er koblet hvet jeg ikke. Det som jeg er sikker på er at gamle kanal 82, den som er 27 nå, er plasser på kopparen.Den andre arbeidskanalen i området, gamle kanal 2, nå kanal 78 er plasssert i området tjeldbergodden. tror det heter littlfonni eller noe slikt. Noen av vitsen med antennene er vel at de er plassert i høyden, og ikke ved havflaten. det er i hvertfall florø radio som svarer alle anrop i området.

OK - tusen takk

:wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt med når det gjelder di nye kanalene jeg heller . Når Tjøme radio melder i fra om xempel været på K 16 , så skal dem da lese det opp i arbeidskanalen K 21 ( trudde jeg ). men der er det ikke en lyd , hører dem leser opp været da på K 07 ( før K 79 ) . Er det jeg som har totalt missa her eller er det noe annet som ikke stemmer ? Sikker noe her som jeg har missa eller ikke fått med meg . Lars . H ???

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nye VHF-kanaler for kystradio.

Innen 27. februar 2006 er følgende arbeidskanaler blitt endret på VHF basestasjoner:

 

Tryvann (Oslo) k66 (26)

Tjøme k21 (02)

Justøy (Lillesand) k81 (65)

Svendsheia (Søgne) k20 (82)

Husheia (Mandal) k60 (26)

Skibmannsheia (Lindesnes) k79 (61)

Bjerkreim (Urdalsnipa) k78 (24)

Steinsfjell (Haugesund) k01 (26)

Preståsen (Sand) k79 (25)

Rundemanen (Bergen) k60 (25)

Lindås (Gladihaug) k22 (18)

Gulen k79 (23)

Sagtennene (Nordfjordeid) k07 (24)

Ligtvor (Balestrand) k01 (18)

Nerlandshorn (Fosnavåg) k21 (62)

Hjørungnes (Hareid) k81 (61)

Ålesund/Aksla k79 (24)

Gullfaks k66 (65)

Risør k20 (86)

Ula k81 (03)

Draupner k66 (82)

Sleipner A k79 (62)

Gamlemstveten (Brattvåg) 22 (26)

Heidrun k78 (18)

Kinn k20 (03)

Reinsfjell (Tingvoll) k20 (25)

Ekofisk k20 (19)

Kr.sund (Varden) k66 (03)

Litlfonni (Tjeldbergodden) k78 (02)

Kopparen (Ørland) k27 (82)

Draugen k01 (19)

Falkhetta (Rørvik) k20 (26)

Svolvær (Raften) k01 (84)

Veggen (Narvik) k22 (65)

Meløy k27 (62)

Skien k01 (25)

Hillesøy (Malangen) k81 (85)

Gulsvågfjell (Vega) k60 (63)

Småtindane (Steigen) k60 (23)

Trolltind (Lyngen) k66 (23)

Heimdal (Nordsjøen) k22 (84)

Tyven (Hammerfest) k22 (03)

(Tidligere kanalnummer står i parantes)

 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er egentlig hensikten med å bytte ut alle disse innarbeidede kanaler? Er hensikten å forvirre fienden.

 

Ellers så har jeg fått vesentlig dårligere lytteforhold en tidligere, hører Florø radio langt i det fjerne blandt mye sus. :headbang: Vedvarer dette så kutter jeg ut hele VHF'n.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er egentlig hensikten med å bytte ut alle disse innarbeidede kanaler? Er hensikten å forvirre fienden.

Egentlig ikke et dumt spørsmål, men svaret er enkelt. Bruken av kanaler må koordineres med våre naboland. Når en kystradiostasjon bytter arbeidskanal kan dette medføre at enkelte nabostasjoner må bytte kanal, og dermed kan slike endringer forplante seg langs kysten.

