Jump to content

Problem med strømforsyning til flatskjerm/TV?


Jorg-1

Recommended Posts

...- Er det skadelig å gå litt opp i spenning på disse skjermene?...

Nå er de sikkert ulike i så måte de fleste, men jeg kjenner i alle fall til ett tilfelle (som jeg også har refert tidligere) hvor en TV-skjerm med 12V ut fra nettadapter ble satt i bil for å underholde barna underveis (neida, ikke med TV-signal - han brukte separat DVD-spiller). Altså en hjemmesnekret variant av "pakkene" som i dag selges i bøtter og spann til bilbruk. Vel, TV'n som i utgangspunktet var beregnet på 12V avgikk ganske raskt ved døden (permanent) etter at bilmotoren var startet opp. De 13-14 voltene som da kom ut av sigaretttenneren var rett og slett noe den ikke tålte.

 

Dette er knapt to år siden - muligen har ting blitt mer robust i nyere tid? Jeg ville uansett vært forsiktig.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet en egen bryter som bryter strøm til flatskjærm og antenneforsterker. Dette for at jeg vil ha kontroll at TV'n er strømløs når jeg starter motorene for å unngå strømsjokk. Det samme for å beskytte TV'n for høy spenning i forbindelse med lading under kjøring.

 

Legger nå opp permanent 2 x 6 kvadrat imorra.

Det er snart for at en økning av spenningen med 2 V i et 12V anlegg er lite. Dersom du regner økningen i % og overfører det til et 230 V anlegg er det lettere å få en føling av hvor mye det er.

 

Under lading vil spenningen stige til 14,4 V og det vil da tilsvare en spenning på 270 V om man hjemme øker spenningen med like mange %. Nå kan nok ikke flatskjermen få 14,4 Volt, men likevel kan det fort bli for høy spenning.

 

Ser at du har planlagt å gardere deg mot å få høy spenning inn på flatskjermen, men hva da hvis du lader når du er i havn?

Link to post
Share on other sites

Skal selv ha flatsjerm-TV i båten!

 

Jeg har tenkt å bruke en 300 W omformer (12 til 220V), vil jeg ikke da eliminere alle disse problemene dere her nevner?

 

Selv om TV kan gå direkte på 12 V, kan en jo gå via 220, selv om dette kanskje vil trekke noe mer strøm?

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Hei.

Jeg har LCD flatskjerm for 220v, kjører gjennom inverter og unngår flere probl. med det.

Mye bedre spenningstabilisering på denne måten. Tror ikke at den ekstra strømbelastningen betyr så mye, ligger ikke så lenge i uthavner og ser på TV at jeg får strømproblemer.

 

Hilsen Haba,

nå må våren komme !

Link to post
Share on other sites

Nå er de sikkert ulike i så måte de fleste, men jeg kjenner i alle fall til ett tilfelle (som jeg også har refert tidligere) hvor en TV-skjerm med 12V ut fra nettadapter ble satt i bil for å underholde barna underveis (neida, ikke med TV-signal - han brukte separat DVD-spiller). Altså en hjemmesnekret variant av "pakkene" som i dag selges i bøtter og spann til bilbruk. Vel, TV'n som i utgangspunktet var beregnet på 12V avgikk ganske raskt ved døden (permanent) etter at bilmotoren var startet opp. De 13-14 voltene som da kom ut av sigaretttenneren var rett og slett noe den ikke tålte.

 

Dette er knapt to år siden - muligen har ting blitt mer robust i nyere tid? Jeg ville uansett vært forsiktig.

 

Ronald

Sikker på at det kom 13-14V ut der når alt var koblet til og slått på?

 

Problemet var kanskje det motsatte, nemlig at det kom for lav spenning ut der. Ofte er ikke sigarettennetuttak særlig kraftig dimensjonert, dvs de er koblet opp med tynne kabler /1.5 mm2.

Da vi man få ganske så stort spenningsfall hvis man kobler en en TV og en DVD spiller til samme kontakt. Hvis man da i tillegg har dette tilkoblet og slått på når man starter motor så vil det nok ganske sikkert by på problemer.

Link to post
Share on other sites

En 12-12 DC omformer kan være en ganske god investering i båter med en del elektronikk. Enkelte instrumenter er robuste så det holder, men har du noen instrumenter som er litt følsomme så er det greit å få dem på en stabil kurs. For noen av oss kan det faktiske være greit å plassere lanternene på en slik kurs (om det er lanternene som ikke liker spenningen i det motoren begynner å lade bateriene eller om det er regulatoren som ikke er helt god skal jeg ikke mene noe om, men alt som kan forlenge levetiden på lyspærene i toppen av masta på en seilbåt er et gode).

Link to post
Share on other sites

Jeg diskuterte dette med en selger i en elektrobutikk for en tid siden (uten at vi altid skal stole så mye på dem). Han sa at en LCD TV ikke ville bli ødelagt om den fikk 14- 15 V, men at det var meget farlig dersom spenningen kom noe særlig under 12. Jeg måtte regne med at en spenning på 11 V ville ødelegge TV'en sa han. Han anbefalte en TV de hadde som var beregnet for 12 V. Det betydde at den hadde en intern spenningsregulator. Alternativet var å kjøre med en ekstern spenningsregulator som sørget for at spenningen ikke kom under 12 V.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har planlagt å gardere deg mot å få høy spenning inn på flatskjermen, men hva da hvis du lader når du er i havn?

 

Når jeg er i havn og ligger med landstrøm er planen å gå over til 220 volt og den originale eliminatoren. Denne ble forøvrig målt til 12,78 volt uten last og 12,7 volt med last....(tv påkoblet/påslått).

 

2 x 6 kvadrat koblet kortest mulig vei til batteribanken med sikring er tingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...