Jump to content

Lyssterk skjerm til PC


topa

Recommended Posts

Hei

 

Er på utkikk etter skjerm jeg også. Vanskelig å finne noe til en fornuftig pris!

 

Har en Dell XPS M1330 som jeg bruker nå.

Den har en 13.3" LED WXGA (1280x800) skjerm på 300 nits og med kontrast 561:1.

Jeg synes den funker bra under alle forhold inne i en Skarpnes 30 med HT.

Ville ikke hatt en skjerm med mindre lysstyrke/kontrastforhold.

 

Jeg har vurdert å skaffen en bra skjerm/panel fra bærbar pc på ebay. De får man ganske billig.

Blir litt mekking selv da.. må lage kasse samt bygge om til VGA plugg fra LVDS standarden som selve panelet bruker.

Egentlig rart det ikke finnes flere VGA skjermer med samme ytelse som skjerm fra bærbar pc.. :confused:

 

Enn så lenge bruker jeg Dell maskina ombord..

Har akkurat bestilt en DC PSU som jeg skal ha liggende ombord, så slipper jeg bruke original lader og inverter.

Bestilte også USB -> RS232 adapter, så da burde det være mulig med NMEA inn/ut også :)

 

Ivar

- GH 14

- Nor-Dan 18"

- Askeladden 635 WA

+ Skarpnes 30

Link to post
Share on other sites

Det er nok en grunn til at kartplottere er dyre. Sannsynligvis pga skjermen. En god dag-/sollysskjerm har en lysstyrke på over 1000 cd/m2 eller nits som det også kalles. Og slike skjermer er dyre. Dagens laptoper med blank skjerm er fullstendig ubrukelige ute i dagslys. Det blir nesten som å se inn i et speil. Jeg kom over en eldre brukt 10,8" ekstern skjerm på i overkant av 1000 nits, og denne fungerer tilfredsstillende uten noen form for skjerming for sol eller dagslys. Men den er nok ikke helt på høyde med skjermen i dagens kartplottere. 

Link to post
Share on other sites

jeg har sett litt på de nye netbook pcène som tilbys for tiden og ser at samsung har en modell som heter nc10, der har skjermen følgende spec:

Skjerm

Skjermtype 10.2" TFT

Maks. oppløsning 1024 x 600 ( WSVGA )

Bredskjerm Ja

Egenskaper LED-bakgrunnsbelysning, SuperBright Non-Gloss

Jeg tenkte å prøve ut denne med Tiki Navigator, men er veldig usikker på hvordan denne skjermen er i dagslys.

Er det noen som har erfaring med disse skjermene?

 

Are

Link to post
Share on other sites

Det er nok en grunn til at kartplottere er dyre. Sannsynligvis pga skjermen. En god dag-/sollysskjerm har en lysstyrke på over 1000 cd/m2 eller nits som det også kalles. Og slike skjermer er dyre. Dagens laptoper med blank skjerm er fullstendig ubrukelige ute i dagslys. Det blir nesten som å se inn i et speil. Jeg kom over en eldre brukt 10,8" ekstern skjerm på i overkant av 1000 nits, og denne fungerer tilfredsstillende uten noen form for skjerming for sol eller dagslys. Men den er nok ikke helt på høyde med skjermen i dagens kartplottere. 

 

Hei

 

Det er nok mye av grunnen til at kartplottere er dyre ja.

 

Skjermen på Dell maskinen min er.. jeg vil si "hakvblank". (ikke det blankeste jeg har sett).

Prøvde den ute i sola nå, og den er godt lesbar i direkte sol lys! Man kan se speilbilde ja, men det er ikke sjenerende.

Hva som er "bra" eller ikke blir mer en smakssak.

 

//Ivar

- GH 14

- Nor-Dan 18"

- Askeladden 635 WA

+ Skarpnes 30

Link to post
Share on other sites

jeg har sett litt på de nye netbook pcène som tilbys for tiden og ser at samsung har en modell som heter nc10, der har skjermen følgende spec:

Skjerm

Skjermtype 10.2" TFT

Maks. oppløsning 1024 x 600 ( WSVGA )

Bredskjerm Ja

Egenskaper LED-bakgrunnsbelysning, SuperBright Non-Gloss

Jeg tenkte å prøve ut denne med Tiki Navigator, men er veldig usikker på hvordan denne skjermen er i dagslys.

