Jump to content

Plassering av flagg på flybridge båt


Fluctus

Recommended Posts

Jeg var en tur i havnen for en liten time siden. En Skorgenes 330 som ligger på honnørbryggen, haren kort flaggstang festet nederst på flybridge overhenget. Det ser helt greit ut, det. Bare ikke flaggstangen blir for lang; det må jo passe sammen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Midtskips på esing akter legger flagget seg i jolla.

Mindre flagg? Litt høyere stang? :confused::smiley:

 

For min egen del står ikke flagget akter sentrert på grunn av skrogets konstruksjon, men det står på babord side så langt mot midten som det kan. Akterlanternen står tilsvarende mot styrbord. Å ha flaggstang på en av sidene er litt upraktisk, så jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det estetiske. :rolleyes:

 

Dersom flybridge er trukket helt tilbake til akterspeilet er det antagelig ok å sette flaggstangen i bakkant. For min del så vil dette uansett være noen-andres-problem ettersom jeg aldri kommer til å kjøpe den typen båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på et flagg med maks lengde 80cm plassert på stang midt på akterenden av CBC dekket. Jeg skal vurdere om flagget kan henges opp med tau mellom CBC dekk og targa, men har mest tro på stang.

 

Det eneste som gjenstår da, må være plassering av gjesteflagg. En mulighet er tydeligvis antennemasta, men det er kanskje enda mer korrekt med en stang ute på styrbord side av targa?

 

Båtplassenvimpel skal bestilles og plasseres i antennemast :yesnod:

 

:flag: Og sannelig - nå er det jammen snart 17.mai :flag:

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har båt med påhenger blir det litt vanskelig å plassere flagget midt på bak, der står jo motoren. Så jeg har plassert det bak på babord side, men så er jo båten bare 17' også da.

Med en liten båt sier det seg selv at man ikke kan plassere flagget oppe på motoren. Da blir en av sidene det næreste.

 

Når det gjelder seilbåt eller motorbåt som fører mesan som støtteseil må man også der ty til andre løsninger, som Giver tydelig forklarer.

 

Seilbåter og dens flaggplassering har jeg ikke greie på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Forrige eieren av min båt hadde ikke montert flagg fordi han ikke fant noen passende plassering. For meg var det ikke noe problematisk i det hele tatt; gikk for det som du kaller alternativ 2. Grei vinkel på flaggstangen dersom du velger en fot som står 90 grader på skroget under targabøyelen. Veldig enkelt å feste foten med gjennomgående skruer, og så har du det geniale rommet bak på hekken til å legge flagget i. :flag:

Link to post
Share on other sites

Takk Trossa. Jeg var nede og sjekket opp litt i dag og kom vel egentlig til at en 90 grader fot kanskje kunne passe, men det er fint å få det bekreftet. Jeg tror det blir veldig bra! Jeg har litt mye å gjøre nå, men skal legge ut bilde når jeg omsider får på plass flagget!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei:

 

Flagget ble montert for en stund tilbake :flag: og slik ble resultatet:

Bilde

 

Som den skarpe observatør kan se, så har vi vært på påsketur i Strømstad med et midlertidig oppheng av gjesteflagg i antennemasta.

 

Jeg fikk ikke tak i en 90 grader flaggstangholder, men en på ca. 80 grader? Prøvde å montere denne med hellingen nedover, men det ble helt feil så jeg snudde den. Flagget er forøvrig 70cm (skulle vært en anelse større, men neste størrelse var for stor...).

 

Er resultatet godkjent?

Link to post
Share on other sites

Flagget er forøvrig 70cm (skulle vært en anelse større, men neste størrelse var for stor...). Er resultatet godkjent?

Jeg vil ikke begi meg ut på å godkjenne eller ikke godkjenne resultatet. Jeg deler imidlertid din vurdering om at flagget burde vært større. Så stor båt bærer godt et flagg på 100 cm, etter mitt skjønn minst 85 cm. Men - det er vel ingen eksakte regler for dette, så det blir spørsmål om smak og behag.
Link to post
Share on other sites

Er resultatet godkjent?

Når FB er trukket helt bak til hekken er vel dette den eneste løsningen. Flaggets størrelse er det ikke noe å si på, heller litt for lite enn litt for stort. Vær glad du ikke skal følge den danske tradisjonen med flagg som henger nesten ned til vannet. :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...