Jump to content

Varmeovner til bruk i båt


Akult

Recommended Posts

jeg stilet for en tid siden, følgende spm til Gjensidige forsikring.

heisann;

ser på deres side "Tips om fukt, utlufting og varme" følgende tekst:

Termomarin markedsfører en keramisk ovn som heter Thermal 2000. Denne ovnen er regulerbar og avgir fra 200 til 1500 W. Ovnen er testet og godkjent av oss for bruk inne i lukkede båter. Det anbefales imidlertid minst ukentlig tilsyn og lav varme dersom man har en slik ovn i båten. Ovnen markedsføres bl.a av Watski-butikkene.

 

I Nettfora, bla.a www.baatplassen.no, har det blitt hevdet at denne ovnen i etpar tilfeller har smeltet / brent opp. Hva er deres syn på dette ? Dere sier at ovnen er testet, finnes testrapporter tilgjengelige for alment innsyn ? Ettersom dere går ut å anbefaler ovnen brukt, antar jeg at dere sitter på dokumentasjon om at den er sikker i bruk. Er det normalt å utlevere den type dokumentasjon ved forespørsel fra kunder ?

 

Håper jeg får et svar jeg kan publisere, da flere av brukerne hos oss, er nervøse over at ovnen de har kjøpt, kanskje ikke er sikker nok allikvel.

 

På vegne av Baatplassen.no ( Norges desidert mest aktive båtforum )

 

XXXX.XXXXXX

Etter litt tid, kom følgende svar tilbake, og jeg har tillatelse til å publisere dette

 

Hei.

 

Gjensidige har i flere år fått forespørsel fra kunder om hvordan vi vil forholde oss til brann oppstått i båt ved bruk av ovn når båten står i opplag. Det er viktig for selskapet

at vi kan gi konkrete svar i slike spørsmål. Da det ikke finnes noen formell godkjenning av ovner til bruk i opplag bestemte vi oss for å sjekke markedet selv slik at vi iallefall

kunne anbefale minst en ovn til bruk i opplag. Gjensidige garanter ikke for at denne ovnen ikke kan medføre brann, men den er etter vurdering av våre branneksperter trygg for

denne typen bruk. Ovnen er vurdert på bakgrunn av testrapporten som vi har fått fra importøren, Thermomarine, samt fysiske tester.

 

Vi har så langt fått en tilbakemelding på at ovnen har laget svimerker på en dør. Foruten dette har vi ikke fått negative tilbakemeldinger om ovnen. Vi har vært i dialog med

Thermomarine, og vi har fått et godt inntrykk av hvordan de følger opp denne typen saker. Ovnen er forøvrig solgt i et meget høyt antall i Europa uten negative oppslag etter det

vi sitter inne med av informasjon.

 

Vi opprettholder anbefalingen av denne ovnen med følgende argumentasjon:

- Vi mener ovnen er så trygg for båter i opplag (men vi kan selvfølgelig ikke garantere at den aldri vil forårsake brann).

- Inntil en formell godkjenningsordning evt. finner sted ønsker vi å kunne anbefale minst en ovn til kunder som er usikre på hva som kan brukes av varme i opplag.

 

 

NB! Det er ikke hensikten å anbefale denne ovnen eskslusivt. Gjensidige er åpne for å godkjenne også ovner fra andre produsenter dersom det dukker opp andre

egnede produkter.

 

mvh.

Produktutviklingssjef Fritidsbåt

Robert Skar

Gjensidige forsikring

 

Vedkommende har sagt seg villig til å svare på direkte spm, ønskes dette kan jeg videreformidle kontakt.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Må vel si at i hvertfall jeg er fornøyd med svaret. Særlig når Gjensidiges branneksperter også mener at den er sikker. Ikke så mange vifteovenr som blir godkjent av branneksperter, men denne er altså godkjent.

Om den ikke fungerer med trinnløs effektkontroll fra 200- 1500 Watt har lite med dettte å gjøre selv om det kan være uheldig for enkelte.

Link to post
Share on other sites

Je det stemmer. Jeg har forsøkt å finne igjen den tråden, men ...

Hva er det som stemmer?

 

At temaet har vært 1)diskutert eller at påstanden har blitt 2)dokumentert/verifisert?

 

Diskusjon og dokumentasjon er to vidt forskjellige ting..... -

det er vi sikkert enige om.

Venter på at du med flere skal finne dokumentasjonen, og ikke bare diskusjonen omkring temaet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hva skal du bruke disse ovnene til? Er det når båten ligger i opplag for vinteren og ellers bruke ovnene i sesongen. :confused:

Vis du tenker på opplagsvarme i vinterhalvåret og båten ligger ute på sjøen så har

Dessalator Scandinavia a/s et meget godt produkt.

Det er et varmerør (plast) uten termostat på 80w eller 160w som holder kulda og fukt ute. Du kobler en frostvakt fra

Clas Olson til og det vil fungere meget godt. Så vidt meg bekjent er produktet godkjent i England. Kan stå uten tilsyn

over lange perioder.

