Jump to content

Lyssterk skjerm til PC


topa

Recommended Posts

Computer City har noen Samsung-skjermer som er meget lyssterke. Kjøpte en som Nikita kjøpte av meg igjen.

 

Kostet rundt 2900.-. Denne var optimal til dette bruket. Siba har vel også denne skjermen.

 

Vet ikke hvor du bor, så det er vanskelig å anbefale.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å forsøke relativt billige skjermer fra Elkjølp, eksempelvis

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...m_specification

 

VIEWSONIC VA902 19" skjerm med rask responstid. Godt egnet til bruksområder som krever hurtig oppdatering av innhold, f.eks. spill, dvd etc. Analog VGA tilkobling til PC. Maks oppløsning: 1280 x 1024. Kontrast: 600:1.

 

Internettpris: 2395 kr

Link to post
Share on other sites

vær klar over at de fleste skjermer ikke kan dimmes ned, på bærbare kan en ofte dette ved bruk av Fn+piltaster elle lignede (mest for å spare størm), skal en kjøre om natten med en skjerm forann seg er det en fordel at skjermen ikke lyser sterkt...

 

Helt enig - derfor er det viktig at kartprogramnmet som brukes har gode muligheter for "nattinnstilling" - pga øyets funksjonsevne under svake lysforhold, såkalt stav-syn.

 

Den eksterne skjermen kobles da fra.

Link to post
Share on other sites

Hei Joda310. Skjermen er ikke så god hvis solen peker direkte på den, men den er godt beskyttet slik den er plassert, og blir det for ille, svinger jeg den litt inn. Det hjelper også godt å øke lysstyrken på skjermen (strømforbruket øker litt).

 

Eivind

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ahhh.. I see. takk for bilde :-) Det vil bi borte på en soldag, men fin løsning du har ordnet. jeg har dessverre ikke denne muligheten, jeg må ha den ute ved førerplassen. Og da blir 270 cd/m2 litt lite på de fine dagene vi skal ha masse av til sommer'n.

 

mvh

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har også sett litt etter slike skjermer på messen, men er like mye (om ikke mer) usikker på hva som er lesbart i sollys.

Etter å ha travet rundt i første hallen (Sjøen for alle) snakket litt med selgere, synes jeg dette med "dagslysskjermer" er like dårlig definert som tidligere.

Reklamen i brosjyrene sier "dagslysskjerm". Men hvor sterk er egentlig en slik skjerm ?

Jeg har også sett at lysstyrken måles i "CD" ?? (uten at jeg vet hva dette er), men forslagene spriker enormt. Viewsonic skjermene klarer 250 CD, Samsung 270 CD, mens skjermen fra Irontech skal klare 1200 CD (overkill ?). Når jeg går inn på Raymarine spesifiserer de det ikke men begrenser seg til å si at det er en "dagslysskjerm".

Jeg synes det er mye penger å betale om en velger de dyre løsningene, og jeg vil gjerne forsikre meg om at valget er verd pengene.

 

Finnes det noe tallmatriale ved siden av CD som sier noe om hvor god skjermen er ?

Link to post
Share on other sites

CD skal nok være en forkortelse for candela per kvadratmeter (cd/m2), som er et mål på hvor mye en flate/dataskjerm reflekterer eller sender ut av lys i synsretningen og inn i øyet.

 

Vanlig papirkart sender ut større mengde cd/m2 dess strekere omliggende lys blir, noe som gjør at papirkart kan leses like godt i sterkt månelys som under høylys sommerdag på fjellet med snødekte vidder.

 

Det sentrale for å lese paipirkart og dataskjerm er forholdet i lysmengde (cd/m2) mellom lyse flater og mørke flater - kalt kontrast, dette uttrykkes som lysmengde sendt ut/reflektert fra lyse partier i forhold til fra mørke partier.

 

Papirlkart har samme kontrast uavhengig av omliggende lyskilde.

 

Dataskjermen "mister" kontrast dess høyere den omliggende lyskilden er fordi de mørke flatene blir lysere under sterkt sollys sammenlignet med de lyse partiene.

 

Noen kartprogrammer har "sollys" innstilling av skjermen hvor kontratene øker i forhold til lavere omliggende lyskilder.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for hjelpen.

Tror jeg fortsetter å lete litt til. Irontech sin 15" skjerm kostet godt over 14.000, men hadde da opptil 1200 candela og var sprutsikker IP65 i front. Men det er mye penger.

Om noen kjenner til rimeligere alternativer med tilsvarende lysstyrke ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skjerm til bærbar PC med tv tuner.

Jeg har kjøpt en Samsung LW15M23C 15" . Denne har TV tuner. og høytaler nede. Har testet skjermen i sola sammen med bærbar pc. Skjermen er langt bedre en skjermen på pc. Den har 450 cd som er ganske normalt for lcd tv. Kartene på pc ble meget bra med oppløsning på 1024 x 768 på 15 ". Denne tv går bare på 230 v, men det funka bra med en billig inverter jeg hadde på 150 w som firkant pulser.

Link to post
Share on other sites

Dersom du er på jakt etter en skjerm med meget høy kontrast / lysstyrke - skal du sjekke ut skjermene fra Solarism ( www.solarism.com ). Jeg jobber med hjelpemidler for synshemmede og noen gange er det påkrevet med ekstremt høy kontrast / lysstyrke. Da bruker vi skjermer fra Solarism. Med disse kan du se kartet selv om sola står på, kollega av meg har testet......

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

utrolig dårlig spurt av meg :-)

Finnes det salgsteder i det Norske Kongeriket?

 

mvh Joda310

Jeg skal sende meg en huskepådette mail til meg selv på jobb så skal jeg sjekke hvor vi får de fra, men det blir først etter påske. Jeg mener vi har en liggende på lager, så om du ønsker å se den og er på Sørlandet, kan det ordnes. Tror ikke det er noen god butikk å kjøpe den gjennom oss, vi selger bare en eller to året av disse og har ikke anstrengt oss for å skaffe oss noen god avtale på de.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 10 måneder senere...

Da gikk det ennå (nesten) et år i denne tråden, og spørsmålet kan stilles på nytt da utviklingen har gått videre:

Noen som har tips?

Jeg har sett denne 19 tommeren, men til EUR 1779.- blir det ikke noe hobbyprosjekt av den ennå.

Her er en 8.4 tommer som forhandles i Danmark. Har ikke funnet prisen på den.

De har mange forskjellige hos samme leverandør, men jeg mistenker at prisene er justert for salg til bedrifter, ikke privatpersoner.

 

Hos Innova i Sverige har de et utvalg IP 65 skjermer, men heller ikke her oppgis priser.

 

Her fant jeg imidlertid noe. Priser fra SEK 6400.-og oppover. Pluss moms antar jeg.

 

Tja...kan begynne å nærme seg noe da?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...