Jump to content

VP TMD 30, 50 eller 70 ampere dynamo?


At-le

Recommended Posts

Hei.

Vet ikke om min båten har dynamo 50 eller 70 ampere? Jeg kjøpte båten sent høsten 2004 og tidligere eier byttet ny dynamo 70 amp??? Pga kan ikke se dynamo type og ampere under motor :sad: Må skrue dynamo ut av motor og se etter ampere? :confused: Synes det er så tungvint. :headbang: Instrukstionsbok tekniske data står 50 amp.

Har 2 forbruk batterier og 1 startbatteri i båt. VP TMD 30 (86 hk) diesel.

Håper noen kan svar på dette.

At-le :blush::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Normalt er det vel 50A dynamo på 30 motoren.. Jeg har i allefall det på mine 41 motorer... Jeg har en batteribank på 700 Ah og har ikke noen problemer med ladingen i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De ble levert med rundt 50 amp originalt, imidlertid begynner de dynamoene såpass gammel at man fikk ofte problemer med fuktighet etc. eller at de leverte for lite amp.

Derfor byttet man og da var oftest iskra sine 70 amp. en rimelig og grei dynamo som ble satt på. Hvis du ser på bildet i instruksjonsboken og sammenligner utseende med den du har vil jeg tro at du vil finne en annen dynamo der ja...??

På en annen tråd her er det spørsmål om luftgjennomstrømning på dynamo, se om ikke det er en slik dynamo du har....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm. det var da så utgjort.

Står det ikke en ledning i veien og sperrer for utsikten..........

For meg ser det ut som om det står 14(?), som i såfall er volt og så kommer kabelen. Kanskje det står noe mer bak den?

Eller minner det mye om den gamle dynamoen som 30 motorene hadde....

Hvis ikke det er skiftet til en "original Vp" dynamo på 70 amp da.....De pleier nå å være en del dyrere enn Iskra sine.

Se om du ikke klarer å flytte ledningen.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men si meg, er det ikke et skilt på det andre bildet? På skrå over den lille bøylen som står der? Bildet er for uklart......

Uansett som jeg skrev tidligere, minner det om den gamle originale (samme som jeg skiftet ut på min 30 motor).....

Men så lenge vi ikke vet hva som står på skiltet, som skal befinne seg en eller annen plass på dynaoen, lar jeg den muligheten stå åpen at det kan være en nyere 70 amp av samme merke....

Du har ikke tilgang på en god lommelykt og et sminkespeil? Da bør du kunne komme til de fleste plasser, bortsett fra mot blokken, det er litt verre....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...