Jump to content

Problem med strømforsyning til flatskjerm/TV?


Jorg-1

Recommended Posts

Har kjøpt meg en MATSUI 15" farge-tv flatskjerm til båten. Denne har ikke innebygd strømforsyning men en eliminator (medfølgende) som fixer strømmen fra 220 til 12V likestrøm. Når denne brukes så fungerer alt ok.

 

Men.....når jeg da har klippet ledningen som går inn med 12 volt likestrøm i TV'n og kobler denne til sigarettennerplugg og til batteribanken i båten så blir skjermen svart etter 1-3 minutter men lyden er på plass. Har koblet tilbake til eliminator for test...og da er alt ok igjen...inntil man kobler over til båtstrøm.

 

Hva i :headbang::headbang::headbang: er det som skjer? Er jeg inne på et område jeg burde ha koblet inn en boks som jevner ut strøm eller sitter jeg med skjegget fullt av postkasser?

 

Spenning ombord er pr.øyeblikk 12,04 VOLT....og det er god kabling til TV.

Håper noen har et vettug svar.......Lars H...er du der? :seeya:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antar at Lars H. snart er på lufta.

 

I mellomtiden: Har du med et brukbart voltmeter målt spenningen på den medfølgende strømforsyningen.

 

Jeg har registrert tilfeller hvor strømforsyneren/eliminatoren leverer mer enn 12 volt. Av den grunn vil båtens 12 - 13.6 volt kanskje bli for lite for flatskjermen din.

 

Dette er bare et "vilt" innspill.

Link to post
Share on other sites

Når jeg bruker sigg uttaket funker ikke tv'n , men når jeg setter klemmer rett på batteriet så er alt ok . Leste kansje litt fort men sånn funker det hos meg ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det trodde jeg også var tema men da målte jeg med multimeter inn på TV'n ble jeg overasket at her var det også 12,02-12,04 volt...altså etter mine beregninger helt OK.

 

Flere som har noen forslag?

Men fikk du målt inngangen på TV'en mens den sto på da?
Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem med 17" flatskjerm fra Philips, ut på kvelden faller bildet ut, og lyden står tilbake. Ved å rikse litt på kontakten har dette noen ganger bedret seg. Endelig løsning for meg ble å legge opp skikkelig dimensjon på kablene. Fjernet 1,5 mm2 og la opp 4mm2. Nå fungere det bra. Jeg kunne imidlertid måle ca 0,7V spenningsfall fra batteri til kontakt. Philips har i midlertid gjort det helt klart at dette ikke er ok for fjernsynet, og at garanti ikke vil dekke evt. skader grunnet ustabil strøm. Putt putt, det var jo pga 12 V jeg kjøpte det fjernsynet. Har brukt det i 2 sesonger nå og det virker fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Her har dere båtvenner hjulpet meg på vei i feilsøket.

 

Flatskjærm TV er utrolig overfølsom for svingninger i spenning. Jeg prøvde å legge en midlertidig strømkabel direkte til TV fra batteri og vipps var problemet løst.

 

....men hva var egentlig feil? Joda,jeg hadde koblet tv inn på samme kurs som kjøleskap som hadde2 x 6 kvm kabling og det jeg ikke var klar over var at kjøleskapet stod på og hver gang kompressoren startet fallt spenningen til 11.50 volt....nok til å "blacke" ut bildet. Tror nok ikke TV'n har godt av slikt over tid og er faktisk ganske fornøyd at jeg fant dette ut nå og ikke midt på sommeren......

 

Takk for hjelpen.

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Her har dere båtvenner hjulpet meg på vei i feilsøket.

 

Flatskjærm TV er utrolig overfølsom for svingninger i spenning. Jeg prøvde å legge en midlertidig strømkabel direkte til TV fra batteri og vipps var problemet løst.

 

....men hva var egentlig feil? Joda,jeg hadde koblet tv inn på samme kurs som kjøleskap som hadde2 x 6 kvm kabling og det jeg ikke var klar over var at kjøleskapet stod på og hver gang kompressoren startet fallt spenningen til 11.50 volt....nok til å "blacke" ut bildet. Tror nok ikke TV'n har godt av slikt over tid og er faktisk ganske fornøyd at jeg fant dette ut nå og ikke midt på sommeren......

 

Takk for hjelpen.

 

Jørgen

Dette viser vel bare hvor viktig det er å følge med på sitt eget elektriske opplegg.

 

Det ante meg at spenningen var for lav hos deg, jfr innlegg # 4 - men så lenge dette ikke måles - og gjerne over tid, er det vanskelig å utelukke dette som årsak nr 1.

 

Har opplevd flere tilfeller hvor mangelfull spenning er årsak til instrumenthavarier.