 

Slike endringer kan føre til at noen får dårligere lytteforhold, og blir de vesentlig dårligere er dette slikt som kystradiostasjonene bør gjøres oppmerksom på. Jeg skriver vesentlig dårligere fordi det er viktig å huske på at VHFen er og blir en helt vanlig radio, og ikke noen moderne digital mobiltelefon. Det kan også være lurt å sjekke radio, antenne og kabler dersom lytteforholdene blir dårligere. :wink: Det kan også være lurt å vurdere om VHF-apparatet du bruker er kraftig nok og om antennen står så høyt som mulig.

 

Vedvarer dette så kutter jeg ut hele VHF'n.

Høres ikke ut som noe smart valg. Husk at VHFen er meget godt sikkerhetsutstyr, og den dagen du må sende nødsignal vil det forhåpentligvis bli mottatt av langt flere enn kystradiostasjonene. Kystradiostasjonene er en tjeneste for VHF-brukere langs det meste av kysten, men den kommersielle bruken av denne tjenesten er såpass liten at bevilgningene over statsbudsjettet er meget viktig. Det er politikerne som vedtar at kystradiostasjoner legges ned. Blir det for dårlig må båtfolket påvirke politikere gjennom både interesseorganisasjoner og bruk av stemmesedler. :yesnod: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at

 

når det er helt stille, så pågår det aktivitet på kanalen selv om man ikke hører noe

 

og motsatt, hvis det skurrer så er det ingen aktivitet.

Nei det er nok ikkje slik vanligvis. Når kanalen ikkje er i bruk skal det være stillt. Visst du høyrer sus/skurr på ein ledig kanal så er det nok pga. at squelsh-en er litt feil justert.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er egentlig hensikten med å bytte ut alle disse innarbeidede kanaler? Er hensikten å forvirre fienden.

Grunnen til denne omfattande omlegginga som skjer no er innføring av VHF-data. VHF-data treng ledige kanalar, og kanalar er mangelvare. Så løysinga på det problemet er omgruppering av dei kanalane som kystradio alt disponerer :wink: .

 

Ellers så har jeg fått vesentlig dårligere lytteforhold en tidligere, hører Florø radio langt i det fjerne blandt mye sus. :headbang: Vedvarer dette så kutter jeg ut hele VHF'n.

Denne omlegginga skal ikkje medføre dårligare signal. K27 står på akkurat same plassen som k82 gjorde tidlegare, ingenting er endra utanom kanalnummer. Kopparen er dessutan eit anlegg med ganske god rekkevidde, og vi har ikkje fått tilbakemeldingar som skulle tilseie at det er feil på dette anlegget. Men ta kontakt meg Florø Radio for ein test, kanskje kan vi finne ut av kva som er feil :smiley: (eg jobbar på Florø Radio).

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Nei det er nok ikkje slik vanligvis. Når kanalen ikkje er i bruk skal det være stillt. Visst du høyrer sus/skurr på ein ledig kanal så er det nok pga. at squelsh-en er litt feil justert.

Akkurat dette var et spørsmal som gikk igjen i et par andre tidligere tråder. Interessant.

 

Men: skal man justere squlsen (litt) etter hver kanalskifte? :confused:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til dere alle med gode forklarende svar.

 

Jeg skal IKKE kvitte meg med VHF'n, det ble bare sakt i et lite frustrerende sekund.

 

Til hev

Jeg gjør noe som er ulovlig, har mitt håndapparat (Simrad HT-50) stående på og lytter på trafikken. :blush:

 

Når Ørland radio eksisterte og når Florø radio fjernstyrte radiostasjonen så hørte jeg de krystallklart. Da trudde jeg at antennen stod plassert mitt på Ørlandshalvøya (Grande). Nå når antenneanlegget er flyttet til Kopparen (har fri sikt) så er styrken på signalet vesentlig dårligere, nesten ikke hørbart. Har ikke testet opp mot Florø radio, bare lyttet. Men det kan jo være mange forhold som spiller inn når dette skjer, det kan hende at antenneanlegget til gamle Ørland radio var på Kopparen tidligere også. Det er jo ikke så stor forskjell i frekvens mellom K27 og K82 at dette skulle ha noe betydning. K16 ligger høyere eller lavere i frekvens en begge ovennevnte kanaler.

