Jump to content

Clas Ohlson GPS mottaker, musa hopper...


Båtfareren

Recommended Posts

har problemer med å installere GPS mottager ( mod HI-204E )mot min PC .Kartprogrammet og GPS snakker ikke sammen . PC musa hopper og spretter og det virker som den tar imot impulser fra GPSèn . Kartprogrammet er C-Map.

Dette resulterer at jeg ikke får GPSèn til å virke

Noen som har erfaring ?

Link to post
Share on other sites

Problemet med "hoppende mus" er også kjent ved bruk av Maptechs Offshore Navigator (OSN),

 

se http://www.maptech.com/support/doc.cfm?docid=60

 

 

TITLE (printable format) (email this document)

 

Jumping Mouse

 

Created: 12/05/2003

Modified: 08/26/2004

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

TOPIC

 

When connected to a GPS, the computers mouse acts erratically and seems to be 'jumping' around

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

DISCUSSION

 

A Windows bug has recently been discovered by Microsoft where Windows detects a connected GPS as a mouse--this produces a jumping cursor problem. The following are the directions supplied by Microsoft support to correct the problem:

 

1. Turn off the GPS and close Maptech Navigator Software.

 

2. Right-click on the My Computer icon and select Properties.

 

3. Select the Hardware tab, and click the Device Manager button.

 

4. Next to "Mice and other pointing devices," click the plus button to expand this list. You should see at least two items listed. One is the mouse you normally use, and the other will probably be listed as "Microsoft Serial Ball Point."

 

5. Highlight "Microsoft Serial Ball Point" and click the Disable button at the top of the window (it is usually the second button from the right; hover the cursor over it and read the ToolTip to verify).

 

6. In the confirmation message window that appears, click Yes.

 

7. Close the Device Manager.

 

8. Plug in/turn on your GPS.

 

9. Restart Maptech Navigator Software.

 

If these steps do not correct the issue, you will want to contact the computer manufacturer for more trouble shooting help.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne ikke annet enn å smile litt når jeg så denne her:

A Windows bug has recently been discovered by Microsoft....

"Recently" betyr når Windows2000 ble lansert og Microsoft har enda ikke løst problemet..... MS har til og med laget et kryptisk DOS-program for å løse dette her i Windows men det virker ikke hos meg, på lik linje med de andre MS-løsningere..... Den eneste løsningen på dette problemet er den som roaldbj har kommet med. Og for å presisere litt: Dette har INGENTING men GPSen til Clas Ohlson eller Maptech å gjøre, det er Windows som tolker NMEA-data fra en hvilken som helst GPS som noe som bør bekandles som mus dermed blir "Microsoft Serial Ball Point" musdriver installert og muspekeren går helt bananas....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde nett store problemer med å få mi GPS mus til å virke, eg trodde da at det var musa det var noe gale med. Fekk eit tips om å prøve å legge musa ut vinduet, det løyste problemet og posisjonen min kom opp på C-Map. Så musa må ha fri sikt.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde nett store problemer med å få mi GPS mus til å virke, eg trodde da at det var musa det var noe gale med. Fekk eit tips om å prøve å legge musa ut vinduet, det løyste problemet og posisjonen min kom opp på C-Map. Så musa må ha fri sikt.

 

Kan du forklare dette noe mer?

 

Selve GPS senderen må være utendørs, den bør ha god horisont, dvs vegger og store trær bør ikke skygge for GPS mottageren.

 

Du kan laste ned SA-Watch http://gpsinformation.net/main/sawatch.htm

 

eller bruke hyperterminal til Microsoft for å se hvor mange sattelitter du har tilgang til.

Link to post
Share on other sites

Du mener vel mottakeren? :wink:

 

Min Haicom USB ligger og slenger på dashboardet under frontruten. Har aldri hatt noe som helst problem med å få signal.

 

Skipper_Worse, takk for påminnelsen.

 

Selvfølgelig er det mottakeren det dreier seg om.

 

Mitt poeng var at bl.a. hyperterminal er egnet til å se signalene direkte uten påvirkning av "filtre".

 

Igjen takk for korreksjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynelig at din datamaskin tolker GPSen som en mus.

Microsoft har laget et verktøy for å ordne dette.

 

Jeg har gjort dette en gang på en maskin og brukte veldig lang tid. Husker heller ikke hvordan jeg fikk det til.

 

Mener at jeg måtte lage en virituell COM port siden USB porten ikke tolker signalene riktig.

 

Kikk på denne linken.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;819036

Link to post
Share on other sites

Det der venstrehåndsarbeidet til Microsopp har jeg ikke fått til å virke men det gjør derimot den løsningen som roaldbj beskriver i innlegg #5.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...