Har montert et selv i motorrommet og fungerer perfekt, og det er ikke å forakte at den bruker lite strøm også. :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Min thermal 2000 holdt bare til den tredje vinteren. Nå ha lageret i viften blitt så dårlig at av og til går ikke viften rundt uten at ovnen får et spark. Men varmeelementet står på, så det blir meget varmt inni den. Jeg har pensjonert ovnen, selv om levetiden burde ha vært lengre enn den ble.

 

se der ja, min holdt ikke lenger enn fra oktober i år til november. Jeg tror viften på denne ovnen er av dårlig kvalitet. Kjøper men en slik ovn satser man på at sikringen for overoppheting fungerer.

 

Jeg har byttet denne ut med den gamle jeg hadde i metall, -kan ikke brenne og kan ikke smelte. Ulempen er at den bruker veldig mye strøm.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

kjøpte en Thermal 2000 av Maritim Båtutstyr for ca 2 måneder siden.

Har stått på minimum i 2 måneder. Var i båten i dag og prøvde og skru den på fult men syntes det var en del støy av den på fult?Ikke vindsus men som en "skranglelyd". Mener at for 2 måneder siden var den omtrent lydløs????Tar jeg feil??

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Thermal 2000 i 2006, og denne fikk etter hvert et lydnivå som tilsier et snarlig lagerhavari. Jeg fikk byttet den uten problemer, men siden har jeg vært litt skeptisk.

 

Nå har jeg 3. stk. 200 watt Frico som holder varmen. Det føles tryggere når man ikke har noen bevegelige deler.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som kjøpte thermal 2000 like etter meg i 2003 hvis jeg ikke husker feil. Hans sluttet å virke og det luktet kraftig brent/svidd, men den tok ikke fyr. Min virker fremdeles, men den støyer spesielt i starten når det er kaldt i rommet. Jeg liker ikke å gå fra den i lengre perioder. Hadde en episode sommeren 2006 da dodøren som ikke var skikkelig lukket åpnet seg og ble stående bare et par cm foran ovnen. Det ble så varmt at ovnen begynnte å smelte :crazy: ... men den virker fortsatt :yesnod: Dodøren ble det ikke et merke på, så nå er det ikke bare dorullholderen som er godkjent :santcheer1:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ifølge Termomarin, importøren er det ikke funnet sted ett eneste branntilfelle, eller andre alvorlige

tilfeller med denne ovnen per dags dato.

Den er nok solgt i tusenvis i Norge i mange år.

Min har nå skranglet i lageret før den blir varm det siste året.

Kjøres fremdeles i øko og viftetrinn 3 kontinuerlig i vinter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt slik(thermal 2000) ovn nå i ca 3 år. Den første varte kun kort stund før viften begynte å skrangele, så den fikk jeg byttet. Den neste holdt nesten en sesong før den begynte å skrangle. Dårlig kvalitet på viftene, så jeg så ikke vitsen med å få byttet den igjenn. Kjøpte ny kulelagret vifte i bedre kvalitet fra Elfa og satte inn, og den går utmerket enda. Står hele vinteren på full fart på vifte, og med økonomiknappen på. Ingen negativ erfaring med ovnen utover dårlig vifte. Da jeg har 600W til rådighet, har jeg nå kjøpt en liten panelovn, med termostat, fra Siemens på 300w(småromsovn), for å frigjøre litt effekt til varmerør i motorrom. Veldig liten og kjekk ovn, som er dobbeltisolert og uten jordtilkobling. Virker som et greit alternativ for de som ønsker en ovn uten bevegelige deler(vifte). :smiley:

Link to post
Share on other sites

en liten panelovn, med termostat, fra Siemens på 300w(småromsovn), for å frigjøre litt effekt til varmerør i motorrom. Veldig liten og kjekk ovn, som er dobbeltisolert og uten jordtilkobling. Virker som et greit alternativ for de som ønsker en ovn uten bevegelige deler(vifte). :smiley:

Når du er igang med å lete, ville jeg satte pris på om du også kunne opplyse om denne ovn. Ja takk til båtovner som både ikke har bevegelige deler og er dobbeltisolerte. Bedre uten lager enn med en kulelager.

Link to post
Share on other sites

Når du er igang med å lete, ville jeg satte pris på om du også kunne opplyse om denne ovn. Ja takk til båtovner som både ikke har bevegelige deler og er dobbeltisolerte. Bedre uten lager enn med en kulelager.

Ovnen kjøpte jeg hos grossist, Elektroskandia.

Fabrikat: Siemens 2ND3 004

IP-klasse: 21

Med ledning og europlugg. Mekanisk termostat.

Småromsovn 300W 24cm x 26cm x 10cm Stat.gr. 5416 Elnr:54 685 00

ovn.jpg

:smiley:

 

Tror jeg ga omkring 350,-

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...