 

Ja ja må teste ut dette da skjønner jeg. Håper bare at vi ikke har fått et dårligere produkt fra Telenor. :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

At kvaliteten er blitt dårligere med fjernstyring fra Florø enn direkte fra Ørlandet, kommer sikkert til å gå over. Vi hadde det samme problemet i Oslofjorden sist sommer. Noen ganger sendte nemlig Rogaland radio værmeldinger over Tjøme sine sendere, og da var det heller dårlig modulasjon noen ganger. Dette hadde med selve overføringen fra Vestlandet til Østlandet å gjøre, men det har "gått seg til" etter at de fikk justert inn overføringen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til hev

Jeg gjør noe som er ulovlig, har mitt håndapparat (Simrad HT-50) stående på og lytter på trafikken. :blush:

Velvel, etter reglementet så er det vel ikkje så bra.... :nono: men får ikkje til å hisse meg så veldig mykje opp pga. slike ting :wink: , er tross alt ganskje uskyldig og ikkje til sjenanse for andre (går då ut ifrå at taushetsløfte og slike ting blir holdt :smiley: )

 

Når Ørland radio eksisterte og når Florø radio fjernstyrte radiostasjonen så hørte jeg de krystallklart. Da trudde jeg at antennen stod plassert mitt på Ørlandshalvøya (Grande). Nå når antenneanlegget er flyttet til Kopparen (har fri sikt) så er styrken på signalet vesentlig dårligere, nesten ikke hørbart. Har ikke testet opp mot Florø radio, bare lyttet. Men det kan jo være mange forhold som spiller inn når dette skjer, det kan hende at antenneanlegget til gamle Ørland radio var på Kopparen tidligere også...

Ja er ganske sikker på at det har stått på Kopparen heile tida, men kjenner ikkje historikken i detalj. Så dette bør du få testa ut, som sagt så skulle signalstyrken ikkje være endra.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Skal være i lang tid som kanalplanen under:

Dette er til å bli sprø av!!!

 

Den kanalplanen du viser er fra feb 2006, og har gammel Telenorlogo.

Den planen jeg fikk i posten i går står det bare 2006 på, og den har ny Telenor logo.

Vi er i beg. av mars og det finnes da allerede to utgaver av kanalplanen for 2006

De er ikke like.

Tror jeg hopper over å klistre opp ny kanalplan intill videre :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dette er til å bli sprø av!!!

 

Den kanalplanen du viser er fra feb 2006, og har gammel Telenorlogo.

Den planen jeg fikk i posten i går står det bare 2006 på, og den har ny Telenor logo.

Vi er i beg. av mars og det finnes da allerede to utgaver av kanalplanen for 2006

De er ikke like.

Tror jeg hopper over å klistre opp ny kanalplan intill videre :headbang:

Har herved sendt epost til Maritim Radio og bedt om oppklaring. Venter svar over helgen, som vil bli lagt ut her.
Link to post
Share on other sites

Dette er då ikkje vanskelig? :confused:

Kanalplanen som en finn på www.maritimradio.no er "up-to-date", den blir altså oppdatert fortløpande etter som kanalar blir endra. Kanalar som er endra er merka med blått. Siste endring var gjort sist i februar og neste endring vil bli lagt inn på mandag (Buholmsråsa). Det er altså feil som o.b.lix skreiv; at den er gyldig i lang tid framover :wink: .

 

Den trykte kanalplanen som blir sendt ut pr. post er "forutfor si tid", den er korrekt når alle endringane er gjennomførte. Utan at eg har tidsplanen for gjennomføringa av dei gjenståande endringane så er eg ganske sikker på at denne kanalplanen vil være korrekt når båtsesongen startar for fullt.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...