Er det noen som har erfaring med disse skjermene?

 

Are

 

Hei

Kjærringa har en MSI U100, ikke LED!

Den er ikke så bra i sol lys.

 

Prøv å finn ut hvor lyssterk skjermen er og hvilket kontrastnivå den har, så kan du sammenligne med f.eks. min maskin :)

 

//Ivar

- GH 14

- Nor-Dan 18"

- Askeladden 635 WA

+ Skarpnes 30

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg kjøpt Mini-itx pc og 10" skjerm for å ha i båten :)

 

Fikk det rett før jeg reiste på jobb, så har ikke fått montert og testet alt enda.

Skjermen har iallefall på papiret bra nok verdier så det skal holde til mitt oppsett i en Skarpnes 30.

 

Link til skjerm:

http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12430

 

Kjapp og grei levering fra LinITX.com

 

Mvh

Ivar

- GH 14

- Nor-Dan 18"

- Askeladden 635 WA

+ Skarpnes 30

Link to post
Share on other sites

Dell Latitude ATG er en semi-rugged pc med 500 nits skjerm. Har en slik en, og tenker at det blir et vinterprosjekt å få den opp å gå som kartplotter. Den fås med touchscreen (noe jeg har) og da ser jeg for meg at den blir ypperlig som kartplotter.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt Mini-itx pc og 10" skjerm for å ha i båten :)

 

Fikk det rett før jeg reiste på jobb, så har ikke fått montert og testet alt enda.

Skjermen har iallefall på papiret bra nok verdier så det skal holde til mitt oppsett i en Skarpnes 30.

 

Link til skjerm:

http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12430

 

Kjapp og grei levering fra LinITX.com

 

Mvh

Ivar

 

Ser at den har kun 500 nits, mao ca 1/2 av reelle kartplotterskjermer.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet en bærbar "jobb-PC" med skjerm som er god i dagslys?

På min jobb er vi dessverre "gift" med Lenovo. Har ikke funnet en eneste Lenovo med brukbar skjerm for dagslys.

 

Da tror jeg ikke du har prøvd SL300. Kan fint sitte i solsteika på verandaen å surfe med min. 13,1" LCD skjerm. Har ikke prøvd den med kartprogram, men det kan hende det byr på problemer siden oppløsninga er 1280x800

Link to post
Share on other sites

Linitx skal ha det at de satser mot privatmarkedet og at prisene reflekterer dette. Synd dog at de begrenser seg til 10" skjermer, som blir litt lite for fattern som har tenkt å bruke pensjonstida til økt båtbruk. Jeg tenker meg det at 12" er absolutt minimum, men at han helst skulle hatt 15" når han har glemt igjen lesebrillene på akterdekket :crazy:

 

Ikke at det er så utrolig langt å gå fra rattet til akterdekket på en Halco 26 da men, hehe.

 

Fortsett å komme med forslag. Jeg har sett mye interessant på linkene til nå, men såklart blir jeg skremt av industri-prisene.

 

Er det forresten noen som har testet å forlenge kablene fra laptop til selve skjerm/inverter? Kablene (flatkabler med 6-12 ledere) er enkelt å bestille fra f.eks elfa, men det er vel ikke lange veien man kan strekke de før man har sort skjerm...?

 

DrE

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg var å så på denne laptop'en for å se om skjermen kunne brukes i båten til kart, men det var helt nytteløst. :-(

 

Touchscreen belegget gjør skjærmen blassere og i sollys er den helt grå.

 

HP Pavilion tx2-1200 , http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482537

 

Av normale laptop's så har jeg lest at Lenovo X300 skal ha bra skjerm, men den modellen er dyr. Kanskje SL300 som nevn lenger opp i tråden kan være et mulig valg?

 

Per Magne

Link to post
Share on other sites

Nei, se der! Per Magne har vært medlem i et år før ha poster! :sleep: Ingen som biter her! :smash:

Velkommen til forumet! :flag:

 

Det største "problemet" med vanlige PC skjermer er nå mørket siger inn. Du vil ikke få skrudd ned lyse i skjermen så pass at den ikke blender deg.

