Jump to content

Luftvarme vs vannbåren varme


roaldbj

Recommended Posts

Jeg skal montere båtvarmer og leter etter fordeler og ulemper med luftbåren varme i forhold til vannbåren varme.

 

Dersom valget faller på vannbåren varme vil jeg sannsynligvis montere Webasto Thermo 90S og benytte 2 stk Eber 1012 WA varmevekslere. Fra Eber 1012 WA trekker jeg luftslanger til luftuttakene. Jeg synes Eber 1.5 WA med vifte støyer for mye og vil ikke anvende disse. Jeg har registrert at det finnes noen større radiatorer uten vifte som utnytter prinsippet om naturlig luftsirkulering med stiller spørsmål om hvor hurtig disse varmer opp luft. Det er mulig å montere vifter av typen som anvendes i PCer.

 

Alternativet er å benytte 2 stk Eberstracher D5LC med direkte oppvarming av luften og fordele oppvarmet luft med så korte slangestrekninger som mulig og uten å bruke 90 graders bend som hindrer luftstrømmen.

 

Et vannbårent system har fordelen av at varmen kan føres helt frem til varmevekslingspunktet uten tanke på hvorledes vannslyngen legges. Jeg har ikke erfaring med vannbåren varme og lurer på hvor lang tid det tar eksempelvis om kvelden og om morgenen for å få effekt av varmeren i rommene.

 

En teknisk utfordring ved luftvarme er å trekke slangene slik at motstanden frem til utblåsingsventilen blir minst mulig.

 

Jeg ser for meg at fordelen med luftvarmesystem i hovedsak er to:

 

1) raskere oppvarming av båten.

 

2) mer stillegående system fordi all lyd produseres i selve oppvarmingsenheten.

 

Fordelen med vannbåren varme er at jeg trolig vil stå noe friere med plassering av utblåsingsventiler. Dessuten kan jeg montere vannvarmeren i stuerommet akter og slippe eksosen ut på akterspeilet under badeplattformen slik at jeg unngår oppvarming av fendre/nabobåter eller annet. Jeg har tidligere "steikt" en fender med Eberstrecherens eksosutslipp.

 

Jeg har rikelig plass under dørkplater til å trekke både luft- og vannslanger. Plassen i motorrommet er stor nok til å montere begge systemer.

 

Når det gjelder utstyr vil jeg ved vannbårent system bruke Webasto. Dersom valget faller på luftsystem blir valget Eberspächer.

 

Synspunkter mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere båtvarmer og leter etter fordeler og ulemper med luftbåren varme i forhold til vannbåren varme.

Synspunkter mottas med takk.

Jeg synes du har listet fordeler/ulemper ganske så inngående jeg. Jeg reagerte litt på det du sa om at vannbåren varme er mer støyende enn luftbåren. Jeg har alltid blitt fortalt at det motsatte er tilfelle? Kunne være interessant å vite hva slags båt du har med tanke på plassering. Selv har jeg en Eber stående under akterdekket ute og med slanger forover. Jeg får relativt lange slangelengder og taper nok en del på det. Vurderer derfor å montere en Eber ekstra, og kjøre disse i paralell. Med den plasseringa jeg har blir støy hos meg er ikke noe problem, annet enn noe luftsus fra ventilene framover.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Båten er en Benetau Swift 42 som nå er under bygging, går fra verftet 10 mai. Jeg vil selv montere varmesystem siden verftet ifølge Normar (norsk forhandler) ikke har noe særlig kompetanse på dette (leverer hovedsakelig båtene til "varme" middelhavsland.

 

Vedrørende støy, har jeg sett på flere båter med vannbårent system og lokale varmevekslere av typen

 

EBER 1,5 WA COMPACT

For tilkobling til vannvarmer.

har aksialvifte som er ekstremt støysvak og krever lite strøm. Den oppvarmede luften blåses gjennom et gitter i fronten. Egner seg godt til innfelling. 12V, 8W.

Mål: BxHxD 18,5x18,5x9,2cm.