 

Jeg synes dette eksemplet tydeliggjør hvorfor det kan være lurt å overdimensjonere kabler ombord.

 

12 volt strømforsyning er noe annet enn 220 volt og 12 volt anlegg krever mer påpasselighet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette med spenningsfølsomme enheter på samme kurs som storforbrukere, er dessverre et kjent problem. Hadde koblet litt om selv uten å sjekke helt hva jeg gjorde. Det resulterte i at autopiloten plutselig fikk båten til å gå i ring! Det som skjedde var at noen hadde vært på toalettet og tappet vann. Og vannpumpen hadde kommet inn på forsyningen til autopiloten. Dermed falt spenningen på autopiloten, og den resatte seg hver gang pumpen gikk. Og ved reset, dreier alltid autopiloten et par tørn for at ikke drivremmen alltid skal ligge i samme inngrep.

 

De gangene dette skjedde før jeg fant ut av problemet, var jeg heldigvis langt fra land og andre båter, pluss at jeg holdt god utkikk. Godt det ikke hendte når jeg var alene og selv var innom dassen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et tema utenfor flatskjerm-TV men med betydning for 12 volt-anlegg:

 

Jeg har hørt at noen kan ha vansker med stabil autopilt-styring slik Lars H. nettopp omtalte.

 

Kan det være at start/stopp av reversibel autopilotpumpe (trekker ganske mye ved start) i seg selv kan gi spenningsfall som påvirker kjørekomputeren og gir variasjon i styringssignalene til pumpa - eller er dette utenkelig?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Regner med at det ikke er snakk om så enormt stort strømtrekk i ditt tilfelle, men har en kabling av type "hyssing", kan det vel være mulig?

 

Drivmotoren for min Autohelm ST4000W kan nok klare seg med svært tynn kabling dersom den ikke deler kabelen med vannpumpen(!). Det kan ikke gå mye strøm der når motoren er 6cm. lang og med en diameter på 3,6cm.

 

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik styremotor som Lars H. viser har jeg ikke sett tidligere.

 

Jeg har en fransk LS reversibel pumpe type RV 2 12 volt, som bl.a. benyttes i mangte Raymarine systemer med ST 6001 autopilot.

 

Ifølge spesifikasjonene skal den sikres med 23 A sikring.

 

Dette skulle jo kreve endel strøm - antar at belastningen er størst ved oppstart, men den går jo mer eller mindre kontinuerlig ved bruk.

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Hadde samme problem med min 17" LCD TV. Grunnen er lav spenning. Det får du når kjøleskapet eller varmeren går. Hvis du skrur av dette kommer likevel problemet etter 1 times tid.

 

Løste det ved å kjøpe en 12V. spenningsforsterker/omformer. Denne kan reguleres gradvis opp til 24V. Har justert min til 15V. Da fungerer TV`en. Den ble kjøpt hos Clas Olson.

 

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Er jeg inne på et område jeg burde ha koblet inn en boks som jevner ut strøm eller sitter jeg med skjegget fullt av postkasser?

-Hadde samme problem med 17´LAVA LCD tilkoblet Mascot 8660 (12V-12V) fra 12V batteri for å sikre at spenningen ikke oversteg 12V - som jeg hadde lest rykter om kunne skade skjermen over tid. Kun lyd kom. Spenning på batteri 13,1 V, ut fra Mascot 12,8 V. Kun skjermen er tilkoblet i kretsen. Fjernet Mascot og satte rett på batteri - med samme resultat. Skjerm sendt leverandør for utbedring - de fant ingen feil, og den har fungert fint med 220-12V adapter som fulgte med. Kjøpte også kabel for 12V drift originalt, dette er samme kabel som kommer ut i fra 220V adapteret som medfulgte apparatet. Har ikke fått prøvet det på 12V etter dette, men jeg har ikke store forhåpninger.... - Er det skadelig å gå litt opp i spenning på disse skjermene?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har en lcd skjerm koblet direkte til 12 volt i båten. Det har fungert bra i sommer, men er litt skeptisk hvordan det går på sikt. Den er oppgitt til 12 volt, jeg har målt strøm adapteret fra 230 volt og det gir 12 volt, men under kjøring motar skjermen drøyt 14 volt. De jeg kjøpte skjermen av sa det ikke var noe problem men jeg er ikke helt trygg på det. Jeg vet ikke hvor følsomme disse duppedittene er. :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet en egen bryter som bryter strøm til flatskjærm og antenneforsterker. Dette for at jeg vil ha kontroll at TV'n er strømløs når jeg starter motorene for å unngå strømsjokk. Det samme for å beskytte TV'n for høy spenning i forbindelse med lading under kjøring.

 

Legger nå opp permanent 2 x 6 kvadrat imorra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...