Jump to content

Plassering av flagg på flybridge båt


Fluctus

Recommended Posts

:flag:

Jeg har anskaffet en flybridge båt og den er ikke levert med flaggstang slik at jeg må sette på dette selv. MEN - hvor i all verden skal jeg plassere den. Båten ser slik ut bakfra:

 

Bilde

 

Så vidt jeg kan forstå er det tre muligheter:

 

1. På babord side av akterspeilet (like på utsiden av døra til badeplattformen)

2. Midt på bak på flybridge (under "targa" bøylen på flybridge)

3. På babord side bak på flybridge (under "targa" bøylen på flybridge)

 

Normalt ville jeg valgt løsning 1. Men det er så buet at jeg er redd det blir vanskelig å få det pent, samt at det er upraktisk når man skal gå fra plattform til brygge (sideveis). Hvis flagget skal stå oppe føler jeg at det burde stå midt på, men jeg har da egentlig lært at det skal stå på babord side :confused:

 

Jeg vet det har vært diskutert en del hvor flagg skal plasseres på båter. Jeg har likevel ikke klart å komme til noen klar konklusjon og søker derfor råd her på båtplassen.

 

Det kunne vært fristende å spurt om plassering av gjesteflagg også! Det er overveiende sannsynlig at det blir en tur til Sverige i sommer.

Link to post
Share on other sites

Det slo meg umiddelbart at det kanskje er en grunn til at flaggstang ikke er inkl. i leveransen? :wink:

 

Det er vel om å gjøre å få flagget plassert på en tilstrekkelig dekorativ og respektfull måte; uten at det er i veien for den daglige bruk av båten og uten at stedet det henger på skaper irritasjon. Mitt flagg er plassert i styrbord hjørne av pushpit'en på akterdekket. Blåser det litt aktenfra, tar flagget mye plass på akterdekket og sitter jeg i nærheten når det blåser, så pisker det meg rundt ørene. Ingen ideell plassering, med andre ord.

 

I ditt tilfelle vil jeg driste meg til å foreslå at du glemmer flaggstang, og i stedet heiser det kongelige norske flagg på et oppheng av tauverk mellom targabøylen og CBC-dekkets overheng. Jeg tenker da på fester i akterkant av begge. Da kan du få det plassert midtskips, ute av veien, og ganske vertikalt, slik at det ser riktig ut underveis. Nedoverpekende flagg er ikke pent.

 

På samme måte kan du jo for den del få heist flgget helt til topps i lanternemasten.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

heiser det kongelige norske flagg på et oppheng av tauverk mellom targabøylen og CBC-dekkets overheng

Absolutt et godt forslag :yesnod: Det går til og med an å prøve det for å se hvordan det tar seg ut - uten å bore hull...

 

På samme måte kan du jo for den del få heist flgget helt til topps i lanternemasten

Det høres jo flott ut, men er det en akseptabel plassering av flagget da (jeg tenker på skikk og bruk)?
Link to post
Share on other sites

Jeg vet det har vært diskutert en del hvor flagg skal plasseres på båter. Jeg har likevel ikke klart å komme til noen klar konklusjon og søker derfor råd her på båtplassen.

Du får sikkert mange forskjellige svar. :lol:

 

Er du og båten medlem av båtforening kan det hende at den har et flaggeglement som gir deg bedre svar enn sprikende synsing fra vår side. Ta flaggreglementet til KNS som eksempel. For motorbåter under 10 meter er det entydig, flagget skal føres fra stang akter. Etter mitt syn kan store badeplattformer reise spørsmål om flaggstangen like gjerne kan settes på badeplattformen i stedet for kanten av akterspeilet. Flaggstang akter kan selvsagt være montert midt på.

 

Flagg hengende under targa høres ikke bra ut. Flagg i lanternemast høres bedre ut, selv om den lanternemasten som er avbildet ikke ser ut som noen god flaggstang. Merk deg også at skal du føre nasjonalflagg i mast (lanternemasten) så skal det kun flagges der når båten er underveis. Når båten er i havn skal det flagges fra stang akter. Med andre ord kommer du ikke unna å ha en flaggstang akter.

 

Jeg ville derfor valgt nasjonalflagg i stang akter og og gjesteflagg eller stander i lanternemast. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, er ikke dette avhengig av vindretningen? :lol:

 

I min bok skal flaggstangen være rett eller peke skrått akterut. Flagget skal aldri være så stort at det berører vannet (eller badeplattform).