Varmeeffekt: 2000W [Opplysningen hentet fra Seatronic-katalogen]

 

Min erfaring er at disse viftene er ekstremt støyende. Dersom disse viftene går i soverom om morgen/natt/kveld skal man ha et godt sovehjerte for å unngå å bli vekket av støyen. Det er mulig at varmevekslere med lydsvake pc-vifter vil fungere.

 

Alternativt tenker jeg å trekke luftslange fra luftvarmer under dørkplatene og frem til soverom/bad. Dette vil erfaringsvis gi lavt støynivå fordi varmeren er plassert i støydempet motorrom.

Link to post
Share on other sites

Hei, har akkurat blitt ferdig med innstalasjon av vannbårenvarme i båten, jeg har eber Hydronic d5ws, 1x sirk pumpe, 2x Eber 1,5wa compact og 1x Eber 1012wa. Jeg er enig med deg at det støyer litt for mye av 1,5 wa, men det ser greit ut å bytte til en mer støysvak vifte, evt trinnløs reg. av turtallet på vifta. Jeg hadde en Eber luftvarmer i forige båt og den støyet like mye som dette systemet.

Fordeler: Varme opp motor, enklere montering, altid varmt vann

Ulemper: Bruker mer strøm

Neste prosjekt blir og tilkoble varmeren til GSM alarmen, slik at jeg kan starte varmeren med telefon, det er en fryd og starte motoren etter at vannvarmeren har forvarmet motoren litt, ingen spor av røyk og starter på 1 sek når det er 10 kalde. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Neste prosjekt blir og tilkoble varmeren til GSM alarmen, slik at jeg kan starte varmeren med telefon, det er en fryd og starte motoren etter at vannvarmeren har forvarmet motoren litt, ingen spor av røyk og starter på 1 sek når det er 10 kalde.

Dette systemet med oppstart via GSM MÅ du fortelle meg litt mer om.

Link to post
Share on other sites

Hei,

er fortsatt i tenkeboksen iht instalasjon, men har kjøpt meg en GSM alarm fra Clas Ohlson, den har to utganger, her har jeg planer om å bruke den ene utgangen til og starte varmeren via et rele. Er det andre som har et slikt system? En kan også kjøpe egen GSM mottaker til varmeren for samme formål, men den koster ca 6000,-

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken rute går du? Følger Princess konvoy ruta kanskje som går via Muinden i NL, opp vestkysten av DK og derfra enten til Risør/Mandal eller svenskekysten oppover mot Oslofjorden?

Jeg personlig ville nok foretrukket dette franfor å krysse direkte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

................Jeg reagerte litt på det du sa om at vannbåren varme er mer støyende enn luftbåren. Jeg har alltid blitt fortalt at det motsatte er tilfelle? .....................

Vet heller ikke hva han refererer til! Jeg har 15kW vannbåren fra dieselsfyrt kjele. Kan egentlig gjøre den så støyfri jeg ønsker. Hører omtrent ingenting ombord, men hadde jeg vært nabobåten hadde jeg kosta på meg eksospotte. SEP.

Vi har i tillegg en 4kW luftvarmer. Hører viftestøyen ved alle utløp. Støyer så jævelig den saken at får jeg tid og arbeidslyst går faenskapet på havet en dag. Bruker det anlegget uansett sjelden til aldri!

 

Nei...Jeg mener: Vannbåren varme er best og gir minst støy. Kan vel kanskje se fordelen i at luftvarme er litt kjappere, men så lenge anlegget mitt fyrer opp skuta fra noen minus til pluss 20grader C på ca 20 minutter er det til å leve med. Forøvrig står anlegget stort sett alltid på og sørger for at jeg til enhver tid har den temperaturen jeg ønsker..... omtrent helt lydløst.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt to båter med vannbåren varme. I begge har vi brukt prinsippet med tett med radiatorer i ytterkan mot skuteside og naturlig sirkulasjon av luften. Gir en fantastisk fin og tørr varme. I den første båten hadde vi webasto og i den vi har nå danskebysse med sentral sløyfe. Har også lagt vannvarme i badegulvet..