 

Foruten plotteren med skjerm hadde vi med oss 2-3 laptop'er + vanlige PC skjermer på ferie i sommer. Når vi tok oss en nattseilas var det kun Olrin som kunne skrus ned tilstrekkelig.

Selv om alle de andre fungerte 100% i dagslys var de ubrukelige i mørket.

 

Alle laptop'er er forksjellige HP maskiner og ekstern skjerm er en eldre Dell 17"

Link to post
Share on other sites

Hei hei.

 

Takk skal du ha Bützfleth, tar jo litt tid å bli varm i trøya på et forum :giggle:-)

 

Jeg har ikke seilet i mørket ennå, så mitt største problem er jo under solsteika. En godværsseiler :smiley::-)

 

Jeg bruker Oziexplorer, og mener å huske at den har dimmefunksjon for nattbruk bl.a. Laptop har jo regulering av styrke for å kunne spare strøm, men de går kanskje ikke lavt nok i styrke for å seile behagelig om natten.

 

Fikk i alle fall delt min erfaring fra siste utkikkstur på laptop.

 

Per Magne

Redigert av Permagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke satt meg inn i traaden, saa dere faar ha meg unskyldt hvis jeg repiterer noe.

 

Lys sterke skjermer finnes paa markedet. Men slik som jeg ser det saa er ikke dette problemet...

Seil paa nattes tid med en 15" LCD satt till natt modus, og du er tortsatt blendet... Hvorfor det.. Jo... Nattmodus pa de fleste PC baserte kart systemer, endrer bare fargen paa bildet... bak belysningen er den samme... det jeg ville lete etter er en lussterk skjerm med fysisk dimming paa bakbelysning.. og da snakker vi penger...

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå tilgode å se en laptop skjerm som har synlig bilde ute i sollys.

Blendingsproblematikk om natten løses vel enkelt med en sotet plexiglass / polycarbonat plate foran skjermen?

 

Av de PC'ene jeg har prøvd (Dell, HP nw9440, IBM (Lenovo) ) er ingen i nærheten av å være lesbare i sollys.

Den båten jeg seilte med i sommer hadde en Lowrance kartplotter, og heller ikke denne var leselig uten å skygge for skjermen med hånden.

 

Garmin'en jeg har selv i båten er den eneste skjermen jeg har brukt som er noenlunde dugelig i sollys.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå tilgode å se en laptop skjerm som har synlig bilde ute i sollys.

Blendingsproblematikk om natten løses vel enkelt med en sotet plexiglass / polycarbonat plate foran skjermen?

 

Det skulle jeg hatt til radaren min. Det er en Furuno, men den dimmer ikke nok. Vet du hvem som har noe slikt? Hadde egentlig tenkt å prøve meg på solfilm til bil, men det er kanskje ikke bra nok.

 

Av de PC'ene jeg har prøvd (Dell, HP nw9440, IBM (Lenovo) ) er ingen i nærheten av å være lesbare i sollys.

Den båten jeg seilte med i sommer hadde en Lowrance kartplotter, og heller ikke denne var leselig uten å skygge for skjermen med hånden.

 

Den typen jeg bruker å ha med meg er en eldre Compaq C620. Ikke noe problem om den ryker kan du si. Men den fungerer helt utmerket. Nå står ikke jeg ute på dekk og får SÅ mye sollys som deg, NOR_Gandsfjord, så det sollyset jeg har kommet ut for har ikke være det store problemet.

 

BTW: HP har et "ekstra" program som enn også kan justere ned lysstyrken med.

Link to post
Share on other sites

Vet du hvem som har noe slikt? Hadde egentlig tenkt å prøve meg på solfilm til bil, men det er kanskje ikke bra nok.

Har kjøpt noe polykarbonat av Siddis Plast i Ryfylkegata en gang.

Husker ikke om de har noe farget, men man kan jo kjøre på med X lag solfilm fra Biltema på en sånn en. Med et fancy hengsle eller glidespor foran skjermen kan det jo bli et riktig så tøft vinterprosjekt :cool:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...