Jo, med nedoverpekende forstod jeg det som SW mente skråstilt flaggstang. Dersom det blåser hatter og høy så står vel flagget rett ut, ja.

Det med flagg som berører vannflaten er jeg ikke så sikker på. Mener å ha lest et sted at dette faktisk er god kotyme - at tuppen akkurat berører vannflaten ved vindstille. Var det i noen danske flaggregler tro?

Til orientering rekker ikke mitt flagg så langt, men skrå flaggstang - det har jeg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det med flagg som berører vannflaten er jeg ikke så sikker på. Mener å ha lest et sted at dette faktisk er god kotyme - at tuppen akkurat berører vannflaten ved vindstille. Var det i noen danske flaggregler tro?

Mener å huske at danske regler/kutyme er at flagget nesten berører vannet. Om det betyr at danskene hilser ved å dyppe flagget i vannet vet jeg ikke. :eek: Amerikanske regler/kutyme for båter av denne størrelse forholder seg til båtens lengde (en tomme flagg per fot LOA).

 

Størrelse på gjesteflagg er en annen historie, men de skal vel ikke skille seg for mye fra størrelsen på signalflagg. I praksis bør signalflaggene være så store at du får til alminnelig flagging, dvs at de 40 flaggene rekker sånn omtrent fra fra baugen (eller klyverbom), over toppen av masta og til nokken av bommen eller til hekken.

 

For øvrig så er det vel verd å merke seg at det er nokså begrenset med lover og regler for hvordan norske fritidsbåter flagger, ut over de regler som kan gjelde i båtforeninger du er medlem av. Den eneste og ufravikelige regel er at det nasjonalitetsflagget en båt skal føre er flagget til landet hvor båten er registrert.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske at danske regler/kutyme er at flagget nesten berører vannet. Om det betyr at danskene hilser ved å dyppe flagget i vannet vet jeg ikke. :eek:

Ja det var det kanskje ja.

Men hvordan hilser en forresten med flagg på stang på hekken? Det lar seg jo ikke fire på noe fornuftig vis. :rolleyes: Eller gjør det det? Skal stangen være så lang at du kan fire flagget?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Men hvordan hilser en forresten med flagg på stang på hekken? Det lar seg jo ikke fire på noe fornuftig vis. ...

Fra "veien til båtførerprøven" (siste side):

Er flagget festet til en løs stang, foregår hilsing ved at båtføreren — eller en annen om bord — stiller seg i gi akt-stilling ved siden av flagget med ansiktet vendt mot den det skal hilses på. De som er iført uniformslue — for eksempel en båtforeningslue — hilser med hånden til lua. Andre former for lue tas av.

Ingen skal komme og si at ikke Trysnes forsøker å innprente takt og tone i båtfolket. :flag: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes flagget på Princess 45-en så litt pinglete ut, men ved nærmere ettertanke kom jeg til at flagget var passe og at det var båten som var litt stor :cool:

 

Det må vel bli en liknende løsning hos meg tenker jeg. Det ser da greit ut på bildet til Eline, selv om flagget havner litt innunder targabøylen? Jeg får se om jeg klarer å gjøre en testmontasje uten å bore noen hull først!

Link to post
Share on other sites

Du får få noen til å være flaggholder sånn at du får sett hvordan det evt. vil ta seg ut! Synes forøvrig at flagget henger både fritt og fint, og har aldri tenkt på at det henger under targabøylen. Tror det blir en fin løsning på en fin båt! :flag:

 

La forresten ikke merke til at det manglet flagg på båten da dere dro forbi oss, men vi var jo så opptatt med å nyte synet! :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør og ikke gjør så IKKE plasser flagget på en av sidene. Det er rett og slett stygt.

Flagget skal etter min mening stå bak, i senter av båten. Gjerne bak på flybridgen.

 

Der kommer flagget til sin rett. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør og ikke gjør så IKKE plasser flagget på en av sidene. Det er rett og slett stygt.

Flagget skal etter min mening stå bak, i senter av båten. Gjerne bak på flybridgen.

 

Der kommer flagget til sin rett. :flag:

Hei

Midtskips på akterkant FB kommer flagger i konflikt med mesen.

Midtskips på esing akter legger flagget seg i jolla.

Så jeg har i grunnen ikke særlig valg her. :wink:

mvh

giver

Kopiert fra Maritim Start:

 

Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side - Hjertesiden.

Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side.

Flaggstangen akter / midtskips eller på babord side skal kun benyttes til eget nasjonaflagg

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...