 

Lykke til med valget

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Hei Norge

 

Spørgsmål fra Danmark:

 

Kan dere forklare grunpricippet i vannbåren varme ? (eller ref. til side på nettet !)

og hvilke priser er de tale om her ? 10 høvdinger ++++

 

Har selv Ardic luftvarmer med 3 utgange som bråker nok så mye !!

På forhånd tak.

 

Anders - Rungsted - Danmark

LM28

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt ved en lenke til Webasto Norge, antar at Webasto også har lenker i Danmark:

 

http://www.webasto-marine.com/index2_no.php

 

 

På denne lenken kan du velge båtvarme og lese om systemet til Eberspächer:

 

http://www.termomarin.no/index.html

 

Prinsippet for vannbåren varme er i hovedsak at en dieselbrenner varmer opp frostsikker væske

som føres via et lukket slangesystem omkring i båten. Slangesystemet kan kobles til varmeveksler (radiator) med store overflater for oppvarming av luften. For å øke luftsirkulasjonen ved radiatoren kan det benyttes vifter.

 

Ardic luftvarmer mottar vannvarme oppvarmet av motorens kjølevannssystem på ferskvannssiden. Inne i selve Ardicen er det rør og riller som skal gi stor overflate og varmetap. En sylindrisk vifte med skovelhjul presser luften gjennom utgangsåpningene. Støy i vifta kan beror på dårlige/slitte lagre eller gjenstander som skaper motstand mot skovelhjulet.

 

Luftbåen varme er i hovedsak et system hvor dieselbrenneren varmer opp luft som med vifte føres gjennom luftkanalene, se omtalen av Eberspächer.

 

 

Det er flere leverandører av begge systemene.

 

Du kan bl.a. sammenligne priser hos Seatronic under varmere: http://www.seatronic.no/

Link to post
Share on other sites

Prinsippet for vannbåren varme er i hovedsak at en dieselbrenner varmer opp frostsikker væske

som føres via et lukket slangesystem omkring i båten.

 

Det finnes også propandrevne systemer for vannbåren varme.

Har selv en fra http://www.gastherm.se/ som fungerer kjempefint. Dersom systemet er rett installert vil vannet "gå rundt av seg selv" i radiatorene ved hjelp av en tilbakeslagsventil, og krever ingen strøm overhode for å funke (typisk viktigere i en seilbåt enn i en motorbåt). Dersom man har termostatstyrning kreves dog et 9v batteri (eller båtens 12v) for den automatiske tenningen, men det tar mikromalt med strøm.

 

Dersom man er villig til å bruke litt strøm for å slippe små "dunk" fra tilbakeslagsventilen, kan en sirkulasjonspumpe monteres.

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Nydelige svar - TUSIND TAK !

 

Den støj jeg får fra min luftvarmer høres ut som en "pumpende dunken" måske pumpen som suger diesel ? og så er det en del støj fra viften ! til tider vanskeligt at sove for denne støjen !

 

Min erfaring med driften er at den bruker vældig lite diesel per time men trænger ganske mye strøm for at starte op ! I danmark er temperaturen ca minus 2 - 3 grader og det er for kaldt til at min varmer har den store effekt. Efter 1 times drift på max er temperaturen i kabinen steget til 5 grader !! Ikke helt nok til mit behov.

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært godt fornøyd med denne i min gamle båt (35 fot):

Eberspächer D5LC

Nye Eberspächer D5LC har et kompakt design som gjør varmeren enkel å plassere og et “panser” til å åpne gjør det enkelt å komme til ved service. Varmeren regulerer selv effekten i fire trinn fra 1200W til hele 5500W.

Slangedimensjon på varmluftslange er 75

eller 90mm.

Drivstoff forbruk: 0,15 - 0,70 l/t Strømforbruk: 40 - 80W

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt kombinasjonen vannvarmer (Webasto i serie med motorens kjølevann) og to defrostere som gir luftbåren varme til oppvarming. Detter er for 31 fots vinterisolert motorbåt med lukket kabin.

 

Fordelene er:

- Samme system for motorvarme og dieselvarme

- Mulighet for forvarming av motoren

- Varmt vann til morgendusjen i uthavn!!

- Varmluft til vinduer

- Varmluft til tørkeskap på akterdekket

- Rask oppvarming av kabin

- ....

 

Ulemper:

- Stort strømforbruk (Webasto + defroster(e)). Trenger ett ekstra batteri for dette.

- Mulig støy??

 

Når det gjelder ekstra stømforbruk til oppvarming blir det stort sett kun i den kaldere årstid. Jeg regner med et bruksmønster hvor jeg ikke ligger mye i uthavn om vinteren.

 

Kan ikke melde erfaringer enda, da båten fremdeles er under klargjøring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaringer med vannvarme, men ser de positive tingene som forvarmer til motor og varmt vann, men vil tro oppvarmingstiden er vesentlig lengre uten vifter enn med et luftsystem.

 

Jeg har selv akkurat montert en Eber D5, denne flytter mye luft og er perfekt til lange strekk og forgreininger. Selve varmeren er stille og plassert i motorom er den så godt som lydløs. Ble en del utblåsningsstøy oppi salongen siden jeg går med ca 1m 90mm slange rett opp, men løste dette med en lydpotte som jeg fikk kjøpt hos eber forhandleren. Den fungerte over all forventning uten tap av effekt eller luftmengde.

 

Den "dunket" mange hører er fra dieselpumpen, det løser man fort med å montere den på et gummioppheng og evt. kapsle den inn i isolasjon.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt kombinasjonen vannvarmer (Webasto i serie med motorens kjølevann) og to defrostere som gir luftbåren varme til oppvarming.

Det er spennende å lese om alle analysene og betraktningene til NilsPils.

 

NilsPils tenker nok gjennom flere systemer enn flere av oss.

 

Antar at NilsPils også har tenkt noe på hvor mye et dieselaggregat vil levere av strøm for elektrisk oppvarming i forhold til et eller flere dieselsystemer for vannbåren/luftbåren varme.

 

Har NilsPils eller andre kommentarer til dette spørsmålet?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor alvorlig ment dette var :confused: , men jeg tar utfordringen likevel:

 

En normal størrelse på et dieselaggregat kan være f.eks. 3-4 kW. Dvs. at det kan gi like omtrent like mye varme som en vanlig diesel vann- eller luftvarmer. Dessuten har en selvfølgelig fordelen med at en kan lade batterier og ikke trenger batteristrøm til å drive pumper, vifter, etc. En liten ulempe kan være at det bruker noe mer diesel i forfold til avgitt effekt til oppvarming. Dessuten koster det kr 60000++ og støyer vel mer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er absolutt seriøst.

 

Både oppstart og drift av dieselvarmere krever foruten drivstoff også strøm.

 

Såvidt jeg har sett er ikke dieselforbruket avskrekkende ved drift av genset i området 3 - 7 kW.

 

En elektrisk vifteovn gir hurtig en lunk om kvelden og om morgenen.

 

Dessuten lader gensettet batterier og varmer opp varmtvannstanken og gir strøm til rask daglig støvsuging.

 

Jeg hadde tenkt å montere luft eller vannbåren varme, men lurer nå på om et genset på ca 7 kW gir samme effekt - mange vedlikeholdsforhold tatt i betraktning?

 

Jeg skal ikke ha båten i boblehavn - kommer til å lagre den på "fast jord" fra oktober til mai.

Link to post
Share on other sites

Svaret er da enkelt. En generator på 7 kW gir strøm til 7kW varme. Det er mer enn en vanlig liten dieselvarmer (3-4 kW). Er ellers helt enig i dine synspunkter vedr. ulempen med stort strømforbruk for mitt system. Men jeg har foreløpig ikke råd (og plass?) til et dieselaggregat.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...