Jump to content

Varmeovner til bruk i båt


Akult

Recommended Posts

Er det noen som har gode forslag til nettbutikker eller andre landsdekkende kjeder som selger små termostatstyrte varmeovner (220V, fast montasje) velegnet til bruk i båt - både til maskinrom og cabiner? Ikke vifteovner.

 

Det finnes jo mangt av den slags, men håpet å finne noen som var små, men allikevel med relativt lav overflatetemperatur, slik at de kunne takle litt kronglete plassering. Gjerne noen som er laget spesielt for - og godkjent til montering i båt.

Link to post
Share on other sites

Seatronic har en varmeovn (riktignok er dette vifteovn):

Thermal 2000 Vifteovn med keramisk element. Ovnen er på 1500W og kan stå på kontinuerlig uten fare for overoppheting. Ovnen har veltesikring og trinnløs viftehastighet, samt økonomimodus hvor ovnen ikke bruker mer enn ca. 400W. Ovnen er godkjent av Gjensidige NOR forsikring for bruk ombord under vinteropplaget. For 220V Mål: B154xD130xH210mm. Kr: 790.- http://www.seatronic.no/

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg valgte ovner fra Frico. Fire stykker av type FML varierende fra 200W til 400W.

Viktig for meg var at ovnene skulle være mest mulig kompakte i forhold til effekten og at utstikk fra skott skulle være så lite som mulig. FML bygger 68mm ut fra skottet og det er det minste jeg fant. 200w ovnen kan fås for både horisontal og vertikal montering, dette står det ikke noe om i databladet.

 

Her er datablad på Frico FML

Og datablad på Frico TWT

 

Jeg måtte be en lokal forhandler om å bestille for meg, noe som var helt kurant.

 

Tola

Link to post
Share on other sites

Seatronic har en varmeovn (riktignok er dette vifteovn):

Denne ovenen er bra :flag: , jeg har nettopp kjøpt meg en slik. Den gir veldig mye varme på fullt, og så har den denne geniale funksjonen som begrenser strømtrekket til max 2 A.

Men er det noen som vet om dette turtallsrattet til viften også justerer varmeelementet ? Føler at det enten er ca 400w( 2A) eller full effekt (men med mulighet for justering av viftehastigheten).

Link to post
Share on other sites

Men er det noen som vet om dette turtallsrattet til viften også justerer varmeelementet ? Føler at det enten er ca 400w( 2A) eller full effekt (men med mulighet for justering av viftehastigheten).

Nix, det er i tilfelle marginalt. Har målt.

400-500W med økobryter på, og 1400-1500W uten.

Jeg kjører viften på 3 i økonomi stilling for å eventuellt spare lageret i viften under vinteropplag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Min thermal 2000 holdt bare til den tredje vinteren. Nå ha lageret i viften blitt så dårlig at av og til går ikke viften rundt uten at ovnen får et spark. Men varmeelementet står på, så det blir meget varmt inni den. Jeg har pensjonert ovnen, selv om levetiden burde ha vært lengre enn den ble.

 

Jeg har to 400 watts adax panelovner, en i hver lugar, i tillegg til en vanlig vifteovn på 1500 watt.

Det er vebastoen som er hovedvarmekilden på vinteren.

Link to post
Share on other sites

Nå ha lageret i viften blitt så dårlig at av og til går ikke viften rundt uten at ovnen får et spark.

Nå har min gått 3-4 år kontinuerlig i vinteropplag + div annen bruk og lageret i viften høres bra ut ennå.

Ryker lageret i viften, prøver jeg heller å få tak i ny reserve vifte.

Denne ovnen er jeg rett og slett fornøyd med.

Viftestøy er der jo, men jeg liker luftsirkulasjonen den gir.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt min varmevifte (THermal 2000) i ca 1 mnd nå på økonomi, men med full viftehastighet. Nå har det vært ganske kaldt (minus 10-15 grader), og temp i båten blir ikke på pluss siden. Da jeg kom ned i båten for et par dager siden hørte jeg litt støy fra vifteovnen. Det vibrerte litt i den, og det ga mye lyd i platen som den sto på. Høret ut som en lagerlyd. Var litt i tvil om jeg skulle la den stå på i båten, og tok den med hjem. Her kan ikke høre noe feil på den da jeg bruker den.

Skal prøve igjen i båten senere og se om det samme skjer.

Link to post
Share on other sites

Veit du monteringsavstandar dersom du monterer vertikalt?

Her er link til monteringsanvisning.

 

Dessverre er målskissen tilnærmet uleselig og jeg har ikke de papirene som fulgte med ovnene her på jobben. Skal se etter neste gang jeg er i båten.

 

Ang. Thermal 2000: Brukte denne som frostsikring i 2 vintre før jeg installerte fastmonterte ovner. Vifta var da utslitt. Kjøpte en passende vifte hos Clas og svingte loddebolten en liten time, vips så var ovnen god som ny og kan brukes som tilleggsvarme. Er godt fornøyd med denne ovnen.

 

Tola

Link to post
Share on other sites

Nix, det er i tilfelle marginalt. Har målt.

400-500W med økobryter på, og 1400-1500W uten.

Jeg kjører viften på 3 i økonomi stilling for å eventuellt spare lageret i viften under vinteropplag.

Jeg har samme, og klare å redusere effektuttaket ned mot 200w/t vha hjulet. Bruker måler for å sjekke. Men da må eco funksjonen være på, og viften i lav funksjon (såvidt jeg husker i farten). I allefall kjører jeg den med vel 350watt/t.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker disse frostvaktene på 250w, vifteovn tar jeg ikke sjansen på.

Bare en tanke....... Ser at noen er betenkt på å bruke vifteovn i båt, i tilfelle viften av en eller annen grunn stoppet. Jeg har opplevd det og ovnen ble MEGET varm. Det er sikkert anderledes med disse med kjeramisk element men... det må jo være tryggere å sirkulere luften med en vanlig vifte som også koster veldig lite. Da kan man jo bruke hva man ønsker av trygg oppvarming, og vifter fåes jo i alle mulige størrelser og utførelser...

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet det før:

 

en vifteovn har 2 ulemper

 

1 - når du er tilstede og den funker gir den støy

2 - når du ikke er tilstede og den ikke funker kan det bli brann

 

1b - når du er tilstede og den ikke funker oppdager du det kanskje i tide, kanskje...

2b - når du ikke er tilstede og den støyer så gjør det jo ingenting

 

Nei takk til vifteovner dersom de kan unngåes.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, skal du ha ovn til bruk i båt, bør den være godkjent for dette formålet.

Slik som f.eks vifteovnen Thermal 2000 er.

Enig!

Jeg benytter også Thermal 2000 i motorrommet

sammen med en frostvakt fra Claes Ohlson, som kutter strømmen når romtemperaturen overstiger 5 grader.

 

Ovnens øko-funksjon er slått på, og med vifta på laveste hastighet.

 

Iflg. tilgjengelig data om ovnen så skal den være godkjent av forsikringsselskapet til dette formålet.

 

PS!

Ser at enkelte refererer til en påstanden om at denne ovnen likevel ikke er sikker,

men jeg har aldri sett at noen har villet/kunnet legge frem data som verifiserer/dokumenterer en slik erfaring med ovnen...........................

Link to post
Share on other sites

PS!

Ser at enkelte refererer til en påstanden om at denne ovnen likevel ikke er sikker,

men jeg har aldri sett at noen har villet/kunnet legge frem data som verifiserer/dokumenterer en slik erfaring med ovnen...........................

Stemmer det, det er diskutert her før.

Men jeg finner ikke tråden i